masser120 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 21:43:
Was het maar zo dat hij dichterbij kwam. Helaas kwam er ineens een vrouw uit een deur. Die liep gelukkig snel weg, maar helaas. Toen ze uit het beeld was sloeg het mannetje ineens linksaf, een straatje in...
Ik weet dat het vaker vervelend kan zijn als je samen met anderen bent en net wil gaan voor die ene foto, maar het moment er net niet is, en dat anderen dan moeten wachten. Men wil iets snel snel zien, snel door een stadje wandelen. Neem de tijd voor een foto, bepaal je onderwerp, beelhoek, kijkhoek, compositie, achtergrond, belichting, moment, instellingen van je camera, etc etc. Je merkt snel genoeg dat als je het goed wilt doen dat fotografie meer is dan even snel een plaatje schieten. Kijken, kijken, kijken en nog eens kijken, daar begint het mee. En dat kost tijd. Bij bovenstaande foto had je eventueel langer kunnen wachten op dat een nieuw persoon naar beneden zou komen...
Ik vond hem zelf wel leuk. Het is namelijk het punt, wat helaas niet op de foto staat: het is ín de Gorges du Verdon, 1000m. Helaas was het huis niet goed zichtbaar als ik verder uitzoom zodat de Canyon er wel op staat...
Een plek, een lokatie kan je zelf heel anders beleven dan dat je hem uiteindelijk vast legt. Een paar jaar geleden kon ik het ook niet, ik zag iets, maar het moment vastleggen ho maar. Ik wil niet zeggen dat ik het van ieder ding kan, maar het lukt me wel steeds beter. Soms is het ook een gevoel wat je bij een bepaald moment hebt, een bepaalde ambiance die je niet op de foto terugziet. Vergelijk het met wijn of kaas die in Frankrijk wel smaakt, maar bij terugkomst in NL echt als bocht smaakt...
Mee eens... Het was namelijk zo dat het contrast zo gigantisch hoog was, dat ik hem met shadow/highlight heb moeten reduceren (bij beide foto's). Het was namelijk of helemaal wit, of heel donker...
Welk bewerkingsprogramma heb je gebruikt? Het ruikt als RSe (Raw Shooter essentials). Heb gemerkt dat je de schuif echt niet verder dan 20-25 van de 100 open moet schuiven...
Ik heb even gezocht, en volgens mij is vergelijkbaar materiaal hieronder te vinden;

qIk heb het moment gekozen waarop de zwerver het muntje kreeg. Ik was gelukkig geen moment te laat met het pakken van mijn camera, die zat namelijk nog in de tas. Daardoor kon ik de shot niet voorbereiden en dat is jammer....
Als fotograaf moet je een extra zintuig ontwikkelen, bewegingen en acties zien te voorspellen. Een mooi voorbeeld is deze zwerver, je weet dat hij ieder tafeltje langsloopt en geld vraagt. Ergens zal hij vast wel wat geld toegestopt krijgen. Momenten kondigen zich ook deels aan. Die rijke dame pakt haar portomonaie om op zoek te gaan naar wat muntjes. Waar jij je alvast mee kan bezig houden is beeldhoek, achtergrond, belichting, instellingen van je camera, etc etc en dan is het alleen nog wachten op het moment.
Gedeeltelijk mee eens, geen symmetrie, maar ik vond dat straatje naar boven wel leuk. Ik krijg zelf een beetje het gevoel van "waar gaat dat naartoe?" Bovendien, die mensen onderin vind ik op zich ook wel okey staan...
Frankrijk bezit miljoenen van dit soort straatjes met de weg omhoog, en zo overtuigt over de mensen die onderin zitten klink je nu ook weer niet... Waarom nu specifiek dit straatje?
Kon dat maar! Dit was 18mm, de grootste hoek die ik met mijn Camera (EOS350D) en deze lens (Sigma 18-55 F/3.5-5.6) kan maken... Ik weet dat hij beter was met een brandspuntsafstand van 12mm, maar helaas: dat kon niet...
Een jaar geleden ofzo heb ik een 50mm gekocht. Met de uitspraak van ik geloof Jumpstart; "Zoomen doe je met je benen" ben ik op stap gegaan. Het heeft geresulteerd in een shoot waar ik me veel meer bewust was van compositie, moment, beeldhoek etc etc... Zie
[rml][ testcase] Middagje Scheveningen haven/strand[/rml] Het is een gigantisch leuke oefening die ik iedereen kan aanraden. Van dat zoomen met zoomlensen is iedereen echt mega lui geworden. Het is de kwaliteit van de gemiddelde foto echt niet ten goede gekomen! Zoomen is niet alleen maar je compositie veranderen, wat dacht je van scherptediepte, gevoelsafstand tussen je onderwerp/achtergrond (300mm maakt je onderwerp een stuk platter dan bijv 18mm) en daarnaast jezelf ook bewuster maken van welke beeldhoek en uberhaubt compositie nu echt interessant is ipv alleen je onderwerp vast weten te leggen...
Wat dacht je van het totaalplaatje?
Jij hebt hier weer een ambiance/gevoel bij van toen je er nog stond, ik mis dat in zijn geheel...
Weliswaar weer een groot contrast en dat weer met shadow/highlight gereduceerd, maar het demonstreert wel wat voor een gebouw het is.
Gaat het om het gebouw of om de foto? Je presenteerd het als showcase, en dan gaat het naar mijn idee om de foto, niet om het gebouw...
Ik zat met het hele kleine inie minie probleempje, dat ik afhankelijk ben van mijn ouders waar ik naartoe ga (ik ben pas 15). Jammergenoeg resulteert dat vrijwel altijd in de bekende 'vakantiekiekjes'. Ik kan dus niet de mooiste plekjes, namelijk buiten het toeristische gedeelte, opzoeken...
Ik zie je nog voornamelijk overzicht foto's schieten, iets waar ikzelf ook nog best wel in blijf hangen. Probeer anders eens te zoeken in kleine details, dat zorgt ervoor dat je de wereld ook van een hele andere kant bekijkt en interessanter kan maken dan hij daadwerkelijk is. Het resulteerd daarnaast niet meteen in de standaard vakantie kiekjes...
En dan waarom een showcase? Op een forum kom je, om van elkaar te leren.
Als je er van wilt leren kun je beter een testcase neerzetten. Dat wil zeggen dat je je foto's plaatst om commentaar erop te krijgen van anderen, om er vervolgens zelf nog wat van te leren.
Een showcase is er om oh's en ah's te horen/lezen, je staat zelf 100% achter je foto's, je wilt ze meteen uitvergroot 2x3 aan de muur hangen bij wijze van spreken. Heb het idee dat je dat nog niet geheel door had. Lees anders nog even de
FGS Policy door.