DNS nameservers bij .nl buitenlandse hosting

Pagina: 1
Acties:
  • 1.306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:58

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik wil mijn domeinnaam met extensie .nl bij www.bluehost.com hosten.

Nu zegt mijn registrar (www.hostnet.nl) dat er een probleem is, die ik zelf op mag lossen aangezien het met mijn hostingprovider (Bluehost) te maken zou hebben.
De nameserver wijziging is door SDIN afgewezen. Ik kreeg van Hosnet het volgend emailbericht:
U heeft bij ons een nameserver-wijziging aangevraagd en deze is afgewezen door SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland). Een nameserver-wijziging moet aan een aantal eisen voldoen voordat SIDN uw wijziging accepteert. Onderaan deze e-mail staan deze eisen beschreven.

Indien u de nameservers niet zelf beheert, maar bijvoorbeeld uw domeinnaam wilt laten verwijzen naar een andere provider, dan zal die provider aan de eisen van de SIDN moeten voldoen. Dit betekent dat de provider waar u uw domeinnaam naartoe wilt laten verwijzen, uw domeinnaam technisch dient op te zetten voordat u de wijziging bij ons indient. Bij providers in Nederland is dat over het algemeen geen probleem. In de meeste gevallen zijn zij op de hoogte van de technische eisen van SIDN.

Het wordt lastiger als u de domeinnaam wilt laten verwijzen naar een provider in het buitenland. Organisaties in het buitenland hanteren over het algemeen minder strenge eisen dan SIDN ten aanzien van nameserver-wijzigingen. U dient deze provider er dan zelf van te overtuigen dat zij aan de eisen van SIDN moeten voldoen. Vraag aan die provider of deze uw domeinnaam alvast technisch wil opzetten. In de meeste gevallen is dat voldoende, aangezien de eisen van SIDN overeenkomen met de wijze waarop een domeinnaam technisch moet worden opgezet om een domeinnaam werkend op internet te krijgen.

Uzelf of de provider waar u de domeinnaam naartoe wilt laten verwijzen, kan controleren of een domeinnaam aan de eisen voldoet. Ga in dat geval naar de volgende link en geef de domeinnaam, de nameservers en bijbehorende IP-adressen op en klik op Verzend:
http://www.sidn.nl/ace.ph...,,,,Nameserver_check.html.

Indien de bovenstaande check 0 errors geeft, zal uw nameserver-wijziging worden geaccepteerd. Het aantal waarschuwingen is daarbij niet van belang. Indien er geen 0 errors zijn, wordt uw wijziging afgewezen door SIDN. Kijk in dat geval bij errors wat de melding is en pas dit aan of stuur deze error door naar de provider waar u de domeinnaam naartoe wilt laten verwijzen.

De regels van SIDN staan uitgebreid op hun website vermeld:
http://www.sidn.nl/ace.ph...tie_Technische_eisen.html

De belangrijkste regels staan hieronder in het kort weergeven:
-Voor elk domein dient er een primary nameserver te zijn en tenminste een secondary nameserver. De voor opname in de NL zone file opgegeven nameservers dienen bij voorkeur op verschillende (sub)netten te zitten.
-De voor opname in de NL zone file opgegeven nameservers dienen vanaf het hele internet bereikbaar te zijn.
-Voordat een domein wordt geregistreerd, worden alle nameservers door de NL zone file beheerder gecontroleerd. Dit geldt ook voor nameservers die niet zijn opgegeven, maar die wel in de zone file van het betreffende domein [blijken te] staan.

Hostnet kan u uitleg geven over hoe een nameserver-wijziging te werk gaat. Wij nemen echter geen contact op met uw nieuwe provider om dit voor u te regelen.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Sales
Hostnet BV
Ik heb de check hierboven beschreven uitgevoerd en krijg de volgende foutmelding:
errors=2, warnings=0, informational=0

* domein blabla.nl.

* nameserver ns1.bluehost.com./209.63.57.200

E server is niet 'authoritative' voor blabla.nl.

* nameserver ns2.bluehost.com./208.186.172.60

E server is niet 'authoritative' voor blabla.nl.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ze moeten op die nieuwe nameservers eerst jou domeingegevens plaatsen, daarna kun je pas bij SIDN de wijziging doorgeven. Zij controleren op ns1/ns2.bluehost.com of jou domein bestaat, en blijkbaar is dat nog niet zo.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Dit klinkt als de kip en het ei.
Bluehost zegt het volgende:
Using nameservers with the following IPs: 213.19.161.190,80.84.240.242,213.244.179.76
Sorry, the domain is already pointed to an IP address that does not
appear to use DNS servers associated with this server. Please transfer the domain to
this servers nameservers or have your administrator add one of its nameservers to /etc/ip.remotedns and make the proper A entries on that remote nameserver.
/n

If www.blabla.nl is already registered, your name servers should be as follows:
Name Server: NS1.BLUEHOST.COM
Name Server: NS2.BLUEHOST.COM
Betekent dit nou dat Hostnet graag wil dat eerst Bluehost mijn gegevens toevoegd en dat Bluehost graag wil dat Hostnet die nameservers eerst wijzigt?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-12 19:06
Misschien stom antwoord, maar het word zelf al in de mail aangegeven:
Dit betekent dat de provider waar u uw domeinnaam naartoe wilt laten verwijzen, uw domeinnaam technisch dient op te zetten voordat u de wijziging bij ons indient. Bij providers in Nederland is dat over het algemeen geen probleem. In de meeste gevallen zijn zij op de hoogte van de technische eisen van SIDN.
De melding server is niet 'authoritative' betekend dus dat de nameservers niet over de gegevens beschikt in de aangegevens domeinnaam. Je moet dus vragen aan bluehost of ze eerst je domein toevoegen en dan nogmaals het verhuis verzoek indienen. Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Polderdijk op 22-05-2006 21:56 ]

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Verwijderd

Heb je al contact opgenomen met de provider waar je
de site naar toe wilt verplaatsen. Met inhet e-mail bericht de errors
meegeleverd (desnoods vertaald naar engels) zodat de provider kan kijken
wat er mis is?

Verwijderd

kijk eerst eens alles driedubbel na.
want bij hostnet hadden ze pas na drie keer en mailtje van mijn kant door dat ze het ip adres van de nameservers verkeerd intypten.
terwijl het erg duidelijk in mijn mail stond.
vind je het gek dat mijn dns fouten geeft als je op de verkeerde dnsservers zit te kijken.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 21:56:
Heb je al contact opgenomen met de provider waar je
de site naar toe wilt verplaatsen. Met inhet e-mail bericht de errors
meegeleverd (desnoods vertaald naar engels) zodat de provider kan kijken
wat er mis is?
Ja, dat heb ik uiteraard gedaan. Maar je weet hoe dat gaat he? Ik moet dan een dag of langer wachten en wellicht dat hier iemand tussen zit die dit probleem vaker is tegengekomen de juiste oplossing ervoor weet.

Stel dat het niet kan. Dat Bluehost het niet kan (of wil) toevoegen op die manier, en iemand heeft het al eens meegemaakt. Dan ben ik (hopelijk) nog op tijd om mijn account op te zeggen (geloof dat ik 10 dagen heb).

Vandaar...

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Je moet iig 100% zeker bij Bluehost zijn.
Using nameservers with the following IPs: 213.19.161.190,80.84.240.242,213.244.179.76
Sorry, the domain is already pointed to an IP address that does not
appear to use DNS servers associated with this server.
Dat zijn Vevida nameservers. Dat lijkt me raar :)
Je moet bij Bluehost.com je domein in HUN nameservers stoppen en dan kan je domein overgezet worden.

Eigenlijk snap ik niet precies wat je tot nu toe gedaan hebt :P

[ Voor 13% gewijzigd door IceStorm op 22-05-2006 22:07 ]

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Mijn website is op dit moment bij Vevida gehost (dat is dus niet raar).
Ik kan zelf mijn domeinnaam toevoegen, alleen dan krijg ik dus de foutmelding die hierboven staat.
De registrar (in mijn geval www.hostnet.nl) die zorgt voor de juiste nameservers. Maar SDIN wil het dus anders.
Maar Bluehost wil het dus niet op deze manier. Die wil eerst dat de namservers bij mijn registrar gewijzigd worden.

Dat is wat ik tot nu toe gedaan heb. En ik hoop inderdaad dat Bluehost gewoon mijn site kan toevoegen oid. Want ik kan dat niet in mijn control panel.

En het is inderdaad het kip-ei verhaal:
First, make sure your nameserver record for your pointed/addon domain is pointing to :
primary nameserver : ns1.bluehost.com
secondary nameserver : ns2.bluehost.com

After the domain has resolved to the hosting server (generally takes about 24-48 hours for ISPs to completely pick up the change), you can then login to your hosting account control panel and choose "addon domains" option to setup the domain.

[ Voor 31% gewijzigd door Galois op 22-05-2006 22:15 ]

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:34

Klippy

Still Game

Dan moet je hem dus eerst bij Vevida laten verwijderen.
Je kan hem volgens de foutmelding nu niet toevoegen omdat je domein al op een andere DNS server bestaat. Is ook vrij logisch natuurlijk, een domein kan maar naar één IP verwijzen.

Dus volgens mij: Domein uit de Vevida DNS halen.
Domein toevoegen aan de bluehost DNS
SIDN laten controleren dat je domein inderdaad in die bluehost DNS staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Klippy op 22-05-2006 22:21 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Klippy schreef op maandag 22 mei 2006 @ 22:20:
Je kan hem volgens de foutmelding nu niet toevoegen omdat je domein al op een andere DNS server bestaat. Is ook vrij logisch natuurlijk, een domein kan maar naar één IP verwijzen.

Dit klinkt inderdaad logisch... Maar helaas kan ik bij Vevida het ook niet zelf doen... Grrr. Zal ik dus eerst aan ze moeten vragen, en vervolgens als het niet werkt, weer terug laten zetten (ik heb nl pas per 1 juli opgezegd bij Vevida).

Verwijderd

De foutmelding die je typt komt denk ik uit cPanel?
Als dat het geval is dan is het een instelling van cPanel die ervoor zorgt dat je geen domeinen in de DNS kunt zetten die niet van jou zijn (zou wat zijn als je Hotmail.com naar jouw account zou pointen). Je moet dan even een mailtje sturen naar je nieuwe hoster (Bluehost). Zij kunnen dan vanuit WHM je domein gewoon pointen.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ja, die foutmelding kwam inderdaad uit cPanel.

WHM is een mooie afkorting (maar geen idee wat het betekent).

Maar ik kreeg zojuist een email van Bluehost dat ze mijn domein hebben toegevoegd aan hun nameservers. Dus als het goed is moet SDIN het ook goedvinden.

Hostnet ook even op de hoogte gesteld en hopelijk kunnen ze morgen mijn nameservers wijzigen.

Ik snap alleen niet waarom ik dat niet gewoon zelf kan doen. Ik heb ook een ander domein bij Godaddy en daar mag ik zelf mijn nameservers wijzigen. Dus waarom ik dat bij Hostnet niet zelf kan (ze vragen er 9,95 voor, dus dat zal het wel zijn).

Mensen bedankt, maar ik denk dat mijn probleem nu opgelost moet zijn. Morgen weet ik het zeker.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

SIDN nameserver check kun je direct zien. Dat je je domein bij Hostnet niet kunt 'beheren' is een keuze van Hostnet, bij sommige hosters kan het wel, bij sommige niet (of maar gedeeltelijk).

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-12 06:54
Oke, het probleem bestaat uit een aantal dingen.

Normaal is het voor nameservers zo, bij een aantal extensies, waaronder .nl, dat de domeinnaam technische aanwezig moet zijn in alle nameservers die dit domein zou moeten hebben.

Dit kan je controleren met de nameservercheck op de SIDN website ( http://www.sidn.nl/ace.ph...,,,,Nameserver_check.html ).

Het toevoegen van een domein aan nameservers vereist over het algemeen de volgende gegevens:
  • Het IP adres van de website (voor het maken van de A records).
  • Een idee over hoe je MX records wilt opzetten (dit gebeurd meestal automatisch bij het toevoegen van een domein).
  • 2 (fysiek) verschillende nameservers (het *kan* op dezelfde machine staan, maar in geval van downtime zit je dan met een probleem).
  • De huidige hostnames voor die nameservers.
Dit klinkt misschien erg complex, maar het meeste werk wordt je door WHM (wat staat voor 'web hosting manager') uit handen genomen.
Het enige wat gedaan hoeft te worden is dat je de domeinnaam toevoegd in WHM/cPanel (ik meen me te herinneren dat het in WHM moest ;)), en dat dit daarna (mits van toepassing) synchroniseerd met de echte nameservers.

Je kan het altijd controleren of het inmiddels goed staat met het tooltje van de SIDN. Mocht je een linux machine tot je beschikking hebben kom je met 'dig @<nameserver> <domein>' ook behoorlijk ver.

De manier zoals de SIDN het doet is toch echt 'common practise', en als Bluehost dat niet begrijpt is dit toch echt een indicatie dat er daar iets verkeerd zit. Het mailtje van Hostnet is geen standaard SIDN mail forward, hij is completer, maar alles staat er eigenlijk al in.

Het verhuizen van een domein bestaat trouwens toch echt uit de volgende stappen:
  • Invullen papieren + opzegging opsturen naar huidige provider
  • Domeinnaam aanmaken op de nieuwe server, zodat de nameservers hier de nieuwe situatie al hebben.
  • Nameserver status controleren
  • Verhuizing indienen
  • Domein is nu ondergebracht bij de nieuwe registrar (of Cat I deelnemer, zoals de SIDN dat noemt)
Mocht Bluehost zelf zeggen dat de domeinnaam eerst verhuisd moet worden, laat ze dan de procedures van de SIDN maar eens bestuderen.
Klippy schreef op maandag 22 mei 2006 @ 22:20:

Uhhm, lijkt me niet, als de domeinnaam wordt opgezegd bij Vevida komt hij vrij, een .nl domeinnaam kan niet geen nameservers hebben binnen het 'actief' status.

Het probleem zit 100% zeker bij Bluehost's instellingen. Normaal is het, geloof ik, wel mogelijk om reeds bestaande domeinen in WHM toe te voegen.
Note hierbij dat mijn cPanel/WHM ervaringen beperkt zijn, ik hou me meer bezig met Direct Admin ;).

sebsoft.nl

Verwijderd

Waarom eigenlijk niet alles bij een provider onderbrengen? scheeld een hoop gedoe :)
Bluehost is als ik het zo hoor duidelijk niet bekend met de SIDN procedures, of ze zijn in de war met .com domein e.d.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ja, we zijn nu al een eind op weg.

Alles is ingevuld en doorgevoerd, alleen ligt nu mijn hele domein eruit. Geen mail meer, geen website meer. De nameservers zijn ingevuld op die van Bluehost, maar helaas nog geen website.

Hostnet zegt dat het allemaal in orde is, en dat het gewoon een paar dagen duurt (max 48 uur) voordat alles door is gevoerd en herkend is. Wat ik dan niet snap is waarom mijn website er dan 2 dagen uit moet liggen. Dat gebeurt toch ook niet als een bv bedrijf van hosting verandert?

Ik ben benieuwd of het goedkomt.
Registrar:
Hostnet B.V.
Singel 106
1015 AD AMSTERDAM
Netherlands

Technical contact:
Y. Schutte
+31 (0)207500800
domeinen@hostnet.nl

Domain nameservers:
ns1.bluehost.com 209.63.57.200
ns2.bluehost.com 208.186.172.60

Date registered: 30-06-2004
Record last updated: 24-05-2006

Record maintained by: NL Domain Registry
Hierboven zie ik toch dat het goed is ingevuld? Maar waarom het nog niet helemaal werkt... Maar goed, als Hostnet zegt dat het goed is, en dat het gewoon even duurt... zal ik ze maar geloven!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:12
Vreemd verhaal.

Ik heb SIDN cursus gedaan en dit is de manier hoe ik een DNS verhuizing doe:

De juiste procedure is:
- In de nieuwe DNS servers de juiste gegevens zetten
- Dan die nameserver check om te controleren
- Dan verhuizen
- Nu hoort de vorige deelnemer nog MINIMAAL een week de entry's in de DNS te laten staan

Het is niet normaal dat de vorige hoster je DNS gegevens direct heeft gewist. Als de mutatie 24mei is gedaan dan kan het nog even duren voordat over heel internet alle nameservers weer met hun neus dezelfde kant op wijzen.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Stom he?
Ik baal er ontzettend van.
Hostnet heeft eerst de DNS servers naar hun eigen DNS omgezet (dus de van Vevida eruit gehaald), en vervolgens naar Bluehost omgezet. Dat houdt in dat mijn website nu offline is. Omdat ze nu verwijzen naar Hostnet waar niets opstaat. En inderdaad, het duurt even voordat alle nameservers in orde zijn.

Waar ligt dat trouwens aan? Ik bedoel, het lijkt heel simpel. Je wijzigt DNS gegevens, bij het intypen van de website in een browser leest hij de gegevens toch af van de DNS die op dat moment actief is. Waar worden die DNS gegevens allemaal gewijzigd?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:12
Galois schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 19:15:
.....En inderdaad, het duurt even voordat alle nameservers in orde zijn.

Waar ligt dat trouwens aan? Ik bedoel, het lijkt heel simpel. Je wijzigt DNS gegevens, bij het intypen van de website in een browser leest hij de gegevens toch af van de DNS die op dat moment actief is. Waar worden die DNS gegevens allemaal gewijzigd?
Dat komt omdat als voor elk verzoek een request bij de root en de nameservers van de toplevels (.com, .nl etc.) gedaan moet worden dan zullen die servers verstopt raken. Daardoor staat de tijd dat er opnieuw een domein opnieuw wordt opgezocht op ongeveer een dag. Je mag hier als provider vanaf wijken. Je kunt gewoon zeggen, check het 1 keer in de week. Zo kan het dus zijn dat sommige mensen wel al via de nieuwe nameserver de verzoeken doen en andere (via andere provider) via de oude.

Vandaar dat wordt aangeraden minimaal 1 à 2 weken de oude records aan te houden.
Pagina: 1