Toon posts:

[XP] WinXP geeft minder RAM aan dan BIOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een AMD X2 (4400+) systeem met 2GB Ram (4 latjes van 512MB) wat altijd perfect heeft gewerkt. Nu heb ik echter een harddisk crash gehad waardoor ik WinXP opnieuw heb moeten installeren. Zo gezegd, zo gedaan en alles werkt terug zoals tevoren. Wanneer ik nu echter in "Configuratiescherm" ga kijken bij "Systeem" zie ik echter dat WinXP 1,50GB aangeeft, dit terwijl ik tijdens het opstarten 2048mb zie staan en als ik in het bios ga kijken zie ik dat hij mooi al de 4 latjes herkent. Heb al geprobeerd al de latjes eruit te nemen en ze er 1 voor 1 terug in te steken waarbij WinXP ze allemaal mooi herkent (dus 512mb --> 1,0gb --> 1,5gb) maar wanneer ik ze er dan alle 4 erin steek, blijft hij slechts 1,50gb herkennen. Heb ook al de latjes in verschillende slotjes gestoken en zo verschillende combinaties geprobeerd maar het probleem blijft, waardoor ik begin te denken dat het een software probleem is. Ik weet echter zeker dat WinXP voordat ik hem opnieuw heb moeten installeren wel 2,0GB aangaf.
Iemand een idee van wat er aan de hand is?

• Marf0rz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Heb je de moederbord drivers al geïnstalleerd? Misschien ondersteund je moederbord in combinatie met XP dus, maar 1,5 GB unformatted RAM als je de drivers niet geladen hebt.

Welk moederbord heb je ? Geef nog even je systeemspecs.

[ Voor 12% gewijzigd door Marf0rz op 23-05-2006 16:25 ]

If you can't beat them, buy them !

Verwijderd

Je hebt niet toevallig een onboard videokaartje dat in je BIOS ingesteld staat om 512MB shared memory gebruiken?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2006 16:27 ]

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
alle service packs geinstalleerd ?
Ik meen me te herinneren dat XP home zowiezo niet goed werkt boven 1 GB
en Pro heb je minimaal sp1a nodig voor meer als 1,5 GB

Overigens is het zo dat we hier een server hebben staan met 4 Gb geheugen. Win xp doet alleen maar 2,5 Gb herkennen maar alle programma's die wij draaien hierop werken wel met 4 GB geheugen.
(minder als 3 gb doet het progje niks meer)

[ Voor 85% gewijzigd door BlueKeenan op 23-05-2006 16:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Asrock Dual SATAII-bordje, grafische kaart ATI 1800XL, alle relevante drivers geïnstalleerd. Voor alle duidelijkheid, het systeem werkt perfect: hangt niet vast ofzo, geen performance-problemen ofzo. Kvind het alleen raar dat WinXP niet juist de hoeveelheid ram aangeeft (bestaat er trouwens één of ander programma onder WinXP waar je kan zien over hoeveel ram je systeem werkelijk beschikt, dus onafhankelijk van configuratiescherm van WinXP?).
Wat dus enkel verandert is aan het systeem is de harde schijf, daarvoor gaf WinXP 2,00GB ram aan, na de herinstallatie van WinXP in hetzelfde systeem met een andere harde schijf werd het plots 1,50GB ram.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem, met hetzelfde moederbord, 2GB installed 1,5 GB reported.
Onder windows vista word wel 2GB weergegeven.

toevallig een sata-2 schijf?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Boot Parameters to Manipulate Memory
Misschien kan je hier iets mee? :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1