IBM T41 DVD-rom drive hot swappable?

Pagina: 1
Acties:

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:58
Hallo allemaal.

Ik heb voor de IBM T41 een DVD-rom drive gekocht.

Afbeeldingslocatie: http://www.systemelectronics.net/images/Laptop%20Parts/IBM-DVD-ROM-T40.gif

Zo een ding.

Als de laptop uit is kan ik het zonder problemen eruit halen, dat is de reden van een swappable drive denk ik :P

Maar ik heb ook een travel accu, dus ipv de dvd drive kan je een accu in die gat pleuren.

Alleen kan je de DVD rom drive eruit halen als windows (dus ook het laptop) aan is? Of is dat niet gezond voor de laptop/dvd drive? (zelfde vraag ook voor de 2e accu die je ipv de dvd drive kan gebruiken), kan die zomaar eruit?

Ik ga daar zeker niet zomaar mee experimenteren (stel ik sloop iets :/ ), dus sorry als het een domme vraag is.

• Roflmao
Kom op zeg dit is toch tweakers.net :P

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

Bij mij gaat m'n laptop automatisch op standby als ik het 'uittrek-stukje' tevoorschijn laat komen, en dat heb ik al meerdere keren gedaan terwijl ie aanstond. Kan dus imho geen kwaad.

• Roflmao
Yapser schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 12:03:
Bij mij gaat m'n laptop automatisch op standby als ik het 'uittrek-stukje' tevoorschijn laat komen, en dat heb ik al meerdere keren gedaan terwijl ie aanstond. Kan dus imho geen kwaad.
Wat voor laptop ?

Oh ja zoekwerk heb ik gedaan, in de handleiding staat er niks over, in de safety bla bla nog wat staat zie handleiding voor apparaten met "hot-swappable" functies maar in de handleiding staat er helemaal niks over. Ook de site van IBM/Lenovo is niet echt behulpzaam met wat ik zoek...

• BHQ

BHQ

Ik gebruik een IBM A31.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:24
Roflmao schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 12:01:
Kom op zeg dit is toch tweakers.net :P
Ja, daarom kunnen de meeste tweakers ook zelf bedenken dat hot-swappable betekent dat je hem kan swappen terwijl ie aan staat :+ 8)7 |:(

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

Roflmao schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 15:08:
[...]

Wat voor laptop ?

Oh ja zoekwerk heb ik gedaan, in de handleiding staat er niks over, in de safety bla bla nog wat staat zie handleiding voor apparaten met "hot-swappable" functies maar in de handleiding staat er helemaal niks over. Ook de site van IBM/Lenovo is niet echt behulpzaam met wat ik zoek...
heb zelf een T43.. heeft de zelfde bay dinges.. (met dat klipje dat eruit schiet wanneer je een schakelaartje vooruit duwt)..

dat ding is hot-swappable.. dat betekend dat je 'm er gewoon eruit kunt trekken terwijl ie aanstaat.. je krijgt ook zo'n mooi windows geluidje van 'verwijderde apparaat'.. en de driveletter voor mijn DVD+/-RW(RAM) drive verdwijnt netjes.. en als ik er weer induw krijg ik het geluidje 'apparaat gedetecteerd' en is de driveletter terug..

dus je kunt gewoon on the fly swappen als je dat wilt.

[ Voor 4% gewijzigd door nIghtorius op 25-05-2006 15:39 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Roflmao
nIghtorius schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 15:39:
[...]

heb zelf een T43.. heeft de zelfde bay dinges.. (met dat klipje dat eruit schiet wanneer je een schakelaartje vooruit duwt)..

dat ding is hot-swappable.. dat betekend dat je 'm er gewoon eruit kunt trekken terwijl ie aanstaat.. je krijgt ook zo'n mooi windows geluidje van 'verwijderde apparaat'.. en de driveletter voor mijn DVD+/-RW(RAM) drive verdwijnt netjes.. en als ik er weer induw krijg ik het geluidje 'apparaat gedetecteerd' en is de driveletter terug..

dus je kunt gewoon on the fly swappen als je dat wilt.
Dank u voor de antwoord.

Heb het ding nog niet hoor, maar heb een DVD-drive voor gekocht, nu nog een US toetsenbord erop (is al bijna geregeld) en een andere hd en dan mag ik hem overnemen. Apparaat is een T41 met 512 mb die ik echt voor een prikkie mag overnemen, in zeer goede staat (heeft alleen veel vingerafdrukken erop, maar dat veeg je zo weg).

De reden voor me vraag is omdat ik 2 travel accu's krijg (je kan zo een accu in de dvd bay doen) en het zou best handig zijn als je die kon vervangen zonder de laptop uit te zetten.

Maar de laptop gaat helemaal niet uit en hij gaat dus ook helemaal niet in standby ofzo ? (tijdens het verwisselen van drive )?

• BHQ

BHQ

Mkay bij mij schiet ie wel op standby, en die accu's kan je als het goed is ook gewoon verwisselen als je main-accu er maar in blijft, anders krijgt ie geen stroom he ;)

doe wat aan je grammatica trouwens, de antwoord :?

[ Voor 6% gewijzigd door BHQ op 25-05-2006 23:10 ]

• Roflmao
Yapser schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 23:10:
Mkay bij mij schiet ie wel op standby, en die accu's kan je als het goed is ook gewoon verwisselen als je main-accu er maar in blijft, anders krijgt ie geen stroom he ;)

doe wat aan je grammatica trouwens, de antwoord :?
sorry zag het zelf niet eens :P

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:28
Ik heb een antieke compaq, waarbij ook de DVD-drive hot-swappable is, en kan vervangen worden door een extra accu. Hoe te herkennen: als je winXP gebruikt, moet hij bij "hardware veilig verwijderen" staan (je weet wel, dat dinges dat je zou moeten gebruiken voor je USB-sticks uittrekt, maar de helft van de keren niet wil werken), dan is ie hot-swappable (en kan je em er gewoon uittrekken zolang er geen CD in zit te draaien).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Zoals gezegd is de drive gewoon te swappen terwijl windows draait. Ook bij het icoontje om hardware veilig te verwijderen staat de drive er gewoon tussen.

De tweede accu is gewoon een aanvullende accu die als eerste wordt gebruikt waarna pas op de main-accu wordt overgeschakeld. Zolang je die er dus inhoudt kun je gewoon vrijelijk swappen tussen de twee travel-accu's en de dvd-drive.
Pagina: 1