Hallo, dit is mijn eerste topic op tweakers, maar ik gebruikte deze site al lang. Daarom weet ik zeker dat jullie de eersten zijn aan wie ik zoiets moet vragen als beginnende tweaker
. Ik upgrade mijn pc met stukjes per keer en nu merkte ik dat toen ik op msn een audiogesprek hield, mijn cpu gebruik 20% was. Dit is waarschijnlijk de oorzaak van de onboard NIC, denk ik
. Ik ben dus nu op zoek naar een nieuwe netwerkkaart. Ik wil graag een netwerkkaart met een PCI-Ex1 aansluiting maar ik kan deze nergens vinden
. Dus aan jullie de vraag of jullie me daarbij kunnen helpen. Ik wil er liever niet meer dan 25 euri aan uitgeven
Volgens mij heb je het deel van 'eerst zoeken, dan vragen' dan over het hoofd gezien, maar ja 
pricewatch: Intel PRO/1000 PT Desktop Adapter (1000Mbps, PCI-e 1x)
die is maar 34 euro.
Je had trouwens ook je criteria anders kunnen leggen, een sweex netwerkkaartje (als ze die ooit in pci-e gaan maken, dat is vast te moeilijk voor ze
) gaat je cpu-gebruik niet omlaag brengen, al stop je m in een pci-e 16x slot. Toevallig is het enige wat ik nu vind van Intel (er staat nog een kaartje in de PW, 37 euro, ook van intel), daarmee zit je volgens mij wel goed, Intels hebben namelijk een on-kaart processor die je normale cpu het werk uit handen neemt. Het is dus niet zo dat een pci-e kaartje per definitie je cpu gaat ontlasten, er zijn nog meer factoren. Voor gigabit is het echter wel handig, omdat je met een normale pci-kaart de pci-bus (iets meer dan 1 gigabit) vrij snel dichttrekt. Met pci-e heb je dit probleem niet meer.
pricewatch: Intel PRO/1000 PT Desktop Adapter (1000Mbps, PCI-e 1x)
die is maar 34 euro.
Je had trouwens ook je criteria anders kunnen leggen, een sweex netwerkkaartje (als ze die ooit in pci-e gaan maken, dat is vast te moeilijk voor ze
[ Voor 72% gewijzigd door DataGhost op 25-05-2006 14:03 ]
Je hebt soms Gigabit-of fiberkaarten voor servers op PCIEx, maar voor normaal gebruik is zoiets echt niet nodig.Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 13:56:
Hallo, dit is mijn eerste topic op tweakers, maar ik gebruikte deze site al lang. Daarom weet ik zeker dat jullie de eersten zijn aan wie ik zoiets moet vragen als beginnende tweaker. Ik upgrade mijn pc met stukjes per keer en nu merkte ik dat toen ik op msn een audiogesprek hield, mijn cpu gebruik 20% was. Dit is waarschijnlijk de oorzaak van de onboard NIC, denk ik
. Ik ben dus nu op zoek naar een nieuwe netwerkkaart. Ik wil graag een netwerkkaart met een PCI-Ex1 aansluiting maar ik kan deze nergens vinden
. Dus aan jullie de vraag of jullie me daarbij kunnen helpen. Ik wil er liever niet meer dan 25 euri aan uitgeven
Ook denk ik dat die 20% gedeeltelijk aan het audio encoden ligt.
Een goede upgrade zou een 3Com 3C905-nogwat zijn, die hele serie is legendarisch.
Meestal niet nieuw meer te koop maar via eBay/marktplaats voor 5€ te verzenden.
WinXP heeft die drivers al meegeleverd (2000/98 misschien ook?) dus geen cd'tjes nodig.
Nadeel is dat het 'maar' 100Mbit is, als je al een gigabitswitch hebt is het zonde.
Je kan ook een Intelkaartje nemen, die schijnen nog minder CPU te gebruiken.
Allemaal PCI overigens.
Koop iig géén Realtek-kaartjes van bv Sweex/Edimax!
Je kan ze herkennen aan het feit dat ze maar 3cm hoog zijn ofzo, wat erop duidt dat er niet veel eigen rekenkracht inzit...
Owner SuitIT, https://www.suitit.nl
je hebt gelijk, ik las helemaal nietDarthPlastic schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 14:03:
[...]
Je hebt soms Gigabit-of fiberkaarten voor servers op PCIEx, maar voor normaal gebruik is zoiets echt niet nodig.
Ook denk ik dat die 20% gedeeltelijk aan het audio encoden ligt.
post 999
[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 25-05-2006 14:06 ]
Nu 1000, feli
edit: Ik moet dr nog wel wat, maar zit bijna aan 750, da's ook wel leuk
TS: Al wat gevonden eigenlijk?
[ Voor 25% gewijzigd door DarthPlastic op 25-05-2006 14:07 ]
Owner SuitIT, https://www.suitit.nl
Bull. Om alleen maar te internetten is zelfs 100 Mbit overkill. Heb je een "echt" Gbit netwerk en doe je heel veel filetransfers dan kun je overwegen een Gbit kaartje aan te schaffen. Voor huis-, tuin en keukengebruik voldoet 100Mbit doorgaans ruimschoots. Sterker nog: veel bedrijven gebruiken zelfs nog een 10 Mbit netwerk! (o.a. Atos Origin op de nodige locaties)DarthPlastic schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 14:03:
[...]
Nadeel is dat het 'maar' 100Mbit is, als je al een gigabitswitch hebt is het zonde.
Koop iig géén Realtek-kaartjes van bv Sweex/Edimax!
Je kan ze herkennen aan het feit dat ze maar 3cm hoog zijn ofzo, wat erop duidt dat er niet veel eigen rekenkracht inzit...
Een kaartje van 3cm hoogte is meestal een low-profile kaartje, bedoeld voor platte PC's en heeft dan ook weinig te maken met eigen rekenkracht. Jouw redenering raakt dan ook kant noch wal.
M.a.w. veel zinnigs zeg je niet. Alleen dat audiocompressie processortijd kost...
We have just one world, but we live in different ones...
Ik doe nogal veel filetransfers over internet met een vriend me, maar ik heb maar een 3 mbit verbinding, dus dit zou geen cpu moeten kosten of wel? Iig komt het er op neer dat het geen nut heeft om een nieuwe netwerkkaart te kopen
. Alvast bedankt voor alle replies.
Ik wil graag PCI-Ex1 plankje(beginnende tweaker-taal
) omdat ik dan nog 2 pci sloten overhoudt voor eventuele andere kaarten.
Mijn thuisnetwerk is maar 100Mbit.
PS Sorry voor de vele edits, ik moet het forum nog een beetje doorkrijgen
Ik wil graag PCI-Ex1 plankje(beginnende tweaker-taal
Mijn thuisnetwerk is maar 100Mbit.
PS Sorry voor de vele edits, ik moet het forum nog een beetje doorkrijgen
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2006 19:54 ]
Je kan inderdaad beter een ander geluidskaartje kopen met goede hardware processing
En zoals je al zegt, over internet is maar 3mbit, dan zou zelfs een 10mbit netwerkkaartje al genoeg zijn, en msn gebruikt die 3mbit op lange na niet
En zoals je al zegt, over internet is maar 3mbit, dan zou zelfs een 10mbit netwerkkaartje al genoeg zijn, en msn gebruikt die 3mbit op lange na niet
Ok bedankt, ik weet genoeg
. Nieuwe audiokaart dus, was ik toch al van plan
. Thuisnetwerk is toch maar 100 Mbit. Bedankt voor de replies
.
Pagina: 1