Toon posts:

[XP] Tweemaal XP op een machine

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn laptop wil ik graag twee instanties van Windows XP installeren. Een voor dagelijks gebruik en een lightweight versie voor gebruik met DjDecks (nogal systeemvretend programma dat realtime moet lopen). Nu wil het feit dat ik al twee besturingssystemen draai, te weten XP op C: en Ubuntu op D:. De bootloader is Grub. Ubuntu wordt geslachtofferd ten bate van de tweede XP.

In de FAQ wordt gerept van het installeren van twee verschillende versies van Windows, ik wil echter twee dezelfde versies installeren. Daarnaast ben ik benieuwd of Grub mogelijkerwijs nog roet in het eten gaat gooien, ook hier kan ik zo snel niets over vinden.

Of is het zp simpel dat ik slechts de aanwijzingen moet volgen en een XP CD in mijn laptop stoppen en het geheel nogmaals op D: installeren?

Dank voor de antwoorden!

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Zelf heb ik een lange tijd 3 OS'en naast elkaar gedraaid, 2 x winXP en 1 x win98, dus je zou ubuntu bij mijn weten niet hoeven te slachtofferen. :)

Om winXP 2x erop te krijgen heb ik zelf het volgende gedaan:

• 2 primaire partities maken
• 1e actief maken, 2e verbergen, winXP op 1e partitie installeren
• 1e partitie image van maken, daarna leegmaken en verbergen
• 2e actief maken en win winXP installeren
• d.m.v. bootmanager steeds één van beide winXP's zichtbaar & actief maken

(op deze manier, omdat zo de winXP's niet van elkaars bestaan afweten, en dus niet de winXP bootloader activeren maar compleet onafhankelijk te vervangen zijn)

Met een beetje goeie wil zou je dit naar eigen smaak kunnen aanpassen zodat je ubuntu ook nog kan blijven gebruiken. Succes!

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

Topicstarter
Hm, Ubuntu mag er van mij wel af, heb nog een andere Linux machine.

Maar wanneer ik geen moeite heb met de XP bootloader, zou ik dan op een normale manier (dwz zonder partities onzichtbaar te hoeven maken) twee maal XP kunnen installeren? Of pikt de XP installer dat niet?

Verwijderd

Dat kan zonder probleem, heb ik pas ook gedaan, 2 XP installaties van dezelfde cd op 2 verschillende partities.
De installer hekent de andere versie en bij het booren kan je gewoon kiezen welke je wil opstarten.
Hoef je niets bijzonders voor te doen zolang je maar een primaire partitie hebt om het op te zetten.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Het kan zeker wel, op verschillende partities.

In de Master Boot Record heb je dan je XPbootloader, die verwijst naar je boot.ini op je C-schijf. (Met fdisk /mbr onder DOS of met de XP Recovery Console (rewrite mbr) kun je je Windows-mbr er weer opzetten. Overigens is het bijna zeker zo dat de Windows-setup dit al voor je doet.)

Als je eerste Windows weer normaal boot, installeer je je tweede instance op je D-schijf (een tweede primaire, of secundaire partitie.) Vervolgens kun je gewoon kiezen uit XP (1) en XP (2). Waarschijnlijk noemt Windows ze hetzelfde maar je kunt dat aanpassen door boot.ini te editen.

Succes!

[ Voor 7% gewijzigd door pinockio op 25-05-2006 11:21 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.