Toon posts:

formateren sneller bij non-raid situatie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nou ik heb dus net 1 sata schijf op andere connector van mijn moederbord aangelosten. nu gaat het veeeeel sneller bij formateren (niet een beetje maar ik dus zeker 200x zo snel onvoorstelbaar, snel= 30 sec, langzaam = 1 uur!!) dat kan toch niet kloppen aangezien RAID ook nog eens sneller zou moeten zijn.

even ter verduidelijking ik heb twee 300 gig SATA schijven(alle 2 BLANK dus GEEN DATA) en ik heb 4 SATA aansluitingen op mijn moeder bord(ASUS k8v SE deluxe met AMD 2800 64bit )
nl:
non RAID:
SATA 1
SATA 2

RAID:
PRI_SATA
SEC_SATA
dit zijn de situatie's die ik heb uitgeprobeerd + wat ik ondervonden heb met formateren:

A - hdd's aangesloten op SATA 1 en SATA 2 poorten: 2 losse partities van elk 300 gig format:snel
B - hdd's aangesloten op PRI_SATA en SEC_SATA poorten: array gemaakt 0+1: 1 partitie van 600 gig format: langszaam (logisch aangezien de data verdubbeld is wat geformateerd moet worden) maar ik bedoel echt rete langzaam veel meer dan de tijd dat het zou kosten de 2 scijven appart te formatten.
C - hetzelfde als situatie B alleen dan elke schijf in zijn eigen array: 2 partitie's elk 300gig: format gaat weer rete langszaam
D - 1 hdd op SATA 1 en 1 hdd op PRI_SATA(eingen array ingesteld): 2 partities elk 300 gig: format schijf op SATA 1 weer rete snel en de schijf op PRI_SATA weer tergent langszaam

conslusies:
1 - RAID kapot?
2 - slechte drivers?
3 - format heeft niks te maken met de gegevens overdracht van een hdd dus: alleen het formateren duurt lang bij raid, maar normale schijfactie's (data bij -en wegschrijven) gaan wel sneller dan een schijf op non-raid ?

conclusie 3 is naar mijn weten onzin dus ik vraag me af wat het zou kunnen zijn. alvast bedankt!

ps denk ik net aan .. ik heb ook nog 2 antieke ide schijven er opaangesloten kan dat problemen geven(zitten wel elk op hun eigen array en deze situatie is hetzelfde gebleven toen ik situatie A t/m D aan het uitvoeren was)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2006 15:56 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er zijn verschillende manieren om te formatteren. De ene is inderdaad sneller dan de andere. Aangezien je hier niet aangeeft om welke manier van formatteren het gaat (Low Level? Quick? Full?) en waarmee je dat hebt gedaan (BIOS? Windows? 3rd party rommel?), kunnen we je helaas niet verder helpen :)

Verwijderd

Topicstarter
wat maakt het uit als het allemaal toch op de zelfde wijze gedaan is .. maar goed bij deze : het formateren is in alle situatie's op normaale wijzen gedaan via het windows XP computerbeheer/schijfbeheer

Verwijderd

Topicstarter
Check de stickies in Lieve Adjes :)

[ Voor 88% gewijzigd door BalusC op 24-05-2006 18:05 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wanneer je via het schijfbeheer formatteert, dan zie je in het dialoogvenster ook een optie "Snelformatteren" staan. Had je deze wel elke keer ingeschakeld?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geen 1 keer de optie snelformateren gekozen.. snel is meestal niet goed.. alleen bij reply's van het GoT forum :P maar het zou niks uit moeten uitmaken. ik heb het getest met normaal formateren de eene situatie gaat sneller dan de andere..ook al had ik snel formateren gekozen had dit toch niet uitgemaakt verhoudingsgewijs bedoel ik dan

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2006 18:30 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bij 'full' formatteren worden alle sectoren van de schijf getest. En ja, hoe groter de schijf, hoe langer het duurt. Bij snelformatteren hoeven er enkel bestandsindexen neergeplempt te worden, wat in regel binnen een paar tellen gedaan is.

Verwijderd

Topicstarter
wat nog steets geen antwoord is op mijn vraag: waarom gaat het dan in een raid array bij langszamer dan zonder maarja het is al goed. ik heb de 2 schijven zonder raid aangesloten, tegen de tijd dat ik nieuwe ga halen heb ik ook wel weer een nieuw moederbord :P toch bedankt :)
Pagina: 1