Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Play station 2 te repareren

Pagina: 1
Acties:
  • 357 views sinds 30-01-2008

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 13:57
Hey mensen,

Mijn PS2 is vandaag overleden :/
Hij lag open en een vriend die heeft hem gesloopt. Nu gaat hij wel aan en de fan draait gewoon maar de speler gaat niet meer opspinnen.
Voordat ik hem aanzette hoorde ik wat geknetter (hij lag op plastic zeil, wat naar mijn weten niet geleid?) en een verbrande geur.
Er is dus iets doorgebrand, kan ik dat nog repareren door iets te bestellen en eventueel te solderen?
Ik snap niet zoveel van electronica, maar hoe kan je controleren wat er nog werkt en wat er stuk is?
Alvast bedankt, ik denk dat hij nog te maken is namelijk :)

Laterz :>

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:58
Tuurlijk kan je dat repareren door iets te bestellen en eventueel te solderen... maar als je niet weet wat er stuk is, sta je nog nergens natuurlijk... :/

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

wat kost een nieuwe PS2? ik zou gewoon een nieuwe halen want ik denk dat je hem zelf al verprutst hebt nu :P als je iets uitelkaar haalt en waar je zelf geen verstand van hebt :P en je ook nog een brandlucht ruikt...

Verwijderd

ID-College schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 20:29:
Hey mensen,

Mijn PS2 is vandaag overleden :/
Hij lag open en een vriend die heeft hem gesloopt. Nu gaat hij wel aan en de fan draait gewoon maar de speler gaat niet meer opspinnen.
Voordat ik hem aanzette hoorde ik wat geknetter (hij lag op plastic zeil, wat naar mijn weten niet geleid?) en een verbrande geur.
Er is dus iets doorgebrand, kan ik dat nog repareren door iets te bestellen en eventueel te solderen?
Ik snap niet zoveel van electronica, maar hoe kan je controleren wat er nog werkt en wat er stuk is?
Alvast bedankt, ik denk dat hij nog te maken is namelijk :)

Laterz :>
Waarom haal je in vredesnaam een PS2 uit elkaar als je er zelf geen verstand van hebt???? 8)7 8)7

Verwijderd

Kwestie van het rode draadje even aan het gele aansluiten en het groene aan de blauwe.

Nee, dit is niet meer te repareren voor iemand die er geen verstand van heeft. Je verkeert kennelijk in de veronderstelling dat het net zo makkelijk is als een fietsband plakken. Niet dus. En mocht je er al achterkomen wat er kapot is (als je mazzel hebt zie je iets doorgefikt, als je pech hebt moet je het circuit board debuggen), is het meestal niet te fixen aangezien of meerdere onderdelen mee zijn gestorven, of omdat een 128 pins ic naar de maan is (met een 0.25 mm pin pitch). Kortom: de moeite niet waard.

Misschien is het trouwens handig om hier iets over in de FAQ op te nemen.

@TS: En na 600 posts zou je toch wel moeten weten dat 'laterz' hier niet wordt gewaardeerd en daarnaast nergens voor nodig is.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2006 20:39 ]

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Als ik dit zo lees (doorgebrand enzo), denk ik dat je beter een 'nieuwe' kan kopen. Voor 80 euro heb je al een 2e-handsje.

• ID-College
Qorne, dat is niet helemaal waar. Ik heb op stage genoeg gesoldeerd. Echter was dit niet mijn fout.
Solderen is een kunst, dat weet ik, maar het is mogelijk
Je kan toch met een multimeter doormeten welke weerstanden e.d. er kapot zijn en deze erop terug solderen of is dit onmogelijk voor iemand die geen tot weinig verstand van electro heeft? :)
@emiel, wat boeit dat nou :? Ben sociaal opgevoed :)
@pieterveenstra, ik had alleen de deksel eraf gehaald om de stofzuiger er doorheen te halen. Dat een vriend van je dat de boel ff sloopt kan jij weinig aan doen hè

[ Voor 26% gewijzigd door ID-College op 23-05-2006 21:00 ]

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

ID-College schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 20:54:
Qorne, dat is niet helemaal waar. Ik heb op stage genoeg gesoldeerd. Echter was dit niet mijn fout.
Solderen is een kunst, dat weet ik, maar het is mogelijk
Je kan toch met een multimeter doormeten welke weerstanden e.d. er kapot zijn en deze erop terug solderen of is dit onmogelijk voor iemand die geen tot weinig verstand van electro heeft? :)
Je geeft zelf het antwoord al :)
gewoon met de multimeter doormeten en kijken wat er stuk is.
Probleem is dat zoals hierboven al gezegd is dat er meestal niet 1 weerstandje oid defect is.
Een ander probleem is hoe je er achterkomt wat voor een component er opzat als het verkoold is.
Als ik jouw was zou ik even het voedingsgedeelte doormeten en checken of die het nog doet.
Mocht dat het niet zijn zal het ergens op de printplaat zitten en dan is er meestal meer aan de hand.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Als je een brandlucht hebt geroken zou ik maar gaan zoeken naar iets wat er verbrand uit ziet. Pas wel op voor het voedingsdeel, daar kunnen nog flinke spanningen op staan (en bij de psone lag alles namelijk nogal open daar).

www.madwizard.org

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dus je vriend sloopt hem ,
Hij mag fijn een nieuwe kopen anders WA-verzekering van je vriend, jij een nieuwe PS2 en hij een enorme rot-trap.

Opgelost.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• ID-College
Ja ik weet denk ik waar het is mis gegaan.
De voeding doet het gewoon nog, hij gaat nog gewoon aan en de fan draait ook (zie eerste post :))
Echter gaat de speler niet meer draaien. Deze krijgt dus op de e.o.a. manier geen stroom meer. Op welke stand kan ik het beste doormeten. Hij is toch al kapot, en een beetje kennis opdoen kan toch nooit kwaad. Vandaar :)
Iig hartelijk bedankt voor de reacties, geven beetje hoop. Als newbie moet je ook leren :)
@SinergyX klopt, maar hij is redelijk OK en kan er misschien op de e.o.a. manier wel uikomen :)

[ Voor 11% gewijzigd door ID-College op 23-05-2006 21:12 ]

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-10 12:20
1 TIP als je iets M.B.T. electronica open hebt liggen leg het NOOIT op een plastic zeil of tapijt o.i.d. maar altijd op iets wat niet statisch geladen wordt. Zeil is met een beetje pech zo statisch als wat en dan blaas je met groot gemak een paar chips op

Overigens kun je niks vinden wat er een beetje zwart uitziet. Of een condensator die gebold is?

Welke PS2 heb je, de slimline of de normale?

[ Voor 23% gewijzigd door maddog_rvo op 23-05-2006 22:19 ]

• ID-College
maddog_rvo schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 22:13:
1 TIP als je iets M.B.T. electronica open hebt liggen leg het NOOIT op een plastic zeil of tapijt o.i.d. maar altijd op iets wat niet statisch geladen wordt. Zeil is met een beetje pech zo statisch als wat en dan blaas je met groot gemak een paar chips op

Overigens kun je niks vinden wat er een beetje zwart uitziet. Of een condensator die gebold is?

Welke PS2 heb je, de slimline of de normale?
De normale :)
Echter dacht ik dat zeil niet geladen kon zijn of kon geleiden.
Echter was ik nog aan het w88, aangezien er nog stroom op kon staan. Ik weet niet hoelang het normaal duurt voordat dit weg is, maar het zekere voor het onzekere :)

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Hee, dit is gewoon een FAQ-vraagje :>
Elektronica werkt op rook, als de rook eruit is werkt het niet meer :+
:Y)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Sorry, dit is een beetje 'n kansloos topic. Basically, als iets stuk is wat zo geavanceerd is als een PS2 en je ziet niet meteen iets heel wiedes wat verkoold is ofzo, of een zekering die doorgefikt is, kan je het vergeten. Om de componenten die daarinzitten door te meten heb je boven meetapparatuur die heel wat ingewikkelder en duurder is dan je multimeter, ook nog es de specs enzo nodig zodat je weet wat je moet meten, en wat binnen en wat buiten de specs ligt. Mocht je verder nog wat over apparaten repareren willen weten, duik dan eerst eens wat dieper in de normale elektronica: die info heb je zowiezo nodig voor je iets kan fixen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.