thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
Ik zou graag een thuisnetwerkje opzetten. Met een U.S Robotics Wireless router. Daaraan zou ik graag een printer koppelen (router heeft USB-poort) en ook zou ik graag een zo'n HD in mijn netwerk hangen (http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=A9LM02&)
Maar hoe kan ik dan op een andere plaats (= niet thuis) dan ook mijn bestanden op een veilige manier van die HD raadplegen evenals afdrukken? Met welk progje?

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-04 15:00
dat gebeurt meestal via remote access. Die functie zit in de router ingebakken.

dan kan je bv via je ipadres met bijvoeging van de juiste poort bv: 214.125.12.124:8090

Maar, dan kan je alleen aan je hdd, ik denk niet dat je van op afstand ook kan afprinten met die printer...
dat zal je plaatselijk moeten doen :)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik weet niet hoe de data gedeelt wordt op het maxtor apparaat, maar ik neem aan dat het ftp en windows shares zijn.

De windows shares kan je bereiken door een vpn tunnel op te zetten in je LAN. Maar dan moet je ook weer een vpn server opzetten en dergelijke.

Als er ftp toegang opzit hoef je niets meer te doen dan naar het apparaat te poortmappen. poort 21 openzetten en forwarden naar de maxtor nas. Wel de ftp accounts beveiligen met een paswoord natuurlijk ;)

Verwijderd

dieter87 schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 20:06:
Ik zou graag een thuisnetwerkje opzetten. Met een U.S Robotics Wireless router. Daaraan zou ik graag een printer koppelen (router heeft USB-poort) en ook zou ik graag een zo'n HD in mijn netwerk hangen (http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=A9LM02&)
Maar hoe kan ik dan op een andere plaats (= niet thuis) dan ook mijn bestanden op een veilige manier van die HD raadplegen evenals afdrukken? Met welk progje?
Als je die HD niet thuis hebt staan...in je eigen netwerk...dan gaat het wel heeeeeeeel traag hoor die bestanden overzetten E.D...
ik denk niet dat het de moeite waard is..

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 20:12:
[...]

Als je die HD niet thuis hebt staan...in je eigen netwerk...dan gaat het wel heeeeeeeel traag hoor die bestanden overzetten E.D...
ik denk niet dat het de moeite waard is..
En als ik nu zoiets neem (http://www.alternate.nl/h...rue&artno=A9LB05&#tecData Die HD heeft een geïntergreerde FTP server en daaraan kan ik ook een printer hangen. Kan ik dan wel afdrukken van een afstand?
BTW hoe zet je eigenlijk je poorten van je router open en hoe beveilig je die? Kan iemand kort die werwijze beschrijven, aub?

Snelheid speelt niet echt een rol (adsl snelheden zijn al goed genoeg). Er gaan alleen foto's en office bestanden enzo opkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door dieter87 op 24-05-2006 10:30 ]

Verwijderd

dieter87 schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 10:28:
[...]
BTW hoe zet je eigenlijk je poorten van je router open en hoe beveilig je die? Kan iemand kort die werwijze beschrijven, aub?
Het configureren is uiteraard afhankelijk van het type router/firewall en waar je de firewall functionaliteit neerlegt: op een centraal punt (bijvoorbeeld de ingebouwde firewall in je router) of op de werkplek (bijvoorbeeld XP/SP2 firewall).
Een uitstekende manier om de veiligheid van je netwerk te testen (los van waar de firewall zich in je netwerk bevindt) wordt geboden op de site http://www.grc.com/default.htm. Op deze pagina (naar beneden scrollen) vindt je onder "Hot spots" de optie "ShieldsUp". Hierop klikken en op de vervolgpagina klikken op "Proceed". Daarna krijg je een aantal opties voorgeschoteld: "File Sharing", "Common ports" en "All service ports". Feitelijk wordt er dan een zogenaamde remote port scan gedaan op je openbare IP adres. Alle poorten die niet open behoren te staan moeten na de test de waarde "Stealth" laten zien. Dat betekent dat die poorten onzichtbaar zijn voor de buitenwereld. Belangrijk bij "File sharing" is dat tenminste de Netbios poorten op "Stealth" staan. Anders ligt je complete identiteit "op straat" inclusief je computernaam etcetera. Heb je dus bijvoorbeeld een HTTP en een FTP service beschikbaar, dan mogen alleen poort 80 en 21 (uitgaande van de standaard poorten) de waarde "Open" laten zien, terwijl alle andere poorten op "Stealth" moeten staan. Let op: dit geldt uiteraard voor verkeer van buiten naar binnen, want dat wil je afschermen. Samenvattend: hoe meer poorten er op "Stealth" staan hoe beter je bent beschermd.

In mijn netwerk fungeert de Draytek 2800 Security Router tevens als firewall voor alle PC's in het netwerk. Op deze PC's is de XP/SP2 firewall dan ook uitgeschakeld. Op deze manier regel ik de toegang van buitendaf op slechts 1 plek en hoef ik dat niet voor elke PC afzonderlijk meer te doen. De XP/SP2 firewall voegt in mijn geval namelijk niks meer toe aan de veiligheid, want die wordt door de router geregeld.

Verwijderd

By the way, voor de geinteresseerden lees ook even de topic onder "Firewalls".
Hier staat ook een weergave van het resultaat van de test "File sharing" op de eerder genoemde site waar je een remote port scan op je openbare IP adres kunt laten doen.

Succes!

Verwijderd

Als je vanaf remote wil printen dan kan je ook bijvoorbeeld Hamachi op je computer installeren. Dan zorg je dat de printer op jou computer werkt, en die deel je dan. Via hamachi op externe lokatie installeer je weer de gedeelde printer, en je kan printen :)

Hamachi is een Zero Config VPN systeem, werkt erg goed :)
Pagina: 1