Media Center samengesteld, twijfel nog door slechte ervaring

Pagina: 1
Acties:
  • 768 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24
Aangezien ik bij mijn vorige 3 media center (nogal overhaast samengesteld) toch niet helemaal tevreden was overleg ik het nu eerst maar ff hier.

Moederbord (eis: Sata, geen NB fan, goed geluid, PCI)
HTPC samengesteld, nog opmerkingen of suggesties

Deze persoon kiest voor een: ASUS A8N5X (dan moet er dus nog wel een zalman NB blokje op)

Kleine high-performance media center pc

Maar deze persoon kiest dan weer voor een: Asus A8N-VM CSM
Deze heeft onboard video, maar de 6600 Silencer is volgens mij toch wel iets beter dan die onboard video.

Geheugen: nou ja dat is niet echt spannend natuurlijk 2x 512 Mb twinmos ofzo

HDD: 1 x 250 Gb Samsung spinpoint (heb via de search vaak gelezen dat samsung het stilste is)

Video: ASUS N6600 Silencer 128MB. Hoe ga ik het aansluiten op de tv denk gewoon via composite. TV heeft geen DVI nog.

CPU: AMD64 3000 + (leek me krachtig genoeg) tot nu toe altijd zalmans gebruikt voor de koeling maar die Artic Cooling Freezer 64 Pro klinkt ook wel aantrekking. Maar hier is wel de stilte belangrijker dan die 15 euro. (mssn kwam prijs/kwaliteit verhouding beter om iets snellere te nemen nu)

DVD: Tsja NEC drives voor in gewone pc's vind ik prima, maar vind ze erg veel lawaai maken in me vorige HTPC waren deze drives duidelijk te horen. Dus wat is een beter optie?

TV kaart: Hauppage MCE-500 (heb ik zelf ook en werkt prima, maar waren wel veel problemen met ASUS borden is dat nu nog?)

Geluid:

Misschien toch maar een simpel audigy 2 kaartje erin ofzo, maar ja PCI sloten zijn nogal schaars en als MCE-500 problemen geeft dan zal er 2 x mce-150 in moeten.

Behuizing:

Tja de Silverstone kasten zijn wel mooi, maar bij me vorige HTPC ging het DVD klepje slecht open omdat hij niet aansloot op de NEC drive. (dus hier heb ik nog wel wat advies nodig)

Voeding:

Ook een moeilijk punt Fanless of niet (search zegt dat fanless niet handig is zonder outtake fan) maar ja eigenlijk wil ik geen outtake fan (of dan wel of 7 volt ofzo, maar ja dan moet er wel 120mm fan passen in de case maar liever niet). Heb zelf 3 tagan voedingen en die zijn wel stil, maar niet ECHT stil.

Zijn best veel HTPC topics maar dat betreft vaak oude info en dan is het vaak post je werkende config, en die bestaan dan vaak uit relatief oude onderdelen. Budget is best ruim (1000 ofzo), maar laten we eerst gewoon de onderdelen bespreken en dan kijken we wel waar we op uit komen. Waterkoeling is geen optie.

Uiteraard komt er een MS remote bij. Okee het is een lang verhaal, maar heb me best gedaan om het zo overzichtelijk mogelijk te houden.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Verwijderd

Zal even alle hardware voor je toelichten:

Geheugen
Het geheugen maakt niet zo heel veel uit. Zorg dat het in dual channel draait en een cas latency van 2.5/3 heeft. Twinmos/Kingston zijn twee goede merken.

HDD
Samsung heeft inderdaad hele stille harde schijven. Ze zijn betrouwbaar en snel. Goede keuze, niet veranderen dus.

Video
Ga voor een passieve kaart, de 6600Silencer is er in een pasieve versie, dus dat is een goede keuze. Voor media center hoef je geen betere kaart te hebben.

CPU
Goede keuze, als het niet veel scheelt, ga dan voor de 3200+, maar opzich zou deze goed genoeg moeten presteren! Voor de cooling gebruik gewoon de Artic Freezer pro. Deze is goed en scheelt veel met de zalman.

DVD
Er is keuze zat uit dvd branders. Ze zouden ook allemaal goed moeten fucntioneren in een case. Denk dat je hem niet goed genoeg gemonteerd hebt een keer, want ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

TV kaart
Ga zeker voor de MCE-500, dit werkt perfect icm de juiste drivers en codecs. 2x 150 neemt 1) een extra slot in gebruik en 2) het is duurder!

Geluid
Er zijn tegenwoordig genoeg moederborden met hele goede audio onboard. Intel High Definition bv. Het steelt niet heel veel van je cpu kracht, maar mocht je twijfelen, neem een simpele audigy kaart.

Case
Heb zelf met silverstone kasten gewerkt, zeer mooi design, worden steeds compacter en werken perfect! Ik zelf geen problemen ondervonden met de silverstone kast icm nec.

Voeding
Ga voor een goede targan voeding bijvoorbeeld. Heel stil en hebben een stabiele lijn. Dit is beter voor je media center en je betaald wat meer, maar daar krijg je zeker genoeg voor terug!

Er is zelfs een optie in de case van silverstone om bijvoorbeeld je infrarood in de case te bouwen, zodat je dat irritante receivertje niet in je zicht hebt. Je moet hier wel wat voor knutselen :)

Ik zou zeggen succes met je keuze :D

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2006 13:13 ]

• Operations
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 13:12:
Zal even alle hardware voor je toelichten:

Geheugen
Het geheugen maakt niet zo heel veel uit. Zorg dat het in dual channel draait en een cas latency van 2.5/3 heeft. Twinmos/Kingston zijn twee goede merken.

HDD
Samsung heeft inderdaad hele stille harde schijven. Ze zijn betrouwbaar en snel. Goede keuze, niet veranderen dus.

Video
Ga voor een passieve kaart, de 6600Silencer is er in een pasieve versie, dus dat is een goede keuze. Voor media center hoef je geen betere kaart te hebben.

CPU
Goede keuze, als het niet veel scheelt, ga dan voor de 3200+, maar opzich zou deze goed genoeg moeten presteren! Voor de cooling gebruik gewoon de Artic Freezer pro. Deze is goed en scheelt veel met de zalman.

DVD
Er is keuze zat uit dvd branders. Ze zouden ook allemaal goed moeten fucntioneren in een case. Denk dat je hem niet goed genoeg gemonteerd hebt een keer, want ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

TV kaart
Ga zeker voor de MCE-500, dit werkt perfect icm de juiste drivers en codecs. 2x 150 neemt 1) een extra slot in gebruik en 2) het is duurder!

Geluid
Er zijn tegenwoordig genoeg moederborden met hele goede audio onboard. Intel High Definition bv. Het steelt niet heel veel van je cpu kracht, maar mocht je twijfelen, neem een simpele audigy kaart.

Case
Heb zelf met silverstone kasten gewerkt, zeer mooi design, worden steeds compacter en werken perfect! Ik zelf geen problemen ondervonden met de silverstone kast icm nec.

Voeding
Ga voor een goede targan voeding bijvoorbeeld. Heel stil en hebben een stabiele lijn. Dit is beter voor je media center en je betaald wat meer, maar daar krijg je zeker genoeg voor terug!

Er is zelfs een optie in de case van silverstone om bijvoorbeeld je infrarood in de case te bouwen, zodat je dat irritante receivertje niet in je zicht hebt. Je moet hier wel wat voor knutselen :)

Ik zou zeggen succes met je keuze :D
Ja voeding blijft ik dus beetje hangen, want die vind ik persoonlijk niet echt stil. Vond laatste ergens een site met voedingen die minder dan 14 db produceerde. Daar voel ik dan meer voor, waren wel mATX voedingen. En welke silverstone kast vind je beste prijs/kwaliteit hebben (of welke vind jij persoonlijk gewoon het beste)?

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• RAPWare
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 12:30
Ik heb toevallig net 2 vergelijkbare Media Centers in elkaar gezet.

Door mij gebruikte onderdelen
  • Kast : Silverstone LC16M
  • MB: A8R-MVP
  • CPU: AMD Athlon 3500+ venice
  • GPU: Asus VGA N6600 Top Silent / TD 256MB
  • HD: Seagate Barracuda 7200.9 500GB
  • DVD: NEC ND4571
  • Tuner: 2x Hauppauge 150 MCE
  • RAM: Corsair TWINX 1024-3200C2 PC3200
  • CPU FAN: Thermaltake Big Typhoon
  • CASE FAN 1: 1x Noiseblocker S1
  • CASE FAN 2: 1x Noiseblocker S2
  • Voeding: QTechnology (geen QTEC) 350W PAPST uitvoering
Waarom deze onderdelen

Kast: Dit vond ik gewoon de mooiste kast en deze kast heeft ruimte voor 2x80mm en 2x92mm case fans (80mm fans zijn een stuk stiller dan de 60mm fans die in de meeste HTCP kasten zitten) en deze kast heeft 2 "ontluchtings" gaten om warme lucht af te voeren.

Processor: Ik wilde een relatief krachtige CPU die toch niet te warm werd en ook niet te duur was. Intel CPU's vielen dus nogal snel af. Ook de dual-core CPU's vielen af.
Bleef de keuze over tussen AMD Sempron en AMD Athlon 64. Nu heb ik ook een Sempron based Media Center gebouwd en deze is niet snel genoeg om HD content af te spelen en ook niet snel genoeg om Vista op te draaien (deze Sempron is echter wel passief gekoeld!). Ik heb voor deze machines dan ook gekozen voor een 3500+.

Moederbord: Ik heb gekozen voor deze AMD omdat hij: 1) Q-Fan technologie ondersteund (waardoor de beide case fans op lager vermogen draaien en dus stiller zijn) en 2) geen actieve koelers bevat.

Geheugen: Ik heb verschillende Media Centers gebouwd en heb toch moeten conluderen dat 512 MB net te weinig is. Vandaar dus 1024MB

GPU: Aan de ene kant wilde ik een grafische kaart die krachtig genoeg was voor HD content (en Vista) en aan de andere kant passief gekoeld was. Nu zijn er helaas niet veel passief gekoelde kaarten die dit kunnen. Ik heb uiteindelijk voor deze Asus gekozen vanwege het "omgekeerde" design. Het koelblok van deze kaart straalt zijn warmte af richting de processor, waar ook de case fan zit (ipv naar de hauppauge tuner kaart die ertegenover staat).

HD: Schijfruimte kun je nooit genoeg hebben.. zeker niet in een Media Center :)

DVD: Prijs/Kwaliteit --> NEC

Tuner: Ik heb gekozen voor 2x Hauppauge PVR 150, omdat ik vervelende ervaringen heb met de PVR 500 (mijn vorige HTCP bevatte een PVR 500).

CPU Fan: Het leek me niet mogelijk de 3500+ passief te koelen. Ik heb gekozen voor de Big Typhoon omdat ik daar erg goede ervaringen mee heb. Bij lage toerentallen (lang leve Q-Fan) is deze koeler praktisch onhoorbaar en koelt hij toch enorm goed.

Case Fans: Ook met de Noiseblocker casefans heb ik goede ervaring. Ik heb in het verleden verschillende case fans geprobeerd (waaronder papst en andere bekende merken) en moet toch zeggen dat de Noiseblocker S1 en S2 bij lage toerentallen toch het best perfomen.
De S1 versie staat in principe altijd aan (dus niet aangesloten op QFan) en zorgt dus voor een constant briesje in de kast en de S2 versie is aangesloten op de Q-Fan en gaat dus harder lopen indien noodzakelijk.

Voeding: Deze voeding heb ik puur op specs gekocht. Ik had hier nog geen ervaring mee. Volgens de specs zou hij heel stil moeten zijn.

Ervaringen

De kast ziet er idd. adembenemend uit in het echt. Het is niet de kleinste kast, maar wat is hij mooi! De ingebouwde iMON VFD is ook schitterend. De bijbehorende iMON software werkt naadloos samen met MCE (wel even de juiste versie vinden, de CD bevat NIET de goede versie).

De koeling/airflow is ook ruim voldoende. Met een CPU burn van een uur kreeg ik de CPU en kast temperatuur niet boven de 45 graden (omgevingstemp 28 graden).

Ik heb de case fan S1 links voor gemonteerd (van voren af gezien).
De voeding staat links achter (met de fan op de hauppauge kaarten gericht)
Rechts voor zit de harde schijf en rechts achter zit case fan S2

Er "waait" nu dus altijd een briesje van links voor naar rechts achter.

De NEC brander pastte inderdaad niet echt lekker in de kast. Nu ja, hij pastte wel, maar de knopjes waren niet "aligned", zodat ik in eerste instantie de DVD niet kon openen door op het knopje op de kast te drukken. Dit heb ik echter vrij simpel opgelost door een stukje van een oude pas (zelfde materiaal als creditcard) af te knippen en daarmee een soort van hefboompje te maken.

De harde schijf is absoluut niet de stilste. Sterker nog, het is op dit moment het enige apparaat in de kast dat ik kan horen (op de DVD speler na). Ik zit er dan ook aan te denken om deze in te bouwen in een "MR Computertechnik Box HDD 20" in te bouwen.

De videokaart doet zijn werk zoals verwacht; volkomen stil en toch HD content perfect kunnen afspelen (de nVidia PureVideo helpt daar natuurlijk wel aan mee). Het omgedraaide koelblok doet ook precies wat ik ervan verwacht had.

Ook de Big Typhoon werkt perfect. Nu had ik hier al ervaring mee en had ik dus niet anders verwacht. Zoals ik hierboven al vermeld hebt werd de CPU bij een burn-in test niet warmer dan 45 graden. De fans draaien dan overigens wel op vol vermogen. De machine is dan dus niet echt stil meer.

Het moederbord is eigenlijk het enige onderdeel waar ik wat problemen mee heb gehad. Ik denk niet dat ik dit moederbord nog een keer zou gebruiken. Uiteindelijk na het installeren van de laatste bios, het kiezen van de juiste bios-instellingen en de jusite nVidia Purevideo instellingen werkt alles toch perfect.

Tot slot de voeding. De QTechnologie is stil, maar of hij zo stil is als de specs beloven (15.5 db(A)) kan ik helaas niet meten. Hij is wat mij betreft echter zeker stil genoeg.

Voor wat betreft geluid.. Ik maak gebruik van de "onboard" audio van het moederbord. Dit is m.i. ruim voldoende.

Oh ja..
Een passieve voeding kan ik je echt afraden. Ik heb er een gehad in mijn eerste HTCP. Deze is doorgebrand (werd te heet). De ventilatie in mijn kast was duidelijk te weinig om een passief gekoelde voeding koel te houden.

Edit:
Een semi-passieve voeding is overigens wel een goed alternatief.
Zo heb ik in mijn eigen Media Center (Silverstone LC16M, K8N-E, AMD 3400+, 1024MB, Gigabyte TurboForce 6600GT Silent, 2x PVR 150, Noiseblocker case fans) een MR IBL voeding zitten die aangesloten is op een mCubed fancontroller. Bij simpel opnemen (zonder kijken dus) blijft de fan van de voeding meestal "uit" en is hij dus volkomen stil. Deze voeding maakt echter bij "normaal" gebruik van de HTPC wel meer geluid als de QTechnologie voedingen die ik gebruikt heb in bovenstaande machines.

[ Voor 6% gewijzigd door RAPWare op 23-05-2006 15:59 ]

• Operations
rapware schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 14:48:
Ik heb toevallig net 2 vergelijkbare Media Centers in elkaar gezet.

Door mij gebruikte onderdelen
  • Kast : Silverstone LC16M
  • MB: A8R-MVP
  • CPU: AMD Athlon 3500+ venice
  • GPU: Asus VGA N6600 Top Silent / TD 256MB
  • HD: Seagate Barracuda 7200.9 500GB
  • DVD: NEC ND4571
  • Tuner: 2x Hauppauge 150 MCE
  • RAM: Corsair TWINX 1024-3200C2 PC3200
  • CPU FAN: Thermaltake Big Typhoon
  • CASE FAN 1: 1x Noiseblocker S1
  • CASE FAN 2: 1x Noiseblocker S2
  • Voeding: QTechnology (geen QTEC) 350W PAPST uitvoering
Waarom deze onderdelen

Kast: Dit vond ik gewoon de mooiste kast en deze kast heeft ruimte voor 2x80mm en 2x92mm case fans (80mm fans zijn een stuk stiller dan de 60mm fans die in de meeste HTCP kasten zitten) en deze kast heeft 2 "ontluchtings" gaten om warme lucht af te voeren.

Processor: Ik wilde een relatief krachtige CPU die toch niet te warm werd en ook niet te duur was. Intel CPU's vielen dus nogal snel af. Ook de dual-core CPU's vielen af.
Bleef de keuze over tussen AMD Sempron en AMD Athlon 64. Nu heb ik ook een Sempron based Media Center gebouwd en deze is niet snel genoeg om HD content af te spelen en ook niet snel genoeg om Vista op te draaien (deze Sempron is echter wel passief gekoeld!). Ik heb voor deze machines dan ook gekozen voor een 3500+.

Moederbord: Ik heb gekozen voor deze AMD omdat hij: 1) Q-Fan technologie ondersteund (waardoor de beide case fans op lager vermogen draaien en dus stiller zijn) en 2) geen actieve koelers bevat.

Geheugen: Ik heb verschillende Media Centers gebouwd en heb toch moeten conluderen dat 512 MB net te weinig is. Vandaar dus 1024MB

GPU: Aan de ene kant wilde ik een grafische kaart die krachtig genoeg was voor HD content (en Vista) en aan de andere kant passief gekoeld was. Nu zijn er helaas niet veel passief gekoelde kaarten die dit kunnen. Ik heb uiteindelijk voor deze Asus gekozen vanwege het "omgekeerde" design. Het koelblok van deze kaart straalt zijn warmte af richting de processor, waar ook de case fan zit (ipv naar de hauppauge tuner kaart die ertegenover staat).

HD: Schijfruimte kun je nooit genoeg hebben.. zeker niet in een Media Center :)

DVD: Prijs/Kwaliteit --> NEC

Tuner: Ik heb gekozen voor 2x Hauppauge PVR 150, omdat ik vervelende ervaringen heb met de PVR 500 (mijn vorige HTCP bevatte een PVR 500).

CPU Fan: Het leek me niet mogelijk de 3500+ passief te koelen. Ik heb gekozen voor de Big Typhoon omdat ik daar erg goede ervaringen mee heb. Bij lage toerentallen (lang leve Q-Fan) is deze koeler praktisch onhoorbaar en koelt hij toch enorm goed.

Case Fans: Ook met de Noiseblocker casefans heb ik goede ervaring. Ik heb in het verleden verschillende case fans geprobeerd (waaronder papst en andere bekende merken) en moet toch zeggen dat de Noiseblocker S1 en S2 bij lage toerentallen toch het best perfomen.
De S1 versie staat in principe altijd aan (dus niet aangesloten op QFan) en zorgt dus voor een constant briesje in de kast en de S2 versie is aangesloten op de Q-Fan en gaat dus harder lopen indien noodzakelijk.

Voeding: Deze voeding heb ik puur op specs gekocht. Ik had hier nog geen ervaring mee. Volgens de specs zou hij heel stil moeten zijn.

Ervaringen

De kast ziet er idd. adembenemend uit in het echt. Het is niet de kleinste kast, maar wat is hij mooi! De ingebouwde iMON VFD is ook schitterend. De bijbehorende iMON software werkt naadloos samen met MCE (wel even de juiste versie vinden, de CD bevat NIET de goede versie).

De koeling/airflow is ook ruim voldoende. Met een CPU burn van een uur kreeg ik de CPU en kast temperatuur niet boven de 45 graden (omgevingstemp 28 graden).

Ik heb de case fan S1 links voor gemonteerd (van voren af gezien).
De voeding staat links achter (met de fan op de hauppauge kaarten gericht)
Rechts voor zit de harde schijf en rechts achter zit case fan S2

Er "waait" nu dus altijd een briesje van links voor naar rechts achter.

De NEC brander pastte inderdaad niet echt lekker in de kast. Nu ja, hij pastte wel, maar de knopjes waren niet "aligned", zodat ik in eerste instantie de DVD niet kon openen door op het knopje op de kast te drukken. Dit heb ik echter vrij simpel opgelost door een stukje van een oude pas (zelfde materiaal als creditcard) af te knippen en daarmee een soort van hefboompje te maken.

De harde schijf is absoluut niet de stilste. Sterker nog, het is op dit moment het enige apparaat in de kast dat ik kan horen (op de DVD speler na). Ik zit er dan ook aan te denken om deze in te bouwen in een "MR Computertechnik Box HDD 20" in te bouwen.

De videokaart doet zijn werk zoals verwacht; volkomen stil en toch HD content perfect kunnen afspelen (de nVidia PureVideo helpt daar natuurlijk wel aan mee). Het omgedraaide koelblok doet ook precies wat ik ervan verwacht had.

Ook de Big Typhoon werkt perfect. Nu had ik hier al ervaring mee en had ik dus niet anders verwacht. Zoals ik hierboven al vermeld hebt werd de CPU bij een burn-in test niet warmer dan 45 graden. De fans draaien dan overigens wel op vol vermogen. De machine is dan dus niet echt stil meer.

Het moederbord is eigenlijk het enige onderdeel waar ik wat problemen mee heb gehad. Ik denk niet dat ik dit moederbord nog een keer zou gebruiken. Uiteindelijk na het installeren van de laatste bios, het kiezen van de juiste bios-instellingen en de jusite nVidia Purevideo instellingen werkt alles toch perfect.

Tot slot de voeding. De QTechnologie is stil, maar of hij zo stil is als de specs beloven (15.5 db(A)) kan ik helaas niet meten. Hij is wat mij betreft echter zeker stil genoeg.

Voor wat betreft geluid.. Ik maak gebruik van de "onboard" audio van het moederbord. Dit is m.i. ruim voldoende.

Oh ja..
Een passieve voeding kan ik je echt afraden. Ik heb er een gehad in mijn eerste HTCP. Deze is doorgebrand (werd te heet). De ventilatie in mijn kast was duidelijk te weinig om een passief gekoelde voeding koel te houden.
Zal zeker even naar die kast kijken, maar als jij gewoon zeg maar 3 meter van dat ding af zit. Hoor je dan helemaal niks of hoor je een lichte brom?

• RAPWare
TheGeneral schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 15:07:
[...]Zal zeker even naar die kast kijken, maar als jij gewoon zeg maar 3 meter van dat ding af zit. Hoor je dan helemaal niks of hoor je een lichte brom?
Ik hoorde wel iets, maar geen brom. Het was meer een hoge zoem (lekker subjectief :) ). Volgens mij was het enige dat ik hoorde de harde schijf en dan niet het typische tikken van leef/schrijf acties (want die hoor je volgens mij altijd), maar puur het draaien van de schijf.

• Operations
rapware schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 15:30:
[...]

Ik hoorde wel iets, maar geen brom. Het was meer een hoge zoem (lekker subjectief :) ). Volgens mij was het enige dat ik hoorde de harde schijf en dan niet het typische tikken van leef/schrijf acties (want die hoor je volgens mij altijd), maar puur het draaien van de schijf.
Ja dat wil deze klant dus absoluut niet, weet je zeker dat het je schijf is? Want je geluiden waar ik niet aan ontkom is natuurlijk begrijpelijk maar fans enzo willen ze absoluut niet horen.

• RAPWare
TheGeneral schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 17:57:
[...]Ja dat wil deze klant dus absoluut niet, weet je zeker dat het je schijf is? Want je geluiden waar ik niet aan ontkom is natuurlijk begrijpelijk maar fans enzo willen ze absoluut niet horen.
De fans zijn stil. Die kon ik alleen horen als ik mijn oren op de kast legde. Om te achterhalen waar het gezoem vandaan kwam heb ik alle fans uitgezet. De enige fan die nog draaide was de fan van de voeding.

Vervolgens heb ik mijn oor zowat in de kast gelegd om te horen wat nog geluid produceerde. Voor zover als ik het kon horen was dat zeer duidelijk de harde schijf. De voedingsfan kon ik wel horen (van extreem dichtbij), maar dat was duidelijk een ander geluid dat de harde schijf produceerde (voeding = laag, hd = hoog).

Verder heb ik het systeem ook aangezet zonder de harde schijf. Het systeem was nu zo goed als volkomen stil. De fan van de voeding was praktisch onhoorbaar op een halve meter afstand met de deksel eraf.

• Operations
rapware schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 18:08:
[...]

De fans zijn stil. Die kon ik alleen horen als ik mijn oren op de kast legde. Om te achterhalen waar het gezoem vandaan kwam heb ik alle fans uitgezet. De enige fan die nog draaide was de fan van de voeding.

Vervolgens heb ik mijn oor zowat in de kast gelegd om te horen wat nog geluid produceerde. Voor zover als ik het kon horen was dat zeer duidelijk de harde schijf. De voedingsfan kon ik wel horen (van extreem dichtbij), maar dat was duidelijk een ander geluid dat de harde schijf produceerde (voeding = laag, hd = hoog).

Verder heb ik het systeem ook aangezet zonder de harde schijf. Het systeem was nu zo goed als volkomen stil. De fan van de voeding was praktisch onhoorbaar op een halve meter afstand met de deksel eraf.
Ah okee het merk van de voeding zie ik wel eens voorbij komen, maar niet in overdreven positieve of negatieve zin. Maar om dat geluid weg te nemen zou ik bijvoorbeeld deze kunnen nemen:
http://www.ikbenstil.nl/p...th=24_226&products_id=931

Maar ja die is dan weer fanless en maar 300 watt.

Zou ook nog een tagan voeding kunnen nemen zoals ik al zei, ik weet wat die voor geluid maken. Maar die maken volgens de specs toch ook al 21 db en die van Q-technolgy volgens de specs maar 15,5 db. Is dat dan wel echt waar? Dacht dat tagan toch wel een zeer goed merk was/is.

Heb beetje gegoogled op jouw kast en zonder echt aanwezig airflow schijnt het niet te doen te zijn. Maar goed jij hebt dan ook een lichte airflow.

Qua behuizing maakt het voor mij eigenlijk niet zo heel veel uit, zal wel een silverstone worden (deze bijvoorbeeld http://www.ikbenstil.nl/p...2_175_228&products_id=784 of http://www.ikbenstil.nl/p..._175_228&products_id=1943). Maar moet wel zeker weten dat die dvdrom gewoon open gaat aan de voor kant. en is Lite-on een beetje een stille dvdrom? Verder kan je ook isolatie materiaal van silverstone erbij bestellen (35 euro) is dat wat?

Niemand trouwens een idee hoe het op dit moment zit met de Hauppage MCE-500 kaart en de huidige ASUS borden? (heb zelf namelijk ook nog een probleem op me A8N-SLI i.c.m. MCE500 loopt ook een draadje over)

[ Voor 39% gewijzigd door Operations op 23-05-2006 18:51 ]

• RAPWare
TheGeneral schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 18:31:
[...]
Maar ja die is dan weer fanless en maar 300 watt.
Die 300 watt zal denk ik niet het probleem zijn, maar je moet wel goed opletten met fanless. Het is nogal krap in de meeste HTPC kasten en de warmte kan niet makkelijk weg (zie foto hieronder van een Silverstone Media Center in opbouw)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rapware/images/CRW_5258.jpg

• Operations
rapware schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 21:11:
[...]

Die 300 watt zal denk ik niet het probleem zijn, maar je moet wel goed opletten met fanless. Het is nogal krap in de meeste HTPC kasten en de warmte kan niet makkelijk weg (zie foto hieronder van een Silverstone Media Center in opbouw)

[afbeelding]
Ja denk dat ik niet voor fanless ga, mssn dat die silverstone demping materiaal werkt. Maar daar heeft nog niemand iets over kunnen zeggen. Dus daar wacht ik nog ff op. Net als een stille DVDrom, hoop dat er ook nog iemand met een goed idee komt daar voor.

Denk bijvoorbeeld na over de Zalman 460APS voeding. Omdat ik gewoon hele goede ervaringen heb met Zalman. Maar is er iemand die uit persoonlijke ervaring iets kan zeggen over deze voeding?

[ Voor 13% gewijzigd door Operations op 24-05-2006 12:27 ]

• Operations
Iemand die nog iets nuttigs kan toevoegen?

• Operations
O ja, zoals jullie kunnen lezen dacht ik aan een zalman 7000/artic 64. Maarre iemand enig idee of de zalman 9500 in deze behuizing past? Die heb ik zelf nu ook en die draait uiteraard nog minder hard dan de 7000. Maar ja moet wel vooraf weten of dit past natuurlijk. Als ik kijk naar de afbeelding van rapware gebruikt die ook wel een grote koeler.

Weet alleen niet of de Big Typhoon even groot is als de Zalman 7700, iemand die dit weet?

[ Voor 28% gewijzigd door Operations op 30-05-2006 18:18 ]

Verwijderd

Behuizing: Silverstone SST-LC-17B Black
Redelijke kast. Case fans hoor ik niet/nauwelijks.
Voorin zitten een paar aansluitingen (USB/Audio), maar ik kan deze niet aansluiten op het moederbord. Ruimte is redelijk te noemen, heb daar geen problemen mee ondervonden.
LED's zijn erg fel, heb er een klein stikkertje voorgeplakt :(
Aansluiting voor de DVD speler sluit niet goed aan, dus ik heb er een klein blokje tussen moeten zetten. Zou ik deze weer kopen? Mwa, voor het geld wel..maar misschien zou ik wel meer investeren in een duurder Silverstone de volgende keer...

Moederbord: Asus A8N-E
Gewoon goed, stabiel en voor mij genoeg mogelijkheden (ook in de BIOS). Prijs is netjes en ik zou niet meer willen betalen voor een Mobo. Mist dus de aansluitingen voor de front row USB poorten etc. voor de Silverstone

Processor: Athlon64 939 3000+ 1800Mhz BOX Venice
Snel genoeg voor HD content, 3200+ was 50e duurder, en dat vond ik die 200+ niet waard, dus voor mij de 3000+ :)

Geheugen: Twinmos 2x512MB DDR400 Dual Channel kit
Prima, beste koop IMHO

Videokaart: Asus PCIe 256M EN7600GS Silent/HTD
Opvolger 6600 serie, ongeveer gelijk/ iets sneller dan de 6600GT silencer (die niet meer leverbaar is) en goedkoper :)
Snel genoeg voor HD content, en wordt niet te warm. Geen fan, dus stil

HDD1: HITACHI 250Gb 8Mb SATA II 25DLA380
HDD2: HITACHI 250Gb 8Mb SATA II 25DLA380
Maken niet heel veel lawaai, maar je kan ze toch horen soms (heel licht maar). Daarnaast valt de snelheid wat tegen, maar dat kan aan instellingen liggen. Ben er voor de prijs zeer tevreden over. Twijfelde tussen de Hitachi en Samsung, de volgende keer zou ik de Samsung Spinpoint proberen. Wel beter dan de Maxtor en Western Digital schijven.

DVD/RW: BenQ DVD RW DW 1650 (zwart)
Stil, goedkoop.. best buy :)

Voeding: Tagan TG-480-U22 480watt PSU
Genoeg stroom, niet heel duur en meer dan genoeg aansluitingen.
Maar dit is de enige component die ik nog hoor van mijn HTPC, deze wil ik dus eigenlijk veranderen. Zalman schijnt echt stil te zijn, anders wordt het de Tagan 480 U15 Easycon serie

Koeling CPU: Zalman CNPS7700-Cu cooler
_/-\o_ Groot, zwaar en stil. Blijft zeer koel

Koeling overig: Zalman NB47-J Chipset Passive Northbrige
Prima dingetje, zeker als de Chipset fan veel lawaai maakt. En niet duur

Remote: MS Windows XP Media Center Edition Remote Control kit
Handig, kijk ook voor die MCE Keyboard

Geluidskaart: moet ik nog bekijken, heb een stereo set, dus 7.1 heb ik niet nodig.
Wordt wellicht een M-Audio kaartje.

Wifi = te langzaam voor filesharing en snel kopieren via het netwerk.
Internet downloaden = prima.
Hier dus weer gewoon bedraad :)

• Operations
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:59:
Behuizing: Silverstone SST-LC-17B Black
Redelijke kast. Case fans hoor ik niet/nauwelijks.
Voorin zitten een paar aansluitingen (USB/Audio), maar ik kan deze niet aansluiten op het moederbord. Ruimte is redelijk te noemen, heb daar geen problemen mee ondervonden.
LED's zijn erg fel, heb er een klein stikkertje voorgeplakt :(
Aansluiting voor de DVD speler sluit niet goed aan, dus ik heb er een klein blokje tussen moeten zetten. Zou ik deze weer kopen? Mwa, voor het geld wel..maar misschien zou ik wel meer investeren in een duurder Silverstone de volgende keer...

Moederbord: Asus A8N-E
Gewoon goed, stabiel en voor mij genoeg mogelijkheden (ook in de BIOS). Prijs is netjes en ik zou niet meer willen betalen voor een Mobo. Mist dus de aansluitingen voor de front row USB poorten etc. voor de Silverstone

Processor: Athlon64 939 3000+ 1800Mhz BOX Venice
Snel genoeg voor HD content, 3200+ was 50e duurder, en dat vond ik die 200+ niet waard, dus voor mij de 3000+ :)

Geheugen: Twinmos 2x512MB DDR400 Dual Channel kit
Prima, beste koop IMHO

Videokaart: Asus PCIe 256M EN7600GS Silent/HTD
Opvolger 6600 serie, ongeveer gelijk/ iets sneller dan de 6600GT silencer (die niet meer leverbaar is) en goedkoper :)
Snel genoeg voor HD content, en wordt niet te warm. Geen fan, dus stil

HDD1: HITACHI 250Gb 8Mb SATA II 25DLA380
HDD2: HITACHI 250Gb 8Mb SATA II 25DLA380
Maken niet heel veel lawaai, maar je kan ze toch horen soms (heel licht maar). Daarnaast valt de snelheid wat tegen, maar dat kan aan instellingen liggen. Ben er voor de prijs zeer tevreden over. Twijfelde tussen de Hitachi en Samsung, de volgende keer zou ik de Samsung Spinpoint proberen. Wel beter dan de Maxtor en Western Digital schijven.

DVD/RW: BenQ DVD RW DW 1650 (zwart)
Stil, goedkoop.. best buy :)

Voeding: Tagan TG-480-U22 480watt PSU
Genoeg stroom, niet heel duur en meer dan genoeg aansluitingen.
Maar dit is de enige component die ik nog hoor van mijn HTPC, deze wil ik dus eigenlijk veranderen. Zalman schijnt echt stil te zijn, anders wordt het de Tagan 480 U15 Easycon serie

Koeling CPU: Zalman CNPS7700-Cu cooler
_/-\o_ Groot, zwaar en stil. Blijft zeer koel

Koeling overig: Zalman NB47-J Chipset Passive Northbrige
Prima dingetje, zeker als de Chipset fan veel lawaai maakt. En niet duur

Remote: MS Windows XP Media Center Edition Remote Control kit
Handig, kijk ook voor die MCE Keyboard

Geluidskaart: moet ik nog bekijken, heb een stereo set, dus 7.1 heb ik niet nodig.
Wordt wellicht een M-Audio kaartje.

Wifi = te langzaam voor filesharing en snel kopieren via het netwerk.
Internet downloaden = prima.
Hier dus weer gewoon bedraad :)
Ja ik wil dus voor die zalman 460 gaan zoals ik al zei, en tsja die crap met dat DVD klepje heb ik ook al een paar keer gehad op een silverstone kast. En die 7700 past er dus in dat is wel prettig om te weten. Welke case fans heb jij er in gezet dan?

Verwijderd

TheGeneral schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 18:17:
[...]
Welke case fans heb jij er in gezet dan?
Ik heb er niks bijgezet, er zitten standaard 2 fans in deze Silverstone...en ze zijn superstil :)

• Operations
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 01:59:
[...]

Ik heb er niks bijgezet, er zitten standaard 2 fans in deze Silverstone...en ze zijn superstil :)
Jij hebt er dus een 7700 in zitten maar past een 9500 niet ook erin? Die zijn nog stiller toch?

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
ik vind de specs die rapware plaatste een hele mooie en ik ben nu ook zeer geinteresseerd in een htpc alleen had ik nog wat vraagjes als beginner op dit vlak:

ik wil een htpc gebruiken om aan te sluiten op een lcd tv en daarmee tv kijken (kabel) maar ook via de satelliet (wel gewoon FTA, dus geen CanaalDigitaal/geen kaarten en CI troep nodig dus). Hebben jullie hier ook ervaringen mee?

En als ik dan tv wil kijken regelt MCE dan alle handelingen verder of moet ik allemaal goocheltruukjes uithalen om alles werkend te krijgen (denk aan sat/kabel transitie etc)

[ Voor 4% gewijzigd door jozy op 01-06-2006 17:54 ]

Verwijderd

TheGeneral schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 20:40:
[...]

Jij hebt er dus een 7700 in zitten maar past een 9500 niet ook erin? Die zijn nog stiller toch?
Geen idee of de 9500 erin past. De 7700 is ruim voldoende overigens!

Ik had het over CASE fans ;)
Pagina: 1