Toon posts:

pc start niet altijd op

Pagina: 1
Acties:
  • 411 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een amd athlon x2 64 4800+, moederbord MSI K8NEO4,

Bij het opstarten hangt de pc 9 van de 10 keren. en dat al in het begin nog voor de memory test op het scherm kan verschijnen.
Het type processor verschijnt op het scherm en dat is het. onderaan gewoon de melding van druk del voor setup maar ook dat werkt niet.
Ik heb dus hier op het forum wat afgezocht en daar komen de meesten tot de conclusie dat de voeding te zwak of slecht is. Maar die is pas een maand geleden vervangen. Ik heb ook al eens geprobeert om zo kaal mogelijk op te starten zonder extra lights & fans maar dat helpt ook niet.
de koelribben van de cpu zijn wel tamelijk warm.

heeft iemand een idee???"

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Post even de volledige systeemspecs, ook de voeding (merk, type, vermogen)

Verhoog het voltage van het geheugen en processor eens met één of twee stappen.

Zijn de timings goed ingesteld van het geheugen? Zet ze eens op 8-3-3-3-2T bijvoorbeeld. Kijk hiervoor in het BIOS.
Of zoek eens op wat de timings zijn van je geheugen, en stel deze in.

Je kunt ook even een CMOS reset doen. Kijk hiervoor in je moederbord boekje.

Misschien kun je hier ook nog wat informatie uit halen:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 13% gewijzigd door PD2JK op 23-05-2006 11:47 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-05 13:33
Prutzor

Als je goed hebt gelzen heb je door dat hij niet in de bios kan komen.
Als hij op DEL drukt doet die dat ook niet.

Niet bedoel als Flame

Ontopic:

Ik zal proberen als je meerdere bankjes geheigen hebt deze een voor een erin doen.
Misschien dat ze incompatible zijn heb t ik ook gehad namelijk.
Anders ander geheugen bankje proberen.

Zonder processor starten kan je dan in bios komen, dan zal ik een andere processor proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door M.Koers op 23-05-2006 11:50 ]

Verwijderd

Zonder processor kun je helemaal niet in het BIOS komen, je hebt toch minimaal de cpu, vga kaart en geheugen nodig.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:11

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik vind dat wel de beste oplossing tot nu toe: gewoon opstarten zonder processor :+

(sorry dat ik niks nuttigs te melden heb)

Ach ok bij deze dan:

Hoor je wel iets van een piep? zo ja, wat voor piep
probeer inderdaad je geheugen 1 voor 1 uit (mits je meerdere hebt) en inderdaad andere slotjes)
videokaart in een ander bankje (mits je er meerdere van hebt, agp bijvoorbeeld waarschijnlijk niet :P)
haal andere apparatuur als tv-kaart, geluidskaart etc er even uit (iig los)
Zo gauw je in de bios kan komen, inderdaad even een beetje extra stroom naar processor.

Ik denk zelf dat het aan je geheugen ligt, want dat is het volgende wat hij gaat testen (volgens mij)

edit:
vergeet ik de meest obvious:
Probeer even een andere voeding, want tegenwoordig zijn sommige merken best brak bezig en heb dan al meerdere malen een brakke voeding vervangen bij mensen.

[ Voor 13% gewijzigd door Nomad op 23-05-2006 16:14 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
M.Koers schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 11:50:
Prutzor

Als je goed hebt gelzen heb je door dat hij niet in de bios kan komen.
Als hij op DEL drukt doet die dat ook niet.

Niet bedoel als Flame

Ontopic:

Ik zal proberen als je meerdere bankjes geheigen hebt deze een voor een erin doen.
Misschien dat ze incompatible zijn heb t ik ook gehad namelijk.
Anders ander geheugen bankje proberen.

Zonder processor starten kan je dan in bios komen, dan zal ik een andere processor proberen.
Als jij nog beter had gelezen, had je kunnen zien dat hij 9 van de 10 keer niet opstart, dus 1 op de 10 keer start hij wel 8)7

Ik zou toch even de specificaties, incl. merk en vermogen van je voeding hier posten, ook al is hij net nieuw erin gezet. Veel voedingen zijn nogal brak wat dat betreft. Anders kan je ook eens je voltages opmeten met een multimeter als je dat durft :)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Liquid:

Als je ook even naar de post boven je had gekeken, dan zag je dat ik hetzelfde al genoemd had als wat jij suggereert. Dat hij zijn specs moest posten is ook al aan bod geweest, dus voordat je op anderen zeurt, bedenk dan wel even of je zelf wat bijdraagt.

Ontopic, we zijn er meer mee bezig dan onze TS, die is al tijdje niet meer hier geweest :P

Eigenlijk kunnen we er verder nog niet veel over zeggen, klinkt als een voeding probleem, maar we zullen het later wel horen als ts reageert.....ik gok de voeding in ieder geval, zet er 10 euro op :P

[ Voor 22% gewijzigd door Nomad op 23-05-2006 20:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
specs:
voeding: sweex 450w
processor: AMD athlon x2 64 4800+
MB: MSI K8NEO4
VGA: ATI Radeon x850xt Pro platinum
Ram: 2Gig Kingston
HDD: 1x maxtor sata
1x geen idee ata lol
een 6tal kleurige fans, fancontroller, CCFL controller, CCFL 30cm,.......
en last but not least 1x USB EXTERNE DVD Writer FREECOM

en deze zorgde voor het probleem. er was iets misgegaan met de drivers en gaf daarom bij het opstarten een conflict veroorzaakte. als ik de DVD RW en memstick uitplug start de pc normaal op.
Maar de voeding zal ook snel vervangen worden door een coolermaster. Dat merk verkoop ik nl zelf lol. Toch bedankt voor jullie hulp.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Die voeding had je vervangen zei je? Als je die nou eens vervangt voor een A-merk voeding?
Je hebt best een zwaar systeem en dan hang je er zo'n prutsvoeding aan? :)

Zie ook hier: Welke voeding heb ik nodig? Deel 14 :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Haha, volgens mij had ik gelijk :P...die 10 euro ontvang ik later wel (of niet ;( ), maar het is duidelijk dat die brakke voeding gewoon het net niet aankan, hij fluctueert teveel waardoor je computer hangt....
Mijn voeding was 80 euro ofzo, maar dan weet je ook zeker dat dat het probleem niet is, qua vermogen maar 350W,maar wel zeer constant en dat is het belangrijkste.

Pagina: 1