[XP] Scheduled CHKDSK: "Het volume is niet schoon"

Pagina: 1
Acties:

• csteelooper
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
Hallo,

Laatst henb ik de PC op mijn werk (een Dell Optiplex 170L met 512MB geheugen en een MAXTOR 6Y080L0 80 GB HDD) gedefragmenteerd met Diskeeper. Daarna heb ik de PC eenmalig opnieuw opgestart en daarna kreeg ik ChkDsk voor m'n neus, die een consistensiecontrole uit wilde voeren. Enfin, dat liep allemaal normaal eigenlijk, maar vlak voordat de controle startte kreeg ik de melding "Het Volume is niet schoon".
Na de controle kwam er weer een herstart, en daarna kortstondig een blauw scherm met "De controle is voltooid". Daarna verscheen Windows XP zoals gebruikelijk.

Inmiddels had ik met google een query gedaan op Volume is Dirty. Van de dingen die ik las werd ik niet veel wijzer, omdat deze melding meestal gepaard gaat met het niet meer (correct) opstarten van het systeem. Ik kwam er ook achter dat je met het commando fsutil dirty de "niet schoon"-vlag zelf kunt opvragen en instellen. Ok, dus ik doe een query, à la fsutil dirty query C:. En wat zegt de machine: "Volume - C: is schoon" :?... Ikke nie volledig snappe... Iedereen die in mijn bijzijn ooit over het dirty bit begon, zei dat je falikant in de problemen was... Je zou je sys opnieuw moeten installeren... Maar dat hoeft toch niet als fsutil dan weer aangeeft dat het volume clean is? Wat is eigenlijk een mogelijke reden ervan dat het dirty bit wordt ingesteld en nog belangrijker, waarom zou je het zélf instellen? Ik kan me voorstellen dat je dat laatste zou doen wanneer je vermoedt dat er problemen zijn, maar chkdsk ze niet oplost. Zit ik enigszins correct in dezen?
En dan nog de meest prangende vraag: ik heb nog nooit meegemaakt dat een "dirty"-bit, nadat het werd ingesteld, na één simpele scheduled check weer weg was :?... Moet ik me zorgen maken of is alles goed als het volume nu weer schoon is? In ieder geval ervaar ik zelf verder binnen windows geen problemen op deze machine... Kan iemand mij helpen? Bij voorbaat dank!!!!