A8N-VM CSM, werkt de raid controller onder linux (debian)?

Pagina: 1
Acties:

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik wil dit bordje kopen voor een test servertje in de kelder. Nou heb ik hier een 3ware 8002-LP waar voorheen 2 37GB raptor schijven aan hingen. Nou heb ik de keuze tussen de onboard gebruiken van de A8N-VM CSM en de 3ware te verkopen of de 3ware te gebruiken.

Weet iemand of de raid controller van de A8N-VM CSM werkt in Linux Debian (3.1 R2)?

Alvast bedankt.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

onboard == software raid.
die 3ware is sowieso een stuk beter omdat het hardware raid is.

Software raid kun je net zo goed via de kernel doen, ipv via zo'n wannabe onboard prut dingie.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• m33p
dus theoretisch kan ik het 'CSM' gedeelte schrappen als ik het zo bekijk? Aangezien de extra's de onboard raid poorten en high definition audio en betere onboard video zijn.

Ik denk dat ik genoeg weet :)

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Heel andere insteek: Als je software RAID wilt doen, kun je ook kijken naar de Gigabyte Gigabyte GA-K8N51GMF-9, die is ongeveer even duur als de Asus, maar heeft wel 4 SATAII poorten, terwijl de Asus 2 heeft.

Oef, ik ga er wel vanuit dat je hem nog aan moet schaffen en dat je zat te twijfelen tussen de A8N en A8N-CSM :P.

[ Voor 22% gewijzigd door Jaap-Jan op 26-05-2006 11:30 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 02:01
Ik zou wel een beetje oppassen met de A8N-CM CSM. De ondersteuning voor Linux is redelijk slecht geweest. Met de allerlaatste bios hiervoor wil Linux tenminste booten, maar als ik zo de fora er over na las waren er nix dan problemen met de board; video die niet wilde werken, geluid dat het niet doet, sata die niet aan de praat te krijgen is, en het meest irritant de ethernet port die het niet doet.

Als je het lijstje doorkijkt dan vraag je je af wat er eigenlijk -wel- werkt aan het board, en dat is dus niet zo bijster veel.

Wel heb ik begrepen dat het dus met die laatste bios en tevens de 2.6.16 kernel een stukje beter geworden is. Als je voor de server al die dingen niet nodig hebt, dan zou je er mischien mee weg komen.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

flowerp schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 21:38:
Ik zou wel een beetje oppassen met de A8N-CM CSM. De ondersteuning voor Linux is redelijk slecht geweest. Met de allerlaatste bios hiervoor wil Linux tenminste booten, maar als ik zo de fora er over na las waren er nix dan problemen met de board; video die niet wilde werken, geluid dat het niet doet, sata die niet aan de praat te krijgen is, en het meest irritant de ethernet port die het niet doet.

Als je het lijstje doorkijkt dan vraag je je af wat er eigenlijk -wel- werkt aan het board, en dat is dus niet zo bijster veel.

Wel heb ik begrepen dat het dus met die laatste bios en tevens de 2.6.16 kernel een stukje beter geworden is. Als je voor de server al die dingen niet nodig hebt, dan zou je er mischien mee weg komen.
dat is wel erg negatief! ik heb het bord zelf, en inderdaad was de BIOS tot de laatste release niet goed, maar nu zijn er helemaal geen problemen meer mee. Video zijn nooit problemen mee geweest, hooguit dat het een paar weken duurde voor nvidia een officiele release deed waar de 6150 mee werkt. Nu werkt de video echter perfect.

De sata-poorten hebben t bij mij altijd gedaan, maar ik geloof dat je daar 2.6.14 of hoger voor nodig had.

Geluid was bij oudere alsa-versies een beetje een probleem, je moest zelf de driver patchen om t te gebruiken. Bij 2.6.16 zit een alsa die wel prima werkt.

Netwerkkaart werkt prima, maar de forcedeth driver kan de kaart niet initialiseren als windows m uit heeft gezet. De gesloten nvnet driver heeft geen problemen, en als je geen windows draait is t ook geen punt.

De CSM versie (dus de 430 chipset) heeft nog wel meer voordelen behalve betere video: gigabit ethernet, en 4 SATA poorten ipv 2.

Ik baalde in het begin een beetje van de gebrekkige ondersteuning, maar inmiddels is alles opgelost, en vind ik m fantastisch! De video is snel zat voor mij, en onboard dualhead is gewoon erg prettig. Gigabit ethernet maakt je klaar voor de toekomst, en t geluid is ook prima.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 02:01
smokalot schreef op zondag 28 mei 2006 @ 12:29:
[...]
Ik baalde in het begin een beetje van de gebrekkige ondersteuning, maar inmiddels is alles opgelost, en vind ik m fantastisch!
Dat klinkt dat iniedergeval goed! Zoals ik al zei, het ging dus inderdaad om een tijdje geleden (in mijn geval ruime 2 maanden). Toen wilde echt helemaal nix werken. Ik heb het draadje op www.nvnews.net over dit board uitvoerig doorgelezen, en met elke nieuwe pagina werd het hopelozer. Ik heb toen nog de handmatig gepatched bios geprobeerd (in de voorlaatste bios zat een foutief karakter in een acpi tabel), maar toen ook dat niet alle problemen ophief heb ik hem maar geruild voor een A8N-SLI SE.

Over het algemeen is dit natuurlijk altijd zo bij Linux. Hardware die minder als een half jaar oud is werkt gewoon voor geen meter. Ik had dat moeten weten. Ondertussen is dus blijkbaar de tijd aangebroken dat je wel gewoon de A8N-VM CSM kunt gebruiken onder Linux.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• m33p
Het is niet echt relevant meer maar ik heb de A8N-VM gekocht (dus de niet-CSM versie). Eerst veel problemen mee, maar nu na een BIOS update werkt het bijna perfect. Ik moet alleen de onboard LAN nog even aan de gang krijgen.
Pagina: 1