[XP] PC hangt/hapert bij o.a. video afspelen

Pagina: 1
Acties:

• Rabrynil
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-11-2025
Systeem:
ASUS P5SD2-X
Intel Celeron D336 2.8 Ghz
TwinMos 1024MB DDR PC4300 533Mhz
Asus VGA GeForce 7300GS 256MB
NEC ND-3550 DVD +/-RW
Maxtor DiamondMax 10 RoHS 250 GB 7200 RPM SATA II/300
Aopen QF50A + 300Watt PSU
ASUS WL143G Wireless NIC

Wat is het probleem nu:
Na het installeren van een verse Windows XP Home Edition, het installeren van de nieuwste drivers van ASUS en nVidia en het laten lopen van alle Windows Updates tot vandaag komt het volgende probleem naar boven: als ik bijvoorbeeld een video afspeel met Windows Media Player, ofwel een WMV ofwel een AVI dan gaat het beeld heel erg haperen en bij sommige filmpjes hangt de PC helemaal vast na 10-15 seconden. Resetten is de enige optie. Heb al geprobeerd om de videoversnelling uit te zetten maar dat mocht niet baten. CPU-temperatuur ligt tussen de 53 en 55 graden, GPU ook rond de 53 graden en de NB/SB-chipset rond de 30. Heb ook al geprobeerd om geheugen te verplaatse van DIMM1 naar DIMM2 maar dit baat ookniet.

Iemand met deze beschrijving enig idee waar het probleem misschien zou kunnen liggen?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Rabrynil / Bart

• Rabrynil
Een andere videokaart in de computer lost het probleem op (hele oude PCI-versie maar alleen om te testen). Maar die 7300GS werkt in een andere computer weer zonder problemen. Help!

[ Voor 16% gewijzigd door Rabrynil op 25-05-2006 19:17 ]

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10-2025

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Heb je al geprobeerd de videokaart drivers te herinstalleren.
Werkt dat niet dan de nieuwste Betá versie proberen.
Werkt dat ook niet dan gewoon een oudere versie pakken.

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Die temperaturen zijn extreem hoog voor zon simpele PC..

Mijn CPU is nu 36 graden
en mijn GPU is nu 32 graden
Temp in kast is 28 graden

Wat voor kast heb je?

Laurens

• Rabrynil
Aopen QF50A zoals vermeld in de openingspost.
Heb alle drivers al geprobeerd. OmegaDrivers ondersteunen de 7300GS niet (te oude ForceWare) en de DHZer0point maken geen verschil. De gewone drivers van nVidia, recentste, hebben het probleem. Echter installeer ik géén videodrivers is het probleem weg. Helaas werkt dat niet zo lekker.

• JorisPenders
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 09:29

JorisPenders

Designer & Coder

lvrijn schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 20:11:
Die temperaturen zijn extreem hoog voor zon simpele PC..

Mijn CPU is nu 36 graden
en mijn GPU is nu 32 graden
Temp in kast is 28 graden

Wat voor kast heb je?

Laurens
Nounou, extreem hoog.
Het moet gewoon kunnen, hier is mijn CPU ook altijd rond de 30 - 40 graden hoor, en nooit last ervan. Dat kan iig nie de oorzaak zijn

SystemSpecs -- WebArea - Your Online Home -- Webdesign

• lvrijn
Rabrynil schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 20:16:
Aopen QF50A zoals vermeld in de openingspost.
Heb alle drivers al geprobeerd. OmegaDrivers ondersteunen de 7300GS niet (te oude ForceWare) en de DHZer0point maken geen verschil. De gewone drivers van nVidia, recentste, hebben het probleem. Echter installeer ik géén videodrivers is het probleem weg. Helaas werkt dat niet zo lekker.
Nou ik weet niet waar jij dat vandaan haalt in de beginpost :?
Maar omdat die kast zo klein is, dan kloopen de temps wel :P

Probeer is een Codecpack te installeren. (K-lite mega codec pack)

Laurens

• Rabrynil
lvrijn schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 20:25:
[...]

Nou ik weet niet waar jij dat vandaan haalt in de beginpost :?
Maar omdat die kast zo klein is, dan kloopen de temps wel :P

Probeer is een Codecpack te installeren. (K-lite mega codec pack)

Laurens
Garst, aan een codec ligt het niet want hij hapert ook gewoon op de met Windows meegeleverde WMV-video's.

• lvrijn
Rabrynil schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 20:29:
[...]

Garst, aan een codec ligt het niet want hij hapert ook gewoon op de met Windows meegeleverde WMV-video's.
Het was maar een idee, want zonder codecs kan ik niet alles perfect en soepel afspelen.

• Rabrynil
Niemand die een oplossing weet? Zodra ik een oude PCI-videokaart erin doe loopt hij niet vast. Chipsetdrivers voor die SiS 656 chipset zijn nergens te krijgen maar toch blijf ik vermoeden dat het met die PCI-e x16 lane te maken heeft. Anyone?

Verwijderd

Bump, aangezien ik samen met Rabrynil dit systeempje gebouwd heb en ikzelf ook geen enkel idee heb waar het probleem vandaan zou kunnen komen. Hulp is meer dan welkom.

Verwijderd

Nogmaals een bump. We zijn radeloos, computer moet voor het weekend uitgeleverd worden, maar kampt nog altijd met dezelfde problemen. Rabrynil gaat nog proberen die PCI-e-link terug te schroeven naar 8x, dus daar horen jullie nog over. Suggesties zijn nog altijd meer dan welkom en we wachten er dan ook met smart op. Alvast bedankt voor het meedenken.

Verwijderd

Laatste schop die ik dit topic geef. Er moet toch iemand zijn die raad weet met dit probleem? :/

Verwijderd

- Te zwakke of brakke voeding?
- BIOS-reset naar standaard fabriekswaarden geprobeerd?
- BIOS-update geprobeerd?
- Wat gebeurt er na een verse installatie van Windows en alléén drivers voor alléén apparaten die NIET herkend worden?

• Rabrynil
1. Voeding lijkt me in orde, heb nu alleen mobo, videokaart, HD en cpu aangesloten. Tweede HD en DVD-burner eruitgehaald just to be sure.
2. Yesh allang geprobeerd.
3. Is laatste versie, met andere versie wilde hij af en toe niet booten doordat de schijf niet herkend werd. Dit stond ook in de fixlist van die nieuwe biosversie.
4. In die status is ie nu.

Verwijderd

Nog een belangrijk puntje waar we zojuist achterkwamen:

In de pc zit een enkel reepje van 1024MB DDR2 van TwinMos. Het bestaat uit 8 chipjes, dus 1024/8 = 128MB per chip. Nu zegt de handleiding van het mobo dat hij niet compatible is met DIMMs met 128MB chips. Het vreemde is dat de problemen zich alleen openbaren wanneer de 7300GS wordt gebruikt. Een ander punt is dat het systeem aangeeft 512MB VRAM te detecteren, terwijl deze kaart over slechts 256MB VRAM beschikt. Wellicht spreekt de videokaart 256MB van het gewone RAM aan? Of is wellicht toch de videokaart defect? We zijn op weg, nu de oplossing nog!
Pagina: 1