phase change/waterchiller

Pagina: 1
Acties:
  • 706 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-02 21:55

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Na een leuk wc projeckt kripelt het al lang om ook eens met phase change aan de slag te gaan.
Nu twijfel ik nog of ik er een zelf ga maken. of een 2e hands vapochill/machII/laten bouwen etc.

Nu heb ik ook eens hier gelezen dat iemand ze zelf maakt en verkoopt.
Weet iemand wie? kan het nergens meer vinden.
haeg maakt ze ook maar dat is kassa denk ik. (heb ze al gemaild)

Ik wil flink onder het vriespunt.

Alleen 1(negatief) ding met een gewone phase change.
het koelt alleen de CPU.
En eigenlijk wil ik Cpu + vga, mits een vga er veel beter door overklokt.

Weet iemand of je Exstreem veel verder komt met overklokken als je je vga ook meeneemt?
Een cpu komt onder het vriespunt veel verder maar over vga,s is weinig te lezen.

Wat doet een x1900xt b.v met phase change b.v?
Haal je dan b.v zo 900mhz met de gpu.
Stel ik ga voor phase change op vga + cpu.

Wat zijn dan de mogelijkheden?
Volgens mij:
1-- unit met 2 koppen.
Dus 1 voor vga en 1 voor cpu.

2-- Waterchiller? Een phase change die de koelvloeistof in een reservoir koelt en je wc pomp het koele water door de blokken?
Werkt dit laatste eigenlijk?
Want als je de wc leidingen goed isoleerd koelt de phase change toch ook de vga +cpu.
Alleen indireckt door de wc.

De grote zal een soort mach II moeten worden. Aan gezien ik hem onder de pc wil hebben.

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Een phase change met 2 "koppen" (evaps) zijn niet erg makkelijk om te bouwen zonder ervaring met deze dingen. een single stage met 1 evap zou je beter eerst kunnen proberen.

Een videokaart heeft gewoon een (grafische)proccesor, dus zal deze ook vrijwel het zelfde reageren.
hoe kouder hoe beter dus.

Ook moet en een afweging maken of je puur wilt overklokken voor de fun/benchmarks of dat je wilt overklokken om een snel systeem te hebben (24/7 gebruik / game gebruik)

Als je voor de fun wilt overklokken is droog ijs misschien een betere optie, of een single stage (1 evap) deze kun je overal opzetten, en na gebruik evt. terug zetten op je cpu.
Als je voor betere prestaties wilt overklokken denk ik dat je hier ook een afweging moet maken.

Een single stage op je cpu is miss nog nuttig, maar een phase op 1 grafische kaart... je zou er voor dat geld nog een kaart bij kunnen steken en CF/SLI kunnen draaien, waar je meer perfomance uithaald.

offtopic:
trouwens, dit topic mag in DOC, denk dat je daar meer reactie's krijgt :)

Voor een single stage kan je miss Unknown_Road mailen, of jort als je in belgie woont. (in hun sigs staan hun website's voor meer info hierover.)
hun zijn in DOC wel te vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Extera op 23-05-2006 09:57 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
besef wel waar je aan begint als je aan phase gaat.
Het kost wat, en als je er eenmaal een hebt, wil je nooit meer iets anders!

PHCH is verslavend! :P

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

ik kom hier ook nog wel heel af en toe is hoor ;)

waterchillers ver onder 0 ben ik zelf niet echt een fan van. lager dan -20 wordt ellende, isolatie moet erg dik worden, de hoeveelheid methanol in het water wordt erg hoog waardoor het brandbaar wordt en waardoor het de plastics gaat aantasten en je hebt een thermostaat nodig voor de temp regeling.

een direct-die systeem met 2 (niet SLI) verdampers is inderdaad tamelijk lastig en zal nooit heel erg efficient zijn ongeacht van wie het maakt. Het "tunen" van het systeem kan nauwelijks meer gedaan worden door de gas hoeveelheid in het systeem maar moet volledig met cappilaire leiding lengtes. En aangezien cappilaire leiding nog altijd "gokken" is, is het niet zo simpel als het klinkt.

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Wat zijn eigenlijk de goedkoopste opties nieuw?
Een mach 2 kost 499€ mach 2 gt 699€

Vapochill kan ik nergens vinden maar er moet een ls versie zijn ofzo en een betere?
Varder zou ocz er nog een gemaakt hebben.

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Vooral de gewone mach II.
Zit daar ook een lcd scherm op.

Verwijderd

Kijk eens in de sig van Unknown Road zou ik zeggen. ;)

Verwijderd

de gewone mach2 zit r134a in waardoor die een graadje of 15 warmer is dan de mach 2 GT.

Of er ergens in NL nog vapo LS'es nieuw verkrijgbaar zijn weet ik niet.

die OCZ koeler heeft vertraging opgelopen voor onbepaalde tijd.

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Dus als hij verder het zelfde is kan je ook de gewone mach II nemen en er R404a in laten persen?

Heeft r507 nog zin voor betere prestaties tegen over r404 of trekt een mach II dat niet?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Meer wat voor DOC :)

Move T&C -> DOC

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

r.marijnissen schreef op zondag 28 mei 2006 @ 12:29:
Dus als hij verder het zelfde is kan je ook de gewone mach II nemen en er R404a in laten persen?

Heeft r507 nog zin voor betere prestaties tegen over r404 of trekt een mach II dat niet?
r507/r404a zit weinig verschil tussen. Maar de ST en GT zijn verder gelijk volgens mij.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2006 @ 17:53:
[...]

r507/r404a zit weinig verschil tussen. Maar de ST en GT zijn verder gelijk volgens mij.
St heeft geen controller, geen display en geen case? geloof ik, is in ieder geval budget versie.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

El Snorro schreef op zondag 28 mei 2006 @ 19:25:
[...]

St heeft geen controller, geen display en geen case? geloof ik, is in ieder geval budget versie.
ST is ook r134a

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Verwijderd

mach1 zoeken en laten regassen is eve goed als een mach2GT.

Voor de prijs van een mach2 maak ik een custom phase met controller en display.
temps -47 @ 150W, ~-30 @ 200W(evap)
Maar op het moment neem ik geen orders aan want heb er stuk of 5-6 in wachtrij staan :)

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Heb net een 2e hands vapochill LS. :) _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1