Toon posts:

onboard videokaart terug inschakelen

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb vandaag een tweede videokaart binnen gehad, een FX 5200 met 128 mb geheugen. Deze heb ik in het vrije AGP slot geplaatst, en de computer aangezet, toen bleek Windows automatisch de Onboard videokaart uitgeschakeld te hebben en de nieuwe te zijn gaan gebruiken.

Nu is het probleem alleen dat ik alle twee de videokaarten wil gebruiken om elk een beeldscherm aan te sturen. Ik krijg alleen de Onboard niet meer ingeschakeld, hoe krijg ik dat voor elkaar? ik ben al in het bios bezig geweest, maar kan het niet vinden aangezien ik geen held ben in het Bios.

EDIT: onboard videokaart is van het merk SiS met 64 mb geheugen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2006 19:11 ]

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 20:06
Welk moederbord heb je?
Ik denk dat je BIOS het niet toelaat om zowel de Onboard-kaart als het AGP-slot te gebruiken aangezien deze hoogstwaarschijnlijk over dezelfde controller in je southbridge werken.. wat Terw_Dan zegt dus 8)

[ Voor 8% gewijzigd door HyperioN op 24-05-2006 19:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
mijn moederbord is een K7S41GX

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat jij wil kan niet.
Dit omdat beide kaarten de AGP bus gebruiken. Je zult dus moeten kiezen tussen de onboard of de FX5200.

Verwijderd

Topicstarter
mmh, lekker dan. dus eigenlijk zou ik dan een nieuw moederbord aan moeten schaffen?

welke zou ik kunnen gebruiken/is aan te raden?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2006 19:16 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 19:14:
mmh, lekker dan. dus eigenlijk zou ik dan een nieuw moederbord aan moeten schaffen?
Of je zet er een oud PCI kaartje bij. Dan is je probleem veel goedkoper opgelost aangezien je die meestal wel bijna gratis kan krijgen :)

• HyperioN
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 19:14:
Of een PCI-videokaartje bijprikken.

Verwijderd

Topicstarter
ok, dan lijkt mij inderdaad een betere oplossing, weten jullie toevallig ook welke (PCI) kaart twee VGA uitgangen heeft? want op de site van 1to0.nl is dat niet echt duidelijk.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ja, dat kan. Heeft die videokaart niet gewoon twee uitgangen :?

Verwijderd

Topicstarter
ja, een VGA en een DVI uitgang, maar ik heb in ieder geval niet de goede kabel voor die DVI uitgang.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Twee VGA-uit hoeft niet. Je kan wel een PCI videokaart wel naast een AGP kaart gebruiken, maar niet on-board naast een AGP kaart, zoals Terw_Dan al zei. :)
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 19:20:
ja, een VGA en een DVI uitgang, maar ik heb in ieder geval niet de goede kabel voor die DVI uitgang.
Daar kun je zo'n verloopje voor gebruiken, zat die niet in de doos van je videokaart?
Afbeeldingslocatie: http://www.tomshw.it/guides/howto/20051123/images/vga_dvi3.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door PD2JK op 24-05-2006 19:22 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-07 23:01
Ik weet niet precies de specificaties van de FX 5200. Maar volgens mij is het gebruikelijk dat videokaarten over 2 outputs beschikken. Vaak DVI en AGP en dan nog een verloop stukje om tot 2x agp te komen.. Dan is het gewoon een kwestie van aansluiten. Maar ik neem aan dat het in jouw situatie niet zo makkelijk is.. ;)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-07 10:01

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 19:20:
Heb je bij de VGA kaart geen verloop stukje gekregen welke je op de DVI aansluiting kunt zetten? Op die manier kun je een gewone VGA kabel gebruiken op je DVI aansluiting.

edit: Inderdaad wat Prutz0r laat zien, een dergelijk koppelstukje ben je nodig.
Banjy schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 19:22:
Ik weet niet precies de specificaties van de FX 5200. Maar volgens mij is het gebruikelijk dat videokaarten over 2 outputs beschikken. Vaak DVI en AGP en dan nog een verloop stukje om tot 2x agp te komen.. Dan is het gewoon een kwestie van aansluiten. Maar ik neem aan dat het in jouw situatie niet zo makkelijk is.. ;)
Een AGP uitgang bestaat niet. AGP is de bus die op je moederbord aanwezig is. Jij bedoelt een DVD en een DIN/VGA aansluiting.

[ Voor 48% gewijzigd door _Dune_ op 24-05-2006 19:26 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
het programma dat ik bij de videokaart heb gekregen kan inderdaad meerdere beeldschermen aansturen, maar er zat alleen maar een S-video kabeltje bij de videokaart.
nog niet eens een schroefje om de kaart vast te zetten, die moest ik zelf zoeken ergens.
dus nee, ik heb geen verloopstukje (jammer genoeg).

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zo'n verloopstukje kan je vast van iemand krijgen/overkopen aangezien ze bij de meeste videokaarten wel meegeleverd worden. Het is echt (bijna) niets waard aangezien er geen elektronica inzit.

• HyperioN
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 19:26:
het programma dat ik bij de videokaart heb gekregen kan inderdaad meerdere beeldschermen aansturen, maar er zat alleen maar een S-video kabeltje bij de videokaart.
nog niet eens een schroefje om de kaart vast te zetten, die moest ik zelf zoeken ergens.
dus nee, ik heb geen verloopstukje (jammer genoeg).
Verloopstukje kun je bij iedere elektronicaspeciaalzaak of beter pc-zaak halen voor een paar euro. Das in ieder geval veel minder dan een nieuwe kaart erbij.
En zo'n schroefje krijg je er nooit bij, die krijg je bij je kast.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

_Dune_ schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 19:23:
...]

Een AGP uitgang bestaat niet. AGP is de bus die op je moederbord aanwezig is. Jij bedoelt een DVD en een DIN/VGA aansluiting.
En een DVD aansluiting bestaat ook weer niet, wat jij bedoelt is een DVI aansluiting (maar ik gok dat het hier gaat om een spelfout?)

En die DVI-> VGA converters kun je vrijwel overal vinden. Ik kreeg er vandaag weer een bij mijn nieuwe kaart (koop je een dual DVI kaart, krijg je toch weer een converter erbij :P)

[ Voor 20% gewijzigd door TERW_DAN op 24-05-2006 19:31 ]

Verwijderd

nvm

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2006 19:30 . Reden: nvm.. ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik ga dan maar eens achter zo'n verloopje aan. bedankt voor alle reacties in ieder geval.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zeker weten dat die er niet bij zat? Ander maakt het eigenlijk ook bar weinig uit, het zal hoogstens €5,- kosten gok ik...
Pagina: 1