[Debian] Eth0 wordt eth1, eth2, eth3, etc

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Omdat in de PC van mijn vriendin een realtek kaartje overleden was heb ik even moeten graven naar een nieuwe kaart, het werd uiteindelijk een 3com 509b ISA PNP kaart, welke verbonden wordt aan een 10MBit hub.
Die doet het op zich prima, er is echter 1 probleem: Elke keer dat ik die PC opnieuw start krijgt de netwerkkaart een hoger nummer.
Dmesg | grep eth zegt inmiddels het volgende:
code:
1
2
3
4
5
eth0: 3c5x9 found at 0x220, 10baseT port, address  00 20 af bc 2f a3, IRQ 15.
eth3: Setting 3c5x9/3c5x9B half-duplex mode if_port: 0, sw_info: 1321
eth3: Setting Rx mode to 1 addresses.
eth3: Setting Rx mode to 2 addresses.
eth3: Setting Rx mode to 3 addresses.

IRQ en I/O poort veranderen nooit, verder zou ik ook niet weten waar ik het nog moet zoeken. In windows doet hij het ook prima, maar daar blijft hij gewoon netwerkverbinding 2 oid zonder dat het oploopt. Ik heb het nog nooit gezien en weet eigenlijk ook niet waar ik dit moet zoeken. Waar kan dit aan liggen?

ieeeepppppp :P

• Superboer12
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-02 23:08
Zet dit eens in /etc/modules
code:
1
2
alias eth0 3c509 
options 3c509 io=0x220 irq=15

Infinitus est numerus stultorum

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Dat maakt geen verschil. Ik zit nu op eth5 die ik weer handmatig aan heb moeten slingeren en eth 0 t/m4 komen niet op.

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
* Keeper of the Keys neemt aan dat dit uitmaakt omdat je fixed IP's gebruikt.

Misschien kun je gebruik maken van mapping om dit veranderende nummer af te vangen.

Zie oa. hier:
[rml][ Debian/Etch]eth0 en eth1 'vastzetten'[/rml]
en de debian documentatie:
http://www.debian.org/doc...way.en.html#s-high-rename

hierbij denk ik aan iets als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
mapping eth?
             script /usr/local/sbin/get-mac-address.sh
             map [macadres] netwerk

auto eth? #of dit werkt/mag weet ik niet.

iface netwerk inet static
(...)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik gebruik een DHCP server, dus geen static IP.
Maar ik zal je link eens door kijken :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

welke kernel gebruik je lijkt een vaag kernel probleem

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
2.6.16-1-686 kernel, de nieuwste van debian unstable. Machine is een pentium III (of celeron van die leeftijd, ik kan er nu even niet bij om te kijken). In ieder geval intel en 500MHz

[ Voor 10% gewijzigd door VROEM! op 29-05-2006 17:01 ]

• Keeper of the Keys
VROEM! schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 12:42:
Ik gebruik een DHCP server, dus geen static IP.
Maar ik zal je link eens door kijken :)
Dan doe je toch gewoon
code:
1
iface netwerk inet dhcp

Alleen weet ik zoals gezegd niet of "auto eth?" is toegestaan en zal werken....

edit:

Ik heb het net even gauw geprobeerd met "auto eth?" en dat werkte (in elk geval bij mij) niet.
Als lelijke workaround zou je op zich nog steeds het bovengenoemde kunnen doen maar dan met ipv. "auto eth?" een heleboel regels met met "auto eth0" ... "auto ethn"

[ Voor 31% gewijzigd door Keeper of the Keys op 29-05-2006 19:40 ]

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ja dat wordt dan iets van
code:
1
2
3
4
for i in `seq 1 500` ; do
 cat "auto eth$i" >> /etc/network/interfaces"
 cat "iface eth$i inet dhcp >> /etc/network/interfaces"
done

En dan bij elke boot wachten tot je een ons weegt, maar dan kun je wel een jaar of wat vooruit zonder die ineterface handmatig aan te moeten slingeren :P

Het is een dual-boot XP-Debian machine en mijn vriendin heeft nogal eens windows nodig dus die interface handmatig opbrengen bij elke boot is voorlopig nog de meest aantrekkelijke optie.

• Keeper of the Keys
VROEM! schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 19:06:
Ja dat wordt dan iets van
code:
1
2
3
4
for i in `seq 1 500` ; do
 cat "auto eth$i" >> /etc/network/interfaces"
 cat "iface eth$i inet dhcp >> /etc/network/interfaces"
done

(...)
Niet helemaal, de eerste 2 regels heb je wel nodig de tweede regel los je op door eth? aan de hand van zijn MAC adres naar de lochische interface 'netwerk' te mappen en dan een regel te hebben:
code:
1
iface netwerk inet dhcp

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:17
Ik heb precies hetzelfde probleem.

Op school hebben wij een project lopen waarin we in Microsoft Virtual PC 2004 Linux moeten draaien en daar verschillende modeles op moeten installeren waarna het in principe zo als server gebruikt kan worden. Het eerste probleem wat ik tegen kwam was dat het MAC adress elke keer verandere. Na deze vasgezet te hebben kwam ik erachter dat mijn twee netwerk kaarten beide op eth2 en eth3 zitten en nu (na wat dingen geprobeerd te hebben) zitten ze op eth4 en eth5.

Ik gebruik SuSe Linux 10.1. Bij het opstarten zie ik het volgende voorbij komen
code:
1
2
renaming eth0 to eth4
renaming eth1 to eth5

Waar dit vandaan komt weet ik niet maar blijbaar moet dit één of andere instelling zijn die ervoor zorgt dat eth0 en eth1 vrij blijven.

Voordat ik uit ga zoeken hoe ik dit aan kan passen heb ik een workaround gevonden. Ga naar (voor SuSe Linux in ieder geval dan) naar /etc/sysconfig/network en zoek daar naar een bestand itctg-eth-id-[MAC-adress] open deze met een tekst editor of met nano in de console. Op de onderste regel zet je dan PERSISTENT_NAME= eth0

Als het goed is moet de netwerk kaart nu onder eth0 staan. Bij het opstarten krijg ik nu te zien:
code:
1
2
3
4
renaming eth0 to eth4
renaming eth1 to eth5
renaming eth4 to eth0
renaming eth5 to eth1

Het slaat echt nergens op maar het werkt wel...

Voor SuSe is de "bug" trouwens al aangemeld: http://lists.opensuse.org...ory/2006-06/msg00235.html

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10
Dit komt omdat ze bij SuSE helemaal krankzinnig zijn geworden en dynamisch configuratiebestanden aanpassen, iets wat dus niet hoort te zijn bij een goed ontworpen systeem (welke gek gaat met udev rules nou nieuwe udev rules schrijven?)

Het probleem is dat een bepaalde driver en MAC adres vastgepend wordt op eth0. Je reboot je virtual PC, je krijgt een ander MAC toegewezen -> nieuw device volgens udev, laatste device was eth0 -> hop, nieuw ethernetdevice, eth1.

Je probleem zit dus ergens in /etc/udev/rules.d, maar volgens de SuSE lui is dit geen probleem en is het heel normaal dat als je netwerkkaart stuk gaat, je deze vervolgens vervangt door exact hetzelfde model, dat je dan een nieuw eth device toegewezen krijgt. Dit is in windows misschien zo met de "Wireless LAN #2" controlers, maar op linux wil ik zoiets dus absoluut niet zien.

• Soepstengel
_JGC_ schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 00:43:
Dit komt omdat ze bij SuSE helemaal krankzinnig zijn geworden en dynamisch configuratiebestanden aanpassen, iets wat dus niet hoort te zijn bij een goed ontworpen systeem (welke gek gaat met udev rules nou nieuwe udev rules schrijven?)

Het probleem is dat een bepaalde driver en MAC adres vastgepend wordt op eth0. Je reboot je virtual PC, je krijgt een ander MAC toegewezen -> nieuw device volgens udev, laatste device was eth0 -> hop, nieuw ethernetdevice, eth1.

Je probleem zit dus ergens in /etc/udev/rules.d, maar volgens de SuSE lui is dit geen probleem en is het heel normaal dat als je netwerkkaart stuk gaat, je deze vervolgens vervangt door exact hetzelfde model, dat je dan een nieuw eth device toegewezen krijgt. Dit is in windows misschien zo met de "Wireless LAN #2" controlers, maar op linux wil ik zoiets dus absoluut niet zien.
Ow, oke vandaar. Ik ga er morgen eens even naar kijken, ziet er naar uit dat je gelijk hebt ;) Alvast bedankt in ieder geval!

• Soepstengel
Ja inderdaad hier zit dus gewoon het probleem. In /etc/udev/rules.d/30-net_persistent_name.rules stonden heel erg veel kaarten dus het was een kwestie van de overige kaarten weg halen en de eth waarde goed zetten.

Bedankt!

Pagina: 1