Het zit zo ; Ik wou een makkelijke programmeertaal leren om wat handige tooltjes te maken voor mezelf, die ik nergens anders vond.
Om tot het niveau te komen wat ik wil, moet ik natuurlijk wat oefenen (ben nu een complete noob), en ik heb nu een paar probleempjes met een applicatie (Als je het een applicatie kan noemen).
Het programma berekent allerlei verschillende informatie uit 2 coördinaten, zoals de hellingshoek, de lengte, het middelpunt. Ook kan het kijken of een bepaald punt op de rechte zit. Middelbare school-wiskunde dus. (Wat best handig uitkomt aangezien ik dus op de middelbare school zit
)

Maar wat zijn nu mijn problemen ? Aan de meeste ben ik zelf via Google uitgekomen, maar voor sommige vraag ik jullie wijsheid
(*slijm*)
Hoe heb ik het laten werken ?
Schrik niet ! Het is waarschijnlijk heel vuile en onpraktische code, maar als het werkt maakt het voor mij niet uit. Maar het werkt echter niet, dus mag je altijd kritiek & tips geven op mijn verdeling van de code.
Als ik dus op "Bereken!" druk, maakt hij de "Check" button enabled (Deze staat natuurlijk in het begin uit), en dan berekent hij alles behalve de "Check" sectie. (Behalve "formule" dan, maar daar heb ik nog praktisch niks aan gedaan). Meestal gaat dit goed ;
De code voor "Bereken!" ;
En de code voor "Check!" (Ik weet dat het een beetje onpraktisch is dat b hier pas berekent word, maarja
)
Soms werkt dit dus goed, bijvoorbeeld ;

Maar als ik met grotere getallen ga werken (lijkt het) alsof het dus altijd fout gaat. Als ik check of het middelpunt er dan opligt, geeft hij "nope" als antwoord terug, terwijl dit helemaal niet logisch is.

Ik heb mijn code al doorgezocht, maar tja, ik zit niet voor niets in een talenrichting met zo weinig mogelijk wiskunde. Kan het namelijk niet echt zo heel goed, dus waarschijnlijk heb ik een formule verkeerd vervormt ofzo.
De broncode is hier te vinden in .txt deze haal ik maar weg
: (Is helemaal niet lang, dus als iemand misschien zou willen doorlezen
)
Ik snap niet wat ik fout doe, maar het zal zeker wel een foutje zijn dat ik over het hoofd zie ^^.
Nu moet ik alleen er nog voor zorgen dat a een breuk blijft, dat de graden in ° ' " worden weergegeven, en nog wat andere dingen fixen, maar daarbij blijft Google mijn beste vriend
.
Om tot het niveau te komen wat ik wil, moet ik natuurlijk wat oefenen (ben nu een complete noob), en ik heb nu een paar probleempjes met een applicatie (Als je het een applicatie kan noemen).
Het programma berekent allerlei verschillende informatie uit 2 coördinaten, zoals de hellingshoek, de lengte, het middelpunt. Ook kan het kijken of een bepaald punt op de rechte zit. Middelbare school-wiskunde dus. (Wat best handig uitkomt aangezien ik dus op de middelbare school zit

Maar wat zijn nu mijn problemen ? Aan de meeste ben ik zelf via Google uitgekomen, maar voor sommige vraag ik jullie wijsheid
Hoe heb ik het laten werken ?
Schrik niet ! Het is waarschijnlijk heel vuile en onpraktische code, maar als het werkt maakt het voor mij niet uit. Maar het werkt echter niet, dus mag je altijd kritiek & tips geven op mijn verdeling van de code.
Als ik dus op "Bereken!" druk, maakt hij de "Check" button enabled (Deze staat natuurlijk in het begin uit), en dan berekent hij alles behalve de "Check" sectie. (Behalve "formule" dan, maar daar heb ik nog praktisch niks aan gedaan). Meestal gaat dit goed ;
De code voor "Bereken!" ;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| Private Sub Button1_Click_2(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
If txtX1.Text = "" Or txtX2.Text = "" Or txtY1.Text = "" Or txtY2.Text = "" Then
MessageBox.Show("Vul wel alles in bij 'Coördinaten', anders kan ik niks")
Else
If txtX1.Text = txtX2.Text Then
MessageBox.Show("Dit is een rechte die evenwijdig loopt met de Y-as, en is dus geen functie.")
Else
Dim X1 As Single
Dim X2 As Single
Dim Y1 As Single
Dim Y2 As Single
Dim LENGTE As Decimal
Dim A As Single
X1 = txtX1.Text
X2 = txtX2.Text
Y1 = txtY1.Text
Y2 = txtY2.Text
LENGTE = Math.Sqrt((X2 - X1) ^ 2 + (Y2 - Y1) ^ 2)
txtLengte.Text = LENGTE
txtMIDX.Text = (X1 + X2) / 2
txtMIDY.Text = (Y1 + Y2) / 2
A = (Y2 - Y1) / (X2 - X1)
txtA.Text = A
txtALPHA.Text = Math.Atan(A) * (180 / Math.PI)
btCheck.Enabled = True
End If
End If
End Sub |
En de code voor "Check!" (Ik weet dat het een beetje onpraktisch is dat b hier pas berekent word, maarja
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| Private Sub btCheck_Click_1(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btCheck.Click
Dim PUNTX1 As Single
Dim PuntY1 As Single
Dim B As Single
X1 = txtX1.Text
X2 = txtX2.Text
Y1 = txtY1.Text
Y2 = txtY2.Text
A = (Y2 - Y1) / (X2 - X1)
PUNTX1 = txtPUNTX1.Text
PuntY1 = txtPUNTY1.Text
B = (A * X1 - Y1) * -1
txtB.Text = B
If txtPUNTX1.Text = "" Or txtPUNTY1.Text = "" Then
MessageBox.Show("Wel iets invullen hé..")
Else
If PUNTX1 * A + B = PuntY1 Then
lbANS.ForeColor = Color.DarkGreen
lbANS.Text = "Yep"
Else
lbANS.ForeColor = Color.DarkRed
lbANS.Text = "Nope"
End If
End If
End Sub |
Soms werkt dit dus goed, bijvoorbeeld ;

Maar als ik met grotere getallen ga werken (lijkt het) alsof het dus altijd fout gaat. Als ik check of het middelpunt er dan opligt, geeft hij "nope" als antwoord terug, terwijl dit helemaal niet logisch is.

Ik heb mijn code al doorgezocht, maar tja, ik zit niet voor niets in een talenrichting met zo weinig mogelijk wiskunde. Kan het namelijk niet echt zo heel goed, dus waarschijnlijk heb ik een formule verkeerd vervormt ofzo.
De broncode is hier te vinden in .txt deze haal ik maar weg
Ik snap niet wat ik fout doe, maar het zal zeker wel een foutje zijn dat ik over het hoofd zie ^^.
Nu moet ik alleen er nog voor zorgen dat a een breuk blijft, dat de graden in ° ' " worden weergegeven, en nog wat andere dingen fixen, maar daarbij blijft Google mijn beste vriend
[ Voor 4% gewijzigd door whoami op 23-05-2006 22:06 ]