Toon posts:

Slecht bereik met Asus WL-550gE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de topictitel al doet vermoeden heb ik wat problemen met het bereik van mijn draadloze router, een Asus WL-550gE. Mijn opstelling hier is als volgt:

Modem (draad) => Router (draad) => Gewone PC's
|=> WL-550gE => Laptop

Nou, als ik heel dicht bij de router ben is het signaal natuurlijk uitstekend (5 streepjes = max.). Maar naarmate ik de trap afloop (dan al!) wordt het signaal drastisch minder, nl. 2-3 streepjes. En dat terwijl ik dan ongeveer een meter of 5 van de router af zit, als ik onder aan de trap ben!

Ligt dit ergens aan, of is het op te lossen? Want ik wil graag in de tuin kunnen internetten (ong. 20 meter, door 3 muren heen), maar dat gaat zo nooit lukken.

PS. Ik weet niet of dit belangrijk is, maar de netwerkkaart van de laptop is een 'Brpadcom 802.11g netwerkadapter #2'.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2006 14:53 ]

Verwijderd

Heb zelf ook tijden liggen stoeien voordat het eindelijk een beetje naar mijn zin was qua snelheid. Al snel bleek de constructie van de nieuwbouwwoning de grootste dwarsligger. Door bewapening in alle prefab plafonddelen was met name de verticale signaaloverdracht beroerd. Horizontaal ging het allemaal prima. Ik weet niet of je met een soortgelijke woning (qua leeftijd en bouw) zit, maar met bijvoorbeeld houten vloeren en plafonds heb je doorgaans een veel betere verticale signaaloverdracht.

Zit die 801.11g kaart dmv een PCMCIA slot in je laptop of is deze geintegreerd in je laptop?
In het eerste geval zou je wellicht nog met een ander merk en type (bijv. Asus) kaart kunnen proberen of dat wellicht verschil maakt. Wat je ook nog kan proberen (door je access point op een andere plek tijdelijk neer te zetten) is vast te stellen hoe ver je in horizontale richting van je access point nog een acceptabel signaal over houdt. Als dat veel meer is dan jouw 5 meter in verticale richting, dan is wellicht de vloer/plafond het probleem, ervan uitgaande dat er geen "stoorzenders" in de buurt zijn van je access point die min of meer op dezelfde frequentieband van 2.4GHz bezig zijn (magnetrons, mobieltjes, etc.).

Bij dit soort kwesties is het zaak om eerst dingen uit te sluiten die het pertinent niet kunnen zijn. Klinkt wellicht allemaal wat vaag, maar vaak levert het een prima uitgangspunt om het probleem to isoleren en vervolgens naar een mogelijke oplossing toe te werken.

Zo heb ik bijvoorbeeld mijn Asus WL-300g access point op de eerste verdieping in huis geplaatst (stond eerst in de meterkast). Hierdoor heb ik zowel op de begane grond als op de tweede verdieping nog een redelijk signaal over (30-40Mbps). Bovendien is deze zo geplaatst dat de draadloze werkplekken zich min of meer recht boven en onder het access point bevinden, waardoor er zo min mogelijk meters hoeven te worden "afgelegd". Door de vele bewapening lijkt iedere kamer bij mij in huis wel een soort "kooi van Faraday". Heb ook ooit een Digitenne in huis gehad, maar die ging dezelfde dag alweer retour, vanwege hetzelfde probleem.

Hopenlijk heb je hier alvast wat aan. Ben met name benieuwd hoeveel meter je horizontaal kunt overbruggen. Succes.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-04 21:21

BHQ

Probeer eens een -vast- channel in te stellen, je mW's op 84 te zetten (tenzij het veilig hoger kan) en je antenne fatsoenlijk te richten, dat hielp bij mij erg.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

De antenne wijst inderdaad omhoog, en we wonen inderdaad in een nieuwbouwhuis (ong. 3 jaar oud). En over de bewapening van het beton: dat moet ik even navragen bij mijn ouders.

Yapser: Kun je je reactie wat toelichten want ik weet totaal niet wat je bedoelt :P

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2006 16:40 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-04 21:21

BHQ

Probeer je channel niet op automatic te zetten, maar op iets vast (een channel ver van de wlan van je buren ;))
Mw's doel ik op het zendvermogen. Ik weet niet of dat ook op de 550gE in te stellen is, bij mijn weten wel.

Verwijderd

Topicstarter
M'n channel? Bedoel je de antenne?

En over dat signaal, is dat dit:
http://www.asus.com/produ...3=0&model=796&modelmenu=1 (onderaan de pagina)
Zo ja, kan ik deze op zijn maximum zetten of kan er dan iets fout gaan?

BVD, TommyDJ.

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb het op zijn hoogst gezet maar hij haalt het net niet.

Ik ga denk ik maar op zoek naar een betere antenne.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2006 22:53 ]

Pagina: 1