PC hapert tijdens games?

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• stevenh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-05 15:46
Hoi,
Ik heb hier ondertussen al meerdere topics over geopend, met als gevolg dat ik al 200 euro heb weggegooid :).

Mijn specs zijn nu:

Pentium 4 3200 mhz
1024 mb ram
Geforce 6600GT 128MB
Gigabyte GA-8SGXLFS

dit op een Zalman 460 watt voeding.

Zoals is eerder heb omschreven hapert gameplay in bijna alle spellen! Zelfs de tests in dxdiag hebben kleine "hang-ups". In bijv. san andreas hapert zelfs het geluid!

Wat ik al heb geprobeerd:
- Nieuwe videokaart (was eerst een FX5700)
- Nieuwe voeding (was eerst een 300 watt geval)
- Formatteren
- Nieuwste drivers
- Bios flash
- Oudere drivers
- Memtest (geen errors)

Niks helpt. Weet iemand misschien een échte oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door stevenh op 25-05-2006 13:46 ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik neem aan dat er door het formatteren geen sprake is van defragmentatie. Heb je alle chipset drivers en de videokaart driver al geinstalleerd? En wat zegt taakbeheer over het geheugengebruik als je verkleint in een spel? Is dat meer dan 1 GB, wat ik eigenlijk niet verwacht, dan moet je eens kijken naar andere processen die veel geheugen vreten. Normaliter zou 1GB ruim voldoende moeten zijn.

Test ook maar eens de snelheid van je harde schijf met bijvoorbeeld HDTune. Het kan zijn dat de schijf in een zeer trage DMA of PIO modus draait.

Ook kun je kijken of alle virusscanners enz uit staan, want deze vreten best veel resources als ze op de achtergrond meedraaien.

[ Voor 11% gewijzigd door frankknopers op 25-05-2006 13:51 ]

Goud is geen geld

• stevenh
De snelheid van mijn schijven ligt van beide rond de 50 mb/s.

Ik heb alle drivers geinstalleerd.

[ Voor 24% gewijzigd door stevenh op 25-05-2006 13:52 ]

Verwijderd

Probeer is in dxdiag de geluidsversnelling uit te zetten, bij mij hielp dat met Hitman Blood Money want m'n onboard geluidskaart was niet compatible met het spel, daardoor krijg ik ook lag. :o

• stevenh
Maar dat kan toch geen haperingen veroorzaken in de dxdiag test?
Ik zal het eens proberen.

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Volgens mij heb ik ongeveer hetzelfde probleem. Als ik een spel opstart doet hij het eerst wel goed, maar hoe langer ik speel hoe meer lag ik krijg. Ik dacht dus dat het aan de temps lag maar die zijn allemaal correct. Ook een andere videokaart (6800LE was voor heen 5200 ;)) hielp niks. Uiteindelijk heb ik het idee dat het aan een brak moederbord ligt, maar aangezien ik vrijwel geen spellen meer speel heb ik geen zin/tijd om een nieuw moederbord aan te schaffen.

• stevenh
Leuk, kan ik nog meer geld investeren :(

• KappuhH
  • Niet online
stevenh schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 16:09:
Je kunt ook naar de lokale computer boer gaan en daar je probleem voorleggen. Vraag je ff of hij een moederbord voor je heeft om te testen. Als het daar aan ligt koop je een nieuw moederbord. Ligt het er niet aan ga je verder zoeken...

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
stevenh schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 16:09:
Wat dacht je dan? Dat je het kon maken door op 'fixen' te klikken :? Als je al geformatteerd hebt, nieuwe drivers hebt, je bios hebt geflashed, en zelf wat nieuwe onderdelen.. dan lijkt dat er natuurlijk niet op hè 7(8)7

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Misschien zijn je settings wel te hoog. GTA:SA op 800x600 of op 1600x1200 met 8xAA is nogal een verschil.

• TheZeroorez
  • Niet online
Ook dat natuurlijk...

Verwijderd

Maar het geluid hapert ook en de test in dxdiag loopt niet soepel, ik denk niet dat het probleem is.

@TS; heb je al de nieuwe directx drivers geprobeerd? Of juist niet de nieuwste maar wat oudere?

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Heb je zelf niet toevallig een virusscanner/ander continu lopend programma geinstalleerd, dat voor lag zorgt? (kon niet uit je ts opmaken dat je daar al naar gekeken hebt).

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb net zoiets gehad. Het probleem lag bij Norton. Nu gebruik ik al meer dan een jaar AVG en heb nergens meer last van.

• TheZeroorez
  • Niet online
Dat kan het ook zijn inderdaad, achtergrondprogrammas die geheugen zuigen :)

Je hebt trouwens geen €200,- weggegooid, je hebt het geïnvesteerd in goede kwaliteits- hardware ;)

• stevenh
MIjn settings van SA: 1024*786 zonder AA.
Ik heb niks geinstalleerd dat geheugen opslokt. (nu ook geen virusscanner).

Hij gebruikt nu 262 mb ram en 1% CPU

[ Voor 15% gewijzigd door stevenh op 25-05-2006 21:58 ]

Verwijderd

Misschien een klein adviesje....

Ik heb vaker problemen gehad met P4 die erg LANGZAAM draaide onder windows (de laat staan games). Ik weet niet hoe of wat maar vaak helpt die Thermal control uitzetten. Toen draaide windows als een zonnetje. En een ander pc met P4 D had hetzelfde probleem, daarbij heb ik de HD motten vervangen, Toen draaide hij iets sneller, maar toen ik Thermal control had uitgezet draaide hij een stuk sneller. En weer een ander pc, bleek weer hetzelfde grval, maar dit keer was de mobo de boosdoener.

Dus probeer ff het volgende:

Thermal control uitzetten (Throthlling enzo)
SATA HD
en probeer een mobo te lenen :)

Ohja niet iedereen heeft ff 200 euro in zn zak. 440 gulden! Dat is een hoop geld...

• TheZeroorez
  • Niet online
Nog steeds heeft hij het niet weggegooid ;) Misschien had hij er liever iets anders van gekocht, of een andere keer wat betere hardware, maar weggegooid geld is het natuurlijk niet 8)7

• stevenh
Hoi,

Hoe zet ik thermal control uit? (kan het niet vinden op google). Heeft dat verder nog consequenties?

@The_Zeroores
In zekere zin is het wel weggegooid omdat het allemaal is gekocht om de spellen goed (beter) te laten draaien. En als ik die videokaart niet had gekocht had ik die voeding oook niet nodig gehad.

• TheZeroorez
  • Niet online
Je hebt in de ruil voor dat geld toch betere spullen gekregen? Dan is het geen weggegooid geld ;) Dat je spellen nu nog niet lopen ligt daar waarschijnlijk niet aan, wat uiteraard teleurstellend is, maar je geld is nog steeds niet weggegooid. Ik stel voor dat je even naar de lokale pc-boer wandelt en ze er daar eens naar laat kijken, wil je niet nog meer geld 'wegggooien'.

• KappuhH
  • Niet online
@ The_Zeroorez, hij gaf het geld uit met de bedoeling zn spellen sneller te laten draaien. De spellen draaiden echter niet sneller. Dus voor het doel om de spellen sneller te laten draaien is het geld weggegooid. Einde discussie en weer ontopic!

Volgens mij checkt de thermal control of je fans nog goed functioneren en dergelijk, dus als je fans het begeven krijg je een foutmelding als je thermal control aan hebt staan. Verder ben ik ook benieuwd hoe je dat uitzet.

• stevenh
Any1?

Verwijderd

Ik ben geen intel fan. maar staat in je bios. Thermal control zorgt dat je CPU slomer gaat draaien als hij gaat doorbranden. (Throthling oid?)

Ohja onderklokken kan weleens wonderen doen.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik ga dit topic met een titelfix toch verplaatsen :)

PC hapert tijdens spellen > PC hapert tijdens games? *
CSA > PMG

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Heb je een clean windows xp install gedaan na het formatteren? Of een ghost image van de vorige versie?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Zoals hier en daar aangehaald, heb je geen last van Thermal Throttling?
Wellicht maakt het heatsink niet genoeg contact met de processor of heb je simpelweg te weinig airflow. Met andere woorden: Controleer de koeling van de PC eens :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• stevenh
Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 22:53:
Heb je een clean windows xp install gedaan na het formatteren? Of een ghost image van de vorige versie?
Clean install. Anders zou het weinig zin hebben :).

• stevenh
Thandor schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 23:17:
Zoals hier en daar aangehaald, heb je geen last van Thermal Throttling?
Wellicht maakt het heatsink niet genoeg contact met de processor of heb je simpelweg te weinig airflow. Met andere woorden: Controleer de koeling van de PC eens :)
Ik heb hem laatst helemaal uitgezogen maar dit heeft niet geholpen. Het is een OEM pc dus die koeler zal toch wel goed zijn?

Edit:
Jullie zouden misschien wel eens gelijk kunnen hebben:
Volgens Speedfan is Temp3 60 graden. (het laatste uur heb ik alleen google desktop geinstalleerd, gebrowsed en een half uur geleden geskyped.)

Ik heb alleeen geen idee wat temp 3 is.

Edit 2:
Afbeeldingslocatie: http://img97.imageshack.us/img97/9365/speedfan9gi.png

[ Voor 28% gewijzigd door stevenh op 27-05-2006 16:14 ]

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

heb je dat throttling nou al eens uitgezet? :P

• stevenh
Nee, weet niet hoe het moet :).

Verwijderd

Kijk in je in bios, daar staat iets over Throttling of ehh thermal control of C1 disconnect of slowing cpu down if too hot. Anders maak foto's van je bios. Dan kunnen we eventueel verder helpen als je niet weet wat we bedoelen...

• stevenh
Nou ik vrees dat het er niet instaat. Mijn BIOS is erg summier.

Screenshots staan op volgorde hier:
http://members.home.nl/stevenh/biosshots/

[ Voor 3% gewijzigd door stevenh op 28-05-2006 01:22 ]

Verwijderd

volgens mij als je op CTRL + F1 drukt in het hoofdbios scherm, dan krijg je een extra menuutje.... dat was in ieder geval wel bij mijn AWARD bios..... Misschien dat het daarin staat.

• stevenh
nee dat werkt niet helemaal. helemaal niet eigenlijk.

Verwijderd

zeker weten?
in dit scherm:
http://members.home.nl/stevenh/biosshots/HPIM0001.jpg
op CTRL+F1 drukken
misschien krijg je dan geen extra menuutjes maar misschien wel per menu meer opties

laat maar - verkeerde bios

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2006 15:35 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

En wat nou als je zorgt voor betere koeling?
Heb je niet ergens een ventilator liggen (of een grote huis-tuin-keuken ventilator o.i.d. ;)) waarmee je de PC kunt koelen?

Als je alles goed koelt en de PC draait dan wél goed dan kun je conclusies trekken :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Shit, staat alleen de standaard dingen erop....
niet eens de FSB CPU clockspeed etc veranderen damn...

heb je wel de meest recente bios erop zitten?

Ik kan nietgeloven dat GB niet zulkle opties heeft.....

Verwijderd

Gebruik jij een onboard geluidskaart? Schakel die dan eens uit... Gebruik je een kaartje in een PCI slot, zet die dan eens over in een ander vrij PCI slot.

Kan nl. te maken hebben met het uitgeven van IRQ adressen. Als daar iets fout gaat kan dat je gehele computer vertragen voor seconden en dan weer een aantal seconden normaal etc. etc.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
stevenh schreef op zondag 28 mei 2006 @ 01:21:
Nou ik vrees dat het er niet instaat. Mijn BIOS is erg summier.

Screenshots staan op volgorde hier:
http://members.home.nl/stevenh/biosshots/
Je bent advanced bios setup vergeten te fotograferen (plaatje 2 en 3 zijn hetzelfde). Daar staat precies info over het throttlen.

Overigens lost het uitzetten van throttlen je probleem maar voor een gedeelte op. Als je met throttlen uit goede resultaten haalt, dan wordt je cpu waarschijnlijk te warm. Maarja, een p4 wordt nu eenmaal zo heet omdat ie veel energie slurpt.

• stevenh
Nee, daar staat het ook niet. (check 009 op de link). Ik snap niet waar het aan ligt.

• stevenh
Ok een update:
Ik heb al mijn koelers nog eens schoongemaakt en mijn PC wordt nu niet meer zo warm.
Toch gaan spellen nog steeds bagger!

• KappuhH
  • Niet online
stevenh schreef op maandag 29 mei 2006 @ 23:27:
Ok een update:
Ik heb al mijn koelers nog eens schoongemaakt en mijn PC wordt nu niet meer zo warm.
Toch gaan spellen nog steeds bagger!
Ook niet toevallig een kapotte sensor die altijd te hoge temperatuur aangeeft oid? Volgens mij heb ik daar namelijk last van, hij geeft altijd 63 of 64 graden aan, oftie nu stressed is of standby :/
Pagina: 1