Toon posts:

aaaaah! perongeluk files in /root gedelete

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ai ai ai ik had een phpmyadmin in /root gekopieerd en was handmatig de zaak aan het weghalen en toen zat ik in /root en delete ik die (3 ?) fiels die daar staan!

ik heb al wat zitten lezen dat ik eerst moet unmounten maar gaat dat wel met root?

ik ga uiteraard verder zoeken, maar misschien kan hier iemand mij snel wijs maken, ik ben nogal nieuw met het linux gebeuren

het is een clarkconnect 3.2 installatie. momenteel kan ik nog gebruik nmaken van ssl

mijn dank grenst aan hondsdolheid

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-02 16:44

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
De /root directory is de 'homedir' van de root user. Standaard is deze leeg, op wat jij erzelf inzet.

Aangezien je er blijkbaar alleen phpmyadmin ingezet hebt, en verder blijkbaar niets, is het niet een hele grote ramp dat het nu weer wat opgeschoont is. Het enige wat je mischien zou kunnen missen zijn files all .bash_rc e.d. die je profiel in orde maken, maar dat is geen ramp als die weg zijn.

Je logt waarschijnlijk via ssh in (dat heet niet ssl) en dan kun je ook controleren of alles nog werkt. Ik geef het 99.9% kans dat alles nog gewoon werkt, en de 0.1% kans dat je profiel ($PATH e.d.) niet helemaal meer jovel staan. Ik ken namelijk geen linux distro die belangrijke bestanden in /root zet. Zelf zet ik er alleen maar 'test' dingen neer, alla scriptjes om iets te testen.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Topicstarter
FJIEUW!

root klinkt nogal belangrijk, vandaar mijn paniek, maar dat stel me erg gerust, ik kon de files niet meer lezen toen ik ze al gedelte had, maar wat jij zegt klinkt werl waarschijnlijk, en idd het is SSH.

dankjewel!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 09:48
Geen ID of je het hebt geinstalleerd, maar prakt MySQL niet een nogal belangrijke file my.cnf in /root?
@sig: Rembo&Rembo? _/-\o_

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
0siris schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 19:57:
[...]

Geen ID of je het hebt geinstalleerd, maar prakt MySQL niet een nogal belangrijke file my.cnf in /root?
Waarom zou MySQL dat doen? :? Die staat netjes in /etc/mysql/ of de TS heeft een enorm brakke distro.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 09:48
Osiris schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 19:58:
[...]Waarom zou MySQL dat doen?
tja, ik bedenk het ook niet...

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

wat is dat voor een wazige distro???

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:05

BoAC

Memento mori

Wat is het filesystem waar /root op staat?

Wanneer het reiserfs is zou nog reiserfsch --rebuild-tree kunnen worden uitgevoerd :)
Meestal kun je dan nog een hele hoop files terug krijgen :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dan moet dat alleen /root zijn... ik durf dat niet op /

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
Boudewijn schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 21:03:
dan moet dat alleen /root zijn... ik durf dat niet op /
[OffTopic]
* capedro heeft dat dus wel een keer gehad...
alleen als je snel bent kan je de schade herstellen... het eerste wat er met rm -rf / gebeurd is het verwijderen van /bin... nu had ik nog een andere systeem welke bijna voor 100% identiek was... waarvan ik toen de /bin heb gehaald... het commando wat ik had willen geven was... rm -rf ./ en dat als root zijnde... |:( |:( Dus ik lees nu wel een tweede keer voordat ik [enter] geef O-)
[/OffTopic]

Maar wat je een volgende keer wel zou kunnen doen is middels Sleuthkit of PyFlag je bestanden recoveren...

My weblog

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus niet gezien welke bestanden het waren, maar momenteel draait mijn mysql ieg prima

of zou dat dan pas bij een reboot van de server mis gaan?

edit:
[offtopic]

hehe ja idd rembo & rembo

[/offtopic]

edit:

my.cnf zie ik in /etc/ staan, dus dat lijk wel snor dan
en hoe kan je te weten komen welke dirs op welk filesysteem staan?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2006 14:53 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 14:47:
ik heb dus niet gezien welke bestanden het waren, maar momenteel draait mijn mysql ieg prima

of zou dat dan pas bij een reboot van de server mis gaan?
Een reboot van MySQL is voldoende om te checken of er wat mis zal gaan. Een Linux-server hoeft niet zo vaak te rebooten hè ;)

• wjv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-02 17:30

wjv

Ik heb het bestand mbox in de /root directory staan, de mailbox van de root user. Verder alleen maar (tijdelijke) prut.

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 14:49:
[...]

Een reboot van MySQL is voldoende om te checken of er wat mis zal gaan. Een Linux-server hoeft niet zo vaak te rebooten hè ;)
nou dan had je mijn smoothwall moeten zien, die dropte internet de gansche tijd en dan wist ik het alleen weer op te brengen met een reboot. maar dit clarkconnect geheel runt erg lekker.

ik zal mysql eens rebooten nu...

edit:

ja dat gaat snor hoor, bedankt allemaal! de mailbox van de root stond er niet

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2006 15:06 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 14:47:
en hoe kan je te weten komen welke dirs op welk filesysteem staan?
df

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
de / wordt root genoemd... /root is idd je homedir voor de "root", ik heb zelf nooit gesnapt waarom ie niet gewoon onder /home staat... e.g. /home/root

maarja... zal wel weer een wazige reden hebben

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Verwijderd

teh_twisted schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 17:09:
de / wordt root genoemd... /root is idd je homedir voor de "root", ik heb zelf nooit gesnapt waarom ie niet gewoon onder /home staat... e.g. /home/root

maarja... zal wel weer een wazige reden hebben
/home staat meestal op een losse partitie, en als je /home dan umount voor onderhoud oid heeft root geen home directory meer.

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 17:23:
[...]

/home staat meestal op een losse partitie, en als je /home dan umount voor onderhoud oid heeft root geen home directory meer.
nee da's juist het vage, ik ken geen een distro die uit zichzelf /home op een andere partitie pleurt....

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Verwijderd

teh_twisted schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 17:32:
[...]

nee da's juist het vage, ik ken geen een distro die uit zichzelf /home op een andere partitie pleurt....
Suse 10.1

Verwijderd

teh_twisted schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 17:32:nee da's juist het vage, ik ken geen een distro die uit zichzelf /home op een andere partitie pleurt....
Bij Debian en Ubuntu kun je tijdens de installatie kiezen waar je de home-dirs neerzet. Voor thuisgebruikers is dit vaak niet van belang, maar voor professionele servers kan het wel eens handig zijn.

Trouwens, je kunt bij het aanmaken van een gebruiker precies aangeven waar de home-dir moet komen te staan. Dit kan net zo goed /peuter/in/je/neus zijn als /home.
Pagina: 1