2 NICS 'bridgen' onder SuSE

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:33
aloha
ik heb hier de volgende situatie....
ik bezit een linuxbak met daarin 2 NICs
een RT8029 (10mbit) waarop een coax kabel is aangesloten met daarachter mijn netwerk..
(10.0.0.x reeks, subnet 255.255.255.0)

dit functioneerd prima, ook DHCP , DNS etc.

de 2e NIC is een 3com 905BTX/CTX..
deze heb ik ingedeeld in de reeks 192.168.0.x en het ipnummertje .10 gegeven.
subnet is hetzelfde (255.255.255.0)

nu heb ik een laptop met daarin een xircom 10/100 UTP PCMCIA kaartje, en die wil ik met een crosslink kabel uplinken naar de 2e NIC om vervolgens het netwerken te bridgen...

wel, aan het bridgen kom ik nog niet eens toe omdat ik niet eens kan communiceren tussen beide NICs (laptop & 3com).

het rare is dat de laptop wel een IP krijgt (192.168.0.1) maar dat ik verder niets kan.
(de laptop krijgt ook een DNS hostname, DNS server, gateway, etc. toegewezen)..
verder kan ik vanaf de laptop niet pingen naar x.10, etc. omgedraaid ook niet, lokaal pingen werkt wel op beide systemen..

de kabel is goed, beide netwerkkaarten zijn ook in orde.... kan iemand mij uitleggen wat er eventueel fout zou kunnen staan??

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ichnaton
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-08 17:25
[b]
nu heb ik een laptop met daarin een xircom 10/100 UTP PCMCIA kaartje, en die wil ik met een crosslink kabel uplinken naar de 2e NIC om vervolgens het netwerken te bridgen...

wel, aan het bridgen kom ik nog niet eens toe omdat ik niet eens kan communiceren tussen beide NICs (laptop & 3com).

het rare is dat de laptop wel een IP krijgt (192.168.0.1) maar dat ik verder niets kan.
(de laptop krijgt ook een DNS hostname, DNS server, gateway, etc. toegewezen)..
verder kan ik vanaf de laptop niet pingen naar x.10, etc. omgedraaid ook niet, lokaal pingen werkt wel op beide systemen..

de kabel is goed, beide netwerkkaarten zijn ook in orde.... kan iemand mij uitleggen wat er eventueel fout zou kunnen staan??
Het zit m in de IP-forwarding. Installeer
susefirewall. (yast) dan naar /etc/rc.config.d/firewall.
Effe de ipforwarding aanzetten en check de nummero's.
dan rcfirewall start and you're on
Debuggen in /var/log/messages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-05-2024
Ha! Het heet geen bridging, dus misschien dat er daarom nog niemand een antwoord had gegeven. Je wilt gewoon dat je linux-bak als een soort routertje gaat werken, dus verkeer tussen de twee netwerkkaarten doorgeven zonder NAT of andere truukjes toe te passen. Het antwoord is:

- Log in als root op je linuxbak
- Tik het volgende:
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
- Klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
Je laptop krijgt wel een ip adres van je 'server', en daarna niets meer?Vreemd. Als je nou even geen DHCP gebruikt, maar een vast IP-adres, werkt alles dan wel?

En dat bridgen lijkt me een kwestie van spelen met ipchains, dat is hier al vaak genoeg uitgelegd.

[edit: aan die ander hulp heb je meer gelukkig, maar ik reageerde maar omdat niemand dat nog gedaan had]

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
het 'bridgen' is het probleem nog niet,
ip forwarding staat al ingeschakeld omdat de linux server al verkeer doorroute vanaf ippp0 (ISDN) naar eth0 (RT8029)
.....

ik denk dat ik inmiddels het probleem gevonden heb waarom mijn laptop enkel een IP krijt van de DHCP en daarna niets meer, volgens mij is de bijgeleverde driver van SuSE 6.4 (die voor de 3c905 C/B) niet geschikt voor mij 3c905BTX/CTX (TX-M) kaart..
ik heb op de 3com site nu wel een nieuwe driver gevonden maar heb geen id hoe ik die moet installeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 18:11
SuSE Vuurmuur hoef je niet te installeren, dit is alleen van belang als je ip-masquerading wil doen.

'K heb ook zo'n soort configuratie draaien, het enige wat ik heb gedaan is NIC inpluggen, DHCP-server config aanpassen. En draaien met de bak!!!

Als je wil, wil ik je mijn config bestanden wel toesturen (Gebruik nl ook SuSE). *D

My weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
ik heb het inmiddels aan de praat!!
joy! joy! :D

de grootste fout was dat de driver voor de 3com kaart niet goed was, die heb ik inmiddels aangepast, en nu werkt het prima, ook op 100mbit! :D

2e fout was dat ik in de vluggigheid mijn firewall had gecleaned en uit de autoexec gehaald en dat vergeten was waardoor de masquerading het niet meer deed, nu dus wel!
ps beide netwerken kunnen elkaar ook bereiken nu :D

tijd voor een :7

Pagina: 1