Toon posts:

[Mobo] CPU fan failed? Echt niet!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey.
Ik heb een beetje een probleem mischien meer een dillema. Ik heb nu een paar weken geleden mijn CPU erafgehaald voor wat onderhoud en nadat ik alles weer inmekaar heb gezet dee die het gewoon goed.
Maar ik krijg afentoe (niet altijd, maar regelmatig) de melding CPU fan failled or to slow samen met een boel piepjes. Ik start de pc dan gewoon opnieuw op en dan krijg ik niks. Ook als ik dan op F1 druk doet de pc het gewoon en kan ik gewoon high end games spelen zoals eerst. Ik heb een week geleden wel de nieuwste bios van asus zelf geinstalleerd.
Ik kan deze waarschuwing wel uitzetten maar ik vraag me af of het ergens anders aan ligt of dat er mischien toch iets niet goed zit. Heb ook geen zin om deze optie uittezetten want straks doet hij het echt niet en dan heb ik helemaal een probleem.
Wat kan de oorzaak zijn?

Specs:
P4 630
ASUS p5nd2 sli
2x 512mb ram ddr2
2x XFX 6800GT
HD etc

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zit de fan wel goed aangesloten op de betreffende connector? Zit er geen stof (vast) in de fan en draait ie er dan te langzaam door?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:10
Misschien kan je in de bios instellen hoeveel RPM de cpu-fan minimaal moet draaien en staat dit getal te hoog?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
De fan heeft een speciale aansluiting dus die zit goed. Maar als hij te langzaam zou draaien hoe kan het dan dat ik er in xp en game niks van merk en dat hij het maar afentoe zegt?

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 15:47

Nibbz

Postmaster General

Vriend van me heeft dit probleem ook...

Wat hij gedaan heeft, gewoon die sprekende trut uitgezet in de bios

13:37

Verwijderd

Ramon de Jesus schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 15:55:
Misschien kan je in de bios instellen hoeveel RPM de cpu-fan minimaal moet draaien en staat dit getal te hoog?
Juist te laag.
heb ik ook bij mijn ASUS bordje.
Als ik Quiet 'n Cool aanzet in de bios kan je een minimum RPM aangeven. Dit staat dan weer verkeerd waardoor de CPU-fan niet aanslaat. Ligt ook aan het merk fan wat je hebt.
Met de Hyper 48 (delta-fan) van Coolermaster heb ik het probleem ook, vervang ik de fan voor een 92mm Zalman op de Hyper48 heb ik 'no problems'.

Conclusie :P
Laat je bios niet je CPU fan regelen. Gebruik dan een programma zoals speedfan ofzo.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2006 15:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe kan het dan dat hij niet altijd deze melding geeft 8)7

Ja inderdaad: :P

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2006 16:00 ]

• hawk88
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 06:36
Het toerental van je fan is afhankelijk van de temperatuur van je CPU, als je CPU dus relatief koud is zal hij te langzaam draaien en dan geeft hij dus die melding. Je kan dat voor komen door het gewoon uit te zetten in de bios, maar dat wil je dus niet of door de fan control( die dus het toerental regelt) uit te zetten dan draait je fan altijd maximaal, maar dit kan je als je in windows bent weer met een programmatje aan passen. (asus probe )

Verwijderd

Topicstarter
ok, zal eens kijken wat ik doe. maar zit dit in die nieuwe bios ofzo? hebben ze het toerental te hoog ingeschakeld?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Nee, want als je fan te langzaam draait (te weinig rpm maakt) gaat hij zeiken. Dus als hij te snel gaat zeuren, staat je warning te hoog ingesteld :)
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 16:02:
ok, zal eens kijken wat ik doe. maar zit dit in die nieuwe bios ofzo? hebben ze het toerental te hoog ingeschakeld?
Dat staat daar ergens verkeerd ingesteld, gewoon ff deleten tijdens het booten, en daar eens rondneuzen :+

[ Voor 39% gewijzigd door TheZeroorez op 24-05-2006 16:05 ]

Verwijderd

TheZeroorez schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 16:04:
[...]

Nee, want als je fan te langzaam draait (te weinig rpm maakt) gaat hij zeiken. Dus als hij te snel gaat zeuren, staat je warning te hoog ingesteld :)
Oké Okë.
Dat bedoel ik ook ja O-)

Verwijderd

Topicstarter
snif snif in de bios:P

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Door de bios update staat je cpu-fan warning verkeerd. Dat is heel simpel te corrigeren.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-03 12:12
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 15:58:
[...]
Conclusie :P
Laat je bios niet je CPU fan regelen. Gebruik dan een programma zoals speedfan ofzo.
De ervaring leert dat info uit je bios betrouwbaarder is dan speedfan...

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zie ook niet echt in waarom je dat door speedfan zou moeten laten doen. Het is wel handig om met dat, of pcrobe bijvoorbeeld dat in de gaten te houden, maar je bios is toch echt betrouwbaarder..

PCrobe is trouwens beter voor asus-gebruikers dan speedfan, want dat is van asus zelf, en is gewoon een tooltje om via windows je bios-settings van je fan te editten eigenlijk :)
Pagina: 1