flowerp schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 21:38:
Ik zou wel een beetje oppassen met de A8N-CM CSM. De ondersteuning voor Linux is redelijk slecht geweest. Met de allerlaatste bios hiervoor wil Linux tenminste booten, maar als ik zo de fora er over na las waren er nix dan problemen met de board; video die niet wilde werken, geluid dat het niet doet, sata die niet aan de praat te krijgen is, en het meest irritant de ethernet port die het niet doet.
Als je het lijstje doorkijkt dan vraag je je af wat er eigenlijk -wel- werkt aan het board, en dat is dus niet zo bijster veel.
Wel heb ik begrepen dat het dus met die laatste bios en tevens de 2.6.16 kernel een stukje beter geworden is. Als je voor de server al die dingen niet nodig hebt, dan zou je er mischien mee weg komen.
dat is wel erg negatief! ik heb het bord zelf, en inderdaad was de BIOS tot de laatste release niet goed, maar nu zijn er helemaal geen problemen meer mee. Video zijn nooit problemen mee geweest, hooguit dat het een paar weken duurde voor nvidia een officiele release deed waar de 6150 mee werkt. Nu werkt de video echter perfect.
De sata-poorten hebben t bij mij altijd gedaan, maar ik geloof dat je daar 2.6.14 of hoger voor nodig had.
Geluid was bij oudere alsa-versies een beetje een probleem, je moest zelf de driver patchen om t te gebruiken. Bij 2.6.16 zit een alsa die wel prima werkt.
Netwerkkaart werkt prima, maar de forcedeth driver kan de kaart niet initialiseren als windows m uit heeft gezet. De gesloten nvnet driver heeft geen problemen, en als je geen windows draait is t ook geen punt.
De CSM versie (dus de 430 chipset) heeft nog wel meer voordelen behalve betere video: gigabit ethernet, en 4 SATA poorten ipv 2.
Ik baalde in het begin een beetje van de gebrekkige ondersteuning, maar inmiddels is alles opgelost, en vind ik m fantastisch! De video is snel zat voor mij, en onboard dualhead is gewoon erg prettig. Gigabit ethernet maakt je klaar voor de toekomst, en t geluid is ook prima.