[SATA-RAID] raid0 oplossingen soms retetraag

Pagina: 1
Acties:

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024
Hoi lieden,

Hoop dat ook maar iemand mij het duwtje in de rug kan geven wat ik nodig heb.
Ik heb 4 harde schijven, 2 x een raid0 configuratie. 1 is via de Via raid-controller en de ander via de Promise controller op mijn Asus A8V Deluxe moederbord.
De Via is 2 x 160GB en de Promise is (een gedeeltelijke) 2 x 300GB. Gedeeltelijk als in: de schijven zijn gepartitioneerd in meerdere schijven, omdat ik een groot gedeelte wilde gebruiken voor andere doeleinden, maar wél te voordelen van raid wilde hebben. Ik had destijds al opgezocht of dit mogelijk een prestatieverlies op zou leveren, maar wat ik vond op Internet waren alleen maar geruststellingen: partitioneren zou geen invloed hebben op de schijfperformance. Nou ja oke dan.

Maar nu is dat dus wel zo: niet in absolute schrijfbewerkingen of accesstimings. Ik haal een keurige score steeds. Maar als ik in Verkenner (WinXP SP2) in een map zit en dan terugblader, dan slaat Verkenner gewoon spontaan vast. Dit gebeurt niet een enkele keer, maar regelmatig. Als ik een poosje wacht gaat ie ineens wel weer verder, maar hij blijft zeker een tiental seconden hangen tussen de twee mappen. Verdere bewerkingen als verplaatsen en kopiëren gaan wel op de gebruikelijke snelheden. Hoe kan dit? Ik heb geen enkel flauw idee. de CPU staat uit z'n neus te vreten, ik heb nog 1,3GB aan geheugen vrij, ik ben niet met iets anders intensiefs bezig, voor zover ik weet zijn er geen nieuwe drivers voor de Fasttrak 378, of ik moet er overheen lezen...

Wie kan mij verderhelpen? Het is behoorlijk hinderlijk wanneer ik eens wat wil verplaatsen en ik per browse-actie steeds ellenlang moet wachten tot ik weer 1 actie kan doen en weer wachten.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:22
Kijk eens in je eventlogs (uitvoeren: eventvwr) en kijk of die er iets over zegt. Ik denk aan een driver probleem. Draaien beide sets met de meest recente drivers?

• Acolyte
Ik kom niets verdachts tegen in de logs, alleen dat explorer.exe inderdaad een paar keer 'onverwachts is afgesloten'. Dat deed ik inderdaad omdat op een gegeven moment hij gewoon niet meer reageerde en een kill noodzakelijk was.
Drivers zei ik in mijn SP al, dat ik niet weet of en zo ja waar ik nieuwe drivers kan halen. Als ik zoek op Fasttrak 378 dan krijg ik in de meuktracker alleen maar 64-bits drivers terwijl ik op Windows 32bit werk.
Dus ja, denk dat het allemaal wel uptodate is.

Btw, ik zat me later te bedenken, zou het van invloed zijn als de 2x300GB opgedeeld is als volgt?
- C: Windows 80GB
- D: Documenten 40GB
- E: Stuff 1

Maw dat ie gebruikt wordt als windowsschijf en rommelschijf tegelijk? Iets van in de weg lopen ofzo?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:22
Geef je specs eens, dan zien we zo waar de drivers vandaan moeten worden gehaald. Als allebei de controllers onboard zitten: ga naar de site van je mobofabrikant, zoek bij producten je mobo op en klik op downloads/drivers/what ever, zul je de nieuwste gelijk zien :).

• Acolyte
Het is een Promise 20378 RAID-controller (of een Fasttrak 378) die op een Asus A8V Deluxe zit geprikt. Ik heb net op de asus support site gekeken maar daar staan niet echt nieuwere drivers. Alleen een download voor een tool om driverdiskettes te maken van de Promise drivers. Deze is van begin 2004, en ik heb het moederbord eind 2005 gekocht. Lijkt me dat die er dan inmiddels al wel bij zaten.

Op de site van Promise zelf kom ik niets tegen wat wijst op 378 of 20378...
De VIA drivers zijn uptodate, want die kon ik wel makkelijk vinden.