2 nieuwe servers nodig

Pagina: 1
Acties:

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Ik wil even jullie advies.

Even de huidige situatie

10 werkstations P4 2.8 met XP Home

2 servers

1 Dell desktop P4 2.8 512mb als mailserver (Software: workgroupmail)
1 Desktop PC met Davilex boekhoud database en deze dient als fileserver (15gb aan hi-ress foto's en word en excel documenten)

Draait niet echt soepel meer, dus tijd voor vernieuwing. We willen hier naar een active directory systeem dus op de werkstations moet zo ie zo XP Pro op komen.

Ik wil nu 2 servers aanschaffen.

1 met Windows 2003 SBS met Exchange en domaincontroller.

en 1 met Windows 2003 SBS als fileserver en MS SQL server voor de davilex business database.

Maar ik heb eigenlijk geen idee aan wat voor specificaties de servers moeten voldoen. I

k zit zelf nog te twijfelen wat het verstandigste is om de exchange op de eerste server te zetten of op de fileserver. De agenda van de exchange server gaat veel gebruikt worden als plannings agenda en als relatie bestand.

Maar wat ik zelf in gedachten had om als fileserver raid 5 sata schijven te gebruiken met 16mb cache en 2 GB geheugen.

Maar wat ik minimaal voor de eerste server nodig heb weet ik eigenlijk niet.

Wie kan me een handje helpen?

Twitter | Linkedin

Verwijderd

2x SBS gaat zowiezo niet :) 1x SBS en 1x windows 2003 lijkt me een betere optie :)
Verder is SQL en Exchange op dezelfde server ook niet echt een goed idee.

• Mavvie
Ow waarom gaat 2x SBS niet?

Maar dus de exchange server gaat op de eerste server. Dat is duidelijk

Twitter | Linkedin

• Brecht Laitem
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06-2024
Evil M@V schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 16:05:
Ow waarom gaat 2x SBS niet?

Maar dus de exchange server gaat op de eerste server. Dat is duidelijk
Omdat SBS domain controller MOET zijn, en je in jou geval geen 2DC wil hebben.
Je zal dus je SBS domain controller maken, en de Windows 2003 server zal een member server zijn.

• Mavvie
Ow ik wist niet dat SBS een domain controller moest zijn en geen member kan zijn vandaar.

Ik heb al zitten kijken naar de Dell servers.. iemand daar goede/slechte ervaringen mee? Werkstations zijn hier ook allemaal van Dell en draaien probleemloos. Gaat over de PowerEdge servers de 1800, maar daar zit een xeon cpu in. Maar misschien is dat overbodig..

[ Voor 110% gewijzigd door Mavvie op 23-05-2006 16:17 ]

Twitter | Linkedin

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:01

MrDry

Desperados!

Heb hier ook 2 servers draaien. 1x SBS 2003 premium en 1x 'gewoon' W2K3. Draait prima.

Ik zie dat je clients op XP Home draaien. XP home ondersteunt geen domeinen. Gaat dat wel goed icm Exchange?

Quod licet lovi, non licet bovi

Verwijderd

dat heeft TS zelf ook al ingezien :)
Draait niet echt soepel meer, dus tijd voor vernieuwing. We willen hier naar een active directory systeem dus op de werkstations moet zo ie zo XP Pro op komen.
je kan outlook laten prompten voor credentials maar da's niet echt een hele mooie oplossing.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2006 16:20 ]

• Mavvie
MrDry schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 16:18:
Heb hier ook 2 servers draaien. 1x SBS 2003 premium en 1x 'gewoon' W2K3. Draait prima.

Ik zie dat je clients op XP Home draaien. XP home ondersteunt geen domeinen. Gaat dat wel goed icm Exchange?
Staat ook in de startpost dat ik daar XPRO op ga zetten ;)

Maar hoeveel werkstations heb jij daar op draaien? En Welke specs zijn je servers?

Twitter | Linkedin

• UnExPeCtAbLe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-12-2025
.. lekker wakker

[ Voor 88% gewijzigd door UnExPeCtAbLe op 23-05-2006 16:25 ]

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:01

MrDry

Desperados!

Evil M@V schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 16:21:
[...]

Staat ook in de startpost dat ik daar XPRO op ga zetten ;)

Maar hoeveel werkstations heb jij daar op draaien? En Welke specs zijn je servers?
Sorry...overheen gelezen.

We hebben hier 12 clients. Wel allemaal CAD clients dus ware toepassingen met grote bestanden.
De fileserver (SBS2003) is een HP ML350P4 met een SAS Raid controller en 2gb intern geheugen. De backupserver (via DFS een mirror gemaakt) is een oude ML370. Wel met een 146 Gb SCSI HD en 2 Gb geheugen.

Als je SBS neemt zorg dan vooral voor voldoende geheugen. Exchange gebruikt behoorlijk en ook ISA slurpt e.e.a. op.

Quod licet lovi, non licet bovi

Pagina: 1