Toon posts:

Linux schijf formateren voor windows xp

Pagina: 1
Acties:
  • 1.112 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is de volgende,

Ik heb een systeem waar Linpus Linux 9.2 op geinstalleerd is.

Dit is gebeurd op een 40 gb Sata schijf.

Wat ik nu eigenlijk wil doen is om er Windows Xp overheen te installeren, maar dit lukt niet omdat als ik de pc opboot met de Win xp schijf erin hij dan helemaal geen schijf herkent.

Heeft dit te maken met het feit dat Linux Linpus 9.2 geen bestandssysteem : Fat32/NTFS ondersteunt.

Wie zou me uit de brand kunnen Helpen.

Alvast bedankt

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Opnieuw formateren met NTFS/FAT32 ? Eventueel eerst partities vewijderen met Fdisk

[ Voor 41% gewijzigd door Herby op 23-05-2006 10:37 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2025

TheWizzard

Everything we R will never die

Dat lijkt me inderdaad ook de oplossing. Misschien nog handig om vooraf even een fdisk /mbr uit te voeren, zodat er een nieuwe master boot record op de schijf geschreven wordt.

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

Verwijderd

Topicstarter
Dit gaat niet want op het moment dat je namelijk tijdens de installatie bij het scherm komt dat je de partitie moet aangeven waarop het os op geinstalleerd moet worden dan ziet hij helemaal geen schijf en ik denk nl dat dit komt omdat linux een heel ander bestandssysteem gebruikt dan windows (fat/ntfs)

Kan dat Kloppen?

• DjFoxy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-11-2023
Dat denk ik niet.
Ik heb zelf vaak zat Linux geinstalleerd en het dan weer verwijderd en windows erop.
Je zal eerst met Fdisk of part.exe de gehele schijf leeg moeten maken.
Deze programma's kan je downloaden en op een bootable diskette zetten of usbstick.
Daarna proberen windows te installeren.
Als hij dan nog geen schijf ziet bestaat de kans dat je drivers nodig hebt voor je moederbord.

Jaja de paprika

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Het klopt precies wat je zegd daarom moet je ook even booten met een floppy of iets dergelijks ( http://www.boodisk.com ) en dan met fdisk even opnieuw beginnen.

Overigens moet je tijdens de setup wel je schijven kunnen zien ,maar geen partities waar je wat op kunt instaleren.

[ Voor 25% gewijzigd door Herby op 23-05-2006 10:52 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 18:11
Je hoeft niet perse die schijf eerst leeg te maken, de setup van XP komt vanzelf met een "onbekende" partitie op de proppen.

Wat veel waarschijnlijker is dat je tijdens de install op F6 moet drukken en je pc even de floppy die je bij je mobo/sata-controller hebt gekregen moet voeren :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-01 14:40

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Paul heeft gelijk, Windows 2000 en XP (neem aan dat je niets ouders wilt installeren) herkennen een linux partitie idd als een onbekende schijf. Gewoon weggooien en nieuwe NTFS/FAT partitie aanmaken.

Zoals Paul al zegt, je raid controller wordt waarschijnlijk gewoon niet geladen. Indien je deze niet hebt, of zeker weet dat ie wel geladen wordt, controleer dan eens de (voedings)kabels aan je schijf. Heb me ook eens een uur aan zitten ergeren, bleek dat ik de voedingskabel vergeten was in me schijf te prikken... B)

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit heeft inderdaad helemaal niks met linux te maken, en over het installeren van XP op een sata-schijf is genoeg te vinden volgens mij :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.