Toon posts:

Mount Windows XP in Fedora Core

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit momenteel met de volgende situatie:
Ik heb mijn hardeschijf opgedeeld in twee stukken, een gedeelte voor Linux en een gedeelte voor Windows. Ik heb Linux nu geinstalleerd op het eerste gedeelte, nu wil ik nog Windows XP installeren op het 2de gedeelte.

Graag wil ik de mogelijkheid hebben om tijdens het booten (met grub dus) te kunnen kiezen tussen de 2 os'en. Dat is voor mij geen probleem, regeltje aan /etc/grub.conf toevoegen.

De vraag is als het ook mogelijk is om de Windows partitie te mounten als ik ben in gelogd in Linux. Ik moet af en toe dingetjes met Windows doen en het zou mooi zijn als ik daarvoor niet elke keer opnieuw te booten. Kan dit met VMware of Qemu??

• Wbdsgnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-01 14:34

Wbdsgnr

Discombobulated?

Wat bedoel je met mounten? Als je gewoon wilt schrijven op de schijf, dan kan dat, mits je een fat32 partititie gebruikt. Met NTFS kan je wel lezen maar niet schrijven. (Er zijn "wine" modules maar die zijn erg lanzaam.

Als je bedoelt dat je windows wilt booten onder linux dan kan je idd VMware gebruiken.. maar dan kan je naar mijn idee net zo snel rebooten :)

• Superboer12
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-02 23:08
Dit kan uiteraard. Met mount kun je ook windows partities mounten. Denk er wel aan dat schrijven op NTFS volumes nog lang niet optimaal is! Het kan echter wel mits je kernel dit ondersteund.
code:
1
mount /dev/hda2 /mountpoint

[ Voor 13% gewijzigd door Superboer12 op 24-05-2006 20:52 ]

Infinitus est numerus stultorum

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil Windows booten onder Linux. Kan dit met de gratis versie van VMware, VMware Player?

• Superboer12
Wil je dan de Windows installatie die op je tweede partitie geinstalleerd staat opstarten met VMware?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, da's precies wat ik wil!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Impossible.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou jammer zijn, als deze mogelijkheid zou kunnen kan in linux snel naar windows schakelen. Ook kan ik als ik eventueel een spelletje wil spelen windows booten doormiddel van grub.

• kaconst
  • Laatst online: 02-02 17:15
Je reinste BS.

Een search op google naar vmware existing partition leverde deze link op.
Der staat precies op uitgelegd hoe je alles moet doen, en wat de mogelijke problemen zijn mét workarounds. Het wordt wel niet officieel ondersteund en is dus een beetje riskant maar als het niet voor een productie-omgeving dient zou ik het zeker doen.

Je draait dan nog wel steeds op geemuleerde hardware, dus je gaat zeker performance moeten opgeven. Ook spelletjes spelen kan je wel vergeten omdat vmware geen 3D applicaties ondersteunt.

[ Voor 15% gewijzigd door kaconst op 24-05-2006 21:15 ]

• Superboer12
Windows zal wel lekker gestoord worden van de constante hardware-switch als je het zowel in VMware gaat draaien als native. Er sneller van worden zal het zowieso niet.

Pagina: 1