Hoe stel ik mijn subwoofer goed af?*

Pagina: 1
Acties:
  • 556 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jobvr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-02 23:30
Het probleem dat ik heb is dat er teveel mogelijkheden zijn om instellingen te doen aan de bassen die worden gegenereerd, door mijn media center en die uiteindelijk uit mijn sub-woofer moeten komen.

In mijn media center zit een "creative 5.1 live" geluidskaartje ( ja oud beestje), door middel van de digitale uitgang gaat het geluid via de jack-> cinch kabel naar mijn "sony DG500 reciever". Deze geeft het geluid via de speciale sub-woofer uitgang door aan de sub-woofer van de "canton movie 60cx" set.

Het probleem is nu dat ik het level van de bassen op teveel punten kan instellen.
op de geluidskaart is aangevinkt "digital output only"
maar ik kan nog steeds kiezen voor "bass redirection" en dan een "crossover frequentie".

Op de reciever kunnen opnieuw instellingen gedaan worden aan het bass-level

tenslotte heeft de actieve subwoofer ook nog de mogelijkheid om een crossover frequentie in te stellen en het volume aan te passen...

Mijn grote vraag is nu: "welke instellingen moet ik doen op welke apparatuur om het beste en meest natuurgetrouwe geluid te krijgen ???"

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Schop, om te beginnen, dat oude beestje de deur uit! Zo'n SB live klinkt voor geen meter, zelfs niet via de digitale uitgang.

Het beste is om de receiver te gebruiken om de instellingen aan te passen. Crossover op de geluidskaart en sub zo hoog mogelijk zetten. Bass redirection op de geluidskaart zal niet veel doen wanneer je de boel digitaal hebt aangesloten, maar zet 'm voor de zekerheid uit.

Zet het volume op de sub ongeveer goed, en fine-tune dit met de receiver.

De locatie van de sub in jouw kamer kan het geluid zwaar veranderen, dus probeer eens wat verschillende plaatsen.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Crossover niet hoger dan 80hz aangezien je dan gaat horen waar de sub staat. Tenzij je heel kleine sattelietjes hebt, dan is crossen tot maximaal 150hz (liefst zo laag mogelijk) aan te raden.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-02 21:13
jeuj, eindelijk zo'n topic ;)
dit wil ik dus ook wel eens weten

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 22:32

mace

Sapere Aude

m.m schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 11:56:
Crossover niet hoger dan 80hz aangezien je dan gaat horen waar de sub staat. Tenzij je heel kleine sattelietjes hebt, dan is crossen tot maximaal 150hz (liefst zo laag mogelijk) aan te raden.
Canton movie setjes hebben geen full-range speakertjes, dus hij moet op 150 denk ik zo.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid, ik probeerde te zeggen dat je de receiver moet gebruiken om de crossover aan te passen (niet de geluidskaart of sub, deze zet je zo hoog mogelijk).

Je zal zelf moeten luisten wat het beste klinkt. Een hoge crossover is beter wanneer je kleine speakers hebt die niet erg laag gaan. Dit betekent wel dat je sub veel geluid gaat overnemen en dat kan ten koste gaan van met name het stereobeeld.
Een te lage crossover kan zorgen dat je bepaalde frequencies niet meer hoort. Wanneer je speakers hebt die niet lager gaan dan 160hz, en je gebruikt een crossover van 80hz dan mis je dus alle frequencies tussen 80hz en 160hz. Voor een lage crossover heb je dus speakers nodig die erg laag gaan.

nb de frequency range in de specificaties zeggen meestal niet veel, dus je zal echt zelf moeten uittesten wat het beste klinkt.

• jobvr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-02 23:30
Slogra schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 11:14:
Schop, om te beginnen, dat oude beestje de deur uit! Zo'n SB live klinkt voor geen meter, zelfs niet via de digitale uitgang.
Heb je dan een aanrader voor me voor een geluidskaartje dan een optische of een coaxiale digital 5.1 out heeft met een redelijk geluid ??

Hoe goedkoper hoe beter, want ik ben niet echt een audiofiel, ik hoor nog net wel het verschil tussen een Trust pc-speakersetje van 80W t.w.v. €30,- en de "Confidence C4" speakers van Dynaudio van €5000,- maar wonderen hoef ik van mijn gehoor niet te verwachten…
Ik ben dus opzoek naar een redelijke prijskwaliteit verhouding kaart die een goed geluid geeft. Ik wordt er een gelukkig mens van als ik weet dat ik theoretisch alles goed zit aangesloten en de verschillende componenten goed bij elkaar passen.

De reciever en de speakers samen koste +/- €400,- en dan is een geluidskaart van €300,- wat overdreven..

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

Verwijderd

Een m-audio 7.1 revolution van ongeveer €75 moet dan toch wel lukken. :)

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
Titelfix: Het grote "Het beste geluid uit mijn sub-woofer" topic --> Hoe stel ik mijn subwoofer goed af?

Over het algemeen is een "grote ... topic" namelijk een discussietopic, en dat is dit niet. Vergelijk je topic start maar eens met die van bestaande topics.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Pagina: 1