Toon posts:

Kan XP niet op RAID0 installeren, verifying DMI pool data

Pagina: 1
Acties:
  • 666 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus 4 hd's van western d,

2 van 36 gieg 10000rpm
en 2 vn 250 gieg

ik heb ze op correcte wijze in raid 0 geplaatst, nu wil ik er windows op zetten en geeft die desktop deze melding weer zoals altijd, en blijft er vlak achter stilhangen: verifying DMI pool data

ik heb zoals elke normale internetter eerst op google opgezocht waar het allemaal aan kan liggen, thans raar maar waar vind ik het niet ConfusedConfused

1. Corrupt boot files on the computer.
-> staat nog geen windows of linux op die hd's aangezien ze
splinternieuw zijn, dus kan er ook geen boot op staan. en
ook nix corrupt zijn.
2. Settings for hard disk drive are not correct.
-> hebk nagekeken, is correct
3. Floppy diskette or CD in computer causing issue.
-> heb floppy disk van raid eruit gehaald, windows install cd
deruit gehaald, opnieuw opgestart, bleef er nog hangen.
4. Boot devices not set properly.
-> hardwarematig steekt alles goed, en in de bios is de
bootsequence goe ingesteld en staat de 36 gieg raid in
mirroring mode als hoofdschijf, dus ook in orde.
5. BIOS corrupt or misc. setting not set properly.
-> heb bios gereset en terug goe ingesteld, just hetzelfde
probleem, een firmware update helpt niet.
6. Connections loose or disconnected.
-> kabelkes vervangen en gecontroleerd, alles steekt just.
7. Bad Hard disk drive or other bad hardware.
-> betwijfel et zwaar, alles splinternieuw, nix loopt warm of ruikt
raar of maakt lawaai..

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42

Ravhin

no <root>...

graag wat meer info:
DMA / SATA / SATAII schijven?
Moederbord?
Op welke connectoren gekoppeld?
Welke versie van Windows?
:) we horen het graag :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Verwijderd

Topicstarter
DMA / SATA / SATAII schijven?
-> 2x Western Digital CaviarSE 250Gb 7200rpm 16mb SATAII WD2500KS
-> 2x Western Digital Raptor 36Gb E-Sata 10000rpm 8Mb cache 5,2Mms WD360GD
Moederbord?
-> MSI K8N SLI S939
Op welke connectoren gekoppeld?
-> de 36 gieg schijven gekoppeld op s-ata slot 1 & 2
-> de andere op 3 & 4
Welke versie van Windows?
-> ik probeer windows xp professional te installeren, maar daar graakt hij nog niet eens, hij leest nog net het diskettestation, en dan blijft ie hangen, thans scheelt er nix met dat station.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat zijn de complete PC specs? 4 schijven vergen wel wat van de voeding. Mocht je daarnaast ook nog een dikke CPU en GPU hebben, dan is dit het helemaal.

Voorts staat er in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter het volgende:
Hangen op Verifying DMI Pool Data, zelfs na een BIOS reset en/of een verse BIOS flash: ontkoppel alle IDE apparaten, zet de 'drive type' in de BIOS op 'None' of 'Not Installed', schakel de CPU Internal en External cache uit in de BIOS, herstart je systeem en sluit je systeem af wanneer het geheugen en de IDE apparaten zijn gecheckt. Sluit hierna de IDE apparaten weer aan en start de PC opnieuw op, waarna je de BIOS settings herstelt.
Sja, dit heeft alleen betrekking op IDE. Dit heb ik overigens niet eerder icm SATA schijven gezien, maar je weet maar nooit ;)

Je zou ook kunnen proberen om Windows bij wijze van een test te installeren op een basisconfiguratie met maar 1 schijf.

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:57
  1. Staat RAID wel aan in de bios?
  2. Probeer 't eens met een schijf, als dat werkt een enkele set in RAID 0.
  3. Als dit ook niet werkt probeer het eens om RAID uit te zetten in de Bios.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heb je er wel aan gedacht om tijdens de setup van Windows XP op F6 te drukken (wanneer dit wordt aangegeven) om aditionelen storage drivers te installeren. In dit geval voor je RAID controller. Windows XP kent standaard namelijk geen S-ATA RAID controllers. Deze drivers moet je overigens wel op diskette hebben staan. Het installeren van extra drivers tijdens de Windows XP setup gaat namelijk niet vanaf andere media, tenzij je de3 drivers slip[streamed in een nieuwe installatie CD.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 20:27:
Heb je er wel aan gedacht om tijdens de setup van Windows XP op F6 te drukken (wanneer dit wordt aangegeven) om aditionelen storage drivers te installeren. In dit geval voor je RAID controller. Windows XP kent standaard namelijk geen S-ATA RAID controllers. Deze drivers moet je overigens wel op diskette hebben staan. Het installeren van extra drivers tijdens de Windows XP setup gaat namelijk niet vanaf andere media, tenzij je de3 drivers slip[streamed in een nieuwe installatie CD.
lol, ik graak nog niet eens in de setup van windows of aan die F6 :) de pc blijft vlak daarvoor hangen

en ja, ik heb zo'n superstille voeding van 650 watt dus normaal zou die die schijven wel moeten kunnen trekken. ookal hebk een zware grafische kaart en een vrij zware cpu..

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 21:02:
[...]
lol, ik graak nog niet eens in de setup van windows of aan die F6 :) de pc blijft vlak daarvoor hangen

en ja, ik heb zo'n superstille voeding van 650 watt dus normaal zou die die schijven wel moeten kunnen trekken. ookal hebk een zware grafische kaart en een vrij zware cpu..
Mijn fout :D je leest vaak dat men deze problemen krijgt na de eerste reboot tijdens de setup.

Heeft het misschien iets met boot volgordes te maken, waarvoor je mogelijk op verschillende plaatsen in je BIOS het een en ander moet instellen. Bijvoorbeeld speciaal voor je RAID controller.

Even over je voeding, hij kan wel stil zijn en er kan een label van 650 Watt op zitten, maar dat zegt nog weinig. Het ligt er aan hoeveel hij kan leveren op de afzonderlijke lijnen. Als je bijvoorbeeld een Qtec voeding hebt van 650Watt, dan had beter een 450Watt Enermax of Tagan kunnen nemen, bij wijze van spreken.

P.s. Klein voorbeeldje wat een Enermax CoolerGaint 480 Watt trekt:

AMD Athlon MP 2800+ (2 processoren)
Gigabyte GA-7DPXDW-P (moederbord)
2GB PC2100 DDR reg. ecc
ATI Radeon 9800 Pro 128MB (256bit)
RAIDcore BC4852 RAID5
8x Maxtor Diamondmax 200GB S-ATA150 8MB
PCI USB2.0
Creative Audigy 2 ZS
L.I.S. 2 Premium Display/fan controller
3x 12cm fan 1x crosflow fan 2x 9cm fan

[ Voor 30% gewijzigd door _Dune_ op 23-05-2006 21:43 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Probeer, net als wat BalusC zegt, eerst één setup te draaien van 2x 36 GB.
Als ik de specs van je plank even opzoek kan je maar 1 raid draaien:
quote: MSI
• NV RAID supports 4 SATA II ports(SATA 1 to 4). Transfer rate is up to 300MB/s.

NV RAID (Software)
• Supports up to 4 SATA + 2 ATA133 Hard drives
- RAID 0 or 1, 0+1, JBOD is supported
- RAID function available for ATA133 + SATA HD drives or 2 SATA HD
linkje
Tenzij je natuurlijk niet de MSI platinum maar de Diamond hebt, want die kan het wel aan. Maar als ik je verhaal lees heb je maar 4 connectors... :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Verwijderd

Topicstarter
ff klikken

ben ik mis of staan bij de specs van men mainboard dat er 4 S-ata's in raid kunnen staan?
RAID function available for ATA133 + SATA HD drives or 4 SATA HD

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 10:32:
ff klikken

ben ik mis of staan bij de specs van men mainboard dat er 4 S-ata's in raid kunnen staan?
RAID function available for ATA133 + SATA HD drives or 4 SATA HD
Yup, staat er. Maar er staat niets over 2x RAID0 met 1 controller... 8)7 weet ook niet of dat kan. Ik blijf bij mijn idee om eerst eens te kijken of je 2x 36GB RAID0 kan draaien. Ik ben echter bang dat je het niet voor elkaar kan krijgen om 2x 2 sets RAID0 met één el-cheapo NVidia controller kan draaien. Da's dan óf twee controllers á la de Diamond, óf een extra kaartje óf niet... just my 2 cents... ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Ravhin op 24-05-2006 12:18 . Reden: typo's ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik ken eigenlijk geen 4-poorts I/O controllers waarop je hooguit 1 RAID array kunt bouwen. Heck, anders had de topicstarter dat wel gemerkt tijdens het configureren van de RAID arrays in de BIOS van de controller ;)

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik - relatieve leek (zeg maar nitwit), vergeleken met BalusC ;) - kan me goed voorstellen dat het met deze moederbord-controller allereerst een kwestie is van RAID0 voor 2 schijven en dan 2 extra als '+1', of striped array of JBOD... bijvoorbeeld. Dat heb ik met mij mobo namelijk ook...

[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 24-05-2006 11:41 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Topicstarter
thans kan ik in mijn bios toch meerdere sets van raid0 invoegen, en dus zou het moeten lukken. ik heb nu ook geprobeerd van die 2de set er uit te halen en zelfs te ontkoppelen maar het wilt niet baten.. vaag, ik vraag echt af waar het aan kan liggen :s:s
heb ook de silentstorm 480W van sharkoon geprobeert, en dat geeft nix verschil, dus aan men voeding ligt het ook niet :s

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 12:15:
thans kan ik in mijn bios toch meerdere sets van raid0 invoegen, en dus zou het moeten lukken. ik heb nu ook geprobeerd van die 2de set er uit te halen en zelfs te ontkoppelen maar het wilt niet baten.. vaag, ik vraag echt af waar het aan kan liggen :s:s
heb ook de silentstorm 480W van sharkoon geprobeert, en dat geeft nix verschil, dus aan men voeding ligt het ook niet :s
En alleen één schijf monteren en dan proberen op te starten?
Eerst de hele bios weer op fabrieksinstelling zetten, één schijf monteren (anderen dus ook fysiek afkoppelen) en kijken of-ie verder boot. Anders is je moederbord gewoon kaduuk en kan-ie RMA...
BTW: een softwarematige RAID vraagt wat inspanning van de processor. Als je twee keer twee software-RAID's wil plaatsen moet je rekening houden met een aardige idle processorbelasting. Ik heb op een Athlon64 3500+ (winchester) met 1GB aan geheugen twee Raptors in RAID0 geplaatst maar deze was met een schone installatie bij veel diskverkeer aardig aan het stoken (tot 25% belasting...)

[ Voor 31% gewijzigd door Ravhin op 24-05-2006 12:23 . Reden: extra info en... typo's ]

Verwijderd

Topicstarter
et 1ste probleem is opgelost. blijkbaar was raar maar waar de pc blijven hangen omdat er teveel dingen moesten geboot worden :s dus eerst lietk de floppy opstarten, dan de cd-rom en dan de hd's, blijkbaar was da teveel, en nada ik dus de floppy achter de hd's gestopt heb pikte hij de cd-rom van windows wel op bij de boot en ging ik verder om windows te installere

nu een nieuw 2de probleem, ik duw op f6, alles gaat verder, tot ik de diskette drivers moet ingeven van die nvidia raid, dat doe ik, en hij begint te installeren, windows installeerd volledig, en wanneer ik dan de pc opnieuw opstart krijg ik een vette bluescreen op men gezicht met als melding 0x00000007b, wat volgens google wilt zeggen dat er iets mis is met mijn boot sequence... :s:s thans zou ik ni weten wat er mis mee is; heb de diskette terug vanvoor geplaatst en dat doet ook nix :s

help plz :)
Pagina: 1