[XP icm 2003] andere file server zorgt voor problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:46
Hallo Mensen,

Ik had altijd een windows 2000 SP4 server welke file en print server was.

Hier stonden 2 share's op, namelijk afdelingen, en bedrijfsdata

DMV een logon script werden deze gemapt naar de clients.

Script zag er zo uit

code:
1
2
3
4
5
6
7
net use f: /

net use f: \\serverwin2k\afdelingen

net use g: /d

net use g: \\serverwin2k\bedrijfsdata

Dit werkte altijd perfect.
Nu heb ik een nieuwe file server, en dat is een windows 2003 server.

Alle data gekopieërt naar de nieuwe server, share's aangemaakt, en de scripts aangepast naar onderstaande:

code:
1
2
3
4
5
6
7
net use f: /

net use f: \\win2k3\afdelingen

net use g: /d

net use g: \\win2k3\bedrijfsdata

Alles wordt keurig netjes gemapt, en ziet er goed uit.

Nu het vreemde van het verhaal.
Bij ALLE XP clients lijkt het net alsof er bestanden ontbreken in bepaalde submappen.

Dus ik ga naar G:\MAP, en onder deze map staan 3 submappen (staan er ook echt, vanaf de server gezien, en vanaf een win2k client gezien), maar een XP client ziet die 3 submappen niet, ondanks dat hij echt op de nieuwe data server zit (oude shares verwijdert).

Nu komt helemaal het vreemde.
Als ik op zo'n XP machine via start>run invul \\ip.adres.van.server\sharenaam dan zie ik de data wel.

Ga ik vervolgens naar g:/map, dan zie ik ze ook weer :? :? :?
tot de XP machine weer gereboot is, dan dan niet meer.

rara hoe kan dit :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 23-05-2006 09:27 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Kun je niet beter dit doen; dan gooi je eventueel aanwezige shares weg en maak je ze opnieuw aan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
net use f: /delete

net use g: /delete

Kloppen de rechten verder? Dus netwerkrechten (sharing - permissions -> schrijfrechten voor iedereen), en bestandrechten verder goed geregeld?

[ Voor 12% gewijzigd door FaceDown op 23-05-2006 09:34 ]

Groetjes, FaceDown.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Staan er geen offline files gedefinieerd, waarbij door het verdwijnen van de 2000 server de XP computer zichzelf steeds 'offline' gooit omdat hij de oude server niet meer kan vinden? :)

• Grolsch
FaceDown schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 09:33:
Kun je niet beter dit doen; dan gooi je eventueel aanwezige shares weg en maak je ze opnieuw aan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
net use f: /delete

net use g: /delete

de parameter /d is hetzelfde als /delete
Kloppen de rechten verder? Dus netwerkrechten (sharing - permissions -> schrijfrechten voor iedereen), en bestandrechten verder goed geregeld?
rechten kloppen wel, want anders hadden de win2k clients ook problemen gehad.
elevator schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 09:40:
Staan er geen offline files gedefinieerd, waarbij door het verdwijnen van de 2000 server de XP computer zichzelf steeds 'offline' gooit omdat hij de oude server niet meer kan vinden? :)
heb ik ook aan gedacht, maar waarom hebben win2k clients daar dan geen last van :?
En waarom werkt het wel als er naar het ip adres wordt gebrowsed :?

zelfs al dmv ctrl-shift de offline cache gecleart, maar dat verhelpt het probleem niet

Verwijderd

Maak de csc map van de workstation leeg. Dit doe je dmv reboot, niet inloggen, dan vanaf de server of vanaf een willekeurige workstation, \\workstation\c$\Windows\CSC. Als je dat gedaan hebt, reboot je pc even, zodat hij de policy's etc update. Inloggen en kijk je of hij goed synchroniseerd. HIj zou dan de oude server niet meer moeten zien, voor je netwerkschijven gebruik je inderdaad gewoon je net use. Mocht dat niet werken, dan heb je misschien persistent gebruikt!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Wat is de CSC map precies?

Groetjes, FaceDown.

• Grolsch
CSC betekend Client Side Cache, en die map wordt gebruikt om de gesynchroniseerde offline files in te zetten.

• elevator
  • Niet online

elevator

Grolsch schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 09:45:
heb ik ook aan gedacht, maar waarom hebben win2k clients daar dan geen last van :?
En waarom werkt het wel als er naar het ip adres wordt gebrowsed :?
Omdat als je op IP Address browsed je voor Windows naar een andere server gaat die niet als offline gemarkered is. Waarom je 2000 clients het wel goed doen weet ik ook niet, het is sowieso maar een theorietje :)

Wel een theorietje dat je vrij gemakkelijk kan testen - reboot je PC, log in en wacht een kwartiertje. Ga vervolgens naar je netwerk share browsen en kijk met 'netstat -an' of je daadwerkelijk wel netbt connecties naar je nieuwe Windows server hebt :)

• Grolsch
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 09:49:
Maak de csc map van de workstation leeg. Dit doe je dmv reboot, niet inloggen, dan vanaf de server of vanaf een willekeurige workstation, \\workstation\c$\Windows\CSC. Als je dat gedaan hebt, reboot je pc even, zodat hij de policy's etc update. Inloggen en kijk je of hij goed synchroniseerd. HIj zou dan de oude server niet meer moeten zien, voor je netwerkschijven gebruik je inderdaad gewoon je net use. Mocht dat niet werken, dan heb je misschien persistent gebruikt!
okay, dat heb ik geprobeert, maar mocht niet baten.

ze krijgen wel de juiste mappings (F: en G:)
deze gaat ook naar de juiste server

maar vervolgens moeten ze eerst op ip adres browsen voordat ze alle data zien.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Probeer het gebruik van offline files/folders te verbieden. Wellicht helpt dat.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Grolsch
Glashelder schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 14:02:
Probeer het gebruik van offline files/folders te verbieden. Wellicht helpt dat.
wel eens in een commerciële organisatie gewerkt met tientallen laptop gebruikers welke de gehele wereld afreizen :?

Dat is dus geen optie.

en BTW, het probleem komt ook voor op standalone XP machine's welke helemaal geen off-line folders gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 23-05-2006 15:57 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Shot in the dark: de Windows firewall misschien aan staan, of een virusscanner of iets dergelijks?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Grolsch
sanfranjake schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 19:39:
Shot in the dark: de Windows firewall misschien aan staan, of een virusscanner of iets dergelijks?
de Windows firewall staat uit (via policys geregeld), en de virusscanner is het probleem ook niet.

Wat een vreemd probleem is dit toch.

• Brecht Laitem
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06-2024
map je de shares in dat logonscript ook via IP adres? of gebeurd dit via hostname. Probeer het anders ook eens te mappen via het IP adres.

• Grolsch
dat heb ik nu dus gedaan, maar ik vind dat persoonlijk geen nette oplossing.

Maar het kan blijkbaar niet anders. Een erg vreemd verhaal.

• Brecht Laitem
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06-2024
Dus met IP werkt het wel. Dit kan als workaround dienen maar net is het inderdaad niet. Spijtig dat er in de command geen optie is waarmee je de naam van de verbinding kan meegeven.

Wat ik toch ook zou doen is het volgende. Neem een PC, en zet daar eens XP volledig opnieuw op. Kijk dan of probleem nog bestaat. Is dit het geval, dan is er een probleem ergens op de server en zou ik microsoft contacteren of eens alle software op die server overlopen. Is het probleem er niet dan de software installeren die op die andere pc's staan. Wel pakket per pakket en iedere keer goed testen of het probleem er is of niet. Met een beetje geluk kan je de software vinden die dit raar gedrag veroorzaakt en dan de nodige maatregelen treffen.

En als het echt niet lukt kan je een ticket bij microsoft aanvragen. Dit kost natuurlijk geld, maar als het echt een (ongekende?) bug aan hun kant zou zijn, dan is dit gratis. Of je kan eens je probleem op de MS newsgroups posten. Daar lopen nogal veel programmeurs van MS rond die je misschien kunnen helpen

• Grolsch
het vreemde is dat er een aantal XP machines zijn welke nergens last van hebben :?

Het heeft niets met rechten te maken van de account, want als iemand met "local administrator" rechten inlogt, heeft hij het ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 24-05-2006 11:39 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Heet de fileserver ook daadwerkelijk anders? Misschien anders iemand in een ver slecht verleden hostsfiles gebruikt ofzo?

• Grolsch
elevator schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 12:17:
Heet de fileserver ook daadwerkelijk anders? Misschien anders iemand in een ver slecht verleden hostsfiles gebruikt ofzo?
ik heb de wins en alles gesjekt, het klopt allemaal.

op het moment dat ik vanaf de client ping naar ping server

krijg ik

respons van server.domein.nl

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

nbtstat -c op client geeft geen afwijkende name<>ip resultaten?
Uiteraard ook lmhosts file nagekeken naast hosts file?

[ Voor 36% gewijzigd door alt-92 op 24-05-2006 14:39 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Grolsch
BackSlash32 schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 14:35:
nbtstat -c op client geeft geen afwijkende name<>ip resultaten?
Uiteraard ook lmhosts file nagekeken naast hosts file?
yup, alles gechecked,

Ik maar nu verbinding dmv net use f: \\server.domein.nl\afdelingen

nu gaat het wel goed :?

• Grolsch
en er zijn weer problemen hier, ondanks dat er verbonden wordt op \\server.domein.nl heb ik het probleem.

• elevator
  • Niet online

elevator

En als je met netstat -a kijkt hebben de PCs ook daadwerkelijk connectie?

• Grolsch
ja, dat hebben ze, als ik de mappings verwijder en opnieuw inlog, maakt hij ze ook wel weer opnieuw aan.

Pagina: 1