Toon posts:

Welk merk 7900GT > OC het meest ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na verschillende sites en artikelen gelezen te hebben ben weet ik welke kaart ik voor mijn budget wil kopen.

Ik wil rond de 300 euro uitgeven en na overweging heb ik dus gekozen voor een 7900GT

Nu ben ik alleen gaan zoeken welk merk 7900GT het meest overklocken en heb het tot op heden niet kunnen vinden. Ik het grote Geforce 7 topic stond wel dat de Calibre kaar goed te OC en was maar die is nauwelijks te vinden.

Heeft iemand anders voor mij misschien wat antwoorden of links hiervoor, of natuurlijk ervaringen die hij heeft met het OCen van een 7900GT ..

Bij voorbaat dank !

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-01 11:22
wou net topic maken lol

nou ja dank
ik lees lekker mee

• m9nossie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-08-2025
Nvidia chips zijn Nvidia chips. Het blijft altijd een gokje.

Wel heb ik gelezen dat de 7900GT versies die in de fabiek overgeclocked zijn '"af en toe" iets minder hard overclocken dan degene die de normale stock speeds hebben. Maarja niets is zeker :)

http://www.image-shared.com Fast and most reliable Image Hosting

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-01 11:22
ik was laatst aan het kijken bij mycom en die had het over BFG
Hier zo je een extra module kunnen bij kopen die de kaart dan extra ondersteund
zou ook werken met SLI

iemand hier enige info over?

• ibidriv3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-01 09:49
Euhm tja,
Voor zover ik weet maakt het geen enkele moer uit welk merk je koopt.
Enigste wat leuk is om te weten bij het ene merk krijg je een leuker software pakket dan bij het andere. Op elke ( standaard ) 7900gt zit momenteel nog de fabrieks koeler met een stikkertje erop geplakt.

Verwijderd

Norbertvdl schreef op maandag 22 mei 2006 @ 22:41:
Euhm tja,
Voor zover ik weet maakt het geen enkele moer uit welk merk je koopt.
Enigste wat leuk is om te weten bij het ene merk krijg je een leuker software pakket dan bij het andere. Op elke ( standaard ) 7900gt zit momenteel nog de fabrieks koeler met een stikkertje erop geplakt.
Jammergenoeg zit er wel degelijk verschil in kaarten van verschillende fabrikanten. Wel\geen temperatuur-sensor, andere snelheden, betere koeling, etc. :)

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Misschien is het redelijk overbodig en al 10x verteld; maar het merk maakt absoluut _niets_ uit. Sommige fabrikanten zoals evga en XFX brengen edities uit met handpicked cores die hoog clocken (signature edities, XXX, etc), maar de echte tweaker koopt een normale 7900GT, voltmod deze, en OC'en als een... banaan :P

Dus; merk boeit niet, gewoon de goedkoopste pakken.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Verwijderd

Ik heb iig die van club3d voor 269. Bevalt me prima. Geen id hoe goed die over te clocken is. Zie het nut op dit moment er niet van in, alles draait als een tierelier met alles op zn hoogst.

• joost.van.donge
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-01 07:24
die signature series zijn btw ook maar kei nep...
dat zijngewoon 7900gt's met een voltmod van 1.2 naar 1.3 volt
en dan kan vrijwel elke kaart die 600mHz halen, dus dat is een beetje heel erge marketingstunt... gewoon negeren :P

• FragileM64
  • Laatst online: 00:15
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 23:18:
[...]
Jammergenoeg zit er wel degelijk verschil in kaarten van verschillende fabrikanten. Wel\geen temperatuur-sensor, andere snelheden, betere koeling, etc. :)
Dat kan je zo opzoeken, er gebruiken toch wel héél wat fabrikanten het nvidia reference design en als dat zo is , tja dan heb je dezelfde kaart als alle andere die ook dat ontwerp gebruiken...

Die snelheden zijn dan dikwijls maar een andere bios aanpassing(vcore,speeds), koelingsmethode kan inderdaad wel schelen en tempsensor hebben alle nieuwe mid/hig end kaarten ondertussen wel zeker.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• SgtStrider

SgtStrider

Fractal Switchover!

Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 23:18:
[...]

Sorry; ik wil je niet onderbreken, maar er zijn nog geen 7900GT kaarten met betere koeling uit (wel zelf te modden uiteraard), het blijven steken op fabrikantkeuze heeft dan in principe ook geen zin, de TS kan zich beter focusen op prijs/snelheidsverhouding van de verschillende modellen, en niet voor een bepaald merk gaan.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• ibidriv3r
  • Laatst online: 03-01 09:49
@ Burbo

Zoals ik zei, Bij de 7900gt maakt het NIETS uit. Alle videokaartjes zijn gewoon nog helemaal standaard zoals nvidia ze heeft geleverd. Omdat er heel snel heel veel 7900gt's beschikbaar moesten zijn is er dus alleen maar een stiker op de koeler geplakt en er zit een ander software pakket bij. Wellicht dat het in de toekomst gaat veranderen, Voor zo ver ik weet zijn er al een paar merken die een andere koeler op het kaartje hebben geschroeft maar dat gaat om de 512mb versie, die ook meteen zo'n €100 meer kost

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:15
OK even een paar dingen op een rij:
Merk maakt ZEKER uit.
- Het meest voor de hand ligt natuurlijk de dingen die je erbij krijgt, zoals spellen.
- Maar ook in performance scheelt het. Zo een keer een roundup gezien van standaard 6600GT's en elk merk presteerde weer iets anders. Hoe dat weet ik niet, dat het zo is weet ik enkel. Echter zijn deze verschillen redelijk te verwaarlozen. (Enigszins ook wel logisch: verschillende NForce4 borden presteren ook allemaal weer anders.)
- Koeling, is ook vaak veranderd, hoewel ik bij de laatste NVidia's allemaal soortgelijke koelers tegenkom. Maar temperatuurgestuurd zijn ze bijv. ook al weer niet allemaal, heb gelezen dat Leadtek dat niet ondersteund (hoewel ik met Rivatuner mijn LT 6600GT de fanspeed wel aan kan passen).
- Overklokperformance. Tja in roundups verschilt dit per merk. Het meest objectief zou het zijn als ze gelijke koeling hadden (bijv. een Zalman koeler bij allemaal). Maar dan alsnog is het niet objectief genoeg om te kunnen zeggen: dit merkt klokt wel en dit merk niet.
Denk bijv. aan AMD's. Daar gaat het vooral om de batch en serienummers e.d. waarmee ze een redelijke voorspelling kunnen maken. Bij NVidia zullen ze ook chips hebben waarvan de één het heel goed doet en de andere weer minder. Daar bakken ze ook gewoon met wafers en alles wat in het midden zit, heeft nou eenmaal de beste kwaliteit.

Dus overklokken is wel het laatste wat ik belangrijk vind in een review. Even simpel voorbeeld: las een review dat een Leadtek 6600GT het beste zou overklokken. Ze haalden zo 620Mhz met stockkoeling (standaard 500Mhz). Mijn videokaart houdt er echter bij 540 echt al helemaal op om geen arti's te krijgen. Nou hangt het natuurlijk ook wel iets af van de omgevingstemp. en airflow e.d. (en die was bij mij totaal niet verkeerd) maar zo'n groot verschil kan dat niet geven. Ik wil dus maar even zeggen dat reviews over overklokken slechts misschien ter indicatie gebruikt kunnen worden. Maar daar let ik tegenwoordig al niet eens meer op. Het klinkt allemaal indrukwekkend, maar vaak is de praktijk anders. Zo zie je ook wel eens reviews die elkaar tegenspreken op dit soort punten. Bovendien worden review-'bedrijven' vaak van de beste samples voorzien, die kwalitatief het beste zijn (dat geldt iig voor de meeste producten, dus waarom bij videokaarten niet?).

Verwijderd

Eerst zeg je dat merk wel uit maakt omdat ze allemaal anders presteren en vervolgens kom je zelf met de vergelijking dat jouw kaart minder overklokt dan een review zegt.
Hieruit blijkt alleen maar des te meer dat het een lucky shot is en merk qua prestaties niks uit maakt.

Het is net zoals bij CPU en MoBo's de 1 komt verder dan de ander.
Wel geloof ik in de XXX en andere standaard opgevoerde kaarten aangezien deze getest zijn om hierop te lopen heb je in ieder geval geen bud processor die helemaal niet verder kan.
Blijft uiteraard de vraag nog hoever die verder kan.

• SgtStrider

SgtStrider

Fractal Switchover!

The__Virus schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 15:29:
OK even een paar dingen op een rij:
Merk maakt ZEKER uit.
- Het meest voor de hand ligt natuurlijk de dingen die je erbij krijgt, zoals spellen.
- Maar ook in performance scheelt het. Zo een keer een roundup gezien van standaard 6600GT's en elk merk presteerde weer iets anders. Hoe dat weet ik niet, dat het zo is weet ik enkel. Echter zijn deze verschillen redelijk te verwaarlozen. (Enigszins ook wel logisch: verschillende NForce4 borden presteren ook allemaal weer anders.)
- Koeling, is ook vaak veranderd, hoewel ik bij de laatste NVidia's allemaal soortgelijke koelers tegenkom. Maar temperatuurgestuurd zijn ze bijv. ook al weer niet allemaal, heb gelezen dat Leadtek dat niet ondersteund (hoewel ik met Rivatuner mijn LT 6600GT de fanspeed wel aan kan passen).
- Overklokperformance. Tja in roundups verschilt dit per merk. Het meest objectief zou het zijn als ze gelijke koeling hadden (bijv. een Zalman koeler bij allemaal). Maar dan alsnog is het niet objectief genoeg om te kunnen zeggen: dit merkt klokt wel en dit merk niet.
Denk bijv. aan AMD's. Daar gaat het vooral om de batch en serienummers e.d. waarmee ze een redelijke voorspelling kunnen maken. Bij NVidia zullen ze ook chips hebben waarvan de één het heel goed doet en de andere weer minder. Daar bakken ze ook gewoon met wafers en alles wat in het midden zit, heeft nou eenmaal de beste kwaliteit.

Dus overklokken is wel het laatste wat ik belangrijk vind in een review. Even simpel voorbeeld: las een review dat een Leadtek 6600GT het beste zou overklokken. Ze haalden zo 620Mhz met stockkoeling (standaard 500Mhz). Mijn videokaart houdt er echter bij 540 echt al helemaal op om geen arti's te krijgen. Nou hangt het natuurlijk ook wel iets af van de omgevingstemp. en airflow e.d. (en die was bij mij totaal niet verkeerd) maar zo'n groot verschil kan dat niet geven. Ik wil dus maar even zeggen dat reviews over overklokken slechts misschien ter indicatie gebruikt kunnen worden. Maar daar let ik tegenwoordig al niet eens meer op. Het klinkt allemaal indrukwekkend, maar vaak is de praktijk anders. Zo zie je ook wel eens reviews die elkaar tegenspreken op dit soort punten. Bovendien worden review-'bedrijven' vaak van de beste samples voorzien, die kwalitatief het beste zijn (dat geldt iig voor de meeste producten, dus waarom bij videokaarten niet?).
lol

FF post samengevat:

- Merk maakt ZEKER uit, want performanceverschil
- Merk maakt toch eigenlijk niet uit, want je moet geluk hebben

:?

Dus je concludeert inderdaad hetzelfde... 8)

• FragileM64
  • Laatst online: 00:15
The__Virus schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 15:29:
Er is nog zoiets als meetfouten ook... Als al die 6600GT's gelijk geklokt zouden zijn, voorzien van hetzelfde geheugen, zelfde revisie, dan presteren ze hetzelfde. Er wordt door bijna geen enkel merk nog afgeweken van het reference design. Natuurlijk zijn er veel vss 6600gt's met vss kloksnelheden en geheugen. Van de 7900gt zijn er naar mijn weten niet veel vss versies dus gaat het weinig uitmaken wat merk hij neemt, het blijft een loterij... Hij kan enkel nog naar de koeling kijken of daar eventueel verschil in zit.
Overclocken hangt enerzijds van de koeling af maar ook vooral van de core en het maakt niet uit wat merk je kiest, je moet gewoon geluk met je core hebben.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:15
SgtStrider schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 23:47:
[...]

lol

FF post samengevat:

- Merk maakt ZEKER uit, want performanceverschil
- Merk maakt toch eigenlijk niet uit, want je moet geluk hebben

:?

Dus je concludeert inderdaad hetzelfde... 8)
Maar ik zei al dat dat performanceverschil te verwaarlozen is. Dus maakt het niets uit welke je koopt, want bij de 7900GT's is bij allemaal de koeling zo'n beetje hetzelfde (een paar andere kleurtjes that's it).

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 13:40
FragileM64 schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 00:39:
[...]

Er is nog zoiets als meetfouten ook... Als al die 6600GT's gelijk geklokt zouden zijn, voorzien van hetzelfde geheugen, zelfde revisie, dan presteren ze hetzelfde. Er wordt door bijna geen enkel merk nog afgeweken van het reference design. Natuurlijk zijn er veel vss 6600gt's met vss kloksnelheden en geheugen.
Jij snapt em, er zijn erg veel versies van 6600GT's, verschillend ram, nieuwe/oude core zover ik weet. Bovendien praat je met de performance verschillen over minder dan 1%.

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
waar ik eerder naar zou kijken is de garantie... evga bied bijvoorbeeld garantie MET overclocken... dus oc er op los, mits je binnen de perken blijft hou je je garantie (niet dat andere fabrikanten zouden kunnen zien dat je ge-oc'ed hebt, maar t gaat om de ethiek) het is w88 op de fabrikanten die af gaan wijken van nvidia's reference design... op het moment maakt het helemaal geen kont uit, je moet gewoon geluk hebben. ik heb n UDE versie van xfx gehaald, omdat je dan IIG weet dattie de 520mhz aankan... dat ding draait as n tierelier hierzo (2x in sli) op 570mhz... maar er zijn ook versies die al haperen bij de 500... dat heb je met zo'n versie dus iig niet.

Verwijderd

Er zijn qua prestaties idd geen verschillen tussen de verschillende (gelijk geklokte) merken. Zoals al is gezegd kun je ervoor kiezen een voorgeklokte kaart te kopen, dan heb je wel iets meer kans op goede overklok. Maar voor dat extra bedrag kun je ook een Conductive Pen en een Zalman halen, en de core veel hoger klokken. Ikzelf heb volgens mij het slechtste geheugen ter wereld op mijn PoV 7900GT...komt niet eens op de 1500Mhz terwijl anderen 1900Mhz halen. Maar ondanks dat heb ik door die voltmod nu prestaties van een GTX :)

Edit: en eVGA is volgens mij het enige merk waarbij de Temeratuurgestuurde fan wel zeker werkt, al dan niet mbv Rivatuner...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2006 00:56 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verschil kan nog wel eens optreden door het verschil in geheugen (handpicked 1,6ns of 2,0ns etc) De core's zijn theoretisch allemaal gelijk, want die krijgen ze van nvidia die geen onderscheid maakt.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 23:13
Mijn XFX 7900GT Extreme Edition (520/1500) clocked op standaard Vcore en Vddr naar 600/1850. Maar dit kan verschillen uiteraard :>

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-02 18:34

Garrett

Watercooler

Die kaarten zijn nog steeds niet echt superlekker leverbaar he... waar haalt iedereen de kaarten?

I love watercooling

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-02 06:50
EyeWitness schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 14:18:
Mijn XFX 7900GT Extreme Edition (520/1500) clocked op standaard Vcore en Vddr naar 600/1850. Maar dit kan verschillen uiteraard :>
Heb je dit gedaan met een volt mod, of zonder? *laat maar, ben nog niet wkkr :O, zonder dus*

Heb nu toevallig de zelfde binnen gekregen, alleen de Vivo versie. Dus dat wordt ook maar eens kijku hoe hard deze wil draaien })
Garrett schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 15:18:
Die kaarten zijn nog steeds niet echt superlekker leverbaar he... waar haalt iedereen de kaarten?
K heb hem gewoon bestelt bij Perfect Systems (www.perfectsystems.nl). Na de bestelling had ik hem binnen 6 dagen thuis liggen :Y)

[ Voor 30% gewijzigd door GoldenBatt op 02-08-2006 09:19 ]

Specs!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02 16:18

MaDLiVe

.-Observer-.

Heb zelf 2x 7900gt xxx (extreme edition)versies van xfx, deze lopen allebei op stock voltages (wel met andere cooling) op 590/870 :P Werkt al een paar maanden prima zo. Kaarten worden ook amper warmer dan 46 graden onder stress.

Geheugen kan nog hoger maar dat doe ik niet omdat het geen performance winst geeft.

[ Voor 19% gewijzigd door MaDLiVe op 02-08-2006 11:47 ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

MaDLiVe schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 11:45:
Heb zelf 2x 7900gt xxx (extreme edition)versies van xfx, deze lopen allebei op stock voltages (wel met andere cooling) op 590/870 :P Werkt al een paar maanden prima zo. Kaarten worden ook amper warmer dan 46 graden onder stress.

Geheugen kan nog hoger maar dat doe ik niet omdat het geen performance winst geeft.
Hey,

wat voor koeler gebruik je daarbij. ???

Mooie overclock. Hij draait bij mij, rond de 550/825 en is dan al bij idl rond de 42. wil hem wat koeler hebben.

Verwijderd

_/-\o_ Wat een meesterlijke kick... je begrijpt wel dat die post van ongeveer 4/5 maanden geleden is?
Pagina: 1