Mijn inboedelverzekering dekt inderdaad geen gebruiksschade, maar geen enkele verzekering dekt dat. Wat er op het aanplakbiljet bij de Dixons staat (of bij een andere winkel) is niet bindend en in de voorwaarden staat altijd dat normale gebruiksschade niet wordt gedekt en ook schade veroorzaakt door onzorgvuldig handelen is uitgesloten.
Een reparatie als gevolg van zand in je camera zal onder die laatste voorwaarde vaak niet worden gedekt, want een objectief wisselen in een zandstorm is niet zorgvuldig met je spullen omgaan. (voor een compact ligt dat vaak iets anders natuurlijk.)
Onderstaande voorbeeld is wat zwaar aangezet, maar wel exemplarisch:
Als ik met mijn camera om mijn nek in het water val, door een onverwachte windvlaag, betaalt mijn verzekering uit.
Als ik met mijn camera om mijn nek in het water val, omdat ik er zomaar in sprong, betaalt mijn verzekering niet uit.
Als ik met mijn camera om mijn nek in het water val, omdat jij me er in duwt, betaalt mijn verzekering niet uit, maar wordt jouw WA verzekering aangesproken.
(Het laatste is overigens een veel voorkomend punt, vandaar ook de in mijn vorige bericht genoemde uitsluiting.)
In de praktijk leveren de verzekeringen van dixons, it's, de block en zo verder veel problemen op. Ze verwijzen vrijwel altijd naar je reisverzekering (die had je af moeten sluiten en die had dit dan gedekt) of je inboedelverzekering.
Nog een laatste tip over je reisverzekering: Let goed op wat je inboedelverzekering dekt. Vaak dekt die het verlies van je eigendommen al. Kortom laat je op dit punt goed voorlichten of sluit je reisverzekering af bij dezelfde verzekeraar die ook je inboedel verzekert.
(zonder groet aan LittleJoanes)