Toon posts:

Sony Vaio FE21M (4200RPM :S )

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken naar een laptop. En de Sony vaio FE21M vind ik toch wel erg mooi. Ik zou hem meteen kopen als er geen 4200 rpm schijf in zat. Aangezien ik al meerdere malen op GOT en elders gelezen heb dat dit de snelheid van je pc belemmert.

Nou is mijn vraag dus; Waarom doen ze er een 4200rpm schijf in en is het in dit geval ook een belemmering voor de rest van de configuratie:
Technische specificaties samengevat
CPU-sectie
Volledige naam van microprocessor
Intel® Core™ Duo Processor T2300, ondersteunt Enhanced Intel® SpeedStep®-technologie
Besturingssysteem
Besturingssysteem
Microsoft® Windows® Media Center Edition 2005
Beeldscherm
Diagonale grootte (inch)
15.4
Schermtype
X-black-LCD met 2 lampen
Indeling resolutie
1280 x 800
Geheugen
Grootte geheugen (MB)
1024.0
Drives
Capaciteit harddisk (GB)
160
Type optisch station
Super Multi dubbellaags DVD±RW-station
Weergavegegevens
Volledige naam videokaart
NVIDIA® GeForce® Go 7600
Connectiviteit
Type draadloos LAN
802.11a/b/g
link: http://vaio.sony-europe.c...=ProductTechnicalFeatures

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:36
harde schijven kan je makkelijk eruithalen toch? :) dus nieuwe kopen en de oude op marktplaats zetten ofzo ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 22:41:
Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken naar een laptop. En de Sony vaio FE21M vind ik toch wel erg mooi. Ik zou hem meteen kopen als er geen 4200 rpm schijf in zat. Aangezien ik al meerdere malen op GOT en elders gelezen heb dat dit de snelheid van je pc belemmert.

Nou is mijn vraag dus; Waarom doen ze er een 4200rpm schijf in en is het in dit geval ook een belemmering voor de rest van de configuratie:

[...]

link: http://vaio.sony-europe.c...=ProductTechnicalFeatures
Waarschijnlijk omdat 4200rpm stiller en energiezuiniger is...
Zonde van de performance idd, ik zit op dit moment ook te twijfelen over een Sony-laptop met 4200r schijf of een Asus met een 5400, de Asus is sneller maar die Sony ziet er weer mooier uit...

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:23
Maar wel goed voor je accu... een sneller schijf vreet ook veel meer stroom, en aangezien het idee van een laptop is dat hij mobiel is en lang zonder prik kan zitten lijkt het me wel logisch dat Sony gekozen heeft voor een langzamere (maar energiezuinigere) HD. En zoals al gemeld, als je meer snelheid wilt, kun je een HD erg makkelijk vervangen...

edit:
spuit 11 :z

[ Voor 6% gewijzigd door trinite_t op 23-05-2006 22:51 ]

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Verwijderd

Topicstarter
DarthPlastic schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 22:46:
[...]

Waarschijnlijk omdat 4200rpm stiller en energiezuiniger is...
Zonde van de performance idd, ik zit op dit moment ook te twijfelen over een Sony-laptop met 4200r schijf of een Asus met een 5400, de Asus is sneller maar die Sony ziet er weer mooier uit...
Zelf zit ik te twijfelen tussen deze en een Dell inspiron 6400. Daar zit weer een snellere processor en meer werkgeheugen in voor hetzelfde geld. Alleen de Vaio is zo mooi ;(

• DarthPlastic
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 22:50:
[...]
Alleen de Vaio is zo mooi ;(
Echt he 8)

Je zou het ook kunnen zien:
Sony zuigt, en om klanten te trekken hebben ze maar een ontwerpslet ingehuurd voor de buitenkant.
Mensen die in de winkel staan vinden Sony mooier, ook al is het maar 'een paar honderd euro' duurder.
Geld in het laatje voor Sony :Y)

Vind trouwens dat die dingen van Sony wel belachelijk duur zijn...

Maja, het is voor mij een Vaio FS415M of een Asus A6-nogwat, rond de 1200€.
Sony lijkt al n tijdje te winnen omdat het een dunne, stevige laptop is, voor mijn studie vind ik dat toch belangrijker dan betere specs, ook al hebben Asussen vaak een ingebouwde cam :)

Een eventuele Sony + Asus fusie = Héél populaire laptops, dat is iig zeker :)

Verwijderd

Topicstarter
De FE21M heeft ook een ingebouwde cam :)

• DarthPlastic
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 22:56:
De FE21M heeft ook een ingebouwde cam :)
Ja, voor 1600 euries :/

Dit raakt volgensmij wel n bietje ver offtopic eigenlijk, maar voor mijn laptop was het budget eerst 800 euro, toen ik besloot iets in de ICT te doen kon dat eigenlijk wel 1000€ worden, maar omdat de FS415M van 1200€ veel beter presteerde als de FS415B (of de E :?) van 999€ is het opgerekt naar 1200.
Verder kan écht niet denk ik ;)

De specs zijn wel heel mooi overigens van die FE21M, zal hem toch eens onthouden voor het geval dat mijn budget verder stijgt :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Voor 1485 euro kan je er al eigenaar van zijn.

ontopic:
plus +/- 100 euro voor een 5400 rpm schijfje en je bent klaar :)

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 07:02

FongWan

The Stormrider ...

Voor de mensen die zuinigheid en stiller aandragen als voordelen van een 4200rpm schijf, zal ik jullie even uit een droom :Z helpen ;)

Uit een review van ruim anderhalf jaar geleden:
http://www.mobilityguru.c...st_and_furious/page5.html
Summary: Choose The Faster Hard Drive Whenever Possible.

For users faced with the choice between a standard 4200-rpm hard drive and a faster 5400-rpm or even 7200-rpm model, we would recommend picking the faster-turning drive. Although the battery life will be a few minutes less, the performance increase more than outweighs this relatively small downside. The mere fact that a notebook boots up faster when equipped with a 5400-rpm drive justifies the higher price, in our opinion.

Regarding noise levels, we could not determine any significant differences between the different drives.

Price, however, is an entirely different matter. The Hitachi 7K60 is about $60-$70 more expensive than a 5400-rpm hard drive with the same capacity and identical cache size. When buying a built-to-order notebook, the user should still consider whether to "save" a few hundred megahertz on the CPU in order to "finance" the faster hard drive.
In de tussentijd zijn de technieken verbeterd en prijzen gedaald van 5400 en 7200 rpm schijven dus het stiller en zuiniger zijn speelt echt bijna geen rol meer.

Wel is het zo dat een 7200 niet zo stil is maar ik hoor van verschillende mensen en weet dat een 5400 rpm schijf ten opzichte van een 4200 rpm schijf een stuk beter presteert, vaak minder warm wordt (hoe raar dat ook mag klinken) en ook qua zuinigheid zeer goed meekunnen.

Een 7200 rpm schijf wordt wel iets warmer en is weer iets minder zuinig dan een 5400 rpm schijf en prestatieverschillen tussen een 5400 en 7200 rpm schijf is minder groot dan tussen 4200 en 5400 rpm schijven.

Dus je gaat er zeker niet op achteruit om een 5400 rpm schijf in je notebook te stoppen IMHO.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me misschien ook vertellen hoe de NVIDIA® GeForce® Go 7600 t.o.v. de x1400 en de 7800GTX presteert?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 09:14:
Kan iemand me misschien ook vertellen hoe de NVIDIA® GeForce® Go 7600 t.o.v. de x1400 en de 7800GTX presteert?
Zoek eens wat head to head reviews van de desbetreffende kaartjes, daar is zoveel over te vinden. Verder is je vraag in dit topic wel beantwoord en heb je niet echt veel inzet getoond door een goede topictitel en topicstart te maken. Dicht dus

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.