[België] Ontslag wegens "slechte sfeer"

Pagina: 1
Acties:
  • 312 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Men vriendin is zonet ontslagen onder het mom "slechte sfeer".
Nu ga ik de laatste zijn die gaat ontkennen dat er op haar werk een slechte sfeer is, dat was/is effectief zo, echter is mijn vriendin niet de reden van de slechte sfeer, maar enkele collegas van haar.

Graag had ik nu eignelijk geweten :

- Is dat een reden tot ontslag ?
- Wat kunnen we ertegen doen ?

Probleem ligt eignelijk vooral aan het diensthoofd van haar die totaal geen weet heeft van het doen en laten van zijn ondergeschikten, die de fouten in zijn dienst niet ziet, en helemaal niet doorheeft dat het eigenlijk maar 2 collegas zijn binnen de dienst die de sfeer verpesten.
Alle andere collegas binnen de dienst staan achter men vriendin, weten en vinden ook dat het die 2 collegas zijn die de sfeer om zeep helpen, maar het diensthoofd begrijpt dit blijkbaar niet.
Persoonlijk vindt ik die kerel ook incompetent, maar das een andere zaak.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Gelijk naar het UWV toe.
En daar verder laten helpen.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Laat die vriendin niets tekenen bij die baas, ga na uvw toe, en schakel een rechtsbijstand in en/of een bureau voor rechtshulp.

Als het in de proeftijd is (max 1 maand bij contract voor bepaalde tijd, max 2 maand bij onbepaalde tijdsduur) dan heeft ze pech.
Is het ergens anders in het contract dan moet ze voor een eventuele uitkering (WW) het maximaal aanvechten, anders raakt ze die vanwege verwijtbaarheid ook kwijt.

En slechte sfeer is geen reden voor ontslag op staande voet. Dus zal de baas een ontslag vergunning moeten aanvragen. (tenzij er een contract afloopt)

en jouw vragen
- sfeer verpesten kan een legietieme ontslag grond zijn, dit ter beoordeling van de verlener van de ontslag vergunning.

- advocaat/rechtsbijstand/bureau voor rechtshulp/vakbond benaderen voor advies.

En als je vriendin geen andere inkomstenbron heeft (stufi ofzo of minderjarig) je gelijk bij het UVW en CWI melden, als je dat niet gelijk doet na het aanzeggen van de ontslagprocedure mogen ze je fors korten op eventuele uitkering. Daar liggen ook stapels folders over wat je wel en niet moet doen en bij wie je nog meer kunt aankloppen voor hulp.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 22:32

TrailBlazer

Karnemelk FTW

sowieso is ontslag op staande voet (waar het op lijkt) bijzonder lastig. Daar moeten eerst een aantal schriftelijke waarschuwingen aan vooraf zijn gegaan of je moet fysiek geweld gebruikt hebben. Verder inderdaad niks doen waaruit blijkt dat je er mee instemt. Niet je bureau opruimen telefoon inleveren weet ik veel wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Punten van aandacht (in volgorde van belangrijkheid):
* bellen met de vakbond (of anders rechtsbijstandsverzekering, als die ook arbeidsrecht doen, anders met advocaat)
* de baas direct laten weten dat je het niet eens bent met het ontslag, eerst telefonisch/persoonlijk, dan via (aangetekende) post. Tevens laten weten dat je klaar staat om weer aan 't werk te gaan.
* vandaag melden bij het UWV

Bovenstaande is vrijwel ongeacht wat voor contract je hebt TENZIJ ze inderdaad nog in haar proeftijd zit (bij tijdelijk contract korter dan 2 jaar, maximaal 1 maand, bij contract langer dan 2 jaar of voor onbepaalde tijd, maximaal 2 maanden. Let op: een omschrijving anders dan dit, maakt het hele proeftijd beding VERNIETIGBAAR, oftewel, als ze bij 'n jaarcontract 2 maanden proeftijd zou hebben, is er helemaal geen sprake van een proeftijd, dus ook geen proeftijd van 1 maand).

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Maar zoals vaak in dit soor gevallen; Ik kan er niet niet al te veel over zeggen. Er is namelijk altijd meer aan de hand, die ook je vriendin betreffen (eerdere voorvallen/waarschuwingen/gesprekken, zelfs te laat komen oid). Een echte uitspraak doen over de mogelijkheden kan ik dus gewoon niet geven.

Maar e.a. klinkt niet als een ontslag op staande voet in je post. Is er bijvoorbeeld al eerder aan haar gezegd dat ze ontslagen zou (gaan) worden ? Wat is de exacte reden van het ontslag ? En heeft ze daar een schriftelijke bevestiging van ontvangen ? Zo ja, wat staat daar dan in ? etc. etc.

Zo zie je maar. Er is nog heel wat te bespreken, voordat iemand met enige stelligheid een antwoord kan geven (de eerdere posts zijn mij een beetje te stellig wat dat betreft).

Schakel gewoon een bureau van rechtshulp in, die mensen kunnen alle zaken op een rijtje zetten en dan kan je zien hoever je komt. Doe dat als eerste !

Maar deze dingen moet je binnen 3 werkdagen achter elkaar doen, anders heb je sowieso een probleem met evt. uitkering. Wat ardana (hierboven) zegt is een goed advies, wat je in principe meteen kunt uitvoeren.

Ga pas daarna naar het CWI om je in te schrijven, en evt WW aan te vragen. Doe dit pas als laatste omdat in ieder geval niet de schijn moet ontstaan dat ze zich erbij neerlegt.

De regels omtrent verwijbare werkloosheid zijn overigens versoepeld, aanvechten is niet altijd meer noodzakelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 23-05-2006 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Nu online

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Mja, ze werkte er nu een jaar en een beetje, dus uit haar proefperiode al in elk geval.

Ze gaat straks in elk geval al wel naar de vakbond ( we zijn Belgisch, dus die afkortingen en rechtsbijstand hebben we hier in Belgie niet, wel een vakbond :) ).

't is eigenlijk echt de tegenovergestelde wereld, want de slechte sfeer was niet haar schuld ( OK, je moet met 2 zijn om oa een slechte sfeer te creeëren ), het gekke is dus echt dat degene die altijd maar op haar kop heeft laten zitten ontslagen wordt. En degene die dus constant achterbaks deed en leugens vertelde blijft. Alle collegas van men vriendin snappen het ook niet, waren ook redelijk kwaad, maar diensthoofd is deze week met verlof in de caraiben en heeft ze dus haar ontslag mogen gaan halen bij de baas van het bedrijfje, die dan een ontslagbrief geeft, met ontslag ingaand vanaf gisteren ( gisteren had ze verlof ). Daar zit hij al fout in mijn ogen, om te beginnen al niet aangetekend.
Het aangetekend schrijven zou ook al op de brievenbus zijn, maar dat is dus tot vandaag nog niet toegekomen, dus in theorie is ze nog altijd niet ontslagen, hoewel in de brief staat van wel |:(

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 08:32

OkkE

CSS influencer :+

Hebben die collega's dan niet verteld dat het niet de schuld van je vriendin is? Want de sfeer zal natuurlijk slecht blijven, als de mensen die de slechte sfeer veroorzaken, blijven...

Aan de andere kant, wil je wel werken bij een bedrijf dat zo met zijn personeel om gaat?

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Nu online

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
mja, weet et, heb et men vriendin ook al gezegd dat ze het zich niet te hard moet aantrekken.

ze was toch al een maan dofzo bezig met opnieuw CV's enz te versturen.

voordeel nu is dat ze 3 maand betaald verlof krijgt, maar das ok al natuurlijk.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-04 23:07

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik voeg bij wijze van uitzondering een tag toe aan de titel zodat duidelijk is dat het hier een vraag mbt het Belgische systeem betreft. Ik move je topic gelijk naar WI waar hij hoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEQREEL
  • Laatst online: 21-04 10:32

SEQREEL

Altijd bezig....

Als je vriendin er langer dan een jaar werkt dan is ze automatisch in vast dienstverband, dit houd in dat ze beschermd word door de wet en alleen ontslagen mag worden als daar een vergunning voor is aangevraagd. Deze moet door de werkgever bij het CWI aangevraagd worden en is een uiterst lastige situatie voor de werkgever. De werkgever moet kunnen aantonen dat er met de medewerker over eventuele problemen gepraat is en dat er naar een oplossing is gezocht. Is dit niet het geval dan mag de werknemer niet zomaar ontslagen worden en kan zelfs strafbaar zijn. (boete's tussen de € 10.000 en de € 150.000).

Werkgever zou wel met haar om de tafel kunnen en een afspraak maken dat zij ontslag krijgt met een financiele vergoeding.

Ik zou haar aanraden eens naar de rechtswinkel te gaan en advies in te winnen, in de meeste gevallen loopt het voor de werknemer goed af!

Nec timide, nec tumide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEQREEL
  • Laatst online: 21-04 10:32

SEQREEL

Altijd bezig....

Dit wat ik hioeronder geschreven heb is ook in belgie van kracht, ik heb ook nog een aanvulling als er nooit een contract is geweest dan is ze na drie maanden al automatisch in vaste dienst gegaan!
SEQREEL schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 13:14:
Als je vriendin er langer dan een jaar werkt dan is ze automatisch in vast dienstverband, dit houd in dat ze beschermd word door de wet en alleen ontslagen mag worden als daar een vergunning voor is aangevraagd. Deze moet door de werkgever bij het CWI aangevraagd worden en is een uiterst lastige situatie voor de werkgever. De werkgever moet kunnen aantonen dat er met de medewerker over eventuele problemen gepraat is en dat er naar een oplossing is gezocht. Is dit niet het geval dan mag de werknemer niet zomaar ontslagen worden en kan zelfs strafbaar zijn. (boete's tussen de € 10.000 en de € 150.000).

Werkgever zou wel met haar om de tafel kunnen en een afspraak maken dat zij ontslag krijgt met een financiele vergoeding.

Ik zou haar aanraden eens naar de rechtswinkel te gaan en advies in te winnen, in de meeste gevallen loopt het voor de werknemer goed af!

Nec timide, nec tumide

Pagina: 1