Toon posts:

snelheidsverlies bij 2 schijven: nieuwe schijf of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb met een freeware programmatje (gameXP) mijn windows/registry verknald, en heb met de reparatie optie van de windows cd, delen van windows er opnieuw opgezet. het meeste werkt wel weer OK, however, een aantal dingen waaronder mijn netwerk staan dubbel geinstalleerd, alleen windows heeft dat zelf niet altijd in de gaten. het zorgt voor vertraging. hoe ga ik dit oplossen? ik weet het niet. Normaal gesproken zou ik gewoon ff alles formatteren en windows opnieuw installeren, daar is het toch wel weer tijd voor. maar het probleem is dat ik nu maar 1 partitie heb (2x 250Gig DiamondMax10 in RAID 0) en mijn hele schijf vol staat met files die ik niet wil missen.

dus ik zit eraan te denken om een nieuw schijfje te kopen waar ik dan windows op kan zetten. dan kan ik tenminste formatteren wanneer ik dat wil. (of is er een betere oplossing die m'n computer weer lekker snel maakt?) Ik zat te denken aan een 36 gig raptor. maar nu is mijn vraag: is zo'n ding in deze tijd nog steeds wel snel? (behoud ik mijn huidige snelheid zo?) en belangrijker: ik heb gemerkt dat meerdere schijven en zelfs meerdere partities op 1 schijf vertragingen opleveren in windows. in ieder geval bij kopieren van de ene naar de andere (en waarschijnlijk dus ook bij andere dingen?) dus is het wel zo slim om dit te doen?

Of kan ik toch beter gewoon mijn huidige opstelling zo laten, en windows gewoon erover heen gooien zonder te formatteren? gaat dat ervoor zorgen dat mijn pc weer snel en schoon wordt? met behoud van mijn belangrijke bestanden (...maar waarschijnlijk wel wissen van persoonlijke instellingen, my docs, en windows folder?) Of is er nog misschien een andere mogelijkheid waarop ik wel heel windows eraf kan gooien en opnieuw erop zetten, bijv. in dos heel windows deleten

suggesties zijn welkom!

Verwijderd

Meerdere partities op 1 schijf geeft volgens mij geen vertraging, je moet er gewoon rekening mee houden dat je leeskop natuurlijk heel wat extra moet doen (namelijk lezen en schrijven tegelijk)

Bij kopieren van en naar 2 fysiek verschillende schijven gaat dit natuurlijk sneller omdat de ene kop leest en de andere schrijft.

Verwijderd

zo'n raptor schijf heeft wel als voordeeel dat je 1 windows schijf hebt. als windows zoals ook zoals in jou geval gaar is hoef je alleen maar allebelangrijke bestanden te kopieren naar een andere partitie pf een van je (2x250gig) schijven, format install en klaar, of er veel verschil in snelheid is bij een 1x raptor en 2xsata in raid mirroring weet ik niet. ik weet niet hoeveel geld je hebt maar pak anders 2 raptors zit je altijd goed. maar of je daar alles uithaalt wat er in zit.. moet je ook een nieuwe pc hebben anders word geheugen/proseccor een bottle-neck denk ik

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2006 17:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
@cyb-ymer: ja bazeer je dit ergens op dan? ik heb namelijk met allebij gewerkt, en heb echt zeker snelheidsverlies gemerkt. (bij 2 schijven meer dan bij 2 partities) wat ik me afvraag, is hoeveel dat dan zou zijn, en in welke situaties ( programma's?, verplaatsen? raid?)

@erikzzz: ja ik heb toch ook liever een aparte schijf/partitie voor windows. maar bij het installeren dacht ik dat ik beter 1 partitie kon maken zodat alles sneller ging. maar als ik nu een extra windows schijf ga nemen, hoeveel snelheidsverlies zal dat dan betekenen? misschien is het beter om toch gewoon windows erover hen te gooien.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2006 17:47 ]

Verwijderd

fuck drukte net op back nu is me heele tekst kwijt nouja nog maar eens:

je zult alleen snelheids verlies ondervinden als je tussen partities(op 1 schijf) bestanden gaat verplaatsen. MAAR dit zul je nooit doen aangezien je de partitie van windows niet gebuirkt om data op te slaan. want dat doe je op de andere partitie. bv als je een film kijkt lees je dat gewoon van je data partitie af. daarbij kun je de 1e partitie leeg vegen als windows gaar is geworden zonder de data op je 2e partitie te verliezen.

het beste is natuurlijk een apparte schijf voor windows, aangezien als je bv een film gaat afspelen hij een bv media player in het geheugen moet laden en daarna de film laden(nu ik er over nadenk dit gaat achtermekaar dus of het zoveel uitmaakt :P) maar er zullen zeker situaties komen waar er data naar bijde partities moeten worden bij/weg geschreven maar die komen niet vaak voor volgens mij.. en dat zijn zo'n kleine operaties.. dat merk je niet eens.. maarja alle kleine beetjes helpen

dus: 1 schijf = 2 partities 1x winXP en 1x Data (dat heb ik )
2 schijven = 1 winXP schijf en die andere mag je mee doen wat je wilt

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand dit bevestigen?
het lijkt mij namelijk dat een programma, zeker als dat programma een spel is, zichzelf niet compleet in het geheugen laad. daar heeft het de ruimte niet voor. dat betekent dus dat het altijd zowel de ene als de andere partitie/schijf gebruikt. elk programma maakt ook altijd gebruik van de commando's die het besturingsssteem mogelijk maakt. het is dus eigenlijk het besturingsysteem aan het werk. en dan nog wat, stel dat alles op twee schijven staat en je kijkt zoiets futiels als een film, die codecs enzo zal ie best in het geheugen kunnen proppen. maar toch zal ie bij bijvoorbeeld overwachtte bewerkingen weer naar de besturingschijf moeten. hij gebruikt toch altijd 2 schijven, en dat is slomer denk ik.

van schijf naar schijf werken met bestanden is trager, dat wisten we al. maar ook bewerking van bestanden is volgens mij trager. en volgens mij is ook van belang dat de afstand naar de main controller van de schijf langer is, en dat 1 controller eigenlijk 2 schijven moet opereren.

of heb ik het nou helemaal mis?
-in ieder geval kan ik geen partitie meer maken op mijn oude raid setup-

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2006 00:04 ]

• Pruttelpot
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06-2022
Je kan ook een goede extra ide controller kopen, zodat je voor alle apparaten een apart kanaal hebt. (met sata gaat dat niet/nouwelijks op overigens)

[ Voor 4% gewijzigd door Pruttelpot op 25-05-2006 00:32 ]

Verwijderd

je hebt 2 partities 1 voor windows en 1 voor data (en spellen). stel je gaat een spel laden dan gebeurt dat allemaal venaf de data partitie dus de snelheid zal er niet minder op worden.. denk ik als het wel zo is, een aparte hdd kopen voor windows :) (ik hou deze post in de gaten wil het ook wel weten)
Pagina: 1