Toon posts:

HTPC of compact Office systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 359 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Zoals zovelen hier ben ik een HTPC aan het samenstellen, of liever gezegd een alles-in-1 HT Office PC. Ik heb de andere topics hierover gelezen, maar ik kom er niet alleen uit. Vaak willen mensen OF een HTPC alleen maar voor films, OF ze willen een HTPC die ook alle nieuwste spellen aankan...

Het zit als volgt: als student heb ik zeer weinig ruimte en wil ik toch graag office applicaties gebruiken, films (DVD en divx/xvid) kijken, en TV kijken. Dus wil ik graag alles doen op 1 en dezelfde PC. Dus ook geen TV meer op mijn kamer, maar alles op mijn 19" LCD beeldscherm :)

Nu heb ik al een hele tijd dezelfde (oude computer); ik ben een beetje lang uit de computer-koop-tweak scene. Mijn eisen aan het nieuwe systeem zijn:
- office applicaties,
- films (DVD en Divx) zonder haperen
- radio luisteren
- TV kijken
- Daarnaast zit ik krap bij kas dus het moet wel op budget tour :'(
- En tot slot wil ik weinig herrie (lijkt me logisch: fan-noise bij het kijken van films is echt irritant)
- Nieuwste spellen zijn is niet nodig; soms doe ik op mijn hudige systeem wel wat Unreal Tournament of Quake III Arena.

Al met al hoop ik met een niewe PC jaren vooruit te kunnen: lekker Office/OpenOffice, films, en TV kijken.

Ik denk dat het het makkelijkst is om te zeggen wat ik nu heb draaien:
- MSI KT4AV moederbord
- Athlon XP 2400 (geloof ik, misschien 2800)
- 256 Mb RAM (jaja, haha)
- Geforce 2 MX 400/440 64 Mb (ga niet lachen)
- en natuurlijk harde schijf, cd-rw brander

Met bovenstaande systeem ben ik eigenlijk tevreden, behalve dat ik soms een paar seconden moet wachten als veel programma's openstaan. Ik heb begrepen dat dat aan het RAM ligt. Dus ik denk eigenlijk dat ik met bijv 1024 mb RAM tevreden zou zijn met bovenstaande systeem. Ik heb bijvoorbeeld nooit last van haperende films ofzo...

Helaas is mijn huidige systeem wel erg lawaaiig. En alles zit wel in een enorme en lelijke behuizing. Dus wil ik nieuwe spullen kopen in een kleiner booksize barebone / behuizing. Daarvoor heb ik het volgende uitgezocht:

- Asus Pundit P1-PH1 (S775, Xpress 200, Zilver)
- Intel Celeron D 326 (S775, 2.53Ghz, 533Mhz FSB, 256kB, Boxed)
- videokaart is onboard: Ati xpress X200 heeft de Ati Radeon X300 kaart erop
- 1024 Mb DDR2 RAM
- NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash, Zwart)
- 250 Gb Harde Schijf (ik ben er nog niet uit welke)
- Hauppauge WinTV PVR-150MCE

Volgens mij is dit een van de goedkoopst mogelijke configs waar wel redelijk nieuwe hardware inzit en er ook nog mooit uitziet (mijn mening ;)) Wat vinden jullie van dit systeem (gezien mijn eisen)? Zal dit langzamer/gelijk/sneller zijn dan mijn huidige systeem?

Specifiek heb ik nog de volgende vragen:

1. Ik kan m.b.t. processoren door de bomen het bos niet meer zien. Is de Intel Celeron D 326 langzamer/vergelijkbaar/sneller dan Athlon XP 2400 of 2800?

2. ik begrijp die specificaties van de Pundit niet helemaal. Er kan DDR2 667/533/400 in. Betekent dat dat ik ook DDR geheugen erin kan stoppen (en niet "DDR2")?

3. die Pundit geeft aan dat ie een ATA 100 en S-ATA aansluiting heeft, en de volgende drive bays: 1 x 3.5". Dus... er past 1 harde schijf in en 1 CD-ROM, right? Dus ik kan OF een ATA-100 OF een S-ATA harde schijf erin doen... wat is in zo'n geval slimmer? ik dacht namelijk dat S-ATA alleen handiger/beter is als je meerdere van die schijven erin heb zitten om dan RAID te kunnen zetten.
1 x 5.25"

4. Maakt het helemaal niks uit dat een DVD-brander op z'n zijkant staat als ie staat te branden? (Of is dat een achterhaald idee dat een CD-ROM beter werkt als ie horizontaal ligt?)

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2006 17:22 ]

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

1: nee, die zal niet sneller zijn. En ook niet koeler... dus ook niet vanzelf stiller. Immers, de XP 2800+ ~ P4 2.8, terwijl deze Celeron een gecastreerde P4 is (Netburst zonder veel cache is dodelijk...). Lijkt me geen aanrader.

2: nee, moet DDR2 zijn maar je kan de kloksnelheid nog zelf uitzoeken. DDR2-400 is niet DDR400...

3: SATA is makkelijker aan te sluiten. Als je nog een ATA drive hebt die jij snel genoeg vindt, dan gewoon ATA houden.

4: geen idee, denk dat het niet uitmaakt, maar dat zou wel eens van het model af kunnen hangen?

Je kan natuurlijk ook gewoon een sloot RAM in je huidige systeem proppen, en nagaan waar de herrie vandaan komt. Volgens mij is het namelijk niet zo'n heel mank systeem voor Office+films...

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor je reactie.

Met betrekking tot punt 1, wat is dan de langzaamste, koelste en stilste (dat gaat toch allemaal samen?) processor die ik in dat moederbord van de Pundit p1-ph1 kan stoppen? Natuurlijk nog wel met de gestelde eisen in het achterhoofd.

(En voor in de toekomst: hoe kan ik zelf achterhalen wat de juiste processor is? Bestaat er een website waar alle mogelijke processors met elkaar vergeleken worden en waarbij staat of het voldoende is voor films afspelen/office/andere applicaties ??)

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:23
Ik zou zeggen dat voor wat jij wilt doen je huidige systeem nog prima is. Probeer eens na te gaan waar het geluid (vooral) vandaan komt. Desnoods kan je de fans in je kast, voeding en cpu-fan heel even(en beslist niet lang) stil houden.

Ga ook even na wat voor fans je hebt. Casefans, cpufan, fan op die videokaart en wat voor voeding.

Dat systeem is verder nog prima, je zou er iets ram bij kunnen stoppen, maar dat is ook echt het enige.

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat als ik nou gewoon graag een nieuwe kleine kast wil? ;)

M.b.t. de kleine kast
Ik heb nu een hele oude miditower van vobis highscreen geloof ik. Ca 8 jaar oud ofzo, ik weet het niet zeker. Die vind ik gewoon lelijk en hij neemt veel ruimte in. Ik wil dus gewoon graag zo'n kleinere booksize barebone/behuizing zodat ie naast mijn monitor op mijn bureau kan komen te staan.

Wat betreft het huidige lawaai
Ik denk dat ik zowel de cpu fan als de voeding/voedingfan zou moeten vervangen. Dat kost ook weer wat eurootjes.

Misschien was ik niet helemaal volledig in het achtergrondverhaal. Namelijk, wat betreft de onderdelen:
_soms_ heb ik wel zin in een oud spelletje zoals unreal tournament, maar dat is op mijn geforce 2 mx 400 64 Mb niet heel goed meer te spelen. Ik zou het graag met wat meer detail / hogere resoluatie willen zien.
Ook heb ik een te kleine harde schijf, en heb dus sowieso een nieuwe harddisk nodig.
Tot slot is mijn CD-RW (ik heb geen DVD speler noch brander) kapot, dus ik heb daar een nieuwe van nodig.

Met andere woorden wil/moet ik sowieso kopen:
- een nieuwe HD (met mijn huidige moederbord moet dit wel een ATA zijn)
- een nieuwe(re) videokaart (maar het hoeft zeker geen snelheidsmonster naar huidige maatstaven te worden).
- een nieuwe DVD brander
- een beetje extra RAM

Dus ik dacht: als ik dat allemaal moet kopen, dan koop ik er gewoon ook een mooie kleine behuizing+moederbord bij en de goedkoopste processor die koel / stil blijft!

Ik ben dus wel blij met jullie reacties, maar ik wil toch echt over op een nieuwe, stille en kleine behuizing... dus dan maar weer terug naar mijn vorige vraag: wat is dan de stilste, koelste (hopelijk goedkoopste) processor die in dat Pundit P1-PH1 moederbord past?

(P.S. Om het zelf samenstellen te omzeilen denk ik bijvoorbeeld ook aan een Aopen Cube mini MZ855-II, AOpen miniPC MP915B, of een Mac Mini. Ik heb hiernaar nog geen onderzoek gedaan, dus ik weet niet of die aan al mijn eisen voldoen...)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2006 18:57 ]

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Jouw huidige PC is nog goed zat voor de dingen die je ermee wilt doen. Ik denk dat een upgrade ook handiger is dan een stel nieuwe (tragere) onderdelen te kopen. Intel is op het moment zowiezo geen goed idee als je voor zuinig, koel en stil wilt gaan, tenzij je een mobile processor neemt.

Als je nou bijvoorbeeld het volgende neemt:

Arctic Silentium Tx (waar je de x moet vervangen voor een model dat jij mooi vindt) - 80 euro
Ontzettend stille kast, niet zo gek groot en inclusief stille voeding.

Arctic Copper Silent 3 - Tientje
Stille en niet zo gek dure processorkoeler.

256 MB DDR400 - 25 euro
Je kan eventueel wel meer nemen, maar ik denk dat 512 MB in totaal wel genoeg is voor wat jij met de PC wilt doen.

Sapphire Radeon 9550 128 MB - 45 euro
Niet de snelste videokaart, maar wel een aardig stuk sneller dan je Geforce 2 MX. En hij is nog passief gekoeld ook!

DVD Brander - ~30 euro

250 GB ATA schijf - ~70 euro
Het merk maakt verder niet zo heel veel uit. Behalve dan dat merken als Maxtor soms wat heter worden dan merken als Western Digital en Samsung. Qua prestaties zullen ze niet zo ver uit elkaar liggen.

De rest van de onderdelen neem je dan mee van je huidige PC en bouw je hierin.

Dan heb je toch een leuke stille PC waar je nog een tijdje mee vooruit kan en waar de games die jij wilt spelen goed op draaien.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

ik zou zeker niet voor een celeron gaan
die is gewoon veruit langzamer dan je processor van nu

zoals al gezegd, SATA is beter en sneller
sata heeft een klein kabeltje terwijl ata een hele dikke heeft(iig breed)

en volgens mij maakt het helemaal niks uit of je cdrom horizontaal of verticaal hangt

ik raad je een amd athlon 64 3000+ aan, prima processortje en de venice core is lkkr koel

neem je er een asus bordje met geforce 6150 op en klaar...

of je zoekt een barebone met socket 939(nog steeds goedkoper dan am2 en DDR blijft beter) en onboard
barebones ben ik niet echt in thuis

edit: ik ben heel erg langzaam

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2006 19:19 ]

• Gurdie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik zit zelf ook te kijken naar zo'n systeempje, maar ik kijk zelf naar deze pundit: P1-AH1.

Deze maakt gebruik van een s939 AMD processor, dus koeler en stiller, en de specs zijn net iets beter dan de intel variant ervan.

Zie hier voor deze barebone
http://www.asus.com/produ...=0&model=1087&modelmenu=1

Verwijderd

Topicstarter
Thankx voor de reply, Paddixx. Maar gezien mijn ruimtegebrek, wil ik toch een smallere behuizing die op mijn bureau naast de monitor kan staan en later eventueel ook mooi staat in een huiskamer naast de TV als HTPC.

Ook zijn de Arctic Silentium T2/T3 van ca 80 euro + Sapphire Radeon 9550 128 MB van 45 euro samen zelfs duurder dan de Pundit P1-AH1!

Thankx twixie en Gurdie! Ik had denk ik het oude vooroordeel nog dat Intel koeler/stiller is dan AMD ofzo...

Ik ga nu voor een nieuwe config:

- Pundit P1-AH1 a 110 euro
- Athlon 64 3000+ Venice a 100 euro
- 512 Mb DDR400 a ..... euro?
- eventueel speciale fan op de CPU - 15 euro
- NEC DVD brander - 30 euro
- 250 Gb HD (of nog wat groter misschien :)) - 70 a 100 euro
- TV-kaart

Nog verder tips/suggesties/opmerkingen?

Wat betreft de 512 mb RAM... de Pundit P1-AH1 Dual DDR 400/333/266 aan. Beetje domme vraag misschien, maar dat is toch hetzelfde als PC4200, PC3200 en PC2700 geheugen in de pricewatch? (Oh wacht, ik zie nu ook staan PC4000, 4200, 4300 en 4400... :'()

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2006 20:08 ]

Verwijderd

pc3200=400
pc2700=333
pc2100=266

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 19:56:
Thankx voor de reply, Paddixx. Maar gezien mijn ruimtegebrek, wil ik toch een smallere behuizing die op mijn bureau naast de monitor kan staan en later eventueel ook mooi staat in een huiskamer naast de TV als HTPC.

Ook zijn de Arctic Silentium T2/T3 van ca 80 euro + Sapphire Radeon 9550 128 MB van 45 euro samen zelfs duurder dan de Pundit P1-AH1!
Houd je er wel rekening mee dat de onboard videokaart van die Pundit waarschijnlijk nog langzamer gaat zijn dan je Geforce 2? ;)
Thankx twixie en Gurdie! Ik had denk ik het oude vooroordeel nog dat Intel koeler/stiller is dan AMD ofzo...

Ik ga nu voor een nieuwe config:

- Pundit P1-AH1 a 110 euro
- Athlon 64 3000+ Venice a 100 euro
- 512 Mb DDR400 a ..... euro?
- Arctic Copper Silent 3 voor op de CPU - 10 euro
- NEC DVD brander - 30 euro
- 250 Gb HD (of nog wat groter misschien :)) - 70 a 100 euro
- TV-kaart

Nog verder tips/suggesties/opmerkingen?
Een Arctic Copper Silent 3 gaat niet passen op een Athlon 64. Ze hebben echter wel de Arctic Silencer 64 voor Athlon 64's. Die kost ook maar een tientje en is ook ontzettend stil. Maar het kan ook zijn dat je bij je Pundit standaard al een CPU-koeler krijgt, omdat het een barebone is.

Verder heb ik er niks op aan te merken. :)
Wat betreft de 512 mb RAM... de Pundit P1-AH1 Dual DDR 400/333/266 aan. Beetje domme vraag misschien, maar dat is toch hetzelfde als PC4200, PC3200 en PC2700 geheugen in de pricewatch? (Oh wacht, ik zie nu ook staan PC4000, 4200, 4300 en 4400... :'()
DDR400 = PC3200
DDR333 = PC2700
DDR266 = PC2100

Maar aangezien je een Athlon 64 gaat kopen, zou ik gewoon voor DDR400 gaan. Het snellere geheugen is alleen weggelegd voor overclockers (tenzij het DDR2 betreft, dat gaat tot DDR2 800).

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
Houd je er wel rekening mee dat de onboard videokaart van die Pundit waarschijnlijk nog langzamer gaat zijn dan je Geforce 2? ;)
Nee, toch? Die Pundit gebruikt een Integrated Integrated GeForce 6 GPU. Is dat misschien langzamer dan een Geforce2 mx 400 64 mb?? Ik heb op de nvidia site gekeken, maar ik kan niet precies vinden wat de verschillen zijn. Bestaan er websites waarop je alle videokaarten kan aanklikken om dan met elkaar te vergelijken ofzoiets?
Een Arctic Copper Silent 3 gaat niet passen op een Athlon 64. Ze hebben echter wel de Arctic Silencer 64 voor Athlon 64's. Die kost ook maar een tientje en is ook ontzettend stil.
Ja, dat had ik ook net gemerkt. Ik had mijn post hierboven al aangepast en toen zag ik jouw reactie pas. Nu staat het er dus wel goed!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2006 20:23 ]

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 20:11:
[...]

Nee, toch? Die Pundit gebruikt een Integrated Integrated GeForce 6 GPU. Is dat misschien langzamer dan een Geforce2 mx 400 64 mb?? Ik heb op de nvidia site gekeken, maar ik kan niet precies vinden wat de verschillen zijn. Bestaan er websites waarop je alle videokaarten kan aanklikken om dan met elkaar te vergelijken ofzoiets?
Die onboard videokaart heeft shared geheugen. Dat betekent dat 'ie geheugen van je ramgeheugen af snoept en daardoor ook ontzettend traag is in 3D applicaties. Met Quake III Arena met alles op de laagste instellingen zal je met die kaart zo'n 30 FPS halen met drops naar 10 of 5 FPS als je in een ruimte komt waar iets gebeurd.

Verwijderd

Topicstarter
Aha. Duidelijk. Dus voor de duidelijkheid: die videokaart kan wel DVD en divx zonder haperen afspelen, maar niet spellen?

Dus heb ik het dat als ik toch (oude) spellen wil kunnen blijven spelen, ik het volgende kan doen:

Als ik een booksize/slimline behuizing wil houden, dan koop ik een los micro-ATX moederbord (socket 939) met AGP of PCI-express poort, een slimline/booksize behuizing, en een losse videokaart (plus alle andere onderdelen die ik nodig heb zoals DVD brander)

Als ik gewoon miditower behuizing kies, kan ik houden wat ik nu heb, maar koop gewoon de juiste onderdelen erbij..

Correct?

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 20:44:
Aha. Duidelijk. Dus voor de duidelijkheid: die videokaart kan wel DVD en divx zonder haperen afspelen, maar niet spellen?
Je zal er gewoon alles mee kunnen doen, behalve (zware) 3D applicaties draaien. DivX en DVD zullen gewoon goed draaien.
Dus heb ik het dat als ik toch (oude) spellen wil kunnen blijven spelen, ik het volgende kan doen:

Als ik een booksize/slimline behuizing wil houden, dan koop ik een los micro-ATX moederbord (socket 939) met AGP of PCI-express poort, een slimline/booksize behuizing, en een losse videokaart (plus alle andere onderdelen die ik nodig heb zoals DVD brander)
Als je dit doet, heb je kans dat je er een PCI-e/AGP-riser bij moet kopen, omdat een videokaart niet in de breedte in zo'n kast gaat passen. Maar het zou inderdaad kunnen.
Als ik gewoon miditower behuizing kies, kan ik houden wat ik nu heb, maar koop gewoon de juiste onderdelen erbij..

Correct?
Jep.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

http://www.pcpro.co.uk/reviews/87365/asus-pundit-p1ah1.html
Daar heb je iig een positieve review :)

Paddixx, je hebt gelijk dat een integrated graphics oplossing niet zo sterk is, maar langzamer dan een GF2MX?? Beetje overdreven denk ik.

http://www.xbitlabs.com/a...lay/gf6150-gf6100_13.html
Hier wat performance getallen. Kan er geen vergelijkbare van de GF2 bij vinden, maar je kan eventueel zelf die benchmarks draaien om een idee te krijgen.

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

John_Glenn schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 21:24:
http://www.pcpro.co.uk/reviews/87365/asus-pundit-p1ah1.html
Daar heb je iig een positieve review :)

Paddixx, je hebt gelijk dat een integrated graphics oplossing niet zo sterk is, maar langzamer dan een GF2MX?? Beetje overdreven denk ik.

http://www.xbitlabs.com/a...lay/gf6150-gf6100_13.html
Hier wat performance getallen. Kan er geen vergelijkbare van de GF2 bij vinden, maar je kan eventueel zelf die benchmarks draaien om een idee te krijgen.
Ik kan het je wel vertellen. De Geforce 2 MX zal met een x2 3800+ zo'n 7000~8000 punten halen in 3Dmark01se. Waarschijnlijk nog wel meer. De kaarten in die review halen de 6000 punten niet eens met dezelfde processor. De onboard oplossingen zijn inderdaad wel wat sneller geworden de laatste tijd. Al vind ik die van de Xpress 200 wel wat vaag. In de review haalt 'ie 5000 punten in 3Dmark01se, terwijl ik met mijn laptop (XP 3000+, 512 MB ram) de 1800 punten niet eens haalde. Nou weet ik wel dat een x2 3800+ wel wat sneller is, maar dat zou toch geen verschil van dik 3000 punten uit moeten maken? :?

Verwijderd

wel eens gekeken naar de nieuwe dual core lijn van intel de D805 moet een goede prijs prestatie hebben
kost ongv. 120 euro en schijnt heel ver over te clocken + voorbereid op het dualcore gebeuren

Verwijderd

Ik heb zelf een AMD64 3000+ met Xpress200.

En ik kan je zeggen, ik draai gewoon warcraft 3 1024x768 met alles op low en eye candy aan. (Shadow, spell detail etc.) gewoon met GEMAK! (had eerst een Geforce TI4200)

En als je echt voor stilte wilt gaan, focus dan op de HD.

Ik neem aan dat de voeding 120mm-ertje is. Dus aan je voeding hoef je niks te doen.
CPU, zet ff een zon zalman dingetje erop of doe ff met Q-Fan controll
GPU, onboard rulez hard!
HD, ik heb nu zelf 2x WD800 Sata, die 2 maken nu bij het meeste herrie. (alleen mijn toetsenbord tikkende maakt meer geluid)
DVD, CD-Speed van Nero :)

Verwijderd

zo'n zalman is alleen maar merk+uiterlijk

artic freeser pro 64 erop, voor 15 euro heb je er al 1

en als HD een samsung spinpoint
stilste op dit moment

Verwijderd

Topicstarter
Na het lezen van Chappie's post ben ik weer erg blij :) Het lijkt er dus op dat Chappie uit eigen ervaring spreekt dat de onboard graphics nou ook weer niet zo slecht zijn...

Ik ben nog wel ff aan het denken gegaan. Hoewel ik wel heel graag zo'n mooie compacte slimline kast wil, kan ik deze Pundit nooit meer verbeteren met een andere grafische kaart. Immers, er zit geen AGP noch een PCI-express slot in (alleen maar PCI). Dus als ik besluit toch een upgrade van GPU te kopen, zit ik verkeerd met de Pundit.

Misschien is het daarom toch slim om te kijken naar losse smalle kasten en losse moederborden. Dan kies ik wel een microATX moederbord met PCI-express of AGP...

Anyway, ik weet het nog niet. Daarom ben ik nu aan het kijken naar mijn opties op het gebied van behuizingen. Kunnen jullie mij mooie booksize/slimline kasten aanraden? Ik ben al op zoek geweest maar kan er maar weinig vinden (en de gevonden behuizingen vind ik lelijk). Ik dacht bijvoorbeeld aan een AOpen A2 Slim case - maar daar zit ook al standaard een moederbord in. Hrm. The search continues...

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 00:27:
Na het lezen van Chappie's post ben ik weer erg blij :) Het lijkt er dus op dat Chappie uit eigen ervaring spreekt dat de onboard graphics nou ook weer niet zo slecht zijn...

Ik ben nog wel ff aan het denken gegaan. Hoewel ik wel heel graag zo'n mooie compacte slimline kast wil, kan ik deze Pundit nooit meer verbeteren met een andere grafische kaart. Immers, er zit geen AGP noch een PCI-express slot in (alleen maar PCI). Dus als ik besluit toch een upgrade van GPU te kopen, zit ik verkeerd met de Pundit.

Misschien is het daarom toch slim om te kijken naar losse smalle kasten en losse moederborden. Dan kies ik wel een microATX moederbord met PCI-express of AGP...

Anyway, ik weet het nog niet. Daarom ben ik nu aan het kijken naar mijn opties op het gebied van behuizingen. Kunnen jullie mij mooie booksize/slimline kasten aanraden? Ik ben al op zoek geweest maar kan er maar weinig vinden (en de gevonden behuizingen vind ik lelijk). Ik dacht bijvoorbeeld aan een AOpen A2 Slim case - maar daar zit ook al standaard een moederbord in. Hrm. The search continues...
Als je gaat voor een mooie htpc kijk dan eens bij Silverstone... Hebben mooie modellen zonder moederbord!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik heb gisteren mijn "nieuwe" HTPC in dienst genomen, met een beetje hetzelfde doel zoals jij.

- Case: AOpen H340, zwart. Lijkt net een videorecorder.
Low-profile kast. Let dus ook op de hoogte van je cooler, en addon cards moeten ook LP zijn.
Dit is al een relatief kleine kast, ik denk niet dat je nog kleiner moet gaan zoeken als je ook nog warmte wil kunnen afvoeren.
Kleiner betekent minder ruimte betekent vaak meer warmte.

- Videokaart:Club3D ATI R 9250 128MB lowprofile.
Heeft extra brackets voor DVI en VGA/TV-out.

- Hauppage PVR 150MCE Lowprofile
Spreekt voor zich, MCE zonder TV is niks ;)

- Asrock 939A8X-M mATX bord, met een Athlon64 3000+.
Onboard LAN, SATA, redelijk goeie onboard sound.
Voorzien van 1GB DDR, ivm opnames van TV en normaal werk.

Omdat de kast relatief laag is gebruik ik een Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC (is trouwens discontinued).
Er draait MCE2005 op, hangt in mijn AD domain, en krijgt dus ook Office2003 via GPO geinstalleerd ;)
De TV moet nog wel vervangen worden, voor een 26" LCD TV of een 32" (laatst nog mee gespeeld, wel heeeel erg lekker maar wel huge).

[ Voor 17% gewijzigd door alt-92 op 26-05-2006 00:49 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Paddixx schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 21:56:
Ik kan het je wel vertellen. De Geforce 2 MX zal met een x2 3800+ zo'n 7000~8000 punten halen in 3Dmark01se. Waarschijnlijk nog wel meer. ...
Ik wil je graag geloven hoor, daar niet van, maar waar baseer je die schatting op?
... Al vind ik die van de Xpress 200 wel wat vaag. In de review haalt 'ie 5000 punten in 3Dmark01se, terwijl ik met mijn laptop (XP 3000+, 512 MB ram) de 1800 punten niet eens haalde. Nou weet ik wel dat een x2 3800+ wel wat sneller is, maar dat zou toch geen verschil van dik 3000 punten uit moeten maken? :?
Nee, het verschil komt doordat je op de laptop single-channel RAM hebt... dan zitten de onboard graphics en de CPU elkaar in de weg bij RAM-access...

[ Voor 19% gewijzigd door John_Glenn op 26-05-2006 03:37 ]

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 22:17:
Ik heb zelf een AMD64 3000+ met Xpress200.

En ik kan je zeggen, ik draai gewoon warcraft 3 1024x768 met alles op low en eye candy aan. (Shadow, spell detail etc.) gewoon met GEMAK! (had eerst een Geforce TI4200)

En als je echt voor stilte wilt gaan, focus dan op de HD.

Ik neem aan dat de voeding 120mm-ertje is. Dus aan je voeding hoef je niks te doen.
CPU, zet ff een zon zalman dingetje erop of doe ff met Q-Fan controll
GPU, onboard rulez hard!
HD, ik heb nu zelf 2x WD800 Sata, die 2 maken nu bij het meeste herrie. (alleen mijn toetsenbord tikkende maakt meer geluid)
DVD, CD-Speed van Nero :)
Het feit dat je een 4 jaar oude RTS met alles op low moet draaien, zegt natuurlijk niks goeds over je onboard videokaart. Hoeveel 3Dmarks haal je met je setup? Want dat is een betere vergelijking. Bovendien is 'met gemak' nogal subjectief. Waar de een het niet erg vindt om spellen met 30 FPS te spellen, vindt de ander het ondraagbaar als de FPS onder de 50 komt.
John_Glenn schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 03:31:
[...]

Ik wil je graag geloven hoor, daar niet van, maar waar baseer je die schatting op?
De PC van m'n ouders haalde met een Geforce 4 MX440 (wat dus een ietsjes opgevoerde Geforce 2 MX400 is) haalde al bijna 6000 3Dmarks in 3Dmark01se met een 533 MHz FSB P4 2,4 GHz en 256 MB ram. Dan is het logisch dat een Geforce 2 met een veel snellere CPU wel wat hoger zal scoren.
[...]

Nee, het verschil komt doordat je op de laptop single-channel RAM hebt... dan zitten de onboard graphics en de CPU elkaar in de weg bij RAM-access...
Dat zou wel kunnen, inderdaad.

[ Voor 7% gewijzigd door Rhannie op 26-05-2006 07:35 ]

Verwijderd

als Matx kast raad ik je deze aan

Aspire X-Qpack

is eigenlijk gewoon een barebone alleen met wat meer ruimte

Verwijderd

Aspire die is inderdaad een sexy dingetje (staat al 1 jaar bovenaan op mijn verlanglijst :(...)

Ik zal ff benchmarken maar verwacht geen geweldige score. Als je niet al te hoge eisen hebt op games, dan zal je geen "lag" ondervinden. Ik heb niet de limit opgezocht van mijn onboard GPU.

Als je voor een onboard mobo gaat, neem die Nvidia, die schijnt de ati gpu omver te blazen en heeft ook nog DVI.

Edit:

3DMARK06 score : 164
SM2.o Score: 75
CPU Score: 651

AMD643000+
4x256 mb 400mhz CL2.5 (timing staan bij default duzz ?)
MSI RS482 (of die X) met onboard Xpress200

De extrapolatie naar andere bench voor Geforce2 MX mag jij doen :P

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2006 14:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Nu ga ik een beetje roet in het (HTPC) eten gooien... ik heb alles tegen elkaar afgewogen en ik heb toch maar besloten om mijn huidige PC te upgraden en niet over te stappen op een kleiner/barebone systeem.

Daarom heb ik het volgende besteld:
- Antec Lifestyle Sonata II
- 1 gig DDR3200 RAM
- NEC brander, 15-in-1 apacer
- ati radeon 9250
- Arctic CPU koeler
- Hauppage 150MCE tv-kaart

En dan hou ik dus mijn oude MSI KT4AV moederbord en Athlon XP 2400 nog even. Ook probeer ik het nog even met mijn oude harde schijf... dat vind ik wel vervelend, maar ja. Ik wil wel een nieuwe kopen, maar dan wel SATA, en dat kan het MSI moederbord niet aan. En om nou een nieuw moederbord en processor te kopen speciaal voor een nieuwe harde schijf... dat kan budgettair gezien nu even niet.

Waarom deze ommezwaai? Nou...
- ik geef nu minder geld (ca 200 euro) uit en heb dan zelfs een vergelijkbaar of beter systeem dan als ik alles in een compacte barebone stop.
- wat betreft de ruimte: het leek me erg fijn om een kleine PC te hebben, maarre... ik verwijder wel een stoel of verander mijn boekenkast in planken aan de muur in mijn studentenkamer. Jammer dan. Die mooie nieuwe sonata II kast is ook een goede toevoeging aan de inrichting! ;)
- ik kan nu zelfs binnen het budget 1 gigabyte RAM kopen :)
- het systeem zal heel stil zijn door de juiste kast en processorkoeler + passief gekoelde videokaart - ik denk wel stiller dan een barebone, zodat ik zonder achtergrondnoise films kan kijken of kan slapen met de comp aan
- ik kan het systeem later nog uitbreiden met nieuwe moederbord en processor en verder alles houden. Eventueel ook een nieuwe videokaart kan ik dan kopen (want die radeon 9250 kost 40 euro dus die schade valt reuze mee)

Nogmaals bedankt voor alle tips!

Verwijderd

"vroegah" waren er SATA-IDE dongles/converters, die zijn volgens mij "verbannen"....

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

.... en die deden precies het omgekeerde, nl een SATA host met een PATA schijf verbinden. Niet heel zinvol hiervoor dus :)
Pagina: 1