JBOD verhuizen

Pagina: 1
Acties:

• tabakje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01 15:54
Hoi,

ik heb momenteel 4 hd's in m'n computer hangen, 1x120 gb maxtor en 3x200gb die in jbod staan op een asus a8n deluxe nforce4 moederbord. (deze heeft 1 sataII nvida controller en 1 sata Silicon Image controller, 8 poorten dus)

nu wil de 120gb gaan vervangen met een 250 gb hitachi aangezien de 120gb niet de snelste meer is, en daarnaast wil ik nog een 500gb maxtor aan de JBOD toevoegen.

Nou is het probleem dat ze momenteel allemaal aan de nvidia SATAII controller hangen (die dus ook vol zit), maar ik wil dan dalijk het hele JBOD gebeuren (4hd's) aan de Silicon Image controller hangen en de hitachi 250gb aan SATAII controller (omdat hier de snelheid het belangrijkst is).

Nou is de vraag dus, is het mogelijk om de 3x200gb schijven te verhuizen naar de Silicon Image controller met behoud van alle data?

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Als ik je dus goed begrijp heb je een JBOD array op de NForce4 SATA controller die je wilt migreren naar een SIL SATA controller.

Ik gok dat het migreren van een array tussen controllers met verschillende chipsets zal niet gaan zonder verlies van je data. Iedere chipset heeft zo zijn eigen eigenaardigeheden rondom indeling vd array etc.
Data dus toch backuppen en dan je schijven migreren, array opnieuw aanmaken en dan data terugzetten.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• tabakje
Pantagruel schreef op maandag 22 mei 2006 @ 21:15:
Als ik je dus goed begrijp heb je een JBOD array op de NForce4 SATA controller die je wilt migreren naar een SIL SATA controller.

Ik gok dat het migreren van een array tussen controllers met verschillende chipsets zal niet gaan zonder verlies van je data. Iedere chipset heeft zo zijn eigen eigenaardigeheden rondom indeling vd array etc.
Data dus toch backuppen en dan je schijven migreren, array opnieuw aanmaken en dan data terugzetten.
ik heb idd in de FAQ gelezen dat raid arrays lastig/niet over te zetten, maar aangezien jobd geen raid is dacht ik dat het wel zou kunnen, 600 gb is btw erg lastig backuppen :s

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

tabakje schreef op maandag 22 mei 2006 @ 21:50:
[...]

ik heb idd in de FAQ gelezen dat raid arrays lastig/niet over te zetten, maar aangezien jobd geen raid is dacht ik dat het wel zou kunnen, 600 gb is btw erg lastig backuppen :s
Klopt, voor t OS is het een flinke schijf, de data gaat van schijf 1 op schijf 2, etc. Toch houdt ik t gevoel dat de controller (in combi met de driver) iets doet om t os de 4 afzonderlijke schijven als 1 exemplaar te laten zien. Dit 'iets' kan per controler en bij behorende driver wel eens flink roet in je eten gooien bij de migratie.

Tja 600 GB even backuppen is lastig (heb hier zelf 700 GB in RAID-5, kan wel een stootje hebben).
Afhankelijk van hoe belangrijk je data is moet je beslissen of t de gok waard is (btw JBOD is net zo verrot qua uitvalzekerheid als RAID-0, 1 schijf dood, data naar de eeuwige jachtvelden)

[ Voor 4% gewijzigd door Pantagruel op 25-05-2006 08:59 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Is je JBOD software-matig of hardware-matig? Als je JBOD software-matig hebt draaien (onder Windows XP of 2003 bijv. -- het heet onder je disk management 'Spanned') dan kun je wel wat trucjes uithalen om voor elkaar te krijgen wat je wil.

In principe kun je daarmee alle schijven gebruiken die voor je systeem beschikbaar zijn, daar bedoel ik mee, dat het aan elke SATA of PATA controller kan hangen. Dit is wat je zou kunnen doen:

- Maak een spanned drive aan met die 500 & 250 GB drive, dan heb je partitie van in totaal 750 GB
- Ga dan alles van je oude JBOD array (die 3x 200 + 120 = 720 GB) kopieren naar je nieuwe spanned drive
- Als alles gekopieerd is kun je de JBOD array verwijderen, en de partitie's etc. Je kunt dan die 3x 200 GB bij je nieuwe spanned drive gooien zodat je uiteindelijk een partitie krijgt van 1350 GB :)

Let trouwens wel op dat je bij zulke grote volumes wel eens kunt gaan denken aan RAID5, mocht je geen data willen kwijt raken... :)

• tabakje
AK47 schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 10:42:
Is je JBOD software-matig of hardware-matig? Als je JBOD software-matig hebt draaien (onder Windows XP of 2003 bijv. -- het heet onder je disk management 'Spanned') dan kun je wel wat trucjes uithalen om voor elkaar te krijgen wat je wil.

In principe kun je daarmee alle schijven gebruiken die voor je systeem beschikbaar zijn, daar bedoel ik mee, dat het aan elke SATA of PATA controller kan hangen. Dit is wat je zou kunnen doen:

- Maak een spanned drive aan met die 500 & 250 GB drive, dan heb je partitie van in totaal 750 GB
- Ga dan alles van je oude JBOD array (die 3x 200 + 120 = 720 GB) kopieren naar je nieuwe spanned drive
- Als alles gekopieerd is kun je de JBOD array verwijderen, en de partitie's etc. Je kunt dan die 3x 200 GB bij je nieuwe spanned drive gooien zodat je uiteindelijk een partitie krijgt van 1350 GB :)

Let trouwens wel op dat je bij zulke grote volumes wel eens kunt gaan denken aan RAID5, mocht je geen data willen kwijt raken... :)
Het is een harwarematige array, maar ik denk dat ik er wel uit ben, alles van de ouwe 600gb array naar de nieuwe 500gb hd en de ouwe 120gb hd (staat toch nix boeiends op, windows enzow).
Daarna is het niet zo moeilijk meer, maar raid 5 lijkt me lastig worden als alle 4 de sata poorten al volzitten, dan is het nut van de nieuwe hd een beetje weg zeg maar, hoewel het me idd wel verstandig lijkt om te hebben.
Kan dit trouwens wel als je hd's niet allemaal even groot zijn?

iig bedankt.

• tabakje
Is het trouwens mogelijk om een HD die al vol staat met data nog toe te voegen aan een JBOD array?
Zonder verlies van data uiteraard.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

JBOD is Just a Bunch Of Disks, dus wat dat in godsnaam met RAID migraties te maken heeft mogen jullie me wel eens gaan uitleggen.

Als je geen dynamic disks gebruikt met spanning (dus dat je al je HDDs serieschakelt naar één volume) kan je gewoon je schijven aan een andere controller hangen.
Enige waar je op moet letten is welke disk je bootsector heeft (primary).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• tabakje
BackSlash32 schreef op zondag 04 juni 2006 @ 15:02:
JBOD is Just a Bunch Of Disks, dus wat dat in godsnaam met RAID migraties te maken heeft mogen jullie me wel eens gaan uitleggen.

Als je geen dynamic disks gebruikt met spanning (dus dat je al je HDDs serieschakelt naar één volume) kan je gewoon je schijven aan een andere controller hangen.
Enige waar je op moet letten is welke disk je bootsector heeft (primary).
D'r is toch niemand hier die beweerd dat JBOD iets met RAID migraties te maken heeft in "godsnaam".

maar ik neem gewoon de zekere weg; alles kopieren dus, ik moet alleen nog even weten of dat je een volle HD kan toevoegen aan een JBOD array zonder dataverlies.

Verwijderd

Ik heb wel vaker JBOD (2 schijven) verplaatst tussen 2 computers, zonder verlies van data.
Je kan dan bij schijfbeheer de schijven bij een andere pc zo weer activeren :)

• tabakje
ok , alles is goedgegaan, alleen nu zijn die 2 maxtors van 200 gig aan het afsterven :( .
Ik heb ff snel een groot deel gebackupped op een andere pc, maar nu is mijn vraag als je 4 hd's (softwarematig) gespanned hebt, kun je dan de laatste 3 weghalen en de data die nog op de 1e staat behouden?

• X1pheR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11-2025
nope niet mogelijk. ik heb het getest in een vmware sessie.
als je ook maar 1 volume van de JBOD set verwijderd/uitvalt dan ben je de hele set kwijt.
Ik snap niet dat er niks bestaat waarbij je gewoon een volume kan verwijderen waarbij de rest gewoon benaderbaar blijft, alleen de totale grootte veranderd als het ware.

Out of order...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Da_Killah schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 10:41:
nope niet mogelijk. ik heb het getest in een vmware sessie.
als je ook maar 1 volume van de JBOD set verwijderd/uitvalt dan ben je de hele set kwijt.
Ik snap niet dat er niks bestaat waarbij je gewoon een volume kan verwijderen waarbij de rest gewoon benaderbaar blijft, alleen de totale grootte veranderd als het ware.
Dit soort dingen zijn prima mogelijk alleen heb je dan gewoon een geavanceerdere RAID controller nodig. De onboard controllers zijn gewoon very low butget. Een beetje fatsoenlijke RAID controller kost meer dan het gemiddelde moederbord.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1