[XP] De complete Program Files in een keer verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 962 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-03 12:53
Hoi,

I.V.M een reset van me pc wil ik me complete program files in een keer verwijderen. Gewoon de windows opnieuw instaleren is niet de oplossing want program files staat op een andere HDD dan windows zelf. Ik kan de HDD ook niet gewoon formateren want er staan belangrijke bestanden bij wat ik wil bewaren. Weet iemand de oplossing voor mij?

Met vriendelijke groet,
Joey

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Lijkt me niet echt slim om je program files map in een keer te verwijderen. De geinstalleerde progamma's verwijzen ook allemaal naar het register, waardoor het een zootje wordt als je de map weghaald.

Of als 2de optie. Alle belangrijke data tijdelijk op de andere schijf zetten, en daarna de andere schijf formatteren?

Volgens mij is de enige optie om via software (configuratiescherm) alle programma's te verwijderen, maar dan wel programma voor programma.

offtopic:
Je bedoelt waarschijnlijk een reinstall en niet een reset?

• Leviathan_nl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 11:53
Kan je die belangrijke bestanden niet gewoon verplaatsen naar de andere HDD?
Daarna kan je wel gewoon formateren.

AMD Athlon 64 3500+ Venice | DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D | 2x Corsair CMX512R-3200C2 | Sapphire X800 GT 256MB DDR3

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Maar met formatteren heb je alsnog niet je registry schoon :) Ik zou eens kijken naar de diverse registry cleanup tools die er bestaan :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
BtM909 schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 20:52:
Maar met formatteren heb je alsnog niet je registry schoon :) Ik zou eens kijken naar de diverse registry cleanup tools die er bestaan :)
Dat is waar :) daar kan je bijvoorbeeld ccleaner voor gebruiken (freeware)
Of mag ik geen programma's aanprijzen hier?

• Jokuh
kijk ik zal even iets duidelijker zijn.. ik heb 2 harde schijven van maxtor
- 80GB (C:)
- 250GB(D:)

Op C: staat echt alleen maar Windows en drivers. Op D: staat Mijn Media(belangrijke map met muziek, documenten, enz enz) en Program files. Wat ik wil is beide schijven helemaal leeg behalve de map Mijn media. Mijn plan was dus... Program Files verwijderen. En daarna Windows opnieuw over C: gooien waardoor ook het registery opgeruimt word. Maar ik krijg die Program Files niet verwijderd omdat veel van die bestanden momenteel in gebruik zijn. Een andere schijf is geen optie want die heb ik niet.

Joey

[ Voor 10% gewijzigd door Jokuh op 23-05-2006 21:22 ]

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:47
Jokuh schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 21:17:
kijk ik zal even iets duidelijker zijn.. ik heb 2 harde schijven van maxtor
- 80GB (C:)
- 250GB(D:)

Op C: staat echt alleen maar Windows en drivers. Op D: staat Mijn Media(belangrijke map met muziek, documenten, enz enz) en Program files. Wat ik wil is beide schijven helemaal leeg behalve de map Mijn media. Mijn plan was dus... Program Files verwijderen. En daarna Windows opnieuw over C: gooien waardoor ook het registery opgeruimt word. Maar ik krijg die Program Files niet verwijderd omdat veel van die bestanden momenteel in gebruik zijn. Een andere schijf is geen optie want die heb ik niet.

Joey
Dat kan uiteraard gewoon :)
edit: verkeerde knop, boot in safemode? :) programma's afsluiten en alles verwijderen wat maar kan, dan rebooten en hetzelfde doen... tot alles weg is :).

[ Voor 10% gewijzigd door MoiZie op 23-05-2006 21:24 ]

• Jokuh
MoiZie schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 21:23:
[...]

Dat kan uiteraard gewoon :)
edit: verkeerde knop, boot in safemode? :) programma's afsluiten en alles verwijderen wat maar kan, dan rebooten en hetzelfde doen... tot alles weg is :).
Hoe bedoel je verkeerde knop?

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-12-2025
C: formateren, windows installeren en vervolgens vanuit windows de PF op D: deleten.
Daarna kun je weer een nieuwe PF op D: opbouwen

(zover ik weet kun je niet tijdens de install opgeven dat je je PF op een andere disk wilt)

signature

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 09:21

tweakerbee

dus..?

Je kunt het wel later in je register aanpassen:

Registry Settings
System Key: [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion]
Value Name: CommonFilesDir, ProgramFilesDir
Data Type: REG_SZ (String Value)
Value Data: Directory Name

[ Voor 66% gewijzigd door tweakerbee op 23-05-2006 21:30 ]

You can't have everything. Where would you put it?

• Jokuh
Nou PF kan je gewoon overal aanmaken waar je wil. Maar ik kan het gewoon niet verwijderen omdat veel bestanden gewoon in gebruik zijn..

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-03 17:45

LordofWhatever

Uuhhh....?

kan je die "mijn media" folder niet gewoon op een dvdtje branden ofzo?
en daarna beide schijven formatteren en een reinstall doen?

[ Voor 36% gewijzigd door LordofWhatever op 23-05-2006 21:35 ]

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• MoiZie
Jokuh schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 21:29:
Nou PF kan je gewoon overal aanmaken waar je wil. Maar ik kan het gewoon niet verwijderen omdat veel bestanden gewoon in gebruik zijn..
Dus zegt hij dat je eerst windows lekker opnieuw installeert op C, waarna de bestanden never nooit niet meer in gebruik kunnen zijn op D:. Die je dan vervolgens kan verwijderen :).

verkeerde knop omdat ik op verstuur bericht ipv bekijk bericht drukte :)

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-03 16:53
Als je em nou gewoon eerst herinstalleerd en vervolgens (voordat je je D:\ schijf als schijf voor Program files aangeeft) die map gewoon handmatig deleten? Of denk ik nu te simpel.

[ Voor 0% gewijzigd door Leftblank op 23-05-2006 21:37 . Reden: Wups, beetje laat, moet meer refreshen ;) ]

Verwijderd

MoiZie schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 21:36:
[...]

Dus zegt hij dat je eerst windows lekker opnieuw installeert op C, waarna de bestanden never nooit niet meer in gebruik kunnen zijn op D:. Die je dan vervolgens kan verwijderen :).
Kan je uberhaupt tijdens de setup aangeven waar "Program files" naar moet verwijzen?
Zo nee, dan gewoon "program files" op D: laten staan. De setup draaien en windows gewoon op c: herinstalleren na een format. Als de setup klaar is, dan "program files" op d: verwijderen.

Zo ja,...

• Jokuh
Maar.. als ik windows dan weer opstart.. Doet ie alle programma's toch weer laden en kan ik ze alsnog niet verwijderen. Toch?

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-02 14:55
Dat lijkt mij niet, aangezien een standaard windows XP installatie de program files op de C: plaatst en daar dus ook heen verwijst... Je kunt dus dan met een gerust hart je oude program files verwijderen, en de nieuwe zo instellen dat ze weer op je D: staan..

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• Jokuh
Ok dan.. Allemaal harstikke bedankt! Ik ga nu slapen(moeder zeurt) en dan ga ik morgen windows opnieuw instaleren enz enz.. Ik hou jullie op de hoogte!

Verwijderd

Een mogelijkheid die hier niet is aagegeven is het programma deltree gebruiken onder DOS, die kan directories/ programma´s met lange file namen verwijderen.

Het programma is onderdeel van de DOS die bij Windows zit vanaf 2K iirc

• MoiZie
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 17:43:
Een mogelijkheid die hier niet is aagegeven is het programma deltree gebruiken onder DOS, die kan directories/ programma´s met lange file namen verwijderen.

Het programma is onderdeel van de DOS die bij Windows zit vanaf 2K iirc
Maar dat commando (geen programma) kan nog steeds geen mappen verwijderen die in gebruik zijn... :P Niet echt relevant he ;)

• Jokuh
Nou ik heb me pc gereboot maar zonder suc6... Ik ben nu alles kwijt.. maar het was eigen domme fout want in de bios is C: en D: omgedraaid bij mij. :'( Mijn media is weg :( maarjah pc is wel gereboot. Thx voor alle reacties!

Verwijderd

Uuhm, je hebt je pc gereboot en nu is al je data weg? Of heb je Windows opnieuw geinstalleerd, maar per ongeluk op je "D" schijf omdat de installer van Windows je schijven een andere letter dan normaal gaf bij de installatie?

Verwijderd

met een rescue CD kun je toch wel op de harde schijven komen?
Kopieer dan je data naar een veilige plaats.
De program files map is lastig te verplaatsen, aanwijzing was al een registeraanpassing.
Wat ik wel eens doe. Kopie maken van de Program files map op de juiste plaat en en windows eroverheen installeren. Maar liever een clean install....
(er zit oa een Common map in de Program files map, die is vaak het "probleem")

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als die media map zo belangrijk is heb je wellicht toch al een backup gemaakt en anders moet je dat sowieso doen.

Je kan er ook voor kiezen om een extra partitie op die grote schijf te maken (dmv een partitie manager) voor media, zodat je de andere partities gewoon kan formateren. Als je dan consequent die partitie gebruikt voor je media bestanden en de andere partities voor je programma's heb je meteen dit probleem nooit meer en is het wellicht ook overzichtelijker waar al je files staan. :)

{signature}

Pagina: 1