[Photoshop] Exact namaken glans-effect

Pagina: 1
Acties:
  • 2.299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koekiemonster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11 11:02

koekiemonster

want a cookie

Topicstarter
Ok, ik heb een klein beetje hulp nodig. Zonder deze hulp kom ik namelijk niet tot een oplossing.

Ik heb een Nederlandse vlag en ik wil eigenlijk een Engelse variant, maar wel met hetzelfde shiny effect erover. Ik kan het effect nergens vinden en als ik Filter -> lighting effects gebruik kom ik niet eens in de buurt.

Het gaat hierom:
Afbeeldingslocatie: http://www.webhero.nl/lynx/cms/images/lan/nl.gif

Maar nu wil ik de Engelse variant maken, met de glans erover. Als ik de Engelse vlag erin plaats, dan raak ik het geinige effect kwijt.

Iemand zo handy om mij uitleg te geven, wat ik mis, hoe ik die glans exact kan reproduceren. Is hier een truc voor? Ik heb het namelijk vaker dat ik plaatjes moet bewerken met of zonder een specifieke glans.

Deze vlag moet dus op de plek van de Nederlandse, maar dan nog wel een dergelijk effect. Dus als ik ze naast elkaar heb dat ze een serie lijken.
Afbeeldingslocatie: http://www.fauna.hu/images/uk.gif

Ik werk hier met Photoshop 6.0 en heb geen toegang tot de PSD van de Nederlandse gif.

[webhero.nl]

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Zoek eens op google naar "glossy flag", "shiny flag"

hier heb je alvast een tutorial

http://inferno-design.com...hive=&start_from=&ucat=9&

• koekiemonster

koekiemonster

want a cookie

Topicstarter
Tutorial doorlopen, maar die glans krijg ik niet als een schuine buis over een vlag.
Hierdoor krijg ik een soort hoek-effect, terwijl ik een schuine buis over de image wil laten gaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.webhero.nl/lynx/cms/images/lan/en.gif
Wijkt teveel af van:
Afbeeldingslocatie: http://www.webhero.nl/lynx/cms/images/lan/nl.gif

[webhero.nl]

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:16
dodge en burn tool gebruiken :)

geeft dit resultaat
Afbeeldingslocatie: http://img115.imageshack.us/img115/1006/untitled13ig.jpg

tis wel een brakke jpg en ff snel gedaan, maar het geeft wel aan dat dit de gebruikte techniek is denk ik.

eerst met de dodge tool 2 diagonale strepen maken zodat er een gebied wat feller wordt. Dan aan de randjes daarvan met de burn tool de randjes donkereder maken, zodat je als het ware een soort diepte krijgt.

[ Voor 120% gewijzigd door Schuey op 25-05-2006 17:21 ]

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10 11:15

BruT@LysT

Fear and Loathing

Schuey schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 17:16:
dodge en burn tool gebruiken :)

geeft dit resultaat
[afbeelding]
indeed!

sry, maar dit is ook wel echt te simpel voor woorden. Kijk nou gewoon es heel goed naar het plaatje zoals je het wilt hebben. EN hoezo glans? het kunnen net zogoed kreukels in het doek zijn. Gewoon twee wat lichtere en donkere shuine banen over het plaatje laten lopen en je krijgt een soort rimpel effect.

• Schuey
niet iedereen ziet dat soort dingen meteen

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vlaggetje gewoon openen en pixes iets lichter/donkerder maken :P
't is gelukkig maar een vlaggetje, geen foto ;)

En ja.. ze waren me dus al voor (F5, wasda?) Ik ken ook al die Photoshop-termen niet.. gebruik namelijk TheGimp, die anderen waren dus eerder, én beter met antwoorden :+

[ Voor 45% gewijzigd door TheZeroorez op 25-05-2006 17:27 ]

• koekiemonster

koekiemonster

want a cookie

Topicstarter
BruT@LysT schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 17:21:
[...]

indeed!

sry, maar dit is ook wel echt te simpel voor woorden. Kijk nou gewoon es heel goed naar het plaatje zoals je het wilt hebben. EN hoezo glans? het kunnen net zogoed kreukels in het doek zijn. Gewoon twee wat lichtere en donkere shuine banen over het plaatje laten lopen en je krijgt een soort rimpel effect.
Simpel, maar je moet er inderdaad maar even op komen. Dodgetool bracht niet helemaal het juiste resultaat, maar met d eline-tool en opacity kwam ik een heel eind.

[webhero.nl]

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

De gein is dus dat in pakketten zoals coppermine deze vlaggen al gebruikt worden. Er staat me iets bij dat je deze set opensource kan gebruiken. Kan het helaas niet voor je nazoeken want ik moet nu weg.

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

idd, er bestaat al een set met alle vlaggetjes op die manier, nja iig de meest gebruikte...

gewoon even googlen op smiliepacks, of flag pack, weet niet meer precies, maar dan kom je wrsch wel uit op pagina's waar je zulke sets kunt downloaden...

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

Verwijderd

Inderdaad wat iemand eerder hier al zei. Zoom voor de gein ook gewoon keer heel ver in op de nederlandse vlag. Je ziet zo precies hoe dit effect is onstaan. Zo kan je heel eenvoudig met de burn en dodge tool wat "schaduw" aan je vlag brengen om hem zo net te laten lijken alsof hij rimpeld.

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-12 14:02

Cablekevin

CCCP Baby!

• Schuey
Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 01:30:
Inderdaad wat iemand eerder hier al zei. Zoom voor de gein ook gewoon keer heel ver in op de nederlandse vlag. Je ziet zo precies hoe dit effect is onstaan. Zo kan je heel eenvoudig met de burn en dodge tool wat "schaduw" aan je vlag brengen om hem zo net te laten lijken alsof hij rimpeld.
meen je dat nou? :P

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:28
Waarom niet? :P

http://hawvie.deviantart.com/

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Offtopic geouwehoer is wel weer leuk geweest in dit topic ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

de manier hoe ik het doe is door een extra layer te maken, voordat je dit doet selecteer je de vlag met alt + vlag(layer). Ga dan naar de tweede layer en kiep met het fill-tool de balk in met wit.

Verwijder met de gum en een zacht penseel de stukken die je wilt verwijderen. Als je dit gedaan hebt zet je de opacity van de laag op 0. Inderdaad nu zie je helemaal niets meer :) . Klik nu met je linkermuis 2x op de extra laag. Vink nu gradient overlay aan en kies een kleur naar transparant verloop met als kleur van wit opac. 100% naar 0%

Jij wilt dat de gradient opkomt vanuit de linkerbovenhoek die kies ook de linkerbovenhoek waar je het licht vandaan wilt laten komen. Klik nu op oke en ga naar filters kies daar Blur/ Gaussian blur voor het gewenste resultaat, ben nu helaas op men werk zal vanavond nog even een post doen

gr
Pagina: 1