• quistnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09-2020
Voor de Natuurkundigen...

H+H --> 2P+2E --> H + 0.93MeV
(1P+1E)+(1P+1E)--> (1P+1N+1E+) + 0.93MeV

1P+1E=1N

0.93=m(1P)*c²

Zoals hier te zien is fuseren de kernen van de waterstofatomen, 2Protonen en 2Electronen vormen een kern van 1Proton, 1Electron en 1 Neutron... De Neutron is gevormd door 1Proton en 1Electron samen te voegen. Het andere Electron transformeert in een Positron... Maar waarom een Positron? De lading en massa zijn gelijk aan een Electron.
En waarom komt er energie vrij van de Proton terwijl de Electron de Proton alleen maar Neutraliseert? Komt die energie uit het niets of is de Neutron niet compleet neutraal?
En veranderd het soort Quark in de proton (2/3) wanneer het door de Electron -1/3 wordt?
En als een Positron ook een samengesteld deeltje is, waaruit bestaat het dan?

Verwijderd

Op donderdag 25 januari 2001 21:13 schreef quistnet het volgende:
Voor de Natuurkundigen...

1P+1E=1N

0.93=m(1P)*c²

Zoals hier te zien is fuseren de kernen van de waterstofatomen, 2Protonen en 2Electronen vormen een kern van 1Proton, 1Electron en 1 Neutron... De Neutron is gevormd door 1Proton en 1Electron samen te voegen. Het andere Electron transformeert in een Positron... Maar waarom een Positron? De lading en massa zijn gelijk aan een Electron.
En waarom komt er energie vrij van de Proton terwijl de Electron de Proton alleen maar Neutraliseert? Komt die energie uit het niets of is de Neutron niet compleet neutraal?
En veranderd het soort Quark in de proton (2/3) wanneer het door de Electron -1/3 wordt?
En als een Positron ook een samengesteld deeltje is, waaruit bestaat het dan?
Om te beginnen zie ik niet waar een electron in een positron verandert. Dit kan volgens mij ook niet. Volgens de huidige natuurkunde (afgezien van snarentheorie) is een electron een elementair deeltje en kan dus niet worden omgezet in een ander deeltje.

De lading van een positron en een electron zijn ook niet gelijk. Wel qua grootte maar tegengesteld. De een + de ander -.

Het neutron is wel compleet neutraal. De energie die vrijkomt bij zo'n kernreactie komt uit het verschil in bindingsenergie.

De bindingsenergie van 2 normale waterstofatomen is groter dan de bindingsenergie van de ene waterstofisotoop die ontstaat bij deze kernreactie.

Die energie komt dus vrij in de vorm van bv kinetische energie. En op basis van dit principe kun je allerlei leuke dingen maken. Kernwapens bijvoorbeeld >:)

• quistnet
Om te beginnen zie ik niet waar een electron in een positron verandert. Dit kan volgens mij ook niet. Volgens de huidige natuurkunde (afgezien van snarentheorie) is een electron een elementair deeltje en kan dus niet worden omgezet in een ander deeltje.
Maar in mn Natuurkunde2-boek staat dat een Positron exact dezelfde lading en massa heeft, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat een Positron +1 is ipv -1...
Maar dan zijn we nog steeds niet uit hoe de Positron dan ontstaan is.

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Ik zie die transformatie elektron -> positron ook niet...

Maar sorry, ik heb ff geen zin om het weer op te gaan zoeken, volgens mij staat het overal op internet. :P

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Komt die energie niet van het omzetten van een beetje massa naar energie.

Verwijderd

ER is idd helemaal geen sprake van een electron -> positron transformatie.

• quistnet
ER is idd helemaal geen sprake van een electron -> positron transformatie.
De Deuteriumkern bestaat uit een proton en neutron, dan hebben wij nog over 1 Electron... Wat moeten we daarmee, en waarom onstaat er een Positron...

Verwijderd

Waar staat dat positron dan?
Die P staat voor PROTON hoor!

Verwijderd

heefd het niet met het atoomnummer te maken:?

• quistnet
Waar staat dat positron dan?
Die P staat voor PROTON hoor!
Alsof ik mongool ben, kom op zeg...

(1P+&1E-)+(1P+&1E-)--> (1P-&1N0&1E+)+0.93MeV

Positron = E+
Electron = E-

Er onstaat wel degelijk een Positron die daarna zelfs voor extra energie zorgt wanneer het in contact komt met een electron.

Nooit het onderwerp KernFusie van Sterren bij je Natuurkunde gehad?

Verwijderd

Ik zie het. Sorry er over heen gelezen. Weet je zeker dat het geen typfout is ofzo?

Want anders kan deze kernreactie volgens mij niet. Er verdwijnt hier namelijk ten eerste een electron zonder dat dat gepaard gaat met de verdwijning van een positron.

Tevens ontstaat er een positron zonder dat er een electron ontstaat. Lijkt mij onmogelijk.

Verwijderd

Dit is een interesant onderwerp, alleen jammer dat ik er niks van snap |:( :'(

Verwijderd

Uhm, in sterren is het gedeelte dat fuseert toch plasma. Wat doen die electronen dan erbij (Ja die zweven daar wel rond, maar wat doen ze in de reactie)?

Ik bedoel dat de reactie niet:

H + H -> 2P + 2E- -> H + E+

maar

H + H -> 2P -> H + E+

(een proton vervalt tot een neutron en positron).

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Er klopt iets niet. Kijk naar de totale lading:
(1P+1E)(1P+1E) = elektrisch neutraal
(1P+1N+1E+) = +2e lading.

Dat kan niet, want er geldt voor zover ik weet ladingsbehoud in dit Universum.

Een positron is trouwens geen samengesteld deeltje (voor zover wij weten) evenmin als een elektron.

Dat bij de reactie P+E- -> N energie vrijkomt (als dat zo is, weet ik niet uit m'n hoofd) kan je verklaren uit het feit dat N lichter is dan P + E- denk ik. Het massadefect wordt via E=Mc^2 omgezet is energie.

WvM, je bedoelt: 21H+ -> 2H + e+? Dat zou kunnen, hoewel ik niet denk dat een proton en een neutron samen zullen gaan in een plasma.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

WvM, je bedoelt: 21H+ -> 2H + e+? Dat zou kunnen, hoewel ik niet denk dat een proton en een neutron samen zullen gaan in een plasma.
Ja, dat bedoel ik (dus de reactie 2H+ -> D+ + e+). Ik weet niet of het stabiel is in een plasma D+.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Damn, werken die codes niet? Hmm...

x<sup>2</sup>
x<sub>2</sub>
x2
x2
x[super]2[/super]
x[superscript]2[/superscript]

Bah. Ik heb een topic over sub- en superscript geopend in Lieve Adjes.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• quistnet
Ik begrijp dat de electronen niet officieel bij deze reactie horen, maar de 2 protonen reageren niet met elkaar.
1P+ + 1E- --> 1N0
Daar zijn we over uit...
Maar dan houden we dus over...
1P & 1E-
Waarbij de Proton dus gezellig in de kern zit bij de Neutron.

Maar als je een inventarisatie-reactie maakt krijg je dus:

([1P]+1E)+([1P]+1E) --> 2P+2E --> ([1P+1N])
en 0.93MeV + E+

De kern van de ontstane Deuterium wordt genoteerd als:

2
H
1

Ik nam dus aan als gehele atoom:
1P+1N+1E

Maar als het alleen de kern is die is genoteerd moet het zijn:
1P+1N

Bij 1P+1N+1E zou er dan ook nog eens 1E+ er bij vliegen.
Bij 1P+1N zou ik niet weten of de E een E- of een E+ is.

Maar er onstaat in ieder geval een Positron, en weet nog steeds niet waarom en waaruit.

Bij 1P+1N+1E zijn alle deeltjes gebruikt, dan onstaat de positron uit de reactieenergie, maar die wordt al genoteerd als 0.93MeV en dat klopt wanneer men het gewicht_van_het_proton * c² doet.

Bij 1P+1N is er nog een Electron over waar je iets mee zou kunnen doen. Of daaruit zou dus een Positron kunnen onstaan, wat jullie hier voornamelijk voor als onmogelijk verklaren. Of, ja wat anders...

Zou er iets kunnen zijn wat ik hier mis,
of zou mn Natuurkunde gewoon een paar bladzijdes verkeerd hebben...

Verwijderd

...
Dubbelpost

Verwijderd

Volgens mij moet dit gewoon de reactie zijn:

2
2H = 2P + 2E- -> H + energie
1

2
H = 2P + 2E- = (1P + 1E-) + 1P +1E- =
1

1N + 1P + 1E- = deuterium atoom. (toch?)

De enrgie komt vrij uti verschil in bindingsenergie en niet uit het verdwijnen van die deeltjes door te fuseren met hun antideeltje.

Verwijderd

Hier staat een stukje over kernefusie:
www.ecn.nl/document/kernvogl/node20.html

• quistnet
Hier staat een stukje over kernefusie:
www.ecn.nl/document/kernvogl/node20.html
Daar is het nog erger, daar onstaat ook nog eens een Neutrino...

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Het hele misverstand berust op het feit dat je ATOMEN MET ELECTRONEN neemt voor de reactie, je moet alleen de kernen nemen, dus:

1 Waterstofkern & 1 waterstofkern = 1 Deuteriumkern & energie & een neutrino,

oftewel:

1P+ & 1 P+ => 1P+1N & 1e+ & 1neutrino & energie

Er heerst aan beide kanten vd vergelijking:
1) behoud van lading (2+)
2) behoud van spin (te ingewikkeld om in 1 zin toe te lichten!)
3) behoud van baryongetal (2) (proton en neutron zijn baryonen, de rest niet dus aan beide kanten van het gelijkteken staan 2 baryonen, dit moet altijd kloppen)
4) behoud van leptongetal (0) (hier komt het neutrino om de hoek kijken) electron heeft leptongetal +1 neutrino heeft leptongetal -1, de rest heeft leptongetal 0, dus aan beide kanten is het leptongetal netjes 0)
4) massa+energiebehoud

Hopelijk ben ik niets vergeten ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Op zaterdag 27 januari 2001 00:26 schreef blobber het volgende:
Hopelijk ben ik niets vergeten ;)
ja, een BaCo

voor mijn hoofdpijn ;)
wat kost een binas tegenwoordig mensen?

Verwijderd

20 piek ofzo.

• p_m
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

p_m

BINAS kost noppes, naja een heel klein beetje
ik dacht dat die gigantische hoeveelheid energie vrij kwam omdat die deeltjes van elkaar los kwamen? of niet :?

Putting the bit in Biton since 1997

Pagina: 1