[AMD] Games crashen bij overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 400 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-01 09:15
Situatie is als volgende, ik had ooit een Duron Applebred 1400mhz gekocht. Maar die begint een beetje traag te worden, en nu ik een nieuwe kwaliteitsvoeding heb dacht ik, ik ga maar eens overclocken.

Zonder problemen verander ik de FBS van 133mhz naar 200mhz de CPU loopt nu dus op 2100mhz. Ik laat dus superPI lopen (32M) dit duurt ongeveer 30 minuten. Geen crashes, niets, ik kan probleemloos in windows werken voor langere tijd (lees dagen).

Maar echter van het moment dat ik games opstart gaan die binnen 5-10minuten na uitvoeren crashen, of freezed gewoon de hele PC.

Ik snap dus niet goed waarom hij op een half uur volle belasting en na een aantal dagen in windows geen enkel teken van instabiliteit vertoont, en in games in de kortste keren al gaat crashen.

Iemand een logische verklaring hiervoor? Misschien dat ik het probleem dan kan oplossen, of valt hier niets aan te doen.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Wat voor 'kwaliteitsvoeding' heb je dan gekocht, en wat voor videokaart heb je?

Bij SuperPI en normaal Windows-gebruik wordt je grafische kaart vrijwel niet belast, wanneer je dan echter een spel opstart wel, waardoor de kaart meer stroom gaat trekken.

Verder zou het kunnen dat je videokaart misschien te warm wordt.

Definiëer ook 'crashen' c.q. 'freezen', wat gebeurt er precies?
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 09:24:
Crash / freeze daarmee word bedoeld dat het beeld hangt en hij niks meer kan doen. Hij geeft zelf niks aan van dat de computer uit valt of iets dergelijks. Maar zoals CodeCaster al zei, welke merk / types heb je qua hardware. Belangrijkste is moederbord, processor, geheugen, videokaart en voeding.
Mjah, maar ik doel meer op of het spel vastloopt en wel af te sluiten is, of dat het spel crasht en dat je terugvalt naar de desktop, of dat TS een blauw scherm krijgt, enz...

[ Voor 51% gewijzigd door CodeCaster op 23-05-2006 09:26 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Crash / freeze daarmee word bedoeld dat het beeld hangt en hij niks meer kan doen. Hij geeft zelf niks aan van dat de computer uit valt of iets dergelijks. Maar zoals CodeCaster al zei, welke merk / types heb je qua hardware. Belangrijkste is moederbord, processor, geheugen, videokaart en voeding.

Verwijderd

Zonder problemen verander ik de FBS van 133mhz naar 200mhz de CPU loopt nu dus op 2100mhz. Ik laat dus superPI lopen (32M) dit duurt ongeveer 30 minuten. Geen crashes, niets, ik kan probleemloos in windows werken voor langere tijd (lees dagen).

Maar echter van het moment dat ik games opstart gaan die binnen 5-10minuten na uitvoeren crashen, of freezed gewoon de hele PC.
Niet verwonderlijk. Een overklok van 66,5 % is ook niet standaard. Tijdens games moet de CPU veel rekenwerk verstouwen en vooral floating-point berekeningen. Als er een bitje omvalt gaat de boel de mist in. Als je CPU zover is overklokt lijkt me dat niets vreemds en kun je beter geld investeren in een betere CPU.

En natuurlijk is er in Windows niets aan de hand als je CPU anders bezig is dan in games waar hij écht op zijn staart gestampt wordt.

Dus :/

Verwijderd

Ipv met superpi te testen, test eens met prime95 en kijk of hij dan erin blijft.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Emu schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 09:19:
Situatie is als volgende, ik had ooit een Duron Applebred 1400mhz gekocht. Maar die begint een beetje traag te worden, en nu ik een nieuwe kwaliteitsvoeding heb dacht ik, ik ga maar eens overclocken.

Ik snap dus niet goed waarom hij op een half uur volle belasting en na een aantal dagen in windows geen enkel teken van instabiliteit vertoont, en in games in de kortste keren al gaat crashen.

Iemand een logische verklaring hiervoor? Misschien dat ik het probleem dan kan oplossen, of valt hier niets aan te doen.
SuperPi is ook niet echt een goede test voor 24/7 setup, omdat het een vrij korte test is. Beter gebruik je prima95 of Stress Prime 2004 (extra handig met Dual core's)

LinkedIn
BlackIntel

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je wel de CPU aardig overklokt maar niet de Vcore verhoogd vind ik het niet vreemd dat het niet stabiel is.

Zelf heb ik mijn CPU van 2000MHz naar 2500MHz overgeklokt en daar voor moest de Vcore van 1.65 naar 1.825 volt om de boel stabiel te krijgen.

Ook is van 133MHz FSB gelijk naar 200MHz wel een erg grote stap.

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:42
Probeer de multiplier van je CP es wat naar beneden bij te stellen, als 't kan?
Is je huidige geheugen wel geschikt voor 200mhz? En heb je 't RAM voltage ook verhoogd?

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Verwijderd

De kans is enorm groot dat je Prime95 niet succesvol kan draaien.
SuperPI is niet bepaald een goeie stress-tester.
Draai prime95 op de Torture-blend test, als je die enkele uren kan draaien mag je zeggen dat je stable bent.

• nemesis_
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-05-2024

nemesis_

I'm your enemy!

Ik heb precies hetzelfde probleem, maar met andere hardware.
Het rare is dat ik alleen mijn Radeon 9800 Pro heb overgeklokt (en dat voor maar een heel klein beetje).
CPU (AMD 3000+) is niet overgeklokt.
Dit is pas een aantal weken en ik dacht dat het kwam door drivers voor m'n graka, maar ik heb daar nu oudere van geinstalleerd en het probleem blijft.
Ik heb nog geen tests gedaan, maar met Windows alleen draait-ie prima.

MSI K7N2-Delta L
2x512mb (dacht Kingston) PC3200 DDR
1x256mb Corsair PC3200 DDR

[ Voor 28% gewijzigd door nemesis_ op 23-05-2006 13:24 ]

Ook een cookie?

Verwijderd

Dat is redelijk logisch, want windows op zich stressed je videokaart of je cpu dan ook niet.
Pas als je gaat gamen, moeten je CPU en videokaart opeens erg hard beginnen werken,
en dan komt de instabiliteit meestal op de proppen.
Mijn eigen cpu blijft perfect stabiel op 2.65 gigahertz bij gewoon "kantoor" gebruik (beetje surfen enzo), maar als ik zware dingen doe zoals gamen, blijf ik stabiel bij een maximum van 2.45 gigahertz.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2006 13:26 ]

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Maar als het aan m'n graka ligt, wat kan ik dan gebruiken voor testprogramma? Is SiSoft Sandra goed hiervoor?
Want SuperPI en Prime95 doen toch niks met je graka?

[ Voor 14% gewijzigd door nemesis_ op 23-05-2006 13:31 ]

Ook een cookie?

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-02 12:27
nemesis_ schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 13:31:
Maar als het aan m'n graka ligt, wat kan ik dan gebruiken voor testprogramma? Is SiSoft Sandra goed hiervoor?
Want SuperPI en Prime95 doen toch niks met je graka?
3D mark kan je je graka mee testen/belasten :

http://www.futuremark.com/download/3dmark03

[ Voor 3% gewijzigd door mach2 op 23-05-2006 13:42 ]

Hallo

• Galactic
Ok hier even meer uitleg, bij games gaat soms de game gewoon afsluiten zonder enige fout te geven, soms gaat de pc ook spontaan restarten bij het spelen van games. Met het freezen bedoel ik dat de pc gewoon compleet vast loopt en dus helemaal niets meer doet, maar dan ook niets meer, muis etc zit gewoon vast, het enige wat er nog blijft op staan is het laatste beeldscherm.

De voedig die ik heb is van coolermaster en geeft 450watt, daar kan het dus zeker niet aan liggen. De grafische kaart in die PC is een gforce 6200. Het geheugen is ook DDR400 mhz dus dat zou ook probleemloos moeten werken aangezien de FBS gewoon op een standaardinstelling staat van FBS400mhz.

Die Prime moet ik eens gaan proberen en laat die de hele nacht lopen, ik ga hem nu wel op een FBS van 166/333 zetten dus dat hij 1750mhz geeft en eens kijken of hij het nachtje doorrekenen kan halen :)

[ Voor 2% gewijzigd door Galactic op 23-05-2006 13:59 . Reden: Grafische kaart is NIET overclocked of gemod :-) ]

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

3D mark heb ik eerder wel eens gebruikt (recent niet) en toen ging alles goed, ik zal het nog eens proberen.

Ook een cookie?

• Galactic
Op Prime 95 tortune test is zonet gestart, ik neem aan dat die oneindig blijft doorlopen tenzij ik stop :) morgen update ik.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:55
tiem minuten is wel wat snel, maar heb wel eens iets vergelijkbaars gehad met mn ouwe duron 700.
Die werd bij games spelen na een tijdje namelijk gewoon te heet waarna de hele boel rebootte.
Wie weet moet je je cooling eens onder de loep nemen?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:46
Nemesis je bent bezig met topickaping en dat maakt het er niet overzichtelijker op noch wordt het gewenst. Begin een nieuw topic of volg dit topic en kijk of je daarmee je probleem verhelpt. Want ik denk dat jouw probleem heel anders van aard is.

BOT:
@TS: Als Prime95 gewoon goed gaat, zou het kunnen zijn dat je geen AGP/PCI lock hebt. Dan draait de videokaartinterface (de AGP-poort dus) óf op een divider óf op een veel te hoge snelheid. Kijk even in de handleiding van je boekje. Bij dat soort oude borden is het niet ongewoon als het moederbord daar niet mee is uitgerust.

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

The__Virus schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 15:18:
Nemesis je bent bezig met topickaping en dat maakt het er niet overzichtelijker op noch wordt het gewenst. Begin een nieuw topic of volg dit topic en kijk of je daarmee je probleem verhelpt. Want ik denk dat jouw probleem heel anders van aard is.
Je hebt gelijk. Ik zal dit blijven volgen.

Ook een cookie?

• Galactic
Ja op 82 minuten de Prime 95 te draaien geeft het programma een fout namelijk omwille van een foute afronding. Dus ik neem aan dat dit niet stabiel is.

Daarna de hele nacht op 1750mhz en geen fouten. Dus dan kan ik hier uit afleiden dat 2100mhz niet helemaal stabiel is (alhoewel toch vrij stabiel) en dat 1750mhz wel stabiel is? :)

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
ja. dit kan je.

Heb je al geprobeerd je core voltage wat te verhogen om zo misschien de stabiliteit (op 2100MHz) te vergroten?

Verwijderd

Die afrondingsfouten komen meestal door een geheugenprobleem.

Verwijderd

Emu schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 11:44:
Ja op 82 minuten de Prime 95 te draaien geeft het programma een fout namelijk omwille van een foute afronding. Dus ik neem aan dat dit niet stabiel is.

Daarna de hele nacht op 1750mhz en geen fouten. Dus dan kan ik hier uit afleiden dat 2100mhz niet helemaal stabiel is (alhoewel toch vrij stabiel) en dat 1750mhz wel stabiel is? :)
82 minuten is wel heel weinig hoor. Kun je niet tussen 2100 en 1750 es testen? 400Mhz is zo'n groot verschil imo. Op 2000 met een stapje Vcore erbij kom je al een heel eind denk ik.
Pagina: 1