Thuisnetwerk werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Tot voor kort had ik hier thuis een prima werkend thuisnetwerk, 4 desktops en 2 laptops allemaal ondergebracht in één werkgroep met de originele naam 'WERKGROEP'. Al deze computers zaten aan dezelfde router vast. En elke computer kon met elkaar verbinding leggen en zo bestanden delen. Maar sinds kort werkt het allemaal niet meer zo lekker. 2 desktops zijn vervangen door 2 nieuwe desktops en hierop is dus een nieuwe windows xp geinstalleerd, en op een andere desktop en een laptop is windows xp opnieuw geinstalleerd. Deze 3 desktops en die laptop heb ik vervolgens gewoon weer aangemeld bij de werkgroep 'WERKGROEP', maar dat werkt niet meer goed. De 2 nieuwe desktops en de laptop en desktop waarop windows xp opnieuw is geinstalleerd functioneren onderling prima, alleen de desktop en laptop waarop niks is veranderd kunnen niet meer gevonden worden door de anderen maar vinden elkaar nog wel. Het lijkt er dus op dat ze niet in dezelfde werkgroep zitten terwijl ze wel allemaal lid zijn van een werkgroep met de naam 'WERKGROEP'. Ik hoop dat het probleem een beetje duidelijk is, maar heeft iemand een idee hoe ik het voor elkaar krijg dat de desktop en laptop waarop niks is veranderd in dezelfde werkgroep krijg als de 2 nieuwe desktops en de desktop en laptop waarop windows xp opnieuw is geinstallerd? Alvast bedankt!

Verwijderd

Wat gebeurt er als je de 'oude' pc en laptop even onderbrengt in een andere werkgroep, reboot, opnieuw in de werkgoep "werkgroep" zet en daarna nogmaals reboot?

• Brecht Laitem
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06-2024
PC's uit een andere werkgroep kunnen nog altijd bestanden delen met elkaar. Dus of ze nu in dezelfde werkgroep zitten of niet, het doet er niet echt toe. Dus een werkgroep-probleem zal het volgens mij niet zijn.
Zitten die nieuwe computers echter wel in hetzelfde subnet als die oude?? Controlleer eens het IP adres van die pc's en hun subnet. Als alles in orde is zou je bijvoorbeeld volgende situatie moeten hebben
een van de nieuwe nieuwe pc's: IP 192.168.1.1 en subnet 255.255.255.0
een van de oude pc's: IP 192.168.1.5 en subnet 255.255.255.0

Kortom, In je IP moet het deel dat overeenkomt met een 255 uit het subnet moet hetzelfde zijn.
Controlleer dit eens zou ik zeggen. Als je het niet begrijpt, post dan eens de output van ipconfig vanop een nieuwe en vanaf een oude machine.

[ Voor 3% gewijzigd door Brecht Laitem op 25-05-2006 22:52 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-04 21:21

BHQ

Kom je er wel op als je naar \\computernaam gaat?

Als ie de toegang weigert -> Guest account aan :)