Hoe zelf een pc in elkaar stoppen?

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 18:06
Yips

Ik zou graag voor de eerste keer, aan de hand van tweedehandsonderdelen, zelf een pc in elkaar stoppen. Nu weet ik wel waarvoor de verschillende onderdelen dienen en wat ze doen maar verder reikt mijn kennis over dit onderwerp niet. Daarom heb ik een aantal vragen:

* Hoe weet ik nu hoeveel en welke onderdelen precies benodigd zijn (de basiselementen).
* Hoe weet ik welke van deze onderdelen ik kan gebruiken en indien deze op elkaar zijn afgestemd (mobo x en proc y maar niet mobo z en proc y)?
* Hoe "bouw" je precies die computer?

Ik wist niet echt waar ik deze vraag kon plaatsen vandaar dat ik hem hier heb gesteld. Ook ben ik nog geen onderwerp hierover tegengekomen (denk ik).

Indien jullie links hebben hierover mag je ze gerust geven. Ik heb al gezocht op allerlei OC-fora maar daar staat nergens een howto.

Bedankt!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Bij al dit soort vragen zou ik je adviseren om gewoon een standaard dell pc'tje te bestellen. Of eerst je heel goed gaan verdiepen in alles.

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 13:35
Eh... dat staat ook wel in de handleiding van een gemiddeld moederbord hoor :|

Maar goed... men neme een moederbord... men plaatse de processor op het daarvoor bestemde socket, koelpasta erop (niet teveel en niet te weinig :P) , koeler erop.... CPU zit al :P Dan videokaartje erin, geheugen erin, stroom erop, bios speakertje eraan, hdd eraan, kijken of er rare piepjes komen, zoniet => hdd eraf, zootje in kast stoppen, voeding in de kast, hdd's erin, dvd/cd branders erin, aansluiten, monitor aansluiten, en je bent op de goede weg.... maar zo simpel is het in feite meestal niet, en aangezien ik denk dat jij niet over al te veel technische kennis van computers beschikt, denk ik dat je beter een al gebouwde pc kan kopen.

• NaZ-
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

NaZ-

Hoeblablahoeblabla

Leren zoeken 8)

Keywords: "Zelf computer bouwen"

Het eerste resultaat op google ;)

AMD Pentium 4 32+, 2056MB DDR-ROM, 60INCH HD, Logitech Muis, MS-Toeter

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06
Tjah of je met die site nou zo blij moet zijn :? .

"Voor het uitsmeren van de koelpasta zijn wattestaafjes altijd er handig."

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Verwijderd

Niet meteen aanraden om hem een dell oid te laten kopen. Hij heeft het over 2e hands onderdelen en misschien is het zelfs een beginnende tweaker.

Het beste kan je echter wel beginnen met de boekjes die overal bijzitten (of zoek ze op internet). Kan je wel verklappen dat je met het bijzetten van een stickie ram aardig wat kracht soms vereist dus.

Als je hardware weinig of niks gekost hebt en je doet het om te leren zou ik gewoon proberen en mbv plaatjes/manuals hem in elkaar zetten.

Mocht je iets wel/niet missen kan je altijd wel hier neerzetten wat je hebt en of je evt. iets mist.

Verwijderd

Of doe zoiets samen met iemand die er meer van weet en leer er van :)

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-02 12:57

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 08:39:
Of doe zoiets samen met iemand die er meer van weet en leer er van :)
Inderdaad! Zoek iemand die het vaker doet, en vraag om hulp, maar zorg wel dat je alles zelf doet! Ik ben ook begonnen met een 486 stap voor stap uit elkaar schroeven en in elkaar zetten.

(Ide kabel omdraaien --> werkt niet)
(Voedingskabels omwisselen --> boem)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Met hem ^^^
Ik heb toen ik 7 was m'n pc (tot grote onvreugde van m'n ouders) kompleet uit elkaar geschroevd, en daarna weer in elkaar gezet. Zo leer je goed hoe alles hoort te zitten e.d. :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-02 16:58
http://bouweenpc.nl/?p=artikels/bep1

kijk hier eens dan ?
en idd beginne met een oud pc-tje, kijken hoe dat in elkaar zit en dan pas zelf gaan bouwen

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-02 09:57

vleesjus

echte vleesjus!

Gewoon beginnen met een complete pc

Schroef eens de kast open en kijk wat erin zit; als dit lukt ben je al ver :P (Ja er zijn genoeg mensen die dan al in paniek raken)

Probeer dan eens het ram geheugen eruit te halen en er weer in te zetten, daarna een uitbreidingskaart (lan/geluid/video oid) en zet deze weer terug. Volgende stap is dan koelblokje van de processor af halen en de processor uit zn socket halen.

zo ben ik begonnen in iedergeval :*)

ohja vergeet niet de stekkers eruit te trekken :9

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:25
Ik heb zelf een jaar lang op internet zitten zoeken, handleidingen op tom's hardware guide en dergerlijke doorgelezen, en me er dan aan gewaagd. Iedereen verklaarde me gek, maar ik ben er enorm tevreden mee (ondertussen is het scherm het enige overblijvende onderdeel, ik ga dikwijls voor een vriend/familie een PC upgraden, een oud onderdeel voor hen en een nieuw voor mij :+ ).
En de conclusie is eigenlijk: het is helemaal niet moeilijk, zolang je er je verstand bij houd en niets overhaast. De meeste tijd zit erin om jezelf te overtuigen dat je het kan.

Compabiliteit: lees reviews van de onderdelen, kijk naar de best buy guide's, maar meestal werkt alles wat past perfect samen (geheugen is soms wat minder compatibel, maar zolang je een merk neemt, Apacer ben ik erg tevreden van, werkt alles perfect).

Ik kan het je echt aanraden, het is leuk, goedkoop, en eenmaal je jezelf hebt bewezen hebben ze nogal ontzag ervoor "Durf jij dat? Hoe weet je dat allemaal?".

O ja, lees ook eens "de mislukkelingen deel X" door, dan zie je wat je allemaal verkeerd kan doen, heel vermakelijk, en je zal er dan wel op letten. (ik heb alleen nog maar dingen kapot gedaan door te snel willen zijn, een HDD aansluiten terwijl je PC ingeschakeld is mag je écht niet doen :D )

[ Voor 23% gewijzigd door naftebakje op 24-05-2006 10:50 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe bouw ik een Athlon PC? lees deze gewoon eens door... daarmee moet het gewoon lukken :)
(staat gewoon in de CSL FAQ).

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 13:26

neanderthaler

Are friends electric?

Misschien is het inderdaad voor TS een verstandig voor een paar tientjes een oude rijk gevulde pentium2 of pentium3 of oude Athlon op de kop te tikken en die eens uit elkaar halen en weer opnieuw in elkaar zetten.

Hoewel moderne pc's iets ingewikkelder in elkaar zitten, is het toch een leuk (en risicoloos) begin om eens te leren uit wat voor delen een pc is gebouwd.

Als TS eenmaal de lol er in heeft, is misschien wel aan te raden een upgradeset te kopen (bijv. van Tweakers V&A) zodat ie weet dat het spul compatible is en kan ie van de oude eigenaar wat info krijgen over welke hardware die er op/aan had zitten. Want compatibilty van hardware is voor de beginnende bouwer soms best lastig, gezien het feit dat er aardig wat verschillende cpu-sockets / geheugen / andere standaarden tegelijkertijd in de handel zijn...

Verwijderd

Ik heb en oude computer die ik steeds uitbreid. Dat is ook wel leuk. Het is alleen kut om passende onderdelen te zoeken.

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-02 10:11

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Tomovich schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 07:46:
...knip...
* Hoe weet ik nu hoeveel en welke onderdelen precies benodigd zijn (de basiselementen).
* Hoe weet ik welke van deze onderdelen ik kan gebruiken en indien deze op elkaar zijn afgestemd (mobo x en proc y maar niet mobo z en proc y)?
...knip...
Aangezien al gereageerd is op het bouwen zelf: Kijk eens voor deze twee vragen bijvoorbeeld op Alternate's PC Builder.

Wellicht hebben andere internetwinkels een dergelijke toepassing op hun site?!

PS. quote: Algemene gedragsregels (Netiquette)
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je persé zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Verwijderd

Ik denk dat als je begint en je weet waar alles voor dient enzo het niet moeilijk is. Gewoon voorzichtig zijn en goed kijken, vrijwel alle onderdelen passen maar op 1 manier in het slot. Welk slot is ook vrij duidelijk meestal (kleurtjes/verschillend formaat/etc) en als het op meer plaatsen derin past (bv. PCI sloten) dan maakt het niet uit waar je het stopt.

Gewoon een beetje voorzichtig zijn dus en het moet lukken ;)

Verwijderd

De beste raad is om inderdaad je pc te assembleren wanneer er een kameraad bij is die hier al ervaring mee heeft. Zo veel mogelijk zelf doen terwijl hij toekijkt en pas als het echt nodig is zijn hulp inroepen (en daarna zelf opnieuw doen). Dit ook op voorhand afspreken. Zo leer je het meeste.

Alvast een tip: mijn ervaring is dat het het makkelijkste is om eerste cpu+koeler+geheugen op het mobo te installeren en dan pas de zaak in de kast in te bouwen.

Verwijderd

Alvast een tip: mijn ervaring is dat het het makkelijkste is om eerste cpu+koeler+geheugen op het mobo te installeren en dan pas de zaak in de kast in te bouwen.
idd, vooral zo doen! (mits het gaat, soms heb je wat weinig ruimte als je de koeler er al op hebt). Als je dit niet doet en je vergeet per ongeluk een schroefje in het moederbord heb je kans dat je het moederbord kapot duwd zodra je de koeler erop zet. Ook zit de kast je aardig in de weg als je met je handen derin zit + die koeler en dan ook nog eens goed moet zien waar je hem zet :P

Nog een tip: kijk ff goed waar de gaatjes in je mobo zitten voor de schroefjes en doe zeker alle schroefjes erin! Deze schroeven dienen om de druk te verdelen als je op het mobo duwd.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 10:04

Eijkb

Zo.

Benodigdheden onder voorwaarden dat alles compatible is:

Voeding.
Moederbord.
CPU + koeler.
Geheugen.
Harddisk.
Diskette station / CD speler
Kabeltje / knop om PC te activeren.

Verder wel handig:

Toetsenbord (en evt. muis)
Monitor.
Software (linux / Windows / Dos)

Afbeeldingslocatie: http://mennotours.nl/dingen/computer-MCE.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Eijkb op 24-05-2006 11:43 ]

.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-02 10:43
PC'tje bouwen is tegenwoordig toch net met lego spelen? Je bent langer bezig met alles goed in de kast te schroeven en drie keer naar de pc boer te rijden omdat je weer een of ander klein ***kabeltje bent vergeten dan met daadwerkelijk aan de praat krijgen van de configuratie.

Een pc echt goed bouwen en tunen is een ander verhaal.

Voornaamste is om netjes en schoon te werken en te denken om statische elektriciteit.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Ik had er eigenlijk ook geen verstand van, maar ben een beetje in iedereen zijn systeem gaan kijken. Die open kasten van tegenwoordig zie je meestal alles wel goed zitten.

Echter ben ik erg lang bezig geweest met het zoeken van goed passende onderdelen... Bijna alles heb ik tweederhands gekocht, wat me veel geld heeft bespaard, maar het kost wel tijd en geduld tot je iets goeds tegen komt. Zelfs toen ik bij alternate een bestelling had gedaan, donderdags, en ik ging het zaterdags halen, vertelden ze dat ze een deel van mijn bestelling niet konden leveren omdat dat juist verkocht was... Wat een k*tservice...

Laatst heb ik nog even vlug 2 VF700 koelers bijgekocht, of dit ging passen tussen mijn SLI was in het begin dus voor mij een vraag.

Net als de voeding en dergelijke, kan maar op 1 manier in de kast, en zoals zowat iedereen hiervoor al zei, stop alle schroefjes onder je moederbord anders druk je er zeker nog eens doorheen, en dat wil je zeker niet ;)...

• Tomovich
quote: wijnands
Voornaamste is om netjes en schoon te werken en te denken om statische elektriciteit.
Hoe kan die statische elektriciteit precies veroorzaakt worden?

Ik ben van plan om een vriend aan te spreken die me zal bijstaan tijdens het monteren. Zijn er hier op tweakers nog enkele draadjes die verband houden met eender welk onderdeel van zowel het zoeken van componenten als het monteren ervan?

[ Voor 5% gewijzigd door Tomovich op 24-05-2006 12:18 ]

Verwijderd

Eijkb schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 11:42:
Benodigdheden onder voorwaarden dat alles compatible is:
*foto*
zorg er wel in hemelsnaam voor dat je eerst je moederbord in je behuizing steekt (doet VEEL tegen statische electriciteit). Je pc kan zich wel eens onvoorspelbaar gaan gedragen anders.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Statische electriciteit krijg je als je twee verschillende, niet goed geleidende materialen langs elkaar heen wrijft, dat heet het triboelectrisch effect.

Concreet:
Als je een wollen trui, een kunststoffen broek en schoenen met rubberen zolen draagt in een ruimte met hoogpollig tapijt en vervolgens de onderdelen ook nog eens onhandig gaat beetpakken en langs je kleding laat wrijven, is het gegarandeerd dood :o

Dit is natuurlijk een extreem geval, maar denk aan het volgende:

- geen wollen of kunststoffen kleding dragen als je op je PC opereert
- als je de keuze hebt, niet op een plek met hoogpollige vloerbedekking werken
- zorg dat je nooit connectoren van onderdelen beetpakt. Altijd aan de randen van PCB vasthouden
- leg een slechtgeleidend, maar niet geheel isolerende ondergrond onder de spullen waar je mee werkt. Je kunt er dure matten voor kopen, maar een dikke krant is voor hobbygebruik ook voldoende
- voor je onderdelen uit een kast gaat pakken, altijd even de behuizing aanraken. Daarmee zorg je dat er geen potentiaalverschil is tussen onderdelen in de kast en jouw hand

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Hoe bouw ik een PC?

3x klikken en lezen en je vind het zonder te vragen :D dat is de eerste tip :D

Dit vind ik ook een heel handig filmpje wat even kort uitleg geeft over wat wel en niet moet....
http://gprime.net/flash.php/postingandyou

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2006 12:37 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als reaktie op dion_b: haal dan dus een anti-statisch armbandje bij de electro-boer op de hoek. ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

En wat ik ook een belangrijke regel vind:

Als je kracht moet zetten om een onderdeel te plaatsen, check dan drie keer of het past, niet verkeerd omzit of het juiste onderdeel is.

Soms moet je kracht zetten, maar de meeste onderdelen horen met minimaal aandrukken op hun plaats te klikken.

Hoeveel kracht "kracht zetten" is is natuurlijk subjectief, maar zodra je ergens op moet gaan leunen ben je meestal bezig iets kapot te maken :-)

• gabiballetje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
MAX3400 schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 12:36:
Als reaktie op dion_b: haal dan dus een anti-statisch armbandje bij de electro-boer op de hoek. ;)
Dat soort kleine dingen zijn wel handig ja, moet je net weten als je begint.
Verder is het wel zo dat het meest redelijk idiot proof is, d.w.z. dat ze maar op 1 manier passen.
Behalve bij jumpers, die kun je vaak omdraaien, PCI kaarten kun je kiezen in welk slot ze gaan (behalve PCIe videokaarten) en het is belangrijk geen stekkertjes te vergeten.
Hint: lees de eerst maal dat je dat doet echt goed eerst in de boekjes wat waar aangesloten moet worden.
De volgende keer weet je dan al waar je op moet letten en heb je vaak niet eens een boekje nodig.
Je hebt zo een PC gemaakt van alle losse onderdelen als je het wat vaker doet, 30 min moet echt geen probleem zijn.
Belangrijk is lezen: wat gaat waar, wat is compatible bij elkaar.
Vaak worden er ook in boekjes hints gegeven over statische electriciteit etc.
Gebruik geen slecht gereedschap, als je bij het vastschroeven van een schroefje uitschiet en een chip of een paar lijntjes sloopt, heb je een probleem, gebruik niet te veel kracht, doe het aandachtig en voorzichtig, en vast is vast.
Doe je het voor het eerst, koop dan geen 2000 euro pc, gebruik geen oude zooi waarvan je niet weet of het nog 100% is met nieuw spul. Zo ken ik iemand die 1200 euro aan 2 videokarten sloopte omdat zijn waterkoelingsetje uit de vorige pc dat ei al een tijd niet had gebruikt niet 100% was. Nou is Waterkoeling een beetje TE voor je nog, maar het gaat meer om het idee dat oude zooi niet altijd meer goed is.

[ Voor 14% gewijzigd door gabiballetje op 24-05-2006 12:47 ]

• Tomovich
dion_b schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 12:31:Concreet:
Als je een wollen trui, een kunststoffen broek en schoenen met rubberen zolen draagt in een ruimte met hoogpollig tapijt en vervolgens de onderdelen ook nog eens onhandig gaat beetpakken en langs je kleding laat wrijven, is het gegarandeerd dood :o
Wat bedoel je met dood?

Verwijderd

defect, voor de vuilbak.

Verwijderd

Als in geheugen vind dit vaak niet zo leuk :D bv.....

dood...rip.... om zeep geholpen..stuk... de pis op en wil niet meer :D

maar vooral bij iets oudere hardware valt dit best mee... Als je de voeding ingestoken laat in een wandcontactdoos MET randaarde... en je pakt voor je de hardware vast pakt ook even het metaal in de kast zelf vast is het risico al bijna te verwaarlozen.....

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-02 10:43
Een krant voorkomt ook schade aan de tafel waar je op werkt. Open pc kasten kunnen lelijk krassen. Wat ook wel 'ns helpt is om even een kraan beet te pakken, die zijn als het goed is ook geaard.

Andere tip, kijk eerst even goed voordat je iets monteert. Zeker cpu's moet je even goed bestuderen om te zien hoe ze in de socket moeten.
Kracht is soms, zeker bij geheugen modules, vereist om ze ergens in te krijgen maar overdrijf niet.

En een laatste tip, schroef 't laatste zijpaneel pas op de kast als alles getest is en goed werkt.

Mocht het dan nog niet werken, paar foto's posten van de probleemgebieden en/of eventuele bios meldingen wil 't soms makkelijk maken voor mensen om je te helpen.

[ Voor 15% gewijzigd door Wijnands op 24-05-2006 12:54 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• gabiballetje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
Kun je het originele boekje niet meer vinden omdat het 2e hands is en niet compleet, er staat vaak een type/model nummer op, en daarmee kun je het vaak weer vinden op internet.
En dan kun je vaak manuals in PDF format vinden of zo.
Mocht het niet meteen werken, en geeft de pc piepjes en of heeft het moederbord lampjes e.d. vaak staat in het boekje wat er dan wel of niet goed is.

[ Voor 25% gewijzigd door gabiballetje op 24-05-2006 12:57 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit staat gelinkt in de FAQ van dit subforum en het is ook wel in de handleidingen van o.a. het moederbord, de CPU, de behuizing, etc terug te vinden.

Dit staat toch wel net onder het verwachte kennisniveau van GoT. Ik zou zeggen, neem eens de PMG FAQ van A tot Z door, dan heb je de precies goede basiskennis :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.