Toon posts:

Fans voeding draaien niet

Pagina: 1
Acties:
  • 316 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een Antec 550W True Power en daarvan draaien de fans niet meer. Ik heb ook een paar fans aangesloten op het 'fan-kabeltje' (2x 12cm & 3x 8cm). Laatst was ik gewoon wat aan het internetten en ik zou de fans wat zachter draaien, tot mijn verbazing gingen ze helemaal uit.
Dus ik opnieuw opstarten, maar ze gaan niet eens aan nadat ik de stroom er uit heb gehaalt.
Ik heb de laatste tijd niets toegevoegd aan me pc waardoor hij het te zwaar zou kunne krijgen of nieuwe software geinstalleerd. mijn specs:
Amd Athlon 3500+
Asus A8N-SLI
Club3D 7800GT
2x512MB Corsair
3xMaxtor diamand 10
Heeft iemand een idee of het een redelijk simpel probleem is of zal ik togh moeten solderen?
Ik hoop hiermee jullie genoeg geinformeerd te hebben en bvd..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2006 15:07 ]

Verwijderd

Je hebt fans aan je voeding gehangen dmv. een voeding kabel, misschien is hier een kortsluiting opgetreden en is de zekering aan gort, :)

ik zie verder geen andere optie aangezien de voeding werkt.

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-02 18:11
Regelt de voeding niet zelf de fans?
Ik heb wel eens ergens gelzen dat een voeding aan de hand van de tempratuur van het apparaat de fans liet draaien.
Ga anders eens gamen een zwaar spel, far cy bf2 enz...
Gaan ze dan aan dan zit het dus zo.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:12

_Ernst_

Mark It Zero!

Zijn ze niet temperatuur geregeld toevallig? Staat me iets van bij dat Antec ook dat soort voedingen heeft, maar dat weet ik niet zeker...

Het kan dat de fans pas aangaan als er een bepaalde temperatuur is bereikt, dus misschien eens testen of ze aangaan als je een tijdje flink je pc stressed?

Als dat niet het geval is, kijken of je er nog garantie op hebt en anders je voeding open maken en idd zelf wat solderen...

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
klopt, het is een temperatuur gestuurde die je zelf ook nog kan regelen.
Alleen ik heb die voeding al meer dan een jaar en altijd draaiden de fans en nu niet meer. Ook komt er na ongeveer eeen uur een beetje verbrand geurtje uit me computer en is het binnenin de kast ook heel warm, zo warm dat je zou zeggen dat een temp-gestuurde fan zowiezo aangaat.
Het zou kortsluiting kunnen zijn, maar de kast was gewoon dicht toen het gebeurde, ook zit het al een hele tijd zo aangesloten.
Als het een zekering is, wat kan ik daar dan aan doen?
Een spel spelen weet ik niet aangezien er wel een luchtje uit me kast komt omdat er nu geen flow meer is, er zit alleen nog een zalman op me vga en cpu die op stil staan dus dan kunnen sommige onderdelen misschien wel te heet worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2006 15:13 ]

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ik zou er niets aan doen, gewoon richting winkel gaan en een nieuwe vragen, zeker niet beginnen open doen als je nog garantie hebt, je krijgt gewoon een nieuwe in de winkel :)

Verwijderd

Topicstarter
alleen als het iets kleins is dan kan ik het misschien zelf maken en mijn pc weer snel gebruiken, als ik hem opstuur dan is ie togh minstens 1 week weg en waarschijnlijk veel langer..

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Als het een zekering is dan zou er helemaal geen spanning meer op mogen staan.
Klinkt brandgevaarlijk wat je beschrijft. Ik raad je aan de voeding niet meer te gebruiken.

d:)b :henk d:)b

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:03
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 15:11:
klopt, het is een temperatuur gestuurde die je zelf ook nog kan regelen.
Alleen ik heb die voeding al meer dan een jaar en altijd draaiden de fans en nu niet meer. Ook komt er na ongeveer eeen uur een beetje verbrand geurtje uit me computer en is het binnenin de kast ook heel warm, zo warm dat je zou zeggen dat een temp-gestuurde fan zowiezo aangaat.
Het zou kortsluiting kunnen zijn, maar de kast was gewoon dicht toen het gebeurde, ook zit het al een hele tijd zo aangesloten.
Als het een zekering is, wat kan ik daar dan aan doen?
Een spel spelen weet ik niet aangezien er wel een luchtje uit me kast komt omdat er nu geen flow meer is, er zit alleen nog een zalman op me vga en cpu die op stil staan dus dan kunnen sommige onderdelen misschien wel te heet worden.
Zoals je hierboven beschrijft Brand geur.
Lijkt er op dat er of kortsluiting in je voeding zit. als ik jou was zou ik terug gaan naar de winkel indien je nog garantie hebt. of indien je geen garntie meer hebt ff kijken in je voeding. michien soldeer wat losgelaten heeft en dit nu voor kortsluiting zorgt.
al met al denk dat het verstandiger is om zoz een nieuwe aan te schaffen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk eerder dat die brandgeur wegkomt uit me voeding omdat hij heel erg warm wordt. Ik heb nu ff een 120mm in me kast gelegt en een 60/80 mm achter me voeding gehangen, precies daar waar de andere fan zit. Ik zal nu ff kijken of het over een tijdje nog ruikt.
Zo de fout niet in het kabeltje kunnen zitten die naar mijn control pannel gaat? Ik heb namelijk zon bay'tje erbij gekregen waarmee je de fans en voltages kan regelen. Zoals hierboven staat ging het fout toen ik daar aan zat.
edit: dat is dus een kabeltjes die naar die bay gaat met 6 kabeltjes:
geel:12V
rood: 5V
zwart: ground
bruin: 3,3V?
en dan nog blauw en groen, die zijn van de fans.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2006 17:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
het ruikt niet als ik een fan achter mijn voeding heb hangen..
Ik heb ook gekeken of andere fans kortsluiting maken, dat doen ze ook niet.
Ik heb ook de nieuwste hitman even gespeeld en dat ging allemaal goed.
Iemand een voorstel wat ik nog kan proberen/checken of wordt dit dan toch een RMA?
De garantie bij antec is 3 jaar toch?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:12

_Ernst_

Mark It Zero!

Die geur komt komt gewoon omdat er geen airflow is. Dan worden veel componenten erg heet, zodat je een branderig luchtje krijgt, vandaar dat het passief koelen van een voeding ook heel lastig is...

Maar ik zou hem gewoon rma'en, en tijdelijk voor een vervangende voeding zorgen ofzo. Als je echt niet zonder kunt gewoon openschroeven en zelf een fan aansluiten en op 5-7-12 volt laten draaien (of regelbaar maken). Dat zal ook prima werken, maar dan ben je wel je garantie kwijt...

Last.fm

Pagina: 1