DVI kabel past niet op DVI aansluiting TV

Pagina: 1
Acties:
  • 1.526 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperBoswachter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik wilde mijn MCE pctje aansluiten op m'n philips lcd tv, nou heb ik een 10 meter lange dvi kabel gekocht, maar nu blijkt deze aansluiting door een paar kleine verschillen niet te passen, zie hieronder een foto van mijn normale dvi kabel (die te kort is) en van de nieuwe (die alleen op de videokaart aangesloten kan worden).
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.k.a.nijland/dvi.JPG
Is het mogelijk om bij de bovenste gewoon de 4 pinnetjes om het horizontale connectortje af te knippen en het horizontale conectortje passend te maken (oftwel gewoon bruut die kabel vernielen :/ )
Om het dan vervolgens passend te maken op deze aansluiting:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.k.a.nijland/dvi2.JPG
Op zich lijkt het mij mogelijk, omdat er als ik dat doe wel alle pinnetjes overblijven die ook op de andere kabel zitten. Maar als dat zo is, waarvoor dienen dan die extra pinnetjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30
http://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface
Die kleine pinnetjes zijn voor analoge signalen, bijv als je een Dsub monitor op je DVI poort aan wilt sluiten. Of je ze of kan knippen weet ik niet, lijkt me wel, maar even afwachten tot iemand anders zijn visie erop geeft :)

Die met extra pinnetjes is DVI-I en zonder is DVI-D

[ Voor 9% gewijzigd door Jimster op 25-05-2006 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164668

of je ze af KAN knippen (alles kan)...maar dan zit je er misschien mee dat als je die afknipt...en in de rest van de pinnen misschien iets mist...hiermee bedoel ik dat in de DVI-D kabel misschien meer draadjes aangesloten zijn dan in de DVI-I kabel...

Heb je de mogelijkheid om de stekkers uitelkaar te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

SuperBoswachter schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 13:01:
[..]
Op zich lijkt het mij mogelijk, omdat er als ik dat doe wel alle pinnetjes overblijven die ook op de andere kabel zitten. Maar als dat zo is, waarvoor dienen dan die extra pinnetjes?
Afbeeldingslocatie: http://www.interfacebus.com/DVI_Connector_Types.gif
DVI Connector Pinout
Het heeft met de DVI versie te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kun je de kabel niet omruilen voor een DVI-D kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-04 02:06
idd pennetjes voor analoog signaal, zie :
http://www.interfacebus.c...al_Interface_DVI_Bus.html

probeer verloopconnector te vinden of koop kleinste verlengkabel, voor je experiment zodat je de lange kabel niet hoeft te mollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperBoswachter
Oké dan heb ik dus met single link dvi-i te maken, de vier pinnetjes zou ik in eerste instantie zelfs nog gewoon om kunnen buigen, dat is altijd weer ongedaan te maken. Maar om dat horizontale connectortje kleiner te maken en dan een beetje netjes, dat wordt een moeilijke zaak denk ik. Bij de vier voorbeelden van connectors die je geeft zijn die horizontalen eigenlijk ook allemaal even groot.

Ik zou natuurlijk ook beide kabels kunnen slopen en dan de connector van de dvi-d kabel op die dvi-i kabel zetten, maar daar zal de kwaliteit wel niet echt beter van worden. En er zitten zo te zien ook nogal wat kabeltjes in die ik dan door moet verbinden. Volgens mij val ik dan haast weer terug op svideo kwaliteit ;)

Trouwens op dit overzicht http://www.interfacebus.c...al_Interface_DVI_Bus.html
welk pinnetje is de c5, hieruit is overigens wel duidelijk dat de vier pinnetjes rondom de horizontale voor rgb signalen zijn, dus ik kan ze in principe missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112352

Gertjan! schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 13:21:
Kun je de kabel niet omruilen voor een DVI-D kabel?
Lijkt mij inderdaad het beste. Als je gaat knippen de pinnetjes van de kabel is de kans groot dat je de hele kabel overhoop haalt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30
C5 is de horizontale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperBoswachter
oké alweer replies voordat ik mn eigen bericht weer klaar had. @gertjan! omruilen gaat niet ze hadden alleen deze kabel in het assortiment (koste maar 19.80). en veel meer wil ik ook niet aan een kabel uitgeven eigenlijk.

En ik zal even kijken wat een verloopkabeltje kost, als die er überhaupt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91247

Waarom koop je die kabel dan niet bij een andere winkel, ipv een verlengkabel te gebruiken die mogelijk signaalverlies gaat geven,omdat er een extra verbinding in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SuperBoswachter schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 13:29:
oké alweer replies voordat ik mn eigen bericht weer klaar had. @gertjan! omruilen gaat niet ze hadden alleen deze kabel in het assortiment (koste maar 19.80). en veel meer wil ik ook niet aan een kabel uitgeven eigenlijk.

En ik zal even kijken wat een verloopkabeltje kost, als die er überhaupt zijn.
Waarom gaat omruilen niet???
Je zegt gewoon dat de kabel niet paste....zo simpel is et toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:00
Misschien hebben ze wel een korte dvd-d verlengkabel, dan sluit je deze op de lange aan en je bent er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperBoswachter
Anoniem: 164668 schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 13:34:
[...]

Waarom gaat omruilen niet???
Je zegt gewoon dat de kabel niet paste....zo simpel is et toch?
Omdat ik hem bij een winkeltje op de UT heb gekocht (www.iapc.nl, ze hebben daar niet een andere in het assortiment. En wie weet kan ik het dan wel bestellen, maar het gaat daar bepaald snel ofzo, en als ik ergens een verloopstukje kan vinden voor minder dan 5 euro doe ik dat liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperBoswachter
bij allekabels.nl http://www.allekabels.nl/product.php?cat=15&product=1289 hebben ze wel een kabeltje, maar das vrij duur en dan komen er ook nog verzendkosten bij.
Alleen lijkt het mij dat zo'n aansluiting op een verlengkabel (de female kant dus) gewoon hetzelfde is als op de tv, voor dvi-d dus. Dus heb ik niks aan zo'n kabeltje. Eigenlijk moet ik een blokje hebben dat dvi-i naar dvi-d omzet. Iemand enig idee waar dat te vinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperMan
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Kan je niet met een hete naald 4 extra gaatjes in je aansluiting op je LCD TV maken? Die hadden er eigenlijk moeten zitten, want afgezien van die 4 extra pinnetjes is DVI-I toch compatible met DVI-D?

Hier komt iets hips te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HyperMan schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 13:56:
Kan je niet met een hete naald 4 extra gaatjes in je aansluiting op je LCD TV maken? Die hadden er eigenlijk moeten zitten, want voor afgezien van die 4 extra pinnetjes is DVI-I toch compatible met DVI-D?
Dan zou ik toch liever een andere kabel kopen...aangezien de kabel goedkoper is dan een televisie! :) >:) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperBoswachter
HyperMan schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 13:56:
Kan je niet met een hete naald 4 extra gaatjes in je aansluiting op je LCD TV maken? Die hadden er eigenlijk moeten zitten, want afgezien van die 4 extra pinnetjes is DVI-I toch compatible met DVI-D?
als het alleen de vier pinnetjes waren was het al opgelost door ze om te buigen. Het probleem is echter de horizontale pin, die is bij de dvi-i kabel significant breder dan bij dvi-d. Dus die moet op een makkelijke manier even wat smaller kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik zou eerst even proberen met een geleende digitale DVI kabel in hoeverre het allemaal werkt, voordat je dure dingen gaat kopen of ingrepen gaat doen.

Philips TV's zijn helaas niet zo heel erg goed in PC connectivity. Het is vaak nogal wat geklooi om bepaalde resoluties en refresh rates voor elkaar te krijgen met powerstrip, en veel dingen die via VGA wel werken willen dan via DVI weer niet werken. Om deze reden gebruik ik zelf nogsteeds een VGA->SCART kabel om 720x576 bij 50Hz te krijgen (ideaal voor MCE met PAL opnames van TV). Dit lukt me via VGA/DVI niet stabiel.

Dus ga eerst eens kijken of je wel DVI kunt/wilt gebruiken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Otherside
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik heb het zelfde gehad... DVI kabel gekocht... bleek niet te passen door die kleine puntjes.

Ik die er uitgetrokken met een tang, ik weer proberen paste het nog niet omdat hij horizontaal ook te breed was...

PSN: Arcadium86 | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperBoswachter
Het werkt wel met een dvi d kabel, want met die van 1,8 meter die ik heb lukt het wel.

En @the Otherside heb je vervolgens ook nog geprobeerd het brede pinnetje wat smaller te maken of heb je na het uittreken van de rgb puntjes de moed opgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 04:04
SuperBoswachter schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 13:29:
Kan je niet gewoon die kabel terugbrengen, je geld terugkrijgen, en deze bestellen?
Dan ben je goedkoper uit(zelfs met verzendkosten), en heb je een DVI-D kabel waar je niet zelf aan hoeft te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31

Exirion

Gadgetfetisjist

SuperBoswachter schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 14:30:
Het werkt wel met een dvi d kabel, want met die van 1,8 meter die ik heb lukt het wel.
Wat werkte er precies? Wat heb je getest? De standaard VGA modi op 60Hz werken wel (640x480, 800x600, 1024x768). Maar ik geef je weinig kans dat je 1280x768 of 1366x768 bijvoorbeeld probleemloos en beeldvullend voor elkaar krijgt. En dan hebben we het nog niet eens over 50Hz modi die ideaal zijn voor TV opnames. TV opnames afspelen op 60Hz wordt schokkerig.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperBoswachter
Exirion schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 16:17:
[...]

Wat werkte er precies? Wat heb je getest? De standaard VGA modi op 60Hz werken wel (640x480, 800x600, 1024x768). Maar ik geef je weinig kans dat je 1280x768 of 1366x768 bijvoorbeeld probleemloos en beeldvullend voor elkaar krijgt. En dan hebben we het nog niet eens over 50Hz modi die ideaal zijn voor TV opnames. TV opnames afspelen op 60Hz wordt schokkerig.
Dat werkt eigenlijk wel gewoon, als ik hem aansluit op de videokaart wordt hij gewoon herkend als tft scherm en ik kan ook de 1280*728 resolutie doorgeven. Die pakt hij eigenlijk standaard al.
Een kabel van 3m is overigens te kort :)

PS het gaat om deze tv: Philips 17pf4310/01

[ Voor 4% gewijzigd door SuperBoswachter op 25-05-2006 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperBoswachter
nope, ben ongeveer 7,5 meter nodig, ik ga dus voor de 10 zodat ik het nog een beetje netjes kan wegwerken.

Even een plaatje waarbij het scherm is aangesloten met de korte kabel (werkt dus wel)
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.k.a.nijland/tft.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.k.a.nijland/tft2.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Ok, dus een andere kabel is niet echt een mogelijkheid.
Die 4 pinnen kan je er waarschijnlijk wel uittrekken, maar die platte pin wet ik niet zeker.
Volgens dit overzicht is het de 'analog ground', maar ik vraag me af waarom ze die er dan ook bij een DVI-D connector erin zetten...
Weet je zeker dat ie te breed is voor de ingang op je lcdtv? mischien past ie er al in als je alleen de 4 pinnen weghaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-05 13:05
dan slijt je die horizontale toch even aan de kantjes af :)

helemaal off-topic :| :
heeft een dual link DVI D kabel nog voordelen tegenover een single link DVI D kabel behalve dan de mogelijkheid voor hogere resoluties ?
ik gebruik nu single link voor mn 1280x1024 scherm en geen problemen, maar misschien wordt et dan mooier :Y)
op et wikipedia staat dat de 6 extra pinnetjes voor digital red,green en blue - en + zijn, wie weet et........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Otherside
  • Laatst online: 21-11-2024
SuperBoswachter schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 14:30:

En @the Otherside heb je vervolgens ook nog geprobeerd het brede pinnetje wat smaller te maken of heb je na het uittreken van de rgb puntjes de moed opgegeven?
Heb het daarna maar voor gezien gehouden... had er flink de P over in... maar heb hem nog liggen dus kan het altijd nog proberen.

PSN: Arcadium86 | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Moning2 schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 00:05:
helemaal off-topic :| :
heeft een dual link DVI D kabel nog voordelen tegenover een single link DVI D kabel behalve dan de mogelijkheid voor hogere resoluties ?
ik gebruik nu single link voor mn 1280x1024 scherm en geen problemen, maar misschien wordt et dan mooier :Y)
op et wikipedia staat dat de 6 extra pinnetjes voor digital red,green en blue - en + zijn, wie weet et........
Als je niet boven de 1920x1200 komt is dual-link totaal zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-05 13:05
n-i-x schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 00:19:
[...]

oke bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-04 15:17
n-i-x schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 00:19:
[...]

Errr... was het niet boven de 1600 × 1200? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
officieel kan DVI single-link tot 1920x1080, maar met reduced blanking kan 1920x1200 ook(moet zelfs wel, want 23" en 24" monitoren ondersteunen geen dual-link DVI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperBoswachter
n-i-x schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 00:31:
officieel kan DVI single-link tot 1920x1080, maar met reduced blanking kan 1920x1200 ook(moet zelfs wel, want 23" en 24" monitoren ondersteunen geen dual-link DVI).
heb zelf mijn dell 2405fpw (1920*1200) aangesloten met een single link kabeltje en helemaal niks geen gedoe gehad met reduced blanking ofzo, het werkte gewoon direct goed. Maar ja dat is m'n andere pc. Ik hoop eigenlijk nog steeds op een reactie van iemand die het horizontale pinnetje heeft afgeslepen en het werkend heeft gekregen, want dat scheelt een boel wachttijd :*) . Het past dus overigens niet met de andere 4 pennetjes eruit, heb ze vandaag al dubbel gebogen zodat de aansluiting op het scherm er geen last van had. Maar dan nog steeds is de horizontale te breed. Heb de winkel al een mailtje gestuurd of ze hem eventueel willen ruilen (het blijft natuurlijk mijn eigen foute bestelling, want er staat duidelijk bij dat het dvi i is, maar ik ging er vanuit dat het wel universele aansluitingen zouden zijn). En als ik wel ga slijpen weet ik zeker dat ik hem niet meer kan ruilen, omgebogen pinnetjes zijn nog wel geloofwaardig weer terug te buigen 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
eerst de boel gaan verbuigen en dan braaf omruilen :X

Overigens zou het wél moeten werken hoor als je de pinnetjes weghaalt en het platte vlak korter maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb ooit ook een verkeerde DVI kabel gekocht en daarbij ook de brede pin aan beide kanten ingekort, nooit geen last van gehad en nu nog plezier van...

(Dit verhaal berust zich alleen op een LCD monitor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
SuperBoswachter schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 01:54:
[...]

heb zelf mijn dell 2405fpw (1920*1200) aangesloten met een single link kabeltje en helemaal niks geen gedoe gehad met reduced blanking ofzo, het werkte gewoon direct goed.
Ok, mischien doet ie het automatisch, of mischien kan ie zonder reduced blanking toch wel tot 1920x1080 komen...
Ik heb ergens gehoord dat het met reduced blanking gebeurt, maar ik heb zelf geen 24" om het uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ken iemand die hetzelfde probleem had en de kabel hardhandig heeft gemod. De analoge pinnetjes slopen was niet zo'n probleem, maar de brede pin minder breed maken wel. Weet niet hoe hij het had gedaan, maar de kabel werkte wel gewoon. Je hoeft hem gelukkig maar aan 1 kant aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperBoswachter
Noodels schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 02:33:
Ik heb ooit ook een verkeerde DVI kabel gekocht en daarbij ook de brede pin aan beide kanten ingekort, nooit geen last van gehad en nu nog plezier van...

(Dit verhaal berust zich alleen op een LCD monitor)
hoe heb je dat een beetje netjes ingekort dan? Kan er eigenlijk niet echt makkelijk gereedschap voor bedenken. Dus als je nog tips hebt laat het aub even weten :). Ik probeer van de week nog te kijken of ze een andere kabel kunnen leveren en kijken of ik deze kan ruilen of evt kan verkopen, want er is vast wel iemand die wel zo'n kabel kan gebruiken.
Pagina: 1