Citrix Data Store server op SQL, andere niet

Pagina: 1
Acties:

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Beetje vage titel, maar anders past het niet.

Je kunt grofweg je Citrix Data Store op manieren opslaan :

- Access Database
- SQL database

Op dit moment hebben al onze servers de Access Database methode, met 1 server welke de 'master' Data Store bevat.
We willen dit graag migreren naar een SQL Data Store.
Wat ik echter nergens kan vinden, is of het volgende ook werkt :

- Citrix Farm met Access Data Store
- Andere servers verwijzen naar 1 master server
- Master server word gewijzigd van Access naar SQL
- Slave servers kijken nog steeds naar de master, echter haald deze inmiddels de informatie uit de SQL

gaat dit werken :?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 09:37
Foei koffie! Wel even de versie van Metaframe erbij vermelden ;)

Ik weet dit niet zeker, heb alleen SQL -> SQL migraties gedaan, maar volgens mij maakt het voor dsmaint niet uit wat de bron is. dsmaint leest de data gewoon uit de bron (als ware het een query van een citrix-server) en plempt deze in de destination database en past daarna de benodigde configuraties aan zodat de nieuwe database gebruikt wordt.

Ik begrijp verder niet wat je met master en slave bedoeld, bedoel je daarmee (most)-prefered servers? Bij het gebruik van SQL, zie ik het nut van master en slave ook niet, aangezien het multi-user is, itt access.

[ Voor 19% gewijzigd door Abom op 24-05-2006 10:57 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Sorry, het gaat om MetaFrame XPe 1.0 ;)

Wat ik met master en slave bedoel :

We hebben nu 1 server welke de Data Store bevat, alle andere servers kijken naar die server (alhoewel ze uiteraard allemaal een eigen Access Database hebben, maar ze vullen deze dus vanuit de ene - dat is wat ik met master en slave bedoel).

Wat ik dus wil doen :
De Data Store server laten verwijzen naar een (nieuwe) SQL database, en de andere servers (nog) niet wijzigen.

Uit CTX677542 haal ik dat het wel zou moeten kunnen
[..]
5. Stop and restart the IMA Service on the host server. When the IMA Service on the host server is restarted, the remaining indirect servers begin accessing the new data store indirectly through the host server.

Important: Restarting the IMA Service instead of restarting the server might cause the SNMP service to Dr. Watson if SNMP is enabled. This error is benign.
Maar zou je door kunnen draaien op deze situatie, of zou je aan de 48 uur limiet zitten :?

Ik snap dat je dit niet echt wilt, maar op deze manier willen we kijken of het op SQL goed loopt.
Gaat het niet lekker, kunnen die ene server eer heel makkelijk naar Access zetten, en klaar zijn we.
Is wat anders als we eerst alle servers moeten wijzigen, en bij problemen weer alles terugzetten.

edit: Duidelijker uitleg van mijn Master / Slave beeld : ik bedoel dus niets van SQL ofzo maar meer : Master = server met datastore , Slave = server die geen Data Store heeft

[ Voor 7% gewijzigd door Koffie op 24-05-2006 11:03 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat je dus eigenlijk wilt is "indirect access mode" naar een sql datastore.

Voor wat ik zo snel kan vinden zou het wel moeten werken, wat ik niet begrijp is waarom je dit zou willen. Je introduceert dan nog steeds twee singe point of failures. (je datastore en de server die direct connect naar de data-store)

Voor SQL licenties maakt het ook niet uit, ook voor een client die indirect access naar een SQL database maakt moet een licentie aanwezig zijn.

Je kunt je datastore upgraden naar SQL en vervolgens via dsmaint /migrate je MF server 'verhuizen' naar je nieuwe datastore. De complete how-to staat hier. en die had je al gevonden...

[ Voor 6% gewijzigd door Question Mark op 24-05-2006 11:17 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Waarom ik het zou willen ?
Als het om welke reden dan ook de volgende dag niet goed gaat, hoef ik niet als een debiel 30+ servers af te rennen om daar de config te wijzigen en de IMA servics te herstarten. Ik hoef dan alleen maar die ene server terug te zetten en we zijn weer bij het oude.
Gaat het wel goed : kan ik gefasseerd alle andere servers stuk voor stuk naar SQL zetten.

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 07:16
Gewoon de datastore migreren naar SQL. Daarna met ik geloof DSMAINT alle servers naar de SQL server verwijzen. Er is geen enkele reden om de overige servers indirect te doen (haal ik tenminste niet uit je verhaal..)

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 09:37
Het zou gewoon moeten werken, zoals in het artikel staat, het is een indirecte verbinding. De communicatie vind dus plaatst tussen de IMA service van beide servers (master, slave), welke database de master gebruikt, maakt niet uit.

Of het werkt of niet, heb je meteen door, door CMC te starten. Je krijgt een foutmelding wanneer de master niet geraadpleegd kan worden of de database eruit ligt en dus terug gevallen wordt op de (read-only) lokale copy van de data store.

[ Voor 9% gewijzigd door Abom op 24-05-2006 11:23 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
NightMare schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 11:22:
Gewoon de datastore migreren naar SQL. Daarna met ik geloof DSMAINT alle servers naar de SQL server verwijzen. Er is geen enkele reden om de overige servers indirect te doen (haal ik tenminste niet uit je verhaal..)
:?
Je hebt me verhaal wel goed gelezen? Ik geef zeer duidelijk aan waarom ik het op die manier wil doen 8)7
Abom schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 11:22:
Of het werkt of niet, heb je meteen door, door CMC te starten. Je krijgt een foutmelding wanneer de master niet geraadpleegd kan worden of de database eruit ligt en dus terug gevallen wordt op de (read-only) lokale copy van de data store.
Ja, maar zou die die info niet uit zijn lokaal geachte Access DB proberen te trekken ?

* Koffie gaat zo ff het volgende proberen :

- Virtuele server naar SQL verwijzen
- Virtuele server naar bovenstaande server verwijzen
- Nog eentje naar eerste verwijzen
- Farm zut editten

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Koffie schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 11:20:
Waarom ik het zou willen ?
...
Na je tweede reply was dit me al duidelijk :) 'k Moet iets sneller typen/refreshen...
Koffie schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 11:29:
Ja, maar zou die die info niet uit zijn lokaal geachte Access DB proberen te trekken ?
Je krijgt accuut een foutmelding als de datastore niet bereikbaar is, wel blijf je je farm-config zien, die wordt idd. nog steeds uit de local-host-cache van de MF server gehaald.

[ Voor 47% gewijzigd door Question Mark op 24-05-2006 11:32 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je kan het ook nog testen - start 'dsmaint recreatelhc' op (even de adv. concepts guide doornemen voor de andere voorwaarden) op je test server, zonder connectie met de datastore gaat dat nooit werken :P

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:12

StarWing

Huh ?!?

Over welke versie van SQL praten we hier ??
Indien SQL2005 => Wij hebben geprobeerd om een move te doen van SQL2000 naar SQL2005 maar zonder succes.
Ik weet nu niet of een move van acces naar sql2005 hetzelfde effect gaat hebben.

Page intentionally left blank.

• 0123456
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-07-2010
Ik zou eerst een nieuwe Farm opzetten met daarin de nieuwe main Citrix server en daar een koppeling naar SQL mee maken.
En dan alle andere servers op die Farm aanmelden.

Ik heb zelf al eens een probleem gehad met een hoofdserver die uitviel en toen ook gelijk de access database. En ik kan je zeggen dat is geen lol.
Ook weet ik niet of je een farm die op een access database drait, zomaar om te zetten is naar een SQL server. Ik voorzie hier veel problemen mee.

Dus mijn tip luid:
Eerst nieuwe Farm met SQL opzetten (en testen) en dan de andere servers erop aanmelden.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Euh .. een hele nieuwe farm opzetten :? :o
Sorry hoor, maar dat is bijna hetzelfde als Format C: adviseren voor een nieuwe applicatie ;)

Zo, net een aantal tests uitgevoerd, maar ik kom niet helemaal verder :X
Op een testserver (lid van het farm) maak ik een nieuwe file DSN aan.
Op de SQL server heb ik een nieuwe database genaamkt.

Met DSMAINT MIGRATE importeerd ik de LHC naar de SQL database, een compare zegt dat dit ook gelukt is.
Vervolgens doe ik een DSMAINT CONFIG en configureer ik deze met de nieuwe file DSN.

Na deze actie stop/start ik de IMA services, geen foutmeldingen.
Start ik vervolgens de CMC op, is deze volledig leeg, op de FARM naam na.
Links zie ik dus maar 'object' en dat is de naam van het Farm, verder helemaal niets.
Ook een reboot helpt niet.

Wat me enigzins verbaasd, is dat ik vanaf andere servers nog wel gewoon de testserver kan managen in de CMC (properties van de servers opvragen, ik zie de users in- en uitloggen).

Migrate en Config meldingen:
DSMAINT MIGRATE [..]

The migration was successful.
The comparision finished successfully.
The destination data store matches the source data store.
DSMAINT CONFIG [..]

Attempting to connect to the data store with new configuration settings.
Successfully connected to the data store.
Configuration successfully changed.
Please restart the IMA Service for changes to take effect.

[ Voor 83% gewijzigd door Koffie op 24-05-2006 17:57 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Schopje om mijn laatste edit wat onder de aandacht te brengen :P
Nergens ook maar iets kunnen vinden op internet over een 'empty managament console' 8)7

Zo, toch weer ver gekomen vandaag.
Waarschijnlijk een obvious iets wat ik had, maar het word (IMHO) nergens vermeld 8)7
Voordat je een server naar SQL verwijst, zul je met DSMAINT MIGRATE de IMA in de SQL DB moeten stoppen.
Wat blijkt nu, dit moet dus de MDB zijn van je Data Store, en niet een willekeurige andere server.

Ik ben nu zover dat ik een aantal (test)servers rechtstreeks met SQL laat praten, en 1 server zo geconfigureerd heb, dat deze denkt dat een andere server de Data Store bevat (terwijl die andere server dus eigenlijk ook rechtstreeks aan de SQL hangt).
Dit zooitje van het weekend eens ff door laten reutelen.

[ Voor 68% gewijzigd door Koffie op 26-05-2006 15:50 ]

Pagina: 1