Coolermaster eXtreme power icm Asus P4P800

Pagina: 1
Acties:

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54
Ik heb een systeem met eeb Asus P4P800 moederbord, waar ik een nieuwe voeding, een Coolermaster eXtreme Power 430 watt, in geplaatst heb.

Als ik de PC nu aanzet, komt er uit de voeding een soort van tik, maar gaat verder niet aan. Het lampje op het moederbord brand wel. Ik heb de manual van de voeding erbij gepakt. Nu staat daarin een aantal stappen beschreven die je moet doorlopen als het systeem niet aan gaat. Hiermee heb ik waarschijnlijk de oorzaak al gevonden: "This power supply does not support -5V voor the motherboard for new ATX form factor operation. Please update the BIOS setting of the motherboard." De witte draad op de ATX connector is ook niet aangesloten.

Ik ben in het BIOS gaan kijken, maar kan hier geen instelling voor vinden. Ik vraag me af of er wel een instelling voor is. Ik ben namelijk even gaan zoeken en heb begrepen dat een modern moederbord deze -5v lijn nergens meer voor gebruikt en dat deze in versie 2.01 van de atx standaard is weggelaten. Alleen weet in niet goed wat onder "modern" verstaan word. Ik kan ook nergens vinden wat voor atx standaard mijn moederbord gebruikt.

Waar kan ik deze instelling in het BIOS vinden, of kan ik iets verbinden met de -5v lijn, waardoor de pc wel aan gaat?

Wat ik ook nog even toe wil voegen aan mijn verhaaltje is dat in een 24 > 20 Pins ATX verloopstekker heb gebruikt, om de atx connector op mijn moederbord aan te sluiten.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-02 21:08

SA007

Moderator Tweaking
Als je moederbord echt de -5 nodig heeft, kan je een 7905 inzetten.
Ik denk eik niet dat je moederbord dat nodig heeft, probeer het anders.

Pak een voeding die erop werkt, en haal de witte draad uit de atx los. (das de -5)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:11

Theo

moederbord

Je mobo heeft geen -5 volt nodig. Ik heb hier de p4p800 deluxe die gevoed wordt door de eXtremepower 380 watt. Deze voeding heeft ook geen -5 volt, en mijn systeempje werkt prima :)

Maar als je pc niet aangaat, sluit dan eens die 4 polige P4 stekker aan die naast je cpu zit, Dit wil oko nog weleens zorgen dat ie niet opstart.

-edit-
en ik gebruik ook zo'n 24-20 pins verloopstekker :)

[ Voor 9% gewijzigd door Theo op 25-05-2006 20:47 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• PeterEs
Ik heb even het een en ander geprobeerd:

De oude voeding met de -5v draad (wit) eruit, werkt OK.
De oude voeding op de 24 >20 pins converter, dan worden er 4 pins niet gebruikt, werkt OK
De nieuwe voeding op de converter, weer de tik en doet verder niets. Lampje op het moederbord brand wel.

Het is dus niet de -5v lijn. Maar wat dan wel :?

EDIT: Die P4 connector is aangesloten ;), zou het misschien toch een biosinstelling zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door PeterEs op 25-05-2006 21:01 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:11

Theo

moederbord

lijkt erop dat de voeding kapot is. Heb je een ander systeem waar je de voeding op kan teseten??

Als je de voeding nieuw heb kun je de voeding ook naar de winkel terugbrengen, hert lijkt er immers op dat je voeding kapot is. Is het maar aan de winkel om te kijken of de voeding echt stuk is.....

Nu met WP, PV, EV en PC

• PeterEs
Ik heb helaas geen 24pins mobo, maar wel andere systemen met een 20 pins connector.

Celeron 600, dus zonder P4 connector op het mobo, geen resultaat.
Celeron 2,4Ghz, met P4 connector, zelfde symptomen.

• PeterEs
Probleem opgelost :)

Ik had natuurlijk alle molexen losgehaald, maar de floppyconnector had ik laten zitten, omdat ik die niet zo 123 los kreeg, omdat die nogal in een hoekje zat. Bij het testen van de voeding in de andere pc's, heb ik gewoon de kast ernaast gezet en de atx connector eruit gehaald. Ik vermoed dus dat het de floppydrive was die kortsluiting maakte, waardoor het systeem niet aanging.

Bedankt voor het meedenken iedereen! _/-\o_
Pagina: 1