IDE weigert op ASUS A8N-VM CSM

Pagina: 1
Acties:

• Kickerzz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-05 14:31
Systeem heb ik zelf geassembleerd.
amd 64 3000+, asus a8vn-VM CSM, 2'*512 twinmos, samsung hd via sata!. (dit werkt allemaal)

Op het moederbord ASUS A8N-VM CSM zitten 2 ide sloten, die 2 cd-spelers ondersteunen.
Ik heb nu mijn cd-rom speler hier op aansloten zoals in de handleiding vermeld. Primary Master. jumpertje op cdrom drive goed gezet. Echter werd dit niet in de bios herkend.
Biossetting Primary IDE Master:

type: auto
LBA/Largemode: Auto
Block: auto
Pio Mode: Auto
DMA mode: auto
Smart monitoring: auto
32 bit data transfer: enabled

Dezelde settings voor de andere 3 mogelijkheden van ide.
Ik heb verschillende cdrom spelers geprobeerd (die het wel in een adere pc deden) en verschillende kabels en verschillende ide sloten. Maar bij geen van mogelijkheden werd een cdromspeler herkend.
Het ligt ook niet aan de voeding want als ik alleen de molexkabel in de cdrom speler doe gaat hij wel open.

Mijn idee is dat het ide slot op het moederbord kapot zou kunnen zijn.
Of heb ik iets over het hoofd gezien wat ik anders zou moeten doen zodat ik dit toch werkende kan krijgen.

Alvast vriendelijk bedankt,

Guido

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:28

_Ernst_

Mark It Zero!

Zeker weten dat je bios goed ingesteld is, niet toevallig een ide kanaal disabled?

Verder een goede kabel gebruikt en juist aangesloten? De connector aan de lange kant van de kabel op je moederbord, en de connector op het uiteinde aan je cdrom (master), en de middelste connector leeglaten (slave).

Last.fm

Verwijderd

Voor alle zekerheid nog restore default system settings zetten. Normaal zouden ze dan moeten werken. Indien het dan nog niet werkt probeer eerst de kabels een op een andere pc (alsook de drives)

• Kickerzz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-05 14:31
_Ernst_ schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 23:04:
Zeker weten dat je bios goed ingesteld is, niet toevallig een ide kanaal disabled?

Verder een goede kabel gebruikt en juist aangesloten? De connector aan de lange kant van de kabel op je moederbord, en de connector op het uiteinde aan je cdrom (master), en de middelste connector leeglaten (slave).
Na wat prutsen met uw mededeling is het gelukt, maar naar mijn weten staat er dan een fout in de handleiding van het moederbord.

Uit handleiding:

The Ultra DMA 133/100/66 signal cable has three connectors: a blue connector for the primary IDE connector on the motherboard, a black connector for an Ultra DMA 133/100/66 IDA slave device, and a gray connector foar an Ultra DMA 133/100/66 IDE master device.

Ik heb hem aangesloten op de zwarte met jumper op master. Ligt dat aan mij of klopt die handleiding niet?

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-05 17:45
En volgens die handleiding moet hij op de grijze :P
Er staat namelijk dat de zwarte voor een slave is en de grijze voor de master. Ik denk dat je dus net iets niet goed gelezen hebt.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB