OK even een paar dingen op een rij:
Merk maakt ZEKER uit.
- Het meest voor de hand ligt natuurlijk de dingen die je erbij krijgt, zoals spellen.
- Maar ook in performance scheelt het. Zo een keer een roundup gezien van standaard 6600GT's en elk merk presteerde weer iets anders. Hoe dat weet ik niet, dat het zo is weet ik enkel. Echter zijn deze verschillen redelijk te verwaarlozen. (Enigszins ook wel logisch: verschillende NForce4 borden presteren ook allemaal weer anders.)
- Koeling, is ook vaak veranderd, hoewel ik bij de laatste NVidia's allemaal soortgelijke koelers tegenkom. Maar temperatuurgestuurd zijn ze bijv. ook al weer niet allemaal, heb gelezen dat Leadtek dat niet ondersteund (hoewel ik met Rivatuner mijn LT 6600GT de fanspeed wel aan kan passen).
- Overklokperformance. Tja in roundups verschilt dit per merk. Het meest objectief zou het zijn als ze gelijke koeling hadden (bijv. een Zalman koeler bij allemaal). Maar dan alsnog is het niet objectief genoeg om te kunnen zeggen: dit merkt klokt wel en dit merk niet.
Denk bijv. aan AMD's. Daar gaat het vooral om de batch en serienummers e.d. waarmee ze een redelijke voorspelling kunnen maken. Bij NVidia zullen ze ook chips hebben waarvan de één het heel goed doet en de andere weer minder. Daar bakken ze ook gewoon met wafers en alles wat in het midden zit, heeft nou eenmaal de beste kwaliteit.
Dus overklokken is wel het laatste wat ik belangrijk vind in een review. Even simpel voorbeeld: las een review dat een Leadtek 6600GT het beste zou overklokken. Ze haalden zo 620Mhz met stockkoeling (standaard 500Mhz). Mijn videokaart houdt er echter bij 540 echt al helemaal op om geen arti's te krijgen. Nou hangt het natuurlijk ook wel iets af van de omgevingstemp. en airflow e.d. (en die was bij mij totaal niet verkeerd) maar zo'n groot verschil kan dat niet geven. Ik wil dus maar even zeggen dat reviews over overklokken slechts misschien ter indicatie gebruikt kunnen worden. Maar daar let ik tegenwoordig al niet eens meer op. Het klinkt allemaal indrukwekkend, maar vaak is de praktijk anders. Zo zie je ook wel eens reviews die elkaar tegenspreken op dit soort punten. Bovendien worden review-'bedrijven' vaak van de beste samples voorzien, die kwalitatief het beste zijn (dat geldt iig voor de meeste producten, dus waarom bij videokaarten niet?).