[2000] automatich dns vinden van domein

Pagina: 1
Acties:

• eatualive
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:00
Ik heb het volgende probleem. Ik heb een Domein met w2k3 server.
Mijn server heeft een DNS voor het domein en active directory maar heeft geen dhcp.
Daarnaast heb ik een speedtouch router in het netwerk die ook dns heeft en voor internet en dhcp zorgt.

In princiepe werkt alles goed alleen sommige mensen in het netwerk gaan soms naar andere netwerken en moeten daar op inloggen. Alleen om het in ons netwerk werken te houden staan er 2dns servers ingesteld onder tcp/ip.
10.0.0.138 (router)
10.0.0.149(SERVER1)

Als deze niet ingevoerd staan dan duurt het een uur voordat hij bij het inlogscherm komt en kan dan niet eens in het domein komen.

Ik heb dus een oplossing nodig dat de tcp/ip instellingen de DNS op automatich kan zetten maar toch altijd weet waar het domein is od in iedergeval die 2 dns servers.

Iemand een oplossing?

• Torrac
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08-2025

Torrac

The Barbarian Wolverine

Ik had het zelfde probleem.

Wat ik gedaan heb is in de active directory dns verteld dat als hij het niet kan vinden in eigen dns dan aan mijn 2de dns vragen (dit heet volgens mij een forwarder)
dit heeft mijn probleem opgelost.

I believe what I want to Believe

• eatualive
Maar k de dns van de router vind hij wel omdat hij daar de dhcp van krijgt.
Het probleem is voor de dns van het domein en die is het belangrijkste.
En omdat hij die dns niet goed vind zal hij al helemaal niet die forward vinden

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Waarom wil je de dhcp niet van de server laten komen ?

Abort, Retry, Quake ???

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-03 15:19

lier

MikroTik nerd

Beste oplossing:

Laat je server voor DHCP en DNS zorgen (je router alleen als gateway instellen).
Alle clients alleen DNS van je server meegeven (en afhankelijk van wat jij wil de server instellen als gateway indien je Internet via de server wil laten lopen, of je router als gateway instellen).

Tot slot forwarders aanmaken op je server voor alle "externe" DNS requests.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• eatualive
Als ik alle clients de dns van de server mee geef moeten de mensen het telkens weer veranderen als ze in een ander netwerk komen bij een klant.

En op die manier loop het internet via de server wat bij onze kleine netwerkje voor vertraging zorgt.

• aZuL2001
Nee, daar is dhcp juist voor.
Die geeft, als het aan staat, op ieder netwerk de juiste info door.
Dus gewoon aanzetten ook bij jullie klanten en thuis etc.

Bovendien gaat internet niet via jullie server, maar alleen de dns requests. En dat kan dat ding er echt wel bijhebben.

Dus kiezen tussen dns via de server , of een uur wachten met inloggen })

Abort, Retry, Quake ???

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

• eatualive
Dus als ik het goed begrijp en mijn clients krijgen dhcp van de server zouden ze het netwerk meteen moeten vinden.

Maar dan ben ik eigelijk heel afhankelijk van de server, dan werkt heel de boel niet meer als die wegvalt en dat vind ik minder. Nu is het zo dat het printen en internetten altijd door kunnen gaan als de server uitvalt.

Ik had ook iets gevonden over een HOST file zodat je daar een ip een naam kunt geven. Zodat als je die naam invoert dat hij automatch het IP vind. Kan ik zo ook de DNS erbij zetten of kan dat er neit bij?

Als iemand een alternatieve manier heeft dan hoor ik het graag.

Edit: ja heel leuk maar dan ben ik afhankelijk van mijn server en die wil ik alleen eigelijk gebruiken voor active directy en als fileserver en mischien later nog distrubutie.

[ Voor 35% gewijzigd door eatualive op 24-05-2006 10:27 ]

• aZuL2001
Als internet uitvalt, omdat je speedtouch doorfikt, ben je ook klaar.

Ik zie het probleem niet echt. Als je server het niet zou doen, dan heb je sowieso een probleem, en zit je ook met het inloggen wat niet wil.

Je zou ook de dhcp van de speetouch kunnen laten komen, maar dan moet die als eerste dns server je server meegeven.

Maar gaat het hier om een thuis (hobby) situatie, of over een zakelijke omgeving ?
Edit : antwoord op laatste vraag al gevonden in het andere topic. een hobby zakelijke omgeving.
Tip : Ga je verdiepen in deze materie. Test het desnoods eerst goed thuis uit. Een server installeren is echt wel wat meer dan een cd in een machine mikken en setup starten.

[ Voor 25% gewijzigd door aZuL2001 op 24-05-2006 10:37 . Reden: Aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

eatualive schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 10:21:
Dus als ik het goed begrijp en mijn clients krijgen dhcp van de server zouden ze het netwerk meteen moeten vinden.
Klopt.
Dat is het hele idee van DNS en Active Directory, immers, voor de juiste werking moet je client zijn aanmeldserver (je AD DC) kunnen vinden.
Dat gebeurt door srv records waar onder andere gc en ldap in staan.

Ga je een DNS server op een bokkiewokkie routertje gebruiken zijn deze srv records dus niet aanwezig met als gevolg een klote presterend AD netwerk.
Maar dan ben ik eigelijk heel afhankelijk van de server, dan werkt heel de boel niet meer als die wegvalt en dat vind ik minder. Nu is het zo dat het printen en internetten altijd door kunnen gaan als de server uitvalt.

Edit: ja heel leuk maar dan ben ik afhankelijk van mijn server en die wil ik alleen eigelijk gebruiken voor active directy en als fileserver en mischien later nog distrubutie.
Dude, make up your mind.
Waar denk je dat die software distributie op werkt?
GPOs, en die vereisen dat je je Active Directory DNS server gebruikt (vanwege voornoemde srv records, aan de hand waarvan je policies gevonden moeten worden).

Wil je AD goed laten werken dan gebruik je je DNS van je server.
Punt.

Ligt je server eruit dan slinger je maar weer even de dhcp+dns van je routertje aan, zo moeilijk is dat ook niet.
eatualive schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 10:07:
Als ik alle clients de dns van de server mee geef moeten de mensen het telkens weer veranderen als ze in een ander netwerk komen bij een klant.
DHCP = Dynamic Host Configuration Protocol.

Zie je het woord Dynamic?
En op die manier loop het internet via de server wat bij onze kleine netwerkje voor vertraging zorgt.
Pardon?
Waar zou volgens jou de vertraging inzitten als je enkel de router als gateway instelt, en je AD DNS met forwarders juist geconfigged gebruikt?

[ Voor 27% gewijzigd door alt-92 op 24-05-2006 11:10 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• eatualive
Ik zeg al de boel werkt alleen wou ik het zonder de handmatig ingestlede dns onder de tcp/ip configuratie. Ik weet dat distibutie via GPO`s gaat en dat gaat ook werken.

En ik heb geen tijd om het helemaal uit te pluizen van onder tot boven en grotendeel weet ik al veel van windows 2003 server alleen dit gedeelte niet. Ik moet binnen 1,5 week de server optijgen omdat ik daarna weg ben. (STAGE). Ze waren laat met beslissen.

Als nu iemand zegt wat ik wil kan niet moet j het zeggen maar het lijkt me sterk.
En als het zo is dan zal ik het zo moeten aanpassen zoals jullie dat zeggen maar in 1ste instantie wil ik het proberen op mijn manier.

En zo te zien heb je niet goed gelezen. Want alles werkt alleen het gaait om de DNS die ik lieft automatich ingestelt wil hebben en ik hoop dat het mogelijk is zonder alles 100% server afhankelijk te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door eatualive op 24-05-2006 11:30 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

eatualive schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 11:28:
Ik zeg al de boel werkt alleen wou ik het zonder de handmatig ingestlede dns onder de tcp/ip configuratie.
Daar gebruik je dus DHCP voor.
En op het moment dat je DHCP service in je router je niet genoeg opties biedt om dingen aan te passen gebruik je die van je eigen server.
Dat is dus per definitie altijd ;)
En ik heb geen tijd om het helemaal uit te pluizen van onder tot boven en grotendeel weet ik al veel van windows 2003 server alleen dit gedeelte niet. Ik moet binnen 1,5 week de server optijgen omdat ik daarna weg ben. (STAGE). Ze waren laat met beslissen.
DNS en AD zijn zo'n beetje het belangrijkste gedeelte voor 2003 in het soort omgeving waar jij nu mee te maken hebt.
In feite zeg je nu dat je eigenlijk helemaal niks weet, als je het meest elementaire deel niet kent.
Als nu iemand zegt wat ik wil kan niet moet j het zeggen maar het lijkt me sterk.
En als het zo is dan zal ik het zo moeten aanpassen zoals jullie dat zeggen maar in 1ste instantie wil ik het proberen op mijn manier.
Je krijgt hier advies van diverse beheerders met ruime ervaring.
Maar het blijft jouw feestje ;)
En zo te zien heb je niet goed gelezen. Want alles werkt alleen het gaait om de DNS die ik lieft automatich ingestelt wil hebben en ik hoop dat het mogelijk is zonder alles 100% server afhankelijk te maken.
Boeie.
Het moet goed werken. Dus gebruik je de server.
En als die server niet goed werkt heb je als bedrijf sowiso al een probleem.

Dan kan het mij niet rotten dat intuhnettuh effe niet werkt, daarvoor zit je niet op je werkplek.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• aZuL2001
Want alles werkt alleen het gaait om de DNS die ik lieft automatich ingestelt wil hebben en ik hoop dat het mogelijk is zonder alles 100% server afhankelijk te maken.
Dan haal je die server toch weg als het allemaal goed werkt ?
Zo te zien en te horen geeft dat ding je alleen maar problemen, en wil je er toch niet afhankelijk van zijn.

Zet uit en laat het delen van het internet aan je speedtouch over.
Klaar stageopdracht. of toch niet ?

Volgens mij is er niet goed genoeg nagedacht over de wensen en de consequenties.
En waar dat dan precies mis gegaan is weet je zelf.

Abort, Retry, Quake ???

• elevator
  • Niet online

elevator

Wat je wil kan niet. Niet als je enigszins een goede situatie wil opbouwen, en dat moet je willen :)

Doe het gewoon zoals je nu al 3 keer letterlijk voor je is uitgelegd dan zal je zien dat het allemaal een stuk sneller, logischer en mooier werkt.

Op het moment dat je dan tegen het probleem aanloopt dat je externe website niet meer te vinden is, moet je maar even zoeken want ook die vraag is al met regelmaat beantwoord :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik denk dat ie het toch niet gaat snappen, maar vooruit :P

Je zou in de DHCP scope op de server als sec. DNS de Speedtouch in kunnen stellen.
Valt de server uit, dan draaien de client PCs toch nog op de oude IP lease door met cached DNS settings, en daarna is de secondary DNS van de speeddrol te gebruiken omdat je AD DNS time-out.

Maar uitvallende Servers lijken me nou niet bepaald het uitgangspunt waar je je netwerk op gaat baseren in een single server omgeving :D

• elevator
  • Niet online

elevator

Volgens mij kan dat niet - 'secundair' op Windows betekent namelijk niet 'als de eerste faalt' maar meer een round-robin systeem :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

8)7
Stom. Da's inderdaad zo.

• eatualive
Ik snap niet dat jullie je eigen zo druk maken. Ik snap dat hier goeie systeem beheerders reageren.
Maar mijn vraag ging alleen maar over het alternatief. Ik wist ook wel dat het anders kan maar zo wou ik het in eerste instantie niet omdat het nu 90% naar mijn zin en van mijn bedrijf is.

En niemand beantwoorde mijn vraag, iedereen komt gelijk met hoe het in een echte groot netwerk gebeurd en moet. Jullie hadden ook heel simpel kunnen zeggen dat er geen andere optie was en dat je het beste het zo kunt doen. Maar nee iederen gaat het me 3 x uitleggen hoe het moet maar dat snapte ik, ik hoopte het ook via een alternatieve manier op te lossen.

Maar goed ik zal het maken zoals jullie zeggen. Want het is me nu wel duidelijk wat ik wilde dat dat niet mogelijk is.

[ Voor 10% gewijzigd door eatualive op 24-05-2006 12:19 ]

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 20:59

bakkerl

Let there be light.

eatualive schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 12:18:
En niemand beantwoorde mijn vraag, iedereen komt gelijk met hoe het in een echte groot netwerk gebeurd en moet. Jullie hadden ook heel simpel kunnen zeggen dat er geen andere optie was en dat je het beste het zo kunt doen. Maar nee iederen gaat het me 3 x uitleggen hoe het moet maar dat snapte ik, ik hoopte het ook via een alternatieve manier op te lossen.
Verschil tussen een groot en klein netwerk is er niet. Alle windows netwerken werken zo.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Omdat jij over een tijdje weg bent en iemand anders die server moet doen.
Dan scheelt het als je een bepaalde standaard werkwijze die door (bijna) iedereen geaccepteerd wordt toepast :)

En dat het je uitgelegd wordt is ook niet vreemd als je eerst zelf zegt dat je dat deel niet kent ;)
Beschouw het als een snelcursus netwerk :P

• aZuL2001
En niemand beantwoorde mijn vraag, iedereen komt gelijk met hoe het in een echte groot netwerk gebeurd en moet.
Dan had je meer info in je openingspost moeten geven.
Wij kunnen niet in jouw hoofd kijken of je iets wel of niet snapt. mompelt iets over glazen bollen en apkkeuringen
omdat het nu 90% naar mijn zin en van mijn bedrijf is
offtopic:
Loop je stage als directeur ?

Abort, Retry, Quake ???

• eatualive
Niet te letterlijk nemen dat praat makkelijker :P.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

elevator schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 11:55:
Volgens mij kan dat niet - 'secundair' op Windows betekent namelijk niet 'als de eerste faalt' maar meer een round-robin systeem :)
sorry???
de secundaire DNS word pas aangesproken als de client de primaire dns niet kan vinden...

zelfs al je een request naar de prim. server geeft, en deze geeft een negatief antwoord (dus WEL een antwoord), dan doet de client nog steeds niks met de secundaire dns server!
pas als de primaire server niet reageert op dns requests (dus als dat ding uitstaat/niet te bereiken is), dan zal de client overschakelen naar zijn secundaire DNS.
Pagina: 1