Toon posts:

sata controller wil maar niet

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen ik hoop zo dat jullie deze SATA noob willen helpen! Ik dacht ff na en dacht van laat ik ss een keer meegaan met de tijd. En ide achter me laten en SATA daarvoor in de plaats te nemen!

Maar goed ik dus zo'n sata PCI kaart gekocht (no onboard) met een VIA VT6421A chipset! Maar ik wou dus m'n 2 ONBOARD IDE-sloten laten voor wat ze zijn:

1 voor: HD master en slave
1 voor: dvd-rom (master) en dvd-brander (slave)

En dan kan ik nog een sata HD hangen aan m'n PCI kaart! Maar ik wil dus ook RAID uitschakelen (weet niet wat dat is en kan dus weg!) maar ik krijg via m'n bios niks te zien met het woord: ''SATA'' waar kan ik DAN raid uitschakelen?

Drivers zijn gewoon geïnstalleerd, via windows apparaatbeheer ook geen problemen! Waar kan het DAN aan liggen mensen?? En op m'n sata kaart zit ook zo'n ide controller :? ik dus m'n master HD erop aangesloten maar dat wil ook niet werken, geen boot devices te zien!

grtz, ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben :>

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2006 12:45 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In welke bios kijk je? die van je mobo of die van de controller?
Wat je moet doen is in de bios van de controller eea instellen (kan evt ook met jumpers, maar gezien je totaal geen specs vermeld is heir niets zinnigs over te zeggen).
En weet je zeker dat je controller bootable is? anders weet je zeker dat je er niet van kan booten.

Verwijderd

Topicstarter
Bios van m'n controller??? Hoe kom ik daar, nee ik kijk gewoon in de pcbios! En dit is 'm:

Specs:

Specificaties
The VIA VT6421 Serial RAID controller provides support for two Serial ATA Hard Drives and two IDE devices and combines exceptionally fast disk data transfer rates and optimal data integrity with easy installation and manageability through support for multiple RAID configurations, Level 0, Level 1 and JBOD.

The VIA VT6421, with dual channel Serial ATA for two devices, offers real data transfer rates of up to 150Mbps between storage devices, giving a significant performance improvement in data intensive and bulk storage applications. The VIA VT6421 supports Cardbus solutions for mobile PCs and Combo solutions with USB2.0 host controllers for enhanced connectivity.

Apart from Serial ATA connectivity, the VIA VT6421 provides multi-level RAID support including RAID Level 0 for maximum performance, RAID Level 1 for maximum security and JBOD for combining multiple drives into one larger one recognized as a single drive by the operating system. The VIA VT6421 is also backwards compatible with Parallel ATA, integrating a dual channel Parallel ATA-133 controller, offering support for IDE devices without the requirement for adaptors. The VIA VT6421 is compatible with a complete range of Intel, AMD and VIA based processing platforms and with Microsoft® Windows® 9X/ME/NT4/2K/XP and major Linux based Operating Systems

bij voorbaat dank!

EDIT

of kijk hier ff: http://www.via.com.tw/en/...s/serial-ata_raid/vt6421/

En ik denk te weten waar het aan ligt, de sata controller wordt gewoon niet herkend in m'n bios van de pc! Kan 'm echt nergens vinden! Hoe moet dit inschakelen?? Zal het zo proberen bij een andere pc!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2006 13:09 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 12:54:
Bios van m'n controller??? Hoe kom ik daar, nee ik kijk gewoon in de pcbios! En dit is 'm:

En ik denk te weten waar het aan ligt, de sata controller wordt gewoon niet herkend in m'n bios van de pc! Kan 'm echt nergens vinden! Hoe moet dit inschakelen?? Zal het zo proberen bij een andere pc!
Dat kan niet. Je zult deze controller niet in de bios van je mobo tegenkomen. Je zult echt de bios moeten benaderen vanaf de kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar dat bedoel ik, hoe kom ik in GODSNAAM in zo'n controller bios?? Had altijd alleen maar van de pcbios gehoord die je kan benaderen met F2 b.v :S :S

M'n andere pc detecteerd ook niet in de bios van de pc!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-02 07:08
Krijg je na je bootscherm een ander scherm, die je eerst niet had?
Zoja, dan kan je daarin een toetsencombitatie doen, zodat je in de BIOS van je kaart komt.
Zoniet, dan heeft je kaart geen BIOS.
RAID staat standaard uitgeschakeld, dus wat is het probleem?
Overigens wel handig om je merk en type van je kaart te vermelden, dan hoeven wij niet zo te raden.

Verwijderd

Topicstarter
Jimster schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 13:32:
Krijg je na je bootscherm een ander scherm, die je eerst niet had?
Zoja, dan kan je daarin een toetsencombitatie doen, zodat je in de BIOS van je kaart komt.
Zoniet, dan heeft je kaart geen BIOS.
RAID staat standaard uitgeschakeld, dus wat is het probleem?
Overigens wel handig om je merk en type van je kaart te vermelden, dan hoeven wij niet zo te raden.
Nee, blijft hetzelfde :( en voor de kaart specs en naam, moet je ff boven kijken!

Ik hoop zo dat ik niet terug hoef naar IDE :'(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 13:28:
Ja maar dat bedoel ik, hoe kom ik in GODSNAAM in zo'n controller bios?? Had altijd alleen maar van de pcbios gehoord die je kan benaderen met F2 b.v :S :S

M'n andere pc detecteerd ook niet in de bios van de pc!
Je zult die controller ook niet zin in de bios van je mobo. Dat is omdat het namelijk een andere bios is.
Na de bios krijg je nog een bootscherm van je S-ATA controller en daarin moet je in de bios kunnen komen. Krijg je dat niet dan heeft je controller waarschijnlijk geen bootrom, dus zul je hem vanuit je OS softwarematig inmoeten stellen.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:17
Hoogstwaarschijnlijk heeft je kaart niet echt een BIOS (anders zou er een bootscherm langskomen met press iets for VIA huppeldepup BIOS ofzo). Hierdoor is het niet mogelijk te booten vanaf deze kaart. Wel is het mogelijk om de HD's die je aan deze controller knoopt te gebruiken als data storage. Het bios van je mobo zal bijna nooit (ben het tot nu toe 1x tegen gekomen) je kaart detecteren zodat je deze als bootdevice kan aangeven.

EDIT: Damn, snel hetzelfde tikken hae...

[ Voor 6% gewijzigd door tafkaw op 25-05-2006 13:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 13:34:
[...]

Je zult die controller ook niet zin in de bios van je mobo. Dat is omdat het namelijk een andere bios is.
Na de bios krijg je nog een bootscherm van je S-ATA controller en daarin moet je in de bios kunnen komen. Krijg je dat niet dan heeft je controller waarschijnlijk geen bootrom, dus zul je hem vanuit je OS softwarematig inmoeten stellen.
Nee geen bios dus, ik ga NU iets met de software proberen. Heb er wat bijgekregen namelijk! Binnen no-time ben ik terug, ik stoor toch niet hé? :9 Ik doe m'n beste i.i.g

trouwens op de disc die ik erbij heb gekregen zit een map met:ROM en daarin iets met 6421.rom!!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2006 13:38 ]

• tafkaw
Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 13:36:
[...]

Nee geen bios dus, ik ga NU iets met de software proberen. Heb er wat bijgekregen namelijk! Binnen no-time ben ik terug, ik stoor toch niet hé? :9 Ik doe m'n beste i.i.g
Met de software die je erbij gekregen hebt kan je RAID draaien binnen Windows of een ander OS en de cd bevat wss tevens je drivers voor deze kaart. Die dien je te installeren in Windows om zo te zorgen dat je de schijven die eraan hangen kunt zien in Windows. Vergeet het booten van schijven die aan deze controller hangen a.u.b., dit zal je alleen met de duurdere controllers lukken

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-02 13:03
Ik ben op het moment ook wat aan het kl*ten met een Conceptronics S-ATA-IDE-Combo kaartje. (El cheapo I Know) en ik krijg eerst het normale bootscherm met memtest enzo vervolgens een bootscherm van mijn controller (press TAB to enter RAID setup oid).
Heb je misschien een Dell PC ofso waarbij je alleen een splash screen ziet en alle boeiende informatie niet weergegeven wordt?

P.S. In de bios van mijn mobo kan ik bij bootdevices wel de S-ATA schijf vinden die aan de controller hangt.

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Verwijderd

Topicstarter
TeXiCiTy schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 13:41:
Ik ben op het moment ook wat aan het kl*ten met een Conceptronics S-ATA-IDE-Combo kaartje. (El cheapo I Know) en ik krijg eerst het normale bootscherm met memtest enzo vervolgens een bootscherm van mijn controller (press TAB to enter RAID setup oid).
Heb je misschien een Dell PC ofso waarbij je alleen een splash screen ziet en alle boeiende informatie niet weergegeven wordt?

P.S. In de bios van mijn mobo kan ik bij bootdevices wel de S-ATA schijf vinden die aan de controller hangt.
Hey, nee ik heb packard HELL! Ik zal anders ff een master HD op mn mobo hangen en een HD (slave/master) op die IDE controller op die chip en kijken of ie hem pakt??

• tafkaw
Als je wilt dat je systeem gaat starten *wat ik verwacht dat de bedoeling is :P* zal je je bootschijf (=C:\ = je Windows schijf) moeten hangen aan je moederbord als Master. Verder kun je aan je controller wss geen CD/DVD devices knopen, dus die dien je ook op je moederbord te stouwen. Alle andere HD's kun je in principe aan je controller knopen, en wanneer je dan zorgt dat de Master/Slave settings goed zijn (bij IDE) en de drivers van je controller zijn geinstalleerd in Windows werkt dit als een zonnetje.

Verwijderd

Topicstarter
Gr0wLiThE schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 13:48:
Als je wilt dat je systeem gaat starten *wat ik verwacht dat de bedoeling is :P* zal je je bootschijf (=C:\ = je Windows schijf) moeten hangen aan je moederbord als Master. Verder kun je aan je controller wss geen CD/DVD devices knopen, dus die dien je ook op je moederbord te stouwen. Alle andere HD's kun je in principe aan je controller knopen, en wanneer je dan zorgt dat de Master/Slave settings goed zijn (bij IDE) en de drivers van je controller zijn geinstalleerd in Windows werkt dit als een zonnetje.
Werkt niet :( heb m'n slave HD op die controller aangesloten, kan 'm niet zien in windows verkenner :S :S

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Hoe je in het bios van je SATA controller kan komen?
Wat dacht je van het opzoeken in de manual of zoek de instructies op de website van de fabrikant.
Overigens zal het merendeel van je vragen daar te vinden zijn.

In het Bios van de PC zou je moeten instellen dat (as je wilt starten vanaf SATA) de SCSI controller voorrang heeft.

We have just one world, but we live in different ones...

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-02 07:08
Wat is nou het merk en type van de kaart? Ik bedoel niet de chipset.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 17:28
Volgens mij moet je in je moederbord's BIOS (je pcbios ;)) eerst booten van SCSI apparaten aanvinken. In mijn Award bios heet dit SYMBIOS SCSI BIOS, en deze is te vinden onder de PCI Configuration. (http://cipher.webhop.net/images/DSC00681.JPG)

[ Voor 64% gewijzigd door frickY op 25-05-2006 14:55 ]

Pagina: 1